نقش سازمان هواپیمایی کشوری ایران در حفظ ایمنی هوانوردی

حسین محمدزاده قره باغ؛ منصور جباری؛ حسین رستم زاد

دوره 21، شماره 66 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 69-105

https://doi.org/10.22054/qjpl.2019.40355.2098

چکیده
  گسترش و پیشرفت سریع صنعت هوانوردی بدون رعایت ایمنی هواپیمایی امکانپذیر نمی‌باشد. ایمنی هواپیما یکی از موضوعات مهم امور هوانوردی بوده، امری فراملی است و خطرهای ناشی از عدم رعایت آن مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و سایر کشورها را متاثر می‌سازد و هیچ کشوری نمی‌تواند، بدون همکاری با دیگر کشورها در جهت تثبیت ایمنی هواپیمایی گام بردارد. ...  بیشتر

تخصیص فرکانس در مدار ثابت زمین در نظام حقوق بین الملل فضا

منصور جباری؛ حسین تاج آبادی

دوره 14، شماره 38 ، آذر 1391، ، صفحه 101-118

چکیده
  در عرصه های مخابراتی، استفاده از منابع طیف/مدار در مدار ثابت زمین به دلیل محدودیت های خاص این مدار همواره چالش برانگیز بوده است.چالش ها هم به دلیل ظرفیت محدود این مدار و هم به علت ویژگی های منحصر به فرد این مدار در استفاده از آن برای مقاصد ارتباطات راه دور است.مقاله حاضر ضمن معرفی رژیم های فعلی تخصیص فرکانس در مدار ثابت زمین (رژیم مبتنی ...  بیشتر

مروری بر اسناد حاکم بر حقوق حمل و نقل بین المللی هوایی و سیر تحول آن

منصور جباری

دوره 11، شماره 26 ، تیر 1388، ، صفحه 43-62

چکیده
  تعارض قوانین در حمل و نقل بین المللی کالا و مسافر، بیش از دیگر بخش های حقوقی به چشم می خورد. نیاز به یکسان کردن مقررات مربوط به حمل و نقل هوایی بین المللی، ازهمان ابتدای استفاده از هواپیما برای حمل و نقل احساس می شد. از سال 1929 تا 1999، اسناد متعددی به تصویب رسیده اند که عبارتند از: کنوانسیون 1929 ورشو، پروتکل 1955 لاهه، کنوانسیون 1961 گوادالاخارا، ...  بیشتر

شناسایی بین المللی حقوق مربوط به هواپیما

منصور جباری

دوره 8، شماره 18 ، اردیبهشت 1385، ، صفحه 19-47

چکیده
  مجمع عمومی ایکائو در سال 1948 کنوانسیون «شناسایی بین المللی حقوق مربوط به هواپیما» را تصویب کرد. این کنوانسیون - که در نوع خود بی نظیر است - موفق شد حقوق مربوط به هواپیما را مورد شناسایی قرار دهد. این کنوانسیون همچنان به عنوان سندی که حاوی اصول و مقررات در یکی از زمینه های پیچیده حقوقی است مطرح می باشد. این مقاله کنوانسیون مزبور را ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی ثبت و تابعیت هواپیما

منصور جباری

دوره 7، شماره 16 ، مرداد 1384، ، صفحه 19-4

چکیده
    در حمل نقل هوایی بین‌المللی، حمایت از هواپیما، همیشه از اهمیت والایی برخوردار بوده است.تعلق یک هواپیما به کشور خاص، برای کشورهای ثالث نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.هواپیما تابعیت کشوری دارد که در آنجاثبت می‌گردد.هر هواپیمایی که در حمل و نقل بین‌المللی اشتغال دارد، باید در کشوری ثبت و علایم مخصوص مربوط به آن کشور بر روی آن درج شود.چه ...  بیشتر