per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2019-08-23
21
63
9
41
10.22054/qjpl.2019.27637.1692
10437
Research Paper
دستورگرائی و سیاستگذاری عمومی؛ تحلیلی بر جایگاه و کارکرد سیاستگذاری عمومی در منظومه حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران
Constitutionalisation and Public Policy-Making: An Analysis of Position and Function of Public Policy-Making in Iranian Legal System
مهدی رضایی
m.rezaei@atu.ac.ir
1
محمد مهدی رضوانی فر
rezvanifar1388@yahoo.com
2
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکترای حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی
خطمشیگذاری عمومی به مثابه یکی از مهمترین نمودهای حکمرانی دولت، اعمال اقتدار و تمشیت امور عمومی بر بستر «حکومت قانون» محسوب میشود، چرخه سیاستگذاری عمومی از کانون تفکر و تولید سیاست تا ارزیابی و نظارت در ارتباط با حقوق اساسی شکل میگیرد و بنابراین جایگاه و کارکرد آن تحت تاثیر ساختار و مبانی نظام حقوقی و سیاسی کشورها متفاوت خواهد بود. در نظام حقوقی ایران مفهوم «سیاستهای کلی نظام» قرابت حقوقی و سیاسی با سیاستگذاری عمومی دارد، اما به واسطه خلاء قانونی، جایگاه و کارکرد آن محل تامل بوده و بنابراین راهبردها و راهکارهای مستتر در فرآیند سیاستگذاریعمومی نمیتواند در فرآیند نظارت و ارزیابی سیاستهای کلی نظام مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین در ساختار نظام حقوق اساسی ایران برای استفاده از ظرفیت «سیاستگذاری عمومی» در چارچوب مفهوم «سیاستهای کلی» باید با تفکیک حوزهبخشی و فرابخشی، این تأسیس حقوقی را در دو مسیر مجزا اما هماهنگ در فرآیند اساسیسازی قرار داد و به بازتعریف این مفهوم در بستر نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران در فرآیند بومیسازی اقدام نمودتا در نهایت بتوان الگویی برای سیاستگذاری عمومی در نظام حقوق اساسی ایران تعریف کرد.
Public policy-making is considered as the most important manifestation of government’s ruling, exertion of authority and arrangement of public affairs based on the “rule of law”. Public policy-making cycle, from think tank and policy-making to assessment and supervision is formed in relation to basic/fundamental rights and therefore, under the influence of the legal and political system, its position and function would be different. In the Iranian legal system, the concept of “general policies of the system” has legal and political affinity/relationship with public policy-making. However, as the result of the existing legal vacuum, its position and function is questionable and accordingly strategies and solutions implied in the process of public policy-making cannot be utilized in assessment and supervision of general policies of the system. Hence, in order to utilize the capacity and capability of “public policy-making” within “general policies” concept in the structure of basic/fundamental rights system in Iran, this legal establishment shall be placed in the procedure of Constitutionalisation in two different but coordinated courses by separating minor and major departments. Therefore in the process of localization, this concept is redefined based on Iranian legal system.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_10437_3af65bb73c97a8fdfc250b8e23563f14.pdf
دستورگرائی
سیاستگذاری عمومی
حقوق اساسی
اساسیسازی
نظام حقوقی ایران
constitutionalism
Public Policy Making
constitutional law
Constitutionalisation
Iran’s legal system
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2019-08-23
21
63
43
64
10.22054/qjpl.2019.25711.1632
10438
Research Paper
از حفظ حکومت تا حفظ نظام
From Saving the Government to Saving Social Discipline
رحیم نوبهار
rnobahar@gmail.com
1
دانشگاه شهید بهشتی- دانشکده حقوق
این مقاله ضمن تبیین مفهوم قاعدۀ حفظ نظام و اشاره به دیرینۀ آن در پژوهشهای کلامی- فقهی بر معنای موسع این قاعده و ارتباط تنگاتنگ آن با لزوم حفظ انضباط اجتماعی تأکید میکند. مقاله با یادآوری نمونههایی از استناد فقیهان به این قاعده در مسائل فقهی، اهمیت نظم متعالی و فضیلتمندانه را که در این قاعده مورد نظر است، روشن میسازد و بویژه نسبت مفهوم حفظ نظام با حفظ نظام حکومتی را توضیح میدهد. اندیشۀ اصلی مقاله این است که حفظ نظام در فضای فقه بیشتر ناظر به حفظ نظم زندگی اجتماعی به معنای گستردۀ آن است. حفظ نظام به این معنا البته اقدامات معطوف به حفظ حکومت صالح را هم در برمیگیرد، ولی حفظ نظام در اندیشۀ اسلامی ناظر به نظمهای برساختۀ انسان در جوامع مختلف است و بدینسان با مفهوم نظم عمومی در حقوق، همانندیهای فراوان دارد. قاعدۀ حفظ نظام به حفظ نظم موجود در جامعه اسلامی یا حفظ حکومت اسلامی اختصاص ندارد. به موجب این قاعده باید به هر نظم بشری که محصول فکر و عمل مردمان مختلف است و به بقای نوع انسان و زندگی با کیفیت او کمک میکند، احترام نهاد. مقاله همچنین به محتوای آرمانی حفظ نظام اشاره میکند و ظرفیتهای این مفهوم را برای عدم قناعت به نظم موجود و تلاش برای برساختن نظمی بهتر یادآور میشود.
