@article { author = {Sharifi Tarazkoohi, Hossein and Barin Chaharbakhsh, Victor}, title = {RE- Apraisal of Anticipatory Self- Defence in the 21st Century}, journal = {Public Law Researsh}, volume = {15}, number = {40}, pages = {9-36}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6116}, eissn = {2476-6216}, doi = {}, abstract = {While an overwhelming majority of states have hitherto not exercised any form ofanticipatory self-defense, believing that it may lay foundation for an ominousprecedent, the question remains as to why some writers insist on promoting theconcept. As of September 11, there have been increasing louder voices pronouncingits legality. Later, the introduction of the so-called preventive self-defense by theUS as a part of its National Security Agenda , rested way beyond the traditionalinterpretation of the Anticipatory Self-Defense. It appears that the historic doctrinaldebate has resurfaced with yet stronger vigor. The present article is an attempt toreview the legality and re-appraise the debate on the notion of anticipatory selfdefense. The article attempts to objectively interpret Article 51 of the Charter inlight of the canons of treaty interpretation with the purpose of finding the customaryinternational law of the time. It then reexamines the Caroline formula and affirmsthat in the absence of widespread and consistent state practice and opinio juris priorto September 11,it has failed to level up or form as a customary rule ofinternational law . The article concludes that although state practice afterSeptember 11 tend to condone the use of force against imminent terrorists attacks,Article 51 of the UN Charter still stands as a valid and effective statute prevailingover the use force mechanism ;and that regardless of the temporal flaws attributedto the International Community case history , a Charter-based world order mayfavorably serve even within the context of challenges ahead in 21st century. Thearticle finally concludes that anticipatory self-defense has not been recognized as astanding norm in International law}, keywords = {دفاع مشروع بازدارنده,حملهی مسلّحانه,حـقّ ذاتـی,جنـگ پیشـگیرانه,فرمـول کـارولین,تهدید فوری}, title_fa = {دفاع مشروع بازدارنده در قرن بیست ویکم}, abstract_fa = {در حالی که اکثریّت قاطع دولتها اقدام به دفاع مشروع بازدارنده نکردهاند و معتقدنـد کـه اقـدام بـدان، سابقهای خطرناک را ایجاد خواهد نمود و شگفت آنکه برخی نویسندگان از آن حمایت میکنند. پس از رویداد یازدهم سپتامبر، نداهای رساتری در حمایت از مشروعیّت ایدهی مزبور به گوش رسید. آنچه موضوع را وخیمتر نمود، اعلام دفاع مشروع پیشگیرانه در استراتژی امنیّت ملّـی ایـالات متّحـدة آمریکـا بود که از مفهوم سنّتی دفاع مشروع بازدارنده بسیار فراتر میرفت. بحثهای نظری دیرینه با شدّت بیشتری از سر گرفته شدند. مقالهٔ حاضر تلاشی است برای ارزیابی مجدّد بحثها و سنجش قانونی بودن دفـاع مشـروع بازدارنده. بدین منظور، تفسیری عینی از مادّة 51منشور ملل متّحد در پرتو قواعد تفسیر معاهدات ارائـه خواهـد شد و حقوق بینالملل عُرفـی احـراز خواهـد گردیـد. بررسـی مجـدّدی از ضـوابط رویـداد کـارولین صـورت خواهد گرفت و تأیید خواهد شد که دفاع مشروع بازدارنده به دلیل فقدان رویـهٔ گسـترده و یکنواخـت و عـدم اعتقاد حقوقی دولتها، پیشاز رویداد یازدهم سپتامبر، به عنوان حقـوق بـینالملـل عُرفـی احـراز نشـده بـود و بدین نتیجه دست یافته است که پس از رویداد یازدهم سپتامبر، گرچه رویهی دولتهـا گـرایش بـه تسـاهل در قبال توسل به زور علیه تهدیدات قریبالوقوع تروریسـتهـا دارد، بـا ایـن حـال مـادهی 51منشـور ملـل متّحـد کماکان مقرّرهای مناسب جهت تنسیق توسل به زور بین دولتها به شمار میآید}, keywords_fa = {دفاع مشروع بازدارنده,حمله ی