per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2015-01-10
15
42
9
42
253
Research Paper
اندیشه اضطرارگرایی در مصاف با نظریه تعادل
The Theory of Exceptionalism Facing the Theory of Balance
مهناز بیات کمیتکی
m_bayat@sbu.ac.ir
1
مهدی بالوی
mahdibalavi@ut.ac.ir
2
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه تهران
حق و مصلحت ازجمله مفاهیمی هستند که بر مباحث سیاسی، اخلاقی، حقوقی و اجتماعیاکثر کشورهای دنیا حاکم شده اند. با اینحال، وجود ناهماهنگی میان اقتضائات تضمین حقوقفردی و ارتقای مصلحت عمومی موجب می شود که بروز حدی از تنش میان این حقوق و آنمصالح، گریزناپذیر باشد. پژوهشگران، ضمن اتخاذ رویکردهای نظری مختلف درباره نسبت میانحق و مصلحت، راهکارهای متفاوتی را برای حل این تعارض مطرح نموده اند. پاره ای از آن ها باطرح ایده حاکمیت حق، بر اولویت حقوق فردی تأکید نموده و برخی دیگر، مصلحت عمومی رادارای تقدم رتبی قلمداد کرده اند. در میان طرفداران نظریه تقدم مصلحت، عده ای با طرح اندیشهاضطرارگرایی بر عادیشدن وضعیت اضطراری بهویژه پس از وقوع حوادث 11 سپتامبر 2001تأکید نموده و ضمن مقدمدانستن منافع جمعی نسبت به حقوق و آزادی های فردی، خواستاراعطای قدرت بیشتر به دولت جهت محدودسازی حق ها شده اند.در این نوشتار تلاش خواهد شد تا پس از نقد اندیشه اضطرارگرایی، ایده تعادل را به مثابهنظریه ای همگرا در خصوص نسبت میان حقوق فردی و مصالح جمعی معرفی شود
AbstractThe concepts of right and expediency are two of the concepts that have beengoverned over political, ethical, legal and social discourses in the most ofcountries. However, due to the heterogeneity of the protection of the individual'srights requirements and the improvement of the general interest, the appearing ofan extent of conflict between these rights and those interests is inevitable. Theresearchers with various viewpoints about relationship between right and publicinterest have presented different solutions for such a conflict. Some of them havepresented the idea of right authority and insisted on priority of rights and someother have regarded the public interest as a superior consideration. Some ofresent theorists— by introducing the theory of exceptionalism— have insisted onthis idea that we are facing the “normalization of emergency conditions” speciallysince 9/11 and asked for offering more authority to the state in order to restrict therights while believing that public interests have precedence over the individual’srights and freedoms. In this essay, we will attempt to criticise the theory ofexceptionalism and then introduce the theory of balance as a convergent theoryabout relationship between individual rights and collective interests.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_253_1ee22b2b346f60b9d3cbb679a02a9e3a.pdf
حق
مصلحت عمومی
نظریه تقدم مصلحت
اندیشه اضطرارگرایی
نظریه تعادل
Right
public interest
the Theory of Exceptionalism
the Theory of
Public Interest Priority
the Theory of Balance
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2015-01-10
15
42
43
82
254
Research Paper
اصول تدوین قوانین و مقررات برای اینترنت با تاکید بر مصوبات یونسکو و شورای اروپا
Principles of Codification for the Laws and Regulations of the Internet with the Emphasis on UNESCO and European
Council Documents
مهدی رضایی
m.rezaei@atu.ac.ir
1
حامد بابازاده مقدم
hmoghadam32@yahoo.com
2
دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناسی ارشد حقوق ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی(
امروزه اینترنت نقش مهمی در تأمین حق آزادی بیان داشته و با رفع محدودیتهای انتشار،جستجو و دریافت اطلاعات، زمینه استفاده از این حق بنیادین را فراهم نموده است. این ابزار نوینارتباطی، مانند هر امر اجتماعی دیگر، نیازمند نظامدهی از طریق وضع قوانین و مقررات لازم الاجرااست. بدون تردید، این فرآیند برای اینترنت، زمانی میتواند مفید و مؤثر باشد که با درک صحیح ازویژگیهای این رسانه و ابزار ارتباطی نوین و شرایط جامعه، وضع شده و اجرا شود. در این نوشتارتلاش شده تا با توجه به وضعیت فعلی و تحولات اینترنت در آینده نزدیک و تجربیات بینالمللی ومنطقهای(یونسکو و شورای اروپا) اصولی برای تدوین قوانین و مقررات حقوقی اینترنت، شناسایی ومعرفی شود. به نظر میرسد این اصول باید در سیاستگذاریها و مقررات گذاریها همواره موردتوجه باشد.