This article sheds light on the origins of the Rule of saving the system (hifdh al-nidhām) in both theology and jurisprudence. The article insists the broader sense of the Rule and its close relationship with social order. While mentioning some examples of the Rule in juristic issues, the article explains the importance of a transcendental and virtue-based discipline as it is conceived in the Rule. Also the article clarifies the connection of the Rule with saving the government. According to the article, the implication of the Rule in Islamic jurisprudence is more connected with protection of social order in its broad sense. Although the Rule relates to saving and protecting a good government as a necessary element of the society, it is more protecting the disciplines and systems made by human being. The insistence of the rule on social order is not limited to Islamic society and/or saving an Islamic government. Therefore, every human discipline as far as it helps the survival of human being and the quality of its life should be respected. The article also points out the ideal concept of the discipline and the potentials of the Rule for making a better social order.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_10438_3433f15ff398464d8fd04a1e99acd1e8.pdf
نظم
نظام اجتماعی
اسلام
نظریۀ دولت در اسلام
نظم عمومی
discipline
social system
Islam
theory of state in Islam
public order
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2019-08-23
21
63
65
96
10.22054/qjpl.2019.26073.1643
10439
Research Paper
بازتعریف اموال عمومی و آثار آن در نظام حقوقی ایران
Redefining Public Properties and Its effects in Iranian Legal system
حسین عبداللهی
h.a8314@yahoo.com
1
استادیار گروه حقوق دانشگاه شاهد، تهران
تحلیل تعاریف موجود از اموال عمومی در نظام حقوقی ایران مشخص میکند ضوابط تمیز این اموال از اموال دولتی را نمیتوان در معیارهایی چون: «اختصاص به خدمت عمومی»، «قابلیت توقیف»، «شیوه بهرهبرداری»، «تبعیت اموال دولتی از قوانین مدنی- بازرگانی» یافت. همچنین رویکردهای موجود در موضوعاتی مانند: «نسبت اموال عمومی با اموال شرکتهای دولتی» و «احکام حاکم بر اموال عمومی» نیز با نقدهایی روبروست که بازتعریف اموال عمومی را ناگزیر میسازد. در این پژوهش تلاش شد با توجه به ضوابط نظام حقوق اساسی ایران مانند: تفسیر مواد قانون مدنی در چهارچوب قانون اساسی و توجه به آثار مفهوم «حاکمیت»، اقدام به بازتعریف عنوان اموال عمومی شود بهگونهای که ضمن رعایت بایستههای بنیادین حقوقی - فقهی به کارآمدی حکومتها در بهرهبرداری از اموال عمومی توجه شود. مطابق این بازتعریف، «اموال عمومی» (بهمعنای عام) «اموالی است که برخلاف اموال خصوصی،متعلق به منفعت عمومی و شخص حقوقی حقوق عمومی باشد که شامل اموال دولتی، اموال شرکتهای دولتی و اموال عمومی (بهمعنای خاص) خواهد بود. این اموال به اموال عمومی «اصلی یا تَبَعی» و از حیث حوزه مالکیتِ حکومت به «ملی یا محلی» قابل تقسیم است». بازتعریف مذکور، آثار عملی متعددی را در نظام حقوقی برجا خواهد گذاشت.