مسلّحانه,حقّ ذاتی,جنگ پیشگیرانه,فرمول کارولین,تهدید فوری}, url = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_2322.html}, eprint = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_2322_33e463dd131f99c966994c048ead58ad.pdf} } @article { author = {Ebrahimi, Seyed Nasrollah and Tajik, Mehrzad}, title = {Rules and Regualtions Prevailing on Foreign Investment in Upstream Oil Industry Projects of Iran, with Particular Reference to the Buy-Back Facilitations Method}, journal = {Public Law Researsh}, volume = {15}, number = {40}, pages = {37-68}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6116}, eissn = {2476-6216}, doi = {}, abstract = {Given the substantial role of oil and gas industry, particularly thecontribution of upstream development projects in Iran economy ,the needfor attracting and promoting foreign investments on its upstream projectsbesides insuring adequate protection of the capital flowed speciallythrough Buy-Back formula, is indisputably vital . On that account, thearticle attempts to outline the relevant prevailing rules and regulations inorder to assess Iran’s legal position in promoting and protecting foreigninvestments attracted in upstream sector of its oil and gas industry. TheArticle strives to mark and analyze such rules and regulations andattempts to shed light on the legal system governing this highly strategicindustry. In doing so, it will duly examine the upstream Exploration andDevelopment Service Contract (“Buy-Back”), with particular emphasison to the rules and regulations applicable to Iran’s Third Generation ofthe Buy-Back contract, Fifth Five Year Development Plan of the country(2011) as well as the reformed Petroleum Act of2011}, keywords = {Service Contract (Buy- Back),Upstream Oil Industry Projects,Foreign investment,Oil and gas laws of Iran,Bilateral Investment Treaties (Bits)}, title_fa = {مقرّرات حاکم بر سرمایهگذاری خارجی در پروژههای بالادستی صنعت نفت ایران بهویژه به روش تسهیلات بیع متقابل}, abstract_fa = {با توجه به نقش حیاتی صنعت نفت برای توسعهٔ موقعیت اقتصادی ایران، لزوم جذب سرم آیه‌های خارجی و تشویق و حمایت آن‌ها در پروژه‌های بالادستی این صنعت به‌ویژه از طریق انعقاد قراردادهای پیمانکاری خدماتی (بیع متقابل) با سرمایه‌گذاران و شرکت‌های نفتی بین‌المللی امری انکارناپذیر به نظر می‌رسد. بدین منظور، تحقیق حاضر سعی در برشمردن قوانین و مقرّرت حاکم بر سرمایه‌گذاری خار جی در پروژه‌های بالادستی به‌ویژه به روش تسهیلات بیع متقابل دارد تا با بررسی، توصیف تحلیل آن موقعیت حقوقی ایران را برای تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش بالادستی صنعت نفت تشخّص سازد و نظام حقوقی حاکم بر این پروژه‌ها را شفّاف سازی کند. تحولات اخیر در قانون‌گذاری در حوزهٔ بالادستی نفت و گ از ب ه ویژه مواد125 تا 129 قانون به رنام سهٔ پنج سال سهٔ پنجم توسعهٔ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین قانون اصلاح قانون نفت مصوب تیرماه 1390 حکایت از آن دارد که قانون‌گذار ضمن حفظ دو اصل مهم حاکمیت و مالکیت دولت بر ذخایر و نفت گاز تولیدی از میدان‌ها، نه‌تنها امکان استفاده از روش‌های مختلف بین‌المللی بالادستی را پیش‌بینی نموده است، بلکه انعقاد و واگذاری قرارداد را در ادوار مختلف اکتشاف، توسعه و تولید و بهره‌برداری نیز اجازه داده است.