per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2020-02-20
21
65
9
42
10.22054/qjpl.2019.29486.1752
11346
Research Paper
تقابلدو نظام «مؤسسه- مالک» و «مخترع-مالک» در تحقیقات تأمینمالیشده توسط بخش عمومی
Conflict Between “Institutional Ownership” and “Inventor Ownership” Systems in Publicly Funded Research
محمد هادی میرشمسی 11
mh_mirshamsi@yahoo.fr
1
مریم فرضی
mfarzi77@gmail.com
2
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی
دولتها در برخی موارد مستقیماً تحقیقات انجام داده و گاهی آن را تأمین مالی میکنند. نظام حقوقی حاکم بر نتایج و یافتههای تحقیقات تأمین مالی شده توسط بخش عمومی، ازجمله موارد مهم در بهرهبرداری از این اموال فکری است. برخی کشورها قواعد ویژهای برای این تحقیقات وضع کردهاند که دو دسته عمده آن عبارت است از: نظام مؤسسه- مالک و نظام مخترع- مالک. در نظام مؤسسه-مالک، مؤسسه دریافتکننده بودجه، مالک دارایی فکری میباشد. این نظام در قانون بایدال آمریکا متجلی شده و سپس به مقررات کشورهای بسیاری نفوذ کرده است. در نظام مخترع- مالک، مخترعان، مالک اصلی و اوّلی دارایی فکری تلقی میشوند، هرچند که تأمین مالی توسط نهادهای عمومی صورت گرفته باشد. قاعده امتیاز اساتید که در برخی کشورهای اروپایی اعمال میشود، از مصادیق نظام اخیر است. هرچند در دو دهه گذشته، تمایل جهانی بر پذیرش نظام مؤسسه- مالک بوده و حتی برخی کشورهای دارای نظام مخترع- مالک نیز به سمت این نظام سوق پیدا کردهاند، اما کشورهایی بر ناکارآمدی نظام مؤسسه- مالک تأکید دارند و ایرادات وارد بر آن نیز باعث توجه به نظام مخترع- مالک شده است. بررسی این رویکردها و آثار و نتایج آنها و همچنین بررسی علل گرایش نظامهای حقوقی به هر کدام از آنها میتواند ما را در وضع مقررات مناسب حاکم بر این دسته از اموال فکری کمک کند.
Governments sometimes attempt directly to research and sometimes sponsor them based on their interests and reasons. The legal system governing the funded researches’ results and findings is one of the most important and effective factors in exploiting intellectual properties. Some States have enacted special intellectual property rules for publicly funded research which is divided into two main models: Institutional-ownership and inventor-ownership models. In institutional-ownership model, the recipient institute of fund is the owner of the intellectual property. This model was appeared in Bayh-Dole Act in the US, afterwards it spread to the other countries. In Inventor-ownership model, inventors and creators are recognized as the owner of intellectual property, although public institutes funded the research. Professor’s privilege rule which is used in some European countries, could be considered as an inventor- ownership model. Although in the last two decades, global trend is in adopting institutional-ownership model and even several countries with inventor-ownership model changed their legal system to the system, but still some countries emphasize on efficiency of inventor-ownership model. Meanwhile, problems of institutional-ownership model changed the direction of attentions toward inventor-ownership model in the past few years.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_11346_89800d1eb79bab39503611a6fd33706c.pdf
تحقیقات تأمین مالی شده بخش عمومی
نظام مؤسسه-مالک
نظام مخترع-مالک
قانون بای دال
قاعده امتیاز اساتید
Publicly Funded Research
Institutional Ownership Model
Inventor Ownership Model
Bayh-Dole Act
Professor's Privilege Rule
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2020-02-20
21
65
43
74
10.22054/qjpl.2019.31263.1816
11349
Research Paper
کوچک سازی دولت؛راهبردی موثر برای تراکم زدایی حقوقی-اداری از تهران
Government Downsizing: Effective Strategy for Legal-Administrative De localisation of Tehran
ولی رستمی
vrostami@ut.ac.ir
1
محمد زرشگی
mohammad.zereshki@yahoo.com
2
دانشیار گروه حقوق عمومی و بین الملل،دانشکده حقوق و علوم سیاسی،دانشگاه تهران،تهران،ایران.