Analyzing current definitions of public properties in Iranian legal system indicates that distinction between these properties from State properties cannot be sought in criteria such as devoting to public services, the ability to confiscate, style of utilization, conformity of public properties from civil and commercial laws. Also existing approaches about the issues such as “relation between public properties and State-owned companies' properties” and “rules governing public properties” are facing criticism that necessitate the redefinition of public properties. In this research, it has been endeavored to redefine the public property according to criteria of Iranian constitutional law system such as interpretation of civil law according to the Constitution, with regard to the effects of the concept of sovereignty; in such a way that, while respecting the fundamental legal-jurisprudential frameworks, the efficiency of the State in utilizing public properties shall be taken into accounts. According to this redefinition, public properties (in the general sense) unlike private ones, are properties devoted to public benefit and belonged to legal person of public law and consisting of State properties, State-owned companies properties and public properties (in the strict sense). These properties can be divided into “original or subordinate” public properties and "national or local" in the domain of State ownership. The redefinition will have many practical legal effects in the legal system.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_10439_129bf9dd272941fe2dc7d42c80c5aa93.pdf
اموال
عمومی
دولت
حاکمیت
منفعت
Public
Properties
State
Sovereignty
Benefit
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2019-08-23
21
63
97
129
10.22054/qjpl.2018.26184.1651
10440
Research Paper
استفاده از هواپیمای قابل کنترل از راه دور و لزوم رعایت حق حریم خصوصی
Usage of Remotely Piloted Aircraft and the Necessity of Observing the Right to Privacy
لیلا رئیسی
raisi.leila@gmail.com
1
مسعود راعی
masoudraei@yahoo.com
2
معصومه ابراهیمی
ebrahimi40@yahoo.com
3
دانشیار و ریس گروه حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اصفهان
پیشرفت فناوری هوا و فضا بالاخص در قرن بیستم از نوع دیگری از پرنده هوایی [هواپیمای قابل کنترل از راه دور از راه دور] رونمایی نموده است که در کاربردهای نظامی و غیرنظامی مورد استفاده قرار میگیرد. در سالیان اخیر کاربرد کشوری این هواپیماها توسعه فزایندهای یافته است. با اختراع و گسترش استفاده از این فناوری نوین و با توجه به قابلیتهای آن، فضای هوایی تبدیل به یک نگرانی و تهدید جدی برای نقض حقوق شهروندی شده است و همه کشورها با چالشهای مشابه در زمینه کاربرد هواپیمای قابل کنترل از راه دور از راه دور از راه دور و تاثیر آن بر حق حریم خصوصی مردم مواجه هستند. در این مقاله تاثیر کاربرد هواپیمای قابل کنترل از راه دور از راه دور از راه دور بر حق حریم خصوصی افراد و لزوم رعایت این حق هنگام تدوین مقررات مربوط به بهرهبرداری از هواپیمای مذکور با توجه به مزایای اقتصادی و اجتماعی کاربرد این فناوری مورد بررسی، تحلیل و تاکید قرار میگیرد.
