سیامک کریمی
چکیده
یکی از مهمترین مسائل نظامهای حقوقی، خاتمه ارادی هر نوعی از تعهد است. این نوع خاتمه، به معنای پایان دادن متعهد به تعهد خود صرفاً به خواست همان طرف است. از آنجاکه این موضوع با حاکمیت قانون سر و کار دارد، به جاست که قواعد مناسبی در این زمینه وجود داشته باشد. با وجود این، ابهامهای قابل توجهی درباره مشروعیت و شرایط خاتمه ارادی تعهدات ناشی ...
بیشتر
یکی از مهمترین مسائل نظامهای حقوقی، خاتمه ارادی هر نوعی از تعهد است. این نوع خاتمه، به معنای پایان دادن متعهد به تعهد خود صرفاً به خواست همان طرف است. از آنجاکه این موضوع با حاکمیت قانون سر و کار دارد، به جاست که قواعد مناسبی در این زمینه وجود داشته باشد. با وجود این، ابهامهای قابل توجهی درباره مشروعیت و شرایط خاتمه ارادی تعهدات ناشی از اعمال یکجانبه دولتها در حقوق بینالملل وجود دارد. رویه قضایی و رویه دولتها در این زمینه، نادر و پراکنده است و دکترین نیز شدیداً متناقض به نظر میرسد. از آنجاکه اعمال یکجانبه دولتها جایگاه مهمی در نظام قاعدهسازی در حقوق بینالملل عصر مدرن به دست آورده است در نتیجه مشروعیت پایان ارادی این دسته از اعمال، موضوعی مهم به شمار میآید. این مقاله میکوشد تا به این پرسش مهم پاسخ دهد که آیا دولتی میتواند صرفاً به خواست خود، عمل یکجانبهاش را خاتمه دهد یا خیر. به نظر میرسد که دولتها قادرند اعمال یکجانبه خود را با رعایت برخی شرایط و استثناءها خاتمه دهند.
سیامک کریمی
چکیده
سه ماه پس از شیوع ویروس کرونا (کووید-19) بالغ بر 200 کشور در جهان گرفتار این ویروس شدهاند. ابعاد گسترده و فرامرزی این بیماری، بررسی این موضوع را ضروری میکند که دولتها طبق حقوق بینالملل چه تعهدی در راستای پیشگیری و جبران خسارت از زیان فرامرزی به طور کلی و این بیماری به طور خاص دارند. این مقاله میکوشد تا قلمرو این دسته از تعهدات ...
بیشتر
سه ماه پس از شیوع ویروس کرونا (کووید-19) بالغ بر 200 کشور در جهان گرفتار این ویروس شدهاند. ابعاد گسترده و فرامرزی این بیماری، بررسی این موضوع را ضروری میکند که دولتها طبق حقوق بینالملل چه تعهدی در راستای پیشگیری و جبران خسارت از زیان فرامرزی به طور کلی و این بیماری به طور خاص دارند. این مقاله میکوشد تا قلمرو این دسته از تعهدات دولتها را مشخص کند. شایعترین روایت از علت ایجاد کرونا، به خرید و فروش برخی حیوانات وحشی در بازار ووهان چین مربوط میشود اما از آنجا که هنوز به طور کامل، علت قطعی پدیداری ویروس کرونا مشخص نشده است، در نتیجه، این مقاله تعهد دولتها در پیشگیری از خسارت ناشی از کرونا را دو سناریوی فرضی بررسی میکند تا تمامی ابعاد این موضوع را پوشش دهد. در سناریوی فرضی نخست، با فرض دخالت بازار حیوانات وحشی ووهان چین، تعهد دولت منشا (چین) درباره پیشگیری و جبران خسارت کووید-19بررسی میشود. در سناریوی فرضی دوم، چنین پنداشته میشود که هیچ علت مشخصی برای این بیماری وجود ندارد و تعهد عام دولتها به پیشگیری از زیان فرامرزی ناشی از کرونا مورد مطالعه قرار میگیرد.
ستار عزیزی؛ سیامک کریمی
چکیده
مداخله نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در بحران یمن (2015) میتواند از زوایای مختلف در نظام حقوق بینالملل بررسی گردد. یکی از این زوایا، قواعد ثانویه حقوق بینالملل است که نقض قواعد اولیه حقوق بینالملل را تعیین و آثار و پیامدهای آن را مشخص میکند. اصولاً هر دولتی، مسئول فعل متخلفانهای است که خود مرتکب آن شده اما ضروریات ...
بیشتر
مداخله نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در بحران یمن (2015) میتواند از زوایای مختلف در نظام حقوق بینالملل بررسی گردد. یکی از این زوایا، قواعد ثانویه حقوق بینالملل است که نقض قواعد اولیه حقوق بینالملل را تعیین و آثار و پیامدهای آن را مشخص میکند. اصولاً هر دولتی، مسئول فعل متخلفانهای است که خود مرتکب آن شده اما ضروریات و اقتضائات دیگری همچون حاکمیت قانون و جبران خسارت طرف زیاندیده، ایجاب میکند تا در برخی وضعیتها، دولتی در قبال فعل متخلفانهی دولتی دیگر واجد مسئولیت باشد. یکی از این وضعیتها، مسئولیت اشتقاقی ناشی از کمک یا مساعدت در ارتکاب تخلف بینالمللی از جانب دولتی دیگر است. کاربرد مهمات خوشهای از سوی دولت عربستان علیه مواضعی در یمن و چگونگی تسلیح این دولت به این مهمات توسط دولت/دولتهای ثالث میتواند در پرتو مسئولیت بینالمللی اشتقاقی مورد بررسی قرار گیرد. این نوشتار، تلاش میکند با استفاده از مبانی این نوع از مسئولیت، مشخص کند که آیا دولت/دولتهای ثالثی که عربستان را به سلاحهای خوشهای مجهز کردهاند بابت عمل این دولت مبنی بر کاربرد سلاحهای خوشهای مسئولیت دارند یا خیر.