دکتری حقوق عمومی،مدرس دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران
به نظر یکی از راهکارهای اصولی جهت نیل به تراکمزدایی از تهران کوچکسازی (چابکسازی) دولتمیباشد. راهبردی که هرچند در قوانین موضوعه کشور بر آن تصریح شده است اما با ساختار متمرکز موجود و تفاسیر محدودنگری که نسبت به صلاحیتهای واحدهای اداری محلی، سازمانهای مردمنهاد و ... صورت میپذیرد، امکان دستیابی به اهداف سند چشمانداز کشور و تحقق سیاستهای کلی نظام در حوزه کوچکسازی دولت وجود نخواهد داشت. از اینرو بازاندیشی در مورد الگوی اداره کشور و بازمهندسی نظام اداری و اجرایی با رویکرد عدم تمرکز ضرورتی محتوم است. برای نیل به کوچکسازی میبایست از مستندات قانونی مربوطه از جمله: بند 10 اصل سوم قانون اساسی، بند 10 سیاستهای کلی نظام اداری و سایر قوانین موضوعه در زمینه کوچکسازی دولت، اعمال دولت الکترونیک و تمرکززدایی، در عمل بهره جست تا بتوان به یک تراکمزدایی حقوقی- اداری دست یافت. در این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی و کاربردی، سعی میشود بر امکانسنجی تراکمزدایی از تهران در پرتو تحقق کوچکسازی دولت پرداخته شود. فرض اصلی مقاله بر این مبنا استوار است که درصورت اجرای قوانین مرتبط با حوزه کوچکسازی دولت و صرف فعل خواستن از جانب مسئولین ذیربط، تراکمزدایی از تهران دور از دسترس نخواهد بود.
Downsizing of governments is one of the basic solutions for obtaining the goal of delocalization of Tehran. A strategy, however confirmed in Iranian positive laws, is obstructed with legal-political, administrative structure, limited interpretations about qualifications of local-administrative units and NGOs etc. Thus, rethinking and revising the pattern for administration of Iran and reengineering legal and executive system through decentralization is an undeniable necessity. In order to obtain this task, it’s possible to benefit from related legal documents including: Paragraph 10 of 3rd Principle of the Constitution, Paragraph 10 of the General Policies of Administrative System and other positive laws for downsizing the government, E-government and the decentralization. In the present research, by descriptive- analytical and applied approach, a feasibe study of delocalization of Tehran with government downsizing is emphasized. The main hypothesis of this research is that delocalization of Tehran is possible if the related rules of government downsizing by the related authorities is executed.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_11349_ed792c0cea17e4a5cc6068e341c92322.pdf
کوچک سازی دولت
اندازه دولت
تراکم زدایی از تهران
تمرکز سیاسی-اداری
دولت حاکمیتی
Government Downsizing
Delocalization of Tehran
Political-Administrative Centralization
Sovereignty
Tenure-Based Government
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2020-02-20
21
65
75
113
10.22054/qjpl.2019.38932.2067
11351
Research Paper
استانداردهای اثبات خسارت و تعیین میزان آن: مطالعهای تطبیقی در اسناد فراملی و آرای داوری بینالمللی
The Standards for Proving Damages and Its Amount:
A Comparative Study under Transnational Instruments and International Arbitration Awards
ابراهیم شعاریان
e_shoarian@tabrizu.ac.ir
1
سارا صاحب جمع
sarasahebjam@yahoo.com
2
استاد حقوق دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز، گروه حقوق
یکی از موضوعات قابل توجه در حوزه حقوق خسارت، تعیین استانداردهای قابل اعمال برای اثبات خسارات و میزان آنها است. علی القاعده، زیاندیدهای که به استناد مسئولیت قراردادی برای مطالبه خسارت اقامه دعوی میکند، بایستی اصل و میزان خسارتی را که متحمل شده یا خواهد شد، به اثبات برساند. نظر به اهمیت موضوع، اسناد فراملی مربوط به حقوق قراردادها از جمله اصول قراردادهای تجاری بینالمللی، اصول حقوق قراردادهای اروپا و پیشنویس طرح مشترک مرجع، به صورت صریح یا ضمنی، استانداردهای مشخصی مانند قطعیت متعارف، وقوع محتمل متعارف و غیره را برای اثبات خسارت پیشبینی کردهاند. در مقابل، مقررات موضوعه ایران از جمله قانون مدنی؛ چنین استانداردهایی را تنظیم ننموده و موضوع نیز مورد بررسی حقوقدانان و رویه قضایی قرار نگرفته است. بنابراین، مطالعه تطبیقی موضوع با نگاهی ویژه بر اسناد بینالمللی و آرای داوری میتواند منبع قابل اتکایی برای طرح بحث باشد. این مقاله، استانداردهای عام و خاص اثبات اصل خسارت و میزان آن و نیز مواردی مثل خسارت تأخیر تأدیه را که خارج از قلمرو شمول این استانداردها هستند، مورد تحلیل قرار میدهد و در نهایت تلاش دارد تا باب بحث را در حقوق ایران بگشاید.