Advances in aerospace technology especially in the 20 century unveiled a new kind of aircraft as (remotely piloted aircraft) which is deployed in military and civil application. In recent years, the civil usage of this aircraft has influential advancement and with no doubt in the future, this new technology will have a great advancement. Some believe that by inventing and increasing the use of this new technology and taking into account the capabilities of these aircraft, the aerospace has become a serious concern and a potential threat to civil rights. Almost all countries are encountered with the same challenges with the use of RPA and their impact on the privacy rights of people. In this article, the effect of the use of RPA on the privacy of the people and the necessity observance of this right at the time of concluding of regulations on the operation of the mentioned aircraft considering the economic and social benefits of the deployment of this technology, are considered and emphasized.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_10440_c382cfa847f86edeef95b3823d2da53c.pdf
هواپیمای خلبان متحرک
ایکائو
کنوانسیون شیکاگو
حریم خصوصی،حقوق هوایی
Icao
chicago convention
privacy
rpas, air law
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2019-08-23
21
63
131
162
10.22054/qjpl.2019.27301.1679
10441
Research Paper
بررسی تطبیقی عوامل موثر بر جایگاه حقوقی- اساسی دادستانی در میان قوا
The Comparative Analysis of the Effective Factors on Prosecution’s Legal-Constitutional Status among the Powers
محمد جلالی
mdjalali@gmail.com
1
سعید برخورداری
saeedbr93@gmail.com
2
استادیار دانشکده حقوقی دانشگاه شهید بهشتی
فارغ التحصیل دانشگاه تربیت مدرس
دادستانی از مهمترین نهادهای عمومی در جهت تحقق حاکمیت قانون و تضمین حقها و آزادیهای سیاسی محسوب میشود. با این حال در مورد جایگاه حقوقی- اساسی این نهاد در میان قوا مبانی نظری یا رویه عملی واحدی وجود ندارد. در این مقاله تلاش میشود چهار عامل و دغدغه موثر بر موقعیت دادستانی در میان قوای سهگانه بررسی شود. این عوامل عبارت است از: استقلال دادستانی، تفکیک مقام تعقیب و قضاوت، لزوم خطمشیگذاری تعقیبی و پاسخگویی. در شرایطی که قرار گرفتن دادستانی در ساختار قوه قضاییه، استقلال این نهاد را تا حد مطلوب تامین میکند، حضور قاضی و دادستان در یک ساختار، احتمال برهم خوردن تفکیک میان مقام قضاوت و مقام تعقیب را افزایش میدهد. در مقابل با توجه به اختیار دادستان در اعمال صلاحدید در تعقیب، خطمشیگذاری در امر تعقیب و پاسخگویی این نهاد از اهمیت بسیار برخوردار است که لازمه آن ارتباط و تعامل دادستانی با دیگر قوا به ویژه قوه مجریه است. قضاوت در مورد جایگاه مطلوب دادستانی در میان قوا نیازمند ایجاد تعادل میان این چهار دغدغه و عامل موثر، با توجه به شرایط سیاسی و زمینههای تاریخی شکلگیری قوا در هر نظام حقوقی است.
The Prosecution is one of the most important public institutions in the realization of the rule of law and the protector of political rights and freedoms. However, there is no theoretical basis or practical practice regarding the position of this institution among the three powers. Affected by the legal structure and historical and political issues of each country, four factors have been influential in the formation of the position of the Prosecutor's Office: the executive structure; the structure of the judiciary; the independent prosecution; and the elected prosecution, which makes it impossible to introduce a desirable and ideal model for all systems. However, this paper will attempt to examine the four factors and concerns about the prosecution's position among the three powers. These factors include: the independence of the prosecutor's office; the separation of the Prosecution and Adjudication; and the need for prosecution policy-making and accountability. For the desirable position of the prosecution among the powers, it is necessary to strike a balance among these four concerns and effective factors in accordance with the political situation and the historical context of the formation of powers in any legal system.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_10441_910a65a342a6d6120b59b16b5a684bfd.pdf
دادستانی
استقلال دادستانی
مقام تعقیب
صلاحدید
پاسخگویی
Prosecution
Independence of Prosecution
status of Prosecution
Discretion
Accountability
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2019-08-23
21
63
163
190
10.22054/qjpl.2018.27436.1687
10442
Research Paper
بهرهبرداری از سد ایلیسو در ترکیه و موازین حقوق بینالملل آب
Utilization of Ilisu Dam in Turkey and the Rules of International Water Law
علی نواری
ali.navari@gmail.com
1
دبیر گروه حقوق بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک
رودخانههای بینالمللی که از قلمروی سرزمینی دولتهای مختلف عبور میکنند، در معرض اِعمال اصل حاکمیت سرزمینی آنها قرار میگیرند. بهرهبرداری از این رودخانهها و اجرای طرحهای توسعهای در مورد آنها از سوی هر یک از دول ساحلی، آثاری به دنبال خواهد داشت که ممکن است حقوق و منافع سایر دولتهای ساحلی را تحت تاثیر قرار دهد. به منظور جلوگیری از بروز اختلاف بین دولتها، قواعد نظام حقوق بینالملل در زمینه رودخانههای بینالمللی به تنظیم مناسبات حقوقی بین دول ساحلی این رودخانهها پرداخته است. دولت ترکیه در قالب اجرای پروژه آناتولی جنوب شرقی اقدام به طراحی و احداث سد ایلیسو بر روی رودخانه دجله نموده است. آغاز فعالیت این سد در آینده سبب خواهد شد که میزان جریان آب ورودی از رودخانه دجله به سرزمین دولتهای پائیندستی سوریه و عراق کاهش یابد. آثار منفی ناشی از این کاهش، به طور غیرمستقیم در گسترش مناطق خشک و بیابانی و تشدید پدیده ریزگردها به ویژه در ایران، نقش مهمی ایفا مینماید. این مقاله به بررسی جلوههایی از تعهدات بینالمللی دولت ترکیه در فرایند بهرهبرداری از سد ایلیسو پرداخته است.