AbstractNowadays, internet has a pivotal role in supporting the right for freedom ofexpression; by removing the restrictions of publication, search, and access toinformation, it has prepared the ground for the application of this fundamentalright. This new communication tool, like all other social topics, requireorganization through development of enforceable rules and regulations.Undoubtedly, to become effective process, it requires a true knowledge of thespecific characteristics of this media and new communication tools within thecontext of the society. In this essay– considering the current state of the internetand the possible changes that may occur in the short-term and regional andinternational experiences (UNESCO and European Council) – we attempted toidentify and introduce some principles for the codification of internet laws andregulations. It seems that these principles must be regarded in policy making.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_254_59e4abb64126612d0d496cbbff50ae32.pdf
حقوق اینترنت – آزادی بیان - مقررا ت گذاری - آزادی انتشار – فیلترینگ
Internet Rights
freedom of expression
Regulation
Freedom of
Publication
Internet Censorship
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2015-01-10
15
42
83
109
255
Research Paper
تفسیر جدید از صلح و امنیت بین المللی و تاثیر آن بر مفهوم حاکمیت ملی
New Interpretation on Peace and International Security
and Its Influence on the National Sovereignty
داریوش اشرافی
ashrafidariush@yaoo.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
برقراری صلح و امنیت بین المللی از کهنترین آرمانهای بشر بوده است. صلح و امنیت، مفهومثابتی نداشته و مفهوم آن ها با گذشت زمان دچار تغییر و تحول شده است. تا قبل از تحولات اخیردر روابط بینالمللی، منبعث از نگاه نظامی که اصطلاحاً نظام وستفالیایی نامیده م یشود صلح وامنیت به معنای رعایت اصول حق حاکمیت، برابری حقوق، رعایت مصونیت کشورها و نمایندگانآنان، احترام به تمامیت ارضی کشورها، عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و حل و فصلمسالمتآمیز اختلافات تلقی میشد لکن جهانیشدن سبب تغییر مفهوم صلح و امنیت بی نالمللیمنبعث از نظام وستفالیایی شده است. در این دوره ماهیت تهدیدات تغییر یافته و تهدیدات از جنبهنظامی به حوزههای دیگر ازجمله فقر و گرسنگی، تروریسم، قاچاق و جرائم سازما نیافته ، شیوعبیماریهای مسری، مهاجرتهای بیرویه، محیط زیست و نقض حقوق بشر تسری یافته است.بر اساس چنین تفسیری از صلح و امنیت بینالمللی بوده است که شورای امنیت که رکن اصلیصلاحیتدار حفظ صلح و امنیت بینالمللی است پس از پایان جنگ سر د، جن گهای داخلی،بحران های انسانی از جمله پاکسازیهای قومی و تصفیه نژادی، تغییر نظامهای سیاسی، تروریسم ونقض گسترده حقوق بشری را تهدید صلح و امنیت بینالمللی تلقی کرده است.
Establishment of international peace and security has been among the oldestaspirations of mankind. Peace and security have never had a firm concept but havechanged gradually within the years. Before the recent changes in internationalrelations, according to the system that called Westphalia Regime, peace andsecurity were regarded as respecting to the meaning of sovereign rights, equalityrights, observance of states immunity and their representatives, respect to territorialintegrity of states, non-intervention in each other's internal affairs and peacefulsettlement of deputies.However, globalization has changed the concept of international peace and security.In this period, the essence of threats has been changed so as to the threats have beenextended from military aspect to other aspects including: poverty and starvation,terrorism, smuggling and organized crimes, breakout of epidemic, uncontrolledimmigration, destruction of environment and human rights violation. According tosuch an interpretation of international peace and security, the security council of theUnited Nations which is the main organ for protecting peace and security, after theend of the cold war, has regarded humanitarian crisis, ethnic cleaning, politicalregime change as the threats to the international peace and security.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_255_31cea4e6752ce2e79f1d416a36fd0eec.pdf
صلح و امنیت بین المللی
شورای امنیت
حاکمیت ملی و استقلال
International Peace and Security
Security Council
National
Sovereignty and Independence
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2015-01-10
15
42
111
140
256
Research Paper
ارزیابی و اصلاح فرآیندهای اداری در آیینه سازمان بازرسی کل کشور
Evaluation and Reform of Administrative Process in the Mirror of the General Inspector of Iran
خیراله پروین
khparvin@yahoo.com
1
حسین دلبر
hosein.delbar@gmail.com
2
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
اگرچه غالباً برای حل برخی مسائل و مشکلات، تصمیمگیری شده و قوانین مربوطه هم تعیین می شود، در مرحله ارزیابی مشخص م یشود که شیو ههای غلط یا ناکارآمد اجرای قانون و سوءمدیریت دستگاه های اجرایی و اداری، باعث عدم نیل به اهداف تعیین شده در محتوای قانون وخطمشی شده است. بنابراین هدف اصلی این مقاله طی گفتاراول، بررسی نهادهای نظارتی درایران با تأکید بر جایگاه سازمان بازرسی کل کشور در فرآیند سیاست گذاری عمومی به طور کل و در فرآیند ارزیابی قوانین و مقررات ب هطورخاص است. در گفتار دوم به نقش سازمان بازرسی و نیز سازمان مدیریت و برنامه ریزی (معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی) طبق قا نون پرداخته م یشو د. « بازرسی عملکرد وارزیابی خط مش یه ا » مدیریت خدمات کشوری در مرحله یافته ها حاکی از آن است که این دو نهاد، صلاحیت و شرایط ضروری برای ایجاد اصلاحات