Defining the applicable standards for proving and measurement of damages constitute one of the most significant issues under the law of damages. In principle, an aggrieved party, who claims compensation for damages based on contractual liability is responsible for showing the existence and the amount of losses suffered or to be suffered. Due to great importance of the issue, transnational instruments of contract law, such as UNIDROIT Principles of International Commercial Contracts (UPICC), Principles of European Contract Law (PECL) and Draft Common Frame of Reference (DCFR) have set out, explicitly or implicitly, special standards such as reasonable certainty, reasonably likely to occur and so on for proving damages; By contrast, the Iranian laws and regulations including the Civil Code do not set out such standards. The legal scholarship and jurisprudence have also failed to address the issue. Therefore, a comparative study of the issue with particular look at international instruments and arbitral awards could provide a reliable source of guidance. This paper analyzes the general and specific standards for proving damages and those situations that fall outside of ambit of the standards such as late payment damages. By doing so, the paper tries to open the debate in Iranian law.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_11351_fcd53c61eeeaca2cade30dba2fbd1d0a.pdf
استاندارد اثبات خسارت
قطعیت متعارف
وقوع محتمل متعارف
اسناد فراملی
آرای داوری
Standard for Proving Damages
Reasonable Certainty
Reasonably Likely to Occur
Transnational Instruments
Arbitral Awards
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2020-02-20
21
65
115
136
10.22054/qjpl.2019.37360.2001
11353
Research Paper
ارزیابی کفایت منابع حقوق نفت در توسعه صنایع داخلی ساخت تجهیزات صنعت نفت و گاز در بخش بالادستی
An Assessment of Oil Legislation Sources Adequacy in National Oil and Gas Industry Equipment Development in Upstream Sector
عباس کاظمی نجف آبادی
abaskazemi@gmail.com
1
علیرضا غفاری
ar.ghafari@yahoo.com
2
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
صنعت نفت کشور با وجود برخورداری بیش از یکصد سال تجربه در زمینه تولید و تجارت نفت، همچنان قادر به انجام فعالیتها بهصورت درونزا و بهرهبرداری از توان داخل در تمامی بخشهای عملیاتی و اجرایی نیست. یکی از مهمترین بخشهای صنعت نفت کشور که همچنان به شکل قابل توجهی به خارج از کشور وابسته است، بخش تأمین تجهیزات مورد نیاز این صنعت در بخش بالادستی است. با توجه به اهمیت ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت و گاز در بخش بالادستی، این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش اساسی است که آیا منابع حقوق نفت کشور حمایت مناسب و متناسبی از صنایع ساخت این تجهیزات دارند؟ برای پاسخ به سوال تحقیق، این مطالعه، معیارهای استانداردی را بر پایه یک مدل مفهومی و با بهرهگیری از نظر کارشناسان خبره استخراج نموده و پس از تبیین منابع حقوق نفت موجود، به ارزیابی منابع حقوق نفت در این زمینه پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که قوانین اصلی نفت کشور و قوانین مربوط به الزام سهم داخل نسبت به معیارهای استخراج شده، بیتوجه بوده و قوانین اساسنامههای شرکت ملی نفت ایران نیز حمایت ضعیفی از ساخت تجهیزات موصوف به عمل میآورند.