International rivers that traverse the territories of different States are subject to their exercise of the principle of territorial sovereignty. Utilization of these rivers and performance development plans by each of the riparian States will have impacts which may affect the rights and interests of other riparian States. Rules of international legal order relevant to international rivers have regulated legal relations among riparian States for the prevention of disputes and conflicts. Turkish government launched Güneydoğu Anadolu Projesi (GAP) and scheduled the construction of the Ilisu dam on the River Tigris. The operation of this dam in the future will diminish the Tigris water flow to the territory of lower riparian States such as Syria and Iraq. This diminishing effect indirectly plays an important role in developing arid and desert areas and leads to the intensification of dust haze, especially in Iran. This article examines international obligations of Turkish government with regard to the utilization of Ilisu dam.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_10442_c14a38766ff60ca847bf999be69aefba.pdf
حقوق بینالملل
رودخانههای بینالمللی
سد ایلیسو
ریزگردها
آب
International Law
international rivers
Ilisu dam
Dust haze
Water
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2019-08-23
21
63
191
214
10.22054/qjpl.2019.27672.1693
10443
Research Paper
تأملی بر ایدئولوژیک شدن نظریه های حقوق عمومی
Consideration of the Ideologicization of the Public Law Theories
فائزه دانشور
faezehdaneshvar@gmail.com
1
کارشناس ارشد مشاورتهای حقوقی شرکت ملی نفت ایران
با توجه به اینکه یکی از روشهای متداول جهت نقدِ نظریه ها به طور عام و نظریههای حقوق عمومی به طور خاص، «ایدئولوژیک» خواندن آنهاست، لذا این پژوهش در تلاش است تا تعریفی از «نحوه ایدئولوژیک شدن نظریههای حقوق عمومی» ارائه دهد. این کار مستلزم برداشتن سه گام اساسی است: نخست، تعریف مفهوم «ایدئولوژی»؛ دوم، تبیین «نظریۀ حقوق عمومی» و سوم، اعلام نظر در خصوص «چگونگی و پیامدهای ایدئولوژیک شدن نظریههای حقوق عمومی».
با توجه به عدم اجماع صاحبنظران بر مفهوم ایدئولوژی؛ نخست، خاستگاه و مفاهیم عام و خاص ایدئولوژی تبیین شده است. سپس با تییین مفهوم «نظریه حقوق عمومی» و تکیه بر آن دسته از تعاریف ارائه شده در خصوص ایدئولوژی که در ارتباط وثیق با این مفهوم قرار میگیرند، تعریف ایدئولوژیک شدن نظریه حقوق عمومی در چهار سطح مختلف خاستگاه، رویکرد، محتوا و کارکرد آن ارائه شده و در نهایت با تأکید بر نقاط افتراق دو مفهوم فوق و با اشاره به پیامدهای ایدئولوژیک شدن نظریههای مذکور، بر «مطلوبیت» ارائه نظریهای غیرایدئولوژیک از حقوق عمومی تأکید شده است.
In evaluating some theories of public law, the observation about the link between those theories and ideology is more often made in a critical spirit, in order to impugn the mentioned public law theories. The question posed in this article is how to define “ideological theories of public law”. This involves three fundamental steps. First, defining the concept of ideology; second, the exposition of the theory of public law; and third, answering to the questions of the consequences of ideologicization of mentioned theories.
