@article { author = {آگاه, وحید and راسخ, محمد}, title = {Analyzing Supervision Method over Dramatic and Cinema Works in The Constitutional Legal System of iran(1928-1979)}, journal = {Public Law Researsh}, volume = {18}, number = {54}, pages = {61-89}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6116}, eissn = {2476-6216}, doi = {10.22054/qjpl.2017.7425}, abstract = {Government supervises over artistic works on 2 forms including: Licensing and persuit System. In first, government shall issue license for creating and publishing artistic works and in this method, the right to freedom of artistic expression is limited. However, in second method, there is fundamental principle of freedom and upon creating and publishing artistic work only in case of violation of laws and regulations, the government may take duly action and there is no requirement for issuing license before producing or publishing artistic works. This article attempts to examine this issue within frame of constitutional legal system in relation to dramatic works and films since 1927 until victory of Islamic Revolution and it is concluded that on the contrary of complementary of The Constitution of constitutional system that has selected the principle of freedom, the statute law in all of the aforesaid years was based on licensing system. Moreover, finding out problems and formalities of aforesaid system refers to following weakness including: 1) Governmental structure of members of licensing system and negligence for holding related associations. 2) Lack of fair deadline for issuing license of producing and publishing artistic works.3) criminal sanction for violation of Licensing System in artistic works.}, keywords = {Supervision of Government,Licensing System,cinema,Theater,the Constitutional Legal System of iran}, title_fa = {تحلیل شیوه نظارت حکومت بر آثار نمایشی و سینمایی در نظام حقوقی ایران مشروطه(1357-1306)}, abstract_fa = {نظارت حکومت‏ بر هنر به دو شیوه عمده تأمینی و تعقیبی صورت می گیرد. در طریقه تأمینی، حکومت برای خلق و عرضه آثار هنری، اخذ اجازه قبلی را لازم می داند. نظامی که حق‏های هنری به ویژه حق بر آزادی بیان هنری را محدود می‏نماید. در روش دوم اما، اصل برآزادی است و حکومت پس از آفرینش و ارائه آثار هنری و صرفا در صورت مواجهه با جرم یا تخلف، ورود می‏نماید. امری که در مقاله حاضر در حقوق زمان ایران مشروطه در خصوص آثار نمایشی و سینمایی از 1306 تا هنگامه پیروزی انقلاب، بررسی شده و این به دست آمده که برخلاف متمم قانون اساسی مشروطه که اصل آزادی را انتخاب کرده بود، حقوق موضوعه در تمام سال‏های یاد شده، نظام صدور مجوز را برقرار نموده است. ضمن آنکه مساله یابی مراحل و تشریفات نظام مزبور، حکایت از ضعف در مواردی چون:1- ترکیب حکومتی اعضای مراجع صدور مجوز. 2- عدم تعیین مهلتی منصفانه و برای صدور پروانه های ساخت و نمایش.3- محدودیت تجدیدنظرخواهی از تصمیمات کمیسیون ها.4-ضمانت اجرای کیفری در مقوله هنر دارد.}, keywords_fa = {نظارت حکومت,نظام صدور مجوز,سینما,تئاتر,نظام حقوقی ایران مشروطه}, url = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_7425.html}, eprint = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_7425_d4ad2336db6118c7085c05c1d8ac1e78.pdf} }