The country’'s oil industry, despite having over a hundred years of experience in oil production and trade, is still unable to carry out activities in an endogenous manner and to exploit local potentials in all operational and executional sectors. One of the most important sectors of the country’'s oil industry, which continues to be significantly dependent to overseas, is the procurement part of the industry in the upstream sector. Considering the importance of national production of oil and gas equipment in upstream sector, this survey is trying to answer whether the oil legislation law sources support the oil industry in the production of these equipment properly and proportionately? To answer this question, this research has extracted standard measures on the basis of a conceptual framework and through the experts’ viewpoints, and after clarifying the existing legislative sources, has come to evaluate the oil legislation law sources in this regard. The results show that the main oil laws of the country and the laws regarding the requirement of internal share towards the extracted standards are neglected and the statutory laws of the National Iranian Oil Company also provide poor support for the construction of the mentioned equipment.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_11353_ff0e2568bca1bc036be0fd1028992859.pdf
منابع حقوق نفت
ساخت تجهیزات نفتی
بخش بالادستی
صنعت
نفت و گاز
Oil Law ReSsources
Producing Oil Production Equipment
Upstream Sector of the Oil and Gas Industry
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2020-02-20
21
65
137
169
10.22054/qjpl.2019.37177.1986
11355
Research Paper
تعهد متصدی حمل به اظهار اجمالی کالا در مقابل گمرک
The Carrier’s Duty of Customs Summary Declaration
مجتبی اشراقی آرانی
mojtabaeshraghi@ut.ac.ir
1
استادیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
در حمل و نقل بینالمللی بار، کالا به واسطه عبور از مرزهای کشورها موضوع کنترل و تشریفات گمرکی قرار میگیرد. تکلیف اصلی انجام تشریفات گمرکی بر دوش خود صاحب بار قرار دارد. لیکن قوانین گمرکی در بیشتر کشورها، متصدیان حمل بین المللی را ملزم ساختهاند تا به محض ورود به قلمرو گمرکی، بدوا کالا را اظهار اجمالی نموده به طوری که تا پیش از آن تخلیه بار میسر نمیباشد. هدف از نگارش این مقاله روشن ساختن مبنا، شرایط و آثار «اظهار اجمالی کالا» از سوی متصدی حمل است که تاکنون در ادبیات حقوقی ایران به آن توجه نشده است. با بررسی شرایط و ضمانت اجرای قانونیِ اظهار اجمالی از سوی متصدی حمل، ابتنای این تعهد بر اسناد حمل مربوطه (بارنامه یا راهنامه) مشخص گردید و ثابت شد که توصیفات فرستنده بار در چنین اسنادی مبنا و تعیین کننده میزان مسئولیت متصدی حمل در مقابل مراجع گمرکی قرار میگیرد. نوآوری این مقاله در آن است که یک قاعده حقوق گمرکی را از زاویه حقوق حمل و نقل و با اتکا به قواعد آن مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
The goods shall be subject to customs formalities while crossing national borders in international transportation. The main duty to meet the above formalities lies against the cargo owner which, in deed, is assignable to an agent _ who might be the carrier. However, the carrier itself is obliged to submit a summary declaration of the total cargo before the customs authorities prior to the cargo unloading. The summary declaration is submitted based on the transport documents so that the governing rules could only be construed in line with the transportation law. The legal basis of summary declaration, the exemption from this duty, the carrier who shall declare, the legal nature of manifest and the remedy of non- compliant declaration are some of the issues that are dealt with in this article. This article is distinct in this respect that it has analyzed a customs legal rule from the perspective of transport law.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_11355_2e8a2144b8ee188611572cf5922aad92.pdf
متصدی حمل
حقوق گمرکی
مانیفست
حمل کالا
اظهارنامه اجمالی
carrier
Manifest
Customs Law
Summary Declaration
Carriage of Goods
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2020-02-20
21
65
171
198
10.22054/qjpl.2019.34379.1910
11356
Research Paper
بررسی تطبیقی رویکرد سند ۲۰۳۰ و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران به عدالت آموزشی جنسیتی
A Comparative Study of the 2030 Agenda Approach and the Transformation Document in Iran’s Education toward Gender Educational Equality
انور یداللهی
yadollahianvar@yahoo.com
1
محمد حسین زارعی
zareimh62@gmail.com
2
اسداله یاوری
yavariamir@hotmail.com
3
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران-هیات علمی دانشگاه آزاد ایلام
هیات علمی/ دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
گروه حقوق عمومی،دانشکده حقوق،دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران
در قرن اخیر، یکی از مهمترین آرمانهای جوامع در بحث آموزش، نیل به عدالت آموزشی میباشد. با توسعه نقش زنان در فعالیتهای اجتماعی، جنس و جنسیت به چالشبرانگیزترین زمینه عدالت آموزشی بدل شده است. در نظام حقوقی ایران، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران و در عرصه بینالمللی سند 2030، اسناد شاخص در بحث عدالت آموزشی میباشند.