In order to establish a legal definition of ideology as used in the current essay, and in the absence of a unified definition of this concept amongst scholars, initially general and specific notions regarding the concept of ideology have been outlined. Subsequently, from these outlined definitions, focus has been on those that are closely related to public law theories. Consequently, an exposition has been given into how a theory of public law becomes ideological at four different levels of origination point; approach; content; and function. Finally, the question of “how the ideologicization of public law theories adversely affects these theories” has been answered.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_10443_ae87ed7893abb2cc052a667533814ef0.pdf
خاستگاه ایدئولوژیک
رویکرد ایدئولوژیک
کارکرد ایدئولوژیک
محتوای ایدئولوژیک
نظریۀ ایدئولوژیک حقوق عمومی
“Ideological approach”
“Ideological content”
“Ideological function”
“Ideological origination”
“ Ideological public law theories”
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2019-08-23
21
63
215
239
10.22054/qjpl.2019.20114.1474
10444
Research Paper
نقد ترجمه فارسی لویاتان از دیدگاه مفاهیم حقوق عمومی
Review of the Persian Translation of Leviathan in the Light of Public Law Concepts
سیدناصر سلطانی
naser.soltani@ut.ac.ir
1
معاون دانشکده حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران
بسیاری از متون بنیانگذار اندیشة سیاسی جدید پر از الفاظ و مفاهیم حقوقیاند. زبان حقوق یکی از مهمترین ابزارها و بستر بحث دربارة اندیشة سیاسی بوده است. بنابراین، در انتقال و ترجمة این آثار باید به معنا و محتوای حقوقی الفاظ و مفاهیم توجه کرد و آن را بازشناخت. فقط در چنین شرایطی است که میتوان به ترجمة این آثار اعتماد کرد و به آن ارجاع داد. شایسته است ترجمة این دسته از آثار از منظر معنای حقوقی الفاظ هم، بازبینی و بررسی شوند. در این مقاله برای اثبات این ادعا عبارات و الفاظ حقوقی ترجمة فارسی لویاتان از دیدگاه مفاهیم حقوق عمومی بررسی میشود تا دقت برگردان فارسی آن ارزیابی شود. در این پژوهش نمونههایی از مفاهیم حقوق عمومی در ترجمه فارسی لویاتان پیگیری میشود و دقت ترجمه آنها سنجیده شده تا نشان داده شود که لازم است در ویراستهای بعدی این ترجمه اصلاحاتی انجام تا از برخی اشکالات و ایرادهای اساسی مبری شود.
Legal expressions and concepts are abundant in the numerous fundamental texts of the modern political thought. The language of law has been one of the main means within which discussions about political thought has been taken place. Therefore, when these texts are translated into other languages, the meaning and the content of the legal expressions and concepts in terms of their scope and connotations shall be considered. Only in this situation one can rely on these translations and they deserve to be cited. So the revision and reconsideration of these texts from the legal concepts point of view seem very useful and necessary. In this paper, focus has been on the public law expressions and concepts of the Persian translation of the Leviathan and their precision and accuracy is evaluated.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_10444_4cab4136452a98c6eb54b48e3f06f332.pdf
آزادی ناشی از عهد و پیمان ها
نسخ قانون
قوه مقننه
حقوق ضروری حاکمیت
حقوق بنیادین
Liberty of Subjects consiseth in Liberty from convenants
abrogate
The essentiall Rights of Soveraighty
Fundeamentall Law
The legislative Power
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2019-08-23
21
63
241
269
10.22054/qjpl.2018.25665.1631
10445
Research Paper
رویکرد دولت ساحلی در پرتو اصول و اسناد بینالمللی در مواجهه با عملکرد کشتی خارجی
Approach of Coastal State and Flag State in Light of Instruments and Principles of International Law Confronting the Illegal Performance of the Flagship
جواد صالحی
javadsalehi@pnu.ac.ir
1
هیات علمی
بهرهبرداری از منابع زنده دریایی، از موضوعات قابلتامل در کنوانسیون حقوق دریاها است که برای تخطی از میزان مجاز آن ضمانتاجرا خاصی در نظر گرفته نشده است. با اینوجود رویهقضایی محاکم بینالمللی حاکی از اتکا به اصل احتیاط و اقدام مقتضی از سوی دولت صاحبپرچم است، ولی در صورت ایراد خسارت به زیستمحیط دریاها در اکثر موارد منتهی به مسئولیت بینالمللی دولت صاحبپرچم نمیشود. تضمین همکاری دولت صاحبپرچم و کشتی حامل پرچم با دولت ساحلی و سازمانهای شیلاتمنطقهای در این ارتباط، وجه مشترک تعهدات و مسئولیتهای طرفین است که بررسی ابعاد آن از اهداف این نوشتار است. سوال اصلی پژوهش این است که رویکرد دولت ساحلی در پرتو اصول و اسناد بینالمللی در مواجهه با عملکرد غیرقانونی کشتیخارجی چیست؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که دولت ساحلی نباید به مسئولیت دولت صاحبپرچم برای جبران خسارات وارده از سوی کشتی حامل پرچم امیدوار باشد. دولت ساحلی باید خود ابتکارعمل را بهدست بگیرد. پیشنهاد عملی این است که سلب اعتبار و حیثیت دولت صاحبپرچم بهخاطر سابقه منفی کشتی حامل پرچم، در کنار دیگر ضمانتاجراها مدنظر قرار گیرد تا از تکرار موارد مشابه ایراد خسارت به زیستمحیط دریا و منابع زنده آن جلوگیری شود.