}, keywords_fa = {: قراردادهای بیع متقابل,پروژه‌های بالادستی صنعت نفت,سرمایه‌گذاری خار جی,(BITS) قوانین ایران,معاهدات دوجانبه‌ی سرمایه‌گذاری}, url = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_2324.html}, eprint = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_2324_5df22082a023a4e7e3046a2479bf33c0.pdf} } @article { author = {Golpour, Soheila and Eslami, Reza}, title = {Tolerance in International Human Rights Law}, journal = {Public Law Researsh}, volume = {15}, number = {40}, pages = {71-113}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6116}, eissn = {2476-6216}, doi = {}, abstract = {This article briefly studies the historical background as well as theopinions of some scholars with respect to tolerance, as a human virtueand a moral and political value. It argues that tolerance originates fromhuman dignity and respect and that societies are advised not only totolerate the differences among individuals and ethnic groups but alsovalue these differences. Further it reviews the available instruments inInternational human rights law touching on the requirement of peacefulcoexistence among social groups and minorities. It then examines inparticular, the UNESCO Declaration on Principles of Tolerance. Finallyit stresses the need for education in promoting tolerance in societieswhere social groups initiate dialogue primarily in order to eliminateprejudice, hatred and discrimination off societies, and eventually promotethe notion of peace among citizens.}, keywords = {Tolerance,Human Rights,Education,Peaceful coexistence,Dialogue}, title_fa = {رواداری (تلورانس) در نظام بین المللی حقوق بشر}, abstract_fa = {» رواداری از مهم ترین و در عین حال پیچید هترین مفاهیم در حقوق بشر بی نالملل است رواداری را یکی از ارزش های بنیادین و اساسی در کلیه ی روابط بی نالمللی « هزاره ی سران ملل متّحد قرن بیست و یک قلمداد کرده است ظهور و بروز مظاهر جدید نارواداری در سالیان اخیر نیا ز به رواداری را به ضرورتی غیر قابل اجتناب مبد  ل کرده اس ت. صر فنظر از معانی متفاوت رواداری حوزههای مختلف فلسفی، مذهبی و سیاسی، رواداری را در مفهوم عام و به طور کلّی، می توان فرمول متم  دنانه ی همزیستی مسالمت آمیز افراد بشر را که در دیدگاه ها، عقاید، اعتقاد ات و سایر ویژگ یهای هستند، در کلیه ی مراودات و مناسبات اجتماعی دانست. « متفاوت » خود این مفهوم به گونه ی غیر قابل انکاری با تکثّر اندیشه و رفتارها همراه بوده و تکثّرگرایی به ویژه تکثّرگرایی فرهنگی پایه و اساس مفهوم رواداری را تشکیل می ده د. به لحاظ تاریخی، مفهوم مدرن رواداری در آغاز عصر کنونی توسعه و ترقّی یافت، ا ما سوابق اندک و در عین حال مهمی از آن را در دوران باستان نیز می توان یافت، به گونهای که در موارد متع  ددی نویسندگان جدید از آن الهام گرفتهاند. ا ما آنچه مسلّم است اینکه رواداری در ابتدا مفهومی کاملاً اخلاقی داشت و محدود به پذیرش ح ق انتخاب مذهب از سوی فرد و عمل به آن بوده است، ا  ما بعدها پس از قرن 18  مفهوم آن بسط یافت  به معنی احترام به هرگونه اعتقاد، خواه مذهبی یا سیاسی، تغییر کرد. مفهوم رواداری از یک سو مبتنی بر شناخت حقوق دیگران و احترام به شخص  یت و هو  یت آنان در عین داشتن تفاوت در اعتقادات، فرهنگ، زبان و... است و زمینهساز گف توگو و تبادل اندیش هها در فضای ی آکنده از احترام متقابل می باشد. ارزش های اجتماعی و سیاسی نوین که هنجارهای بین المللی در زمین ه ی حقوق بشر از آ نها نشأت گرفتهاند، در ابتدا به واس طه ی نیاز به رواداری به عنوان اساس یترین شرط برای حفظ نظم اجتماعی تحت قاعده درآمدهاند. از سوی دیگ ر، مفهوم رواداری، تبلیغ و گسترش آن، به واس طه ی آموزش، عاملی اساسی در برقراری صلح میان افراد، گروه ها، ملّت ها و دولت ها می باشد. نقش کلیدی آموزش رواداری به منظور دستیابی به صلح به وضوح در اعلامی ه ی جهانی حقوق بشر، اعلامیه ی اصول رواداری و برنامه و طرح اقدام فرهنگ صلح مورد اشاره واقع شده است.