در تحقیق پیشرو، گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانهای و روش توصیفی ـ تحلیلی است و منابع گردآوری شده به روش فیشبرداری دستهبندی میشود. روش تجزیه و تحلیل دادهها، روش تحلیلی میباشد.
دو سند موضوع تحقیق، دارای نقاط اشتراک و افتراق میباشند. نقطه اشتراک اسناد مربوط به شأن و منزلت انسانهاست. در این خصوص هر دو سند، منزلتی یکسان برای جنس زن و مرد قایل میباشند. نقطه افتراق اسناد مربوط به معنایی است که هر یک از این اسناد از عدالت و آموزش در نظر دارند. سند 2030 از عدالت معنایی مرادف با برابری برداشت مینماید و عدالت جنسیتی را در برابری جنسیتی در امر آموزش تعریف میکند. سند تحول بنیادین معتقد به توزیع آموزش متناسب با نیازها و نقشهای هر یک از دو جنس است. ابهام سند بنیادین در تبیین نیازها و نقشهای هر جنس بزرگترین نقطه ضعف این سند به حساب میآید.
In the last century, one of the most important issues raised in education is the spread of educational justice. With the expansion of the women's role in social activities, sex and gender have changed into the most challenging field of the educational justice. In Iranian legal system, the Document on the Transformation in Iran's Education and in the international context, the 2030 Document are the outstanding documents in the field of educational justice.
In the present research, information collection and the research compilation will be made using library resources and descriptive-analytical method.
The common point of these two documents relates to the dignity and status of the human beings. In this regard, both documents have accepted an identical status for both women and men. The departing point of the documents is that each one of these documents has different views towards the meaning of justice and education. . The 2030 Document perceives justice as simple and synonym with equality and defines the gender justice as the gender equality in education. The Transformation Document believes in education distribution proportionate to the needs and roles of each of the two genders. The ambiguity of the Transformation Document in explaining the needs and roles of each gender is its biggest weakness.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_11356_3130f9ff1456a26c510eb0f7022aa69c.pdf
"عدالت"؛"عدالت آموزشی"
"عدالت جنسیتی"
"سند 2030"
"سند تحول بنیادین"
" justice
"educational justice"
"gender justice"
" the document 2030"
"the revolution document "
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2020-02-20
21
65
199
235
10.22054/qjpl.2019.31118.1806
11358
Research Paper
نقش و جایگاه شهردار در حکمرانی خوب شهری (مطالعه موردی در کلانشهر تهران)
The role and position of the mayor in good urban governance
(Case study in Tehran)
مهدی شعبان نیا منصور
mehdi.shabannia@gmail.com
1
پیمان محمدی آلمانی
peimanmhammadi.a@gmail.com
2
گروه حقوق عمومی- دانشکده حقوق- واحد تهران مرکزی-دانشگاه آزاد اسلامی-تهران - ایران
دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
حکمرانی خوب (به زمامداری) شهری در پی واگذاری اختیار به جامعه محلی برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان میباشد که از سوی سازمان ملل متحد، اصول نهگانهای به عنوان ویژگیهای آن برشمرده شده است؛ این پژوهش بدنبال تحلیل نقش و جایگاه شهردار در به زمامداری شهری در کلانشهر تهران با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی میباشد و اطلاعات مورد نیاز نیز از طریق بررسی میدانی و تکمیل پرسشنامه با روش غیرتصادفی، هدفمند و قضاوتی از بین اعضای شورایاریهای محلههای تهران بدست آمده است. فرضیه اصلی این است که شهردار تهران به لحاظ احراز شاخصهای حکمرانی خوب شهری در وضعیت مناسبی قرار ندارد؛ با توجه به تجزیه و تحلیل دادهها و با عنایت به اینکه پس از انجام آزمون T-test، سطح معنیداری (sig) شاخصهای کارایی، شفافیت، اجماعمحوری برابر با 005/0 شده و در شاخصهای مشارکت، پاسخگویی، مسئولیتپذیری، قانونمندی، عدالتمحوری و بینش راهبردی نیز مقدار 000/0 بدست آمده است، sig کمتر از 05/0 و ضریب همبستگی نیز مثبت میباشد و فالجمله حاکی از آن است که شهردار تهران در هیچ یک از شاخصهای مذکور نمره خوبی از کارکنان شورایاریهای محلات دریافت نکرده و عملکردش در شکلگیری حکمرانی خوب شهری مطلوب نیست؛ بنابراین فرضیه اصلی تحقیق، رد نمیشود