Illegal performance of the flagship is one of the issues discussed in the Convention on the Law of the Sea, for which the guarantee is not enforced. Nevertheless, the capacity of the legal principles and international environmental instruments and the jurisprudence of international authorities is pivotal. Judicial procedure of international authorities also rely on the ‘precautionary principle’ and ‘Due Regard’ of the flag State. The guarantee of cooperation between flag state and flagship with coastal State and the regional fisheries organizations is considered as shared obligations and responsibilities of the parties. However, this approach is a kind of pledge done that is not accompanied by a guarantee of liability for the compensation to the coastal state. However, the coastal state's approach to the denial of the credibility and reputation of the flag State for the illegal operation of its ship is only a guarantee in order to prevent repetition of similar cases in the future.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_10445_6de5303b2804cc6545ff5c91a3e4fda2.pdf
اصل احتیاط
اقدام مقتضی
کنوانسیون حقوق دریاها
کشتی حامل پرچم
منطقه ی انحصاری اقتصادی
Precautionary principle
Due Regard
Convention on the Law of the Sea
Flag State
Exclusive Economic Zone
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2019-08-23
21
63
271
295
10.22054/qjpl.2019.22376.1530
10446
Research Paper
بنگاهداری صندوقهای بازنشستگی در نظام تامین اجتماعی ایران
Company Management of Pension Funds in the Social Security System of Iran
مرتضی رستمی
rostami300@yahoo.com
1
حسن بادینی
hbadini@ut.ac.ir
2
مدرس دانشگاه
عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
یکی از رایجترین شیوههای سرمایهگذاری صندوقهای بازنشستگی، تملک سهام شرکتهای تجاری است. گرایش فراوان صندوقهای بازنشستگی ایران به این نوع سرمایهگذاری، آنها را به سمت بنگاهداری سوق داده است. بنگاهداری صندوقهای بازنشستگی (به معنای در اختیار داشتن سهام مدیریتی) بعنوان موضوعی نوظهور در ادبیات حقوقی کشور ایران، با سیاستهای تقنینی متفاوتی مواجه شده است. برخی قوانین آن را تجویز و برخی دیگر آن را محدود یا منع کردهاند.با وجود آنکه آخرین اراده مقنن، ممنوعیت بنگاهداری صندوقهای بازنشستگی ایران بوده است اما بیشتر صندوقها با تشکیل شرکتهای سرمایهگذاری آنچنان راه افراط در پیش گرفتهاند که در حال فاصله گرفتن از اهداف اجتماعی خود میباشند. مقاله کنونی پس از تبیین مفاهیم و جایگاه قانونی بنگاهداری با روش مطالعات کتابخانهای و رویکردی تطبیقی به تحلیل مهمترین علتهای بنگاهداری صندوقها شامل رد دیون دولت به صندوقها، محدودیت بازار سرمایه در ایران و سودآوری بنگاهداری پرداخته و یافتههای آن نشان میدهد صندوقهای بازنشستگی برای توجه بیشتر به حقوق اعضای خود، لازم است با متنوعسازی پرتفوی خود یا کاهش سهام تحت تملک در هر شرکت تجاری، میان سرمایهگذاری از طریق تملک سهام شرکتها و سایر شیوههای سرمایهگذاری، تعادل برقرار نمایند.