}, keywords_fa = {رواداری,نارواداری,تکثّرگرایی فرهنگی,گفتگو,حقوق بشر,آموزش,صلح}, url = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_2325.html}, eprint = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_2325_c87081694e913305826d046a8b76424e.pdf} } @article { author = {Zamani, Seyed Ghasem}, title = {International Responsibility of States for Private Company’s Conduct Thorough the Lens of InternationalJudicial and Arbitral Jurisprudence}, journal = {Public Law Researsh}, volume = {15}, number = {40}, pages = {115-140}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6116}, eissn = {2476-6216}, doi = {}, abstract = {There are instances in Municipal jurisdictions where Corporate legalprotections -generally granted as a result of their legal entity- isabrogated, thus empowering third parties to file claims directly againstindividuals responsible for corporate’s conducts. Similarly in InternationalLaw there are circumstances in which Corporate’s protections are liftedand International responsibility of states may arise as a result of actionstaken by private companies national to it. In such instances, there must beproof of indications that the private company in question has beenexercising sovereign power, has been superintended by the stategovernment and/or has followed its orders. Even so , where the aboverequirements are not so present altogether, state responsibility for privatecompanies conducts may still be envisaged as result of states responsibilityto protect human rights.}, keywords = {International Responsibility,Protection of Human Rights,Iran-U.S Claims Tribunal,Exercising State Sovereignty,State Control}, title_fa = {مسئولیت بینالمللی دولتها در قبال اعمال شرکتهای خصوصی از منظر رویهی قضایی و داوری بینالمللی}, abstract_fa = {در حقوق داخلی در مواردی استثنائی حجاب شخصیت حقوقی شرکت کنار نهاده می شود و در راستای استیفای حقوق اشخاص ثالث، اعضای مسئول اعمال شرکت قلمداد میگردند. در حقوق بینالملل نیز با تحقق مجموعهای از شرایط، پوشش شرکتی کنار گذاشته میشود و زمینه ی طرح مسئولیت یکی از کاربردهای خرق حجاب شرکتی در مورد مسئولیت بینالمللی دولت در قبال اعمال شرکتهای خصوصی مجال بروز پیدا میکند. به این منظور یا باید اثبات گردد که شرکت خصوصی مبادرت به اعمال اقتدارات دولتی میکرده یا باید ثابت گردد که شرکت تحت کنترل و به دستور دولت ذیربط عمل نموده است. افزون بر این موارد، تعهد دولتها به تضمین قواعد حقوق بشری موجب آن میشود که حتی علیرغم عدم احراز شرایط فوق، دولتها در قبال اعمال شرکتهای خصوصی مسئول شناخته شوند.}, keywords_fa = {مسئولیت بینالمللی,تضمین حقوق بشر,دیوان داوری دعاوی ایران- ایالات متحده,اعمال اقتدار دولتی,کنترل دولتی}, url = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_2326.html}, eprint = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_2326_78c5f5ca04a7426aab9e85677103a0b3.pdf} } @article { author = {Ramazani Ghavam Abadi, Mohammad Hossein}, title = {A Comparative Study of “Precautionary Principle” in Opinions and Decisions of Internationals Tribunals}, journal = {Public Law Researsh}, volume = {15}, number = {40}, pages = {141-164}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6116}, eissn = {2476-6216}, doi = {}, abstract = {Precautionary principle is one of the pivotal principles in the realm ofInternational Environmental law. For insuring sufficient protection of theenvironment, the Precautionary Approach requires states to takecomprehensive precautionary measures in line with their affordablecapabilities. Lack of ready access to definitive scientific facts and figures,where there are threats of serious or irreversible damages, certainty maynot lay the foundation for evading effective measures be taken as tosafeguard environmental against degradation. Although manyinternational environmental instruments have made reference to theprinciple, it is not well respected and adequately adhered to byinternational tribunals. This paper seeks to examine the legal validity ofthis principle before such tribunals.