Good urban governance is aimed at improving the quality of life of citizens, identified by nine principles of the United Nations as its criteria. The purpose of this research is to analyze and investigate the role and position of the mayor in the formation of good urban governance in Tehran. The research is carried out with an analytical descriptive approach and the required information is taken by field survey and completion of the questionnaires. By non-random, purposeful and judicious method, obtained from the members of the local councils of Tehran, and using statistical software Excel and SPSS, and valuation variables, using the Likert scale, the factors were analyzed. After the T-test, the significance level (sig), the indicators of efficiency, transparency, core consensus are equal to 0.055, and in the indicators of
participation, accountability, legality, justice, and strategic insight, it was found to be 0.000; also the sig is less than 0.05, and the correlation coefficient is also positive; consequently, these findings indicate that the mayor of Tehran metropolitan area did not receive a score in all of the above indicators. So the main hypothesis of the research is not rejected.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_11358_14b7f7a64e432d3f8b7463bf78c5db59.pdf
"حکمرانی خوب شهری"
"به زمامداری"
"شهردار"
"شورایاری"
"تهران"
"good urban governance"
"city council"
"mayor"
"council"
"Tehran "
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2020-02-20
21
65
237
262
10.22054/qjpl.2019.34849.1921
11359
Research Paper
بررسی مدلهای قراردادی مورد استفاده برای احداث خطوط لوله نفت و گاز بین المللی وقابلیت اعمال آن در نظام حقوقی ایران
A review of international oil and gas pipeline agreements and its implication in the Iranian legal system
مهدی پیری
mahdi.piri110@gmail.com
1
سید محمد طباطبایی نژاد
drtaba@hotmail.com
2
حمیدرضا عباسی
hamidabasi888@yahoo.com
3
عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران
هیات علمی دانشگاه تهران
دانشکده حقوق دانشگاه تهران
خطوط لوله یکی از پرکاربردترین راههای انتقال زمینی نفت و گاز میباشند. به طور کلی چارچوب موافقتنامههای احداث خطوط لوله بینالمللی تحت دو رویکرد اتصال دهنده و یکپارچه قرار میگیرند که این دو رویکرد در موارد متعددی نظیر مالکیت، قانون حاکم، مالیات، ایمنی و محیط زیستی دارای قواعد متمایزی میباشند. اما باید توجه داشت علاوه بر موافقتنامههای خط لوله که نظام حقوقی حاکم بر خطوط لوله را شکل میدهند، این نظام داخلی کشورها است که به دولتها اجازه انتخاب هر یک از این رویکردها را میدهد. در این مقاله به بررسی چارچوب کلی مدلهای مورد استفاده برای احداث خطوط لوله بینالمللی و قابلیت اجرای مدلهای مذکور در نظام حقوقی ایران بر مبنای مطالعه و بررسی قواعد حاکم بر احداث خطوط لوله با توجه به معیارهای فوق الذکر خواهیم پرداخت. در نتیجه این بررسی مشخص گردید در حال حاضر باید بین خطوط لوله متصل به تاسیسات بالادستی و دیگر خطوط لوله انتقال قائل به تفکیک شد و بنا بر نوع خط لوله در نظام حقوقی ایران، استفاده از مدلهای متمایزی امکانپذیر خواهد بود.
Pipelines are one of the most commonly used means for onshore transportation of oil and gas. In general, there are two different approaches which can be used to form the legal framework for the construction and operation of international pipelines: the interconnector and the unified models. These two models differ in a range of factors, including ownership, the governing law, taxation, safety and environmental issues. However, it should be noted that in addition to pipeline agreements which govern the construction and operation of cross-border pipelines, this is the domestic law of the concerned States which allows for the selection between these approaches. This paper examines the structure of agreements which have been used for the construction of international pipelines and examines the possibility of implementing these models in the Iranian legal system. Finally, it has been revealed that a distinction shall be made between pipelines connected to upstream installations and pipelines which are used for transporting refined products. Relying on that, for each category different approaches could be arranged in the Iranian legal system.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_11359_541865b91376e4241f6c1b25a33c7e7d.pdf
قراردادهای خطوط لوله نفت و گاز "
" مدل اتصال دهنده "
"مدل یکپارچه "
" ترانزیت انرژی "
" قوانین نفتی ایران"
Interconnector model "
" Unified model "
" energy transit "
" International oil and gas pipeline agreements"
" Iranian oil law