Pension funds for maintaining the balance of resources and expenditure invest in different ways; one of the most common practices is owning companies’ stocks. The tendency of many pension funds to this type of investment have led to the management of companies. Management of companies by pension funds (in the sense of having a stock management) as an emerging issue in the legal literature of our country has faced different regulatory policies; some are limiting or prohibiting and others are prescribing. Even though the legislator's last determination was to ban the company management of Iran's pension funds, some have gone too far from their social goals by forming investment companies. This essay using a comparative approach and library analysis, after explaining the legal status of firms has tried to analyze the background and reasons for company management of pension funds including paying of government debt to funds, capital market restrictions in Iran and entrepreneurial profitability. The findings show that if pension funds want to pay more attention to the rights of their members, it is necessary to significantly reduce the company managing, establish balancing through acquisition of shares of investment companies and other investment practices.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_10446_b1296774061fabc869fad35af4a42f1d.pdf
سرمایه گذاری
بنگاهداری
سبد دارایی
خصوصی سازی
صندوق بازنشستگی
investment
company management
Portfolio
privatization
Pension Fund
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2019-08-23
21
63
297
317
10.22054/qjpl.2019.28577.1720
10447
Research Paper
مبنای نظری بحث پیرامون مساله کیفیت قانون: چیستی و چرایی؟
Theoretical Basis for the Discussion on the Quality of Law: Concept and Requirement
آزاده عبداله زاده شهربابکی
a.shahrbabaki@yahoo.com
1
دانشکده مجازی حقوق دانشگاه شیراز
با اینکه در آثار بسیاری از فیلسوفان حقوقی رد پای تاکید بر برخی ویژگیهای قانون دیده میشود، اما تفکر نظاممند در خصوص این موضوع در قرن اخیر شکل گرفته است. ضرورت پرداختن به «ویژگیهای قانون»، «قانون خوب» و یا «با کیفیت»، در حقیقت برخاسته از تجربیات عملی دوران حیات «قانون» است که پس از آن بر اندیشه و نظر در باب آن نیز تاثیر گذاشته است. قانون، به عنوان ابزار تنظیم روابط انسانی با هدف محدود کردن قدرت و از بین بردن خودکامگی و پاسداری از حقوق شهروندان، خود در عمل با نقصهایی مواجه بوده که آن را از رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده مانع شده است. اندیشمندان معاصر در صدد رفع این نقصها و تبدیل «قانون» به همان ابزار سودمند در جامعه هستند. مطالعه پیرامون این ضعفها و راهکارهای رفع آن، اندیشه در باب «کیفیت قانون» را شکل داده است. این مقاله بر آن است تا مبنای نظری و ضرورت انجام مطالعات پیرامون مساله کیفیت قوانین را بررسی کند. سوالهای اصلی این نوشتار این است که چرا مساله کیفیت قوانین و بالا بردن سطح کیفی آن چه به لحاظ شکلی و چه از دید محتوایی ضروری است و مبنای نظری این ضرورت کدام است؟
Even though in the works of legal scholars, some notions regarding the characteristics of legal norms are included, the systematic approach to this issue has been established in this century. The necessity to investigate characteristics of legal norms, good legal norms, and qualified legal norms, is raised from the practical experience influencing the thoughts and opinions. As a tool for the adjustment of human communication, law is meant to follow goals such as limiting the power, fighting despotism and defending citizens’ rights. Yet, the law itself is encountered with deficiencies hindering it from achieving the goals. The contemporary scholars have put efforts to resolve the deficiencies to introduce the “law” as the true useful tool for society. Investigating the deficiencies and solutions has formed thoughts regarding the “quality of law”. In the present study, the bases and necessity of such investigations and studies is discussed. The present account of writing is divided into three sections: the essence and goals of investigating “quality of law”, necessity and reasons for investigating the issue, and the similar terms and definitions used erroneously as the quality of law.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_10447_4e9a97deb098b598bfd5712f65697830.pdf
«کیفیت قانون»
«حاکمیت قانون»
«وضعیت قانونی»
«قوانین خوب»
«ساده و روشن بودن قانون»
"quality of law"
"Etat de droit"
"Etat légal"
"good legal norms"
"simplicity and clarity of law"