}, keywords = {Precautionary principle,international court of justice,International Tribunal for the Law of the Sea,World Trade Organization,Environment}, title_fa = {بررسی تطبیقی اجرای اصل احتیاط زیست محیطی در پرتو آرا و تصمیمات مراجع بین المللی}, abstract_fa = {اصل احتیاط یکی از مهمترین اصول حقوق بینالملل محیط زیسـت محسـوب مـیشـود. بـر اسـاس ایـن اصل، برای حفاظت از محیط زیست، دولتها باید متناسب با امکانات خـود تـدابیر احتیـاطی وسـیعی را اعمال نمایند. در صورت خطر ورود صدمات شدید یا غیر قابل جبران، عدم وجود دلایل قطعـی علمـی نباید بهانهای برای تأخیر در اتّخاذ تدابیر مـؤثّر بـرای پیشـگیری از ورود صـدمه بـه محـیط زیسـت شـود. علیرغم شناسایی این اصل در اسناد مختلف زیست محیطی، در مرحلـهی اجـرا ایـن اصـل بـه صـورت واحدی در مراجع بینالمللی رعایت نمیشود. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلـی و کنکـاش در آرا و تصمیمهای برخی از مراجع بین المللی در صدد تجزیـه و تحلیـل رویکـرد ایـن مراجـع نسـبت بـه اصـل احتیاط است تا بدین وسیله اقبال و عدم اقبال اصل مزبور را در حقوق بین الملل نشان دهد.}, keywords_fa = {اصل احتیاط,دیوان بین المللی دادگستری,دادگاه حقوق دریا,سازمان جهانی تجارت,محیط زیست}, url = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_2327.html}, eprint = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_2327_7e0d05a46341110eac26eb2620688b0e.pdf} } @article { author = {Ranjbarian, Amir Hossein and Shakib Manesh, Hoda}, title = {An Analysis of Criminal Jurisdiction over Peacekeeping Personnel}, journal = {Public Law Researsh}, volume = {15}, number = {40}, pages = {167-198}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6116}, eissn = {2476-6216}, doi = {}, abstract = {On numerous occasions over the past decades, the United Nationspeacekeepers have been charged with various offences against thecivilian populations they are commissioned to serve. To render criminaljustice, exercising jurisdiction over the accused is a requirement.Agreements between States and the UN prescribe that the peacekeepingpersonnel shall exclusively be subject to jurisdiction of the home States.further , the contributing States shall retain exclusive jurisdiction overviolation of International Humanitarian Law by peacekeeping forces. Thepresent article examines the criminal jurisdiction of national courts andthe obligation of home States to prosecute such offences, and it furtherattempts to discuss, inter alia, ICC role in this issue}, keywords = {United Nations,Security Council,Secretary General,Peacekeeping operation,SOFA,Criminal jurisdiction,Sexual Abuse,Immunity,National Courts,ICC}, title_fa = {جستاری در باب اعمال صلاحیت کیفری بر جرایم نیروهای پاسدار صلح}, abstract_fa = {در پی افزایش ارتکاب جرایم مختلف به ویژه نسبت به افراد غیرنظامی توسط برخی از نیروهای پاسدار صلح و ضرورت اجرای عدالت کیفری، موضوع  اعمال صلاحیت بر این جرایم مطرح شده است. به طور کلّی، موافقت نامه ای دول ت ها با سازمان ملل در خصوص اعزام نیرو، صلاح  یت انحصا ری رسیدگی را به دولت فرستنده نیرو میدهند؛ هم چنانکه در صورت وقوع مخاص مه ی مسل حّانه و نقض حقوق بشردوستانه توسط نیروهای پاسدار صلح، صلاحیت تعقیب متّهم از آنِ دولت فرستنده نیرو است. این مقاله، علاوه بر بحث در باره تکلیف دادگاههای ملّی در اعمال صلاحیت، به بررسی امکان پیگرد نیروهای پاسدار صلح در محدوده صلاح  یت دیوان بین المللی کیفری میپردازد.  }, keywords_fa = {شورای امنیت سازمان ملل متّحد,نیروهای پاسدار صلح,صلاحیت کیفری,مصو نیت,دیوان بین المللی کیفری,بی کیفرمانی}, url = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_2328.html}, eprint = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_2328_cfe2b6b040888eab4c5e63a06f7640e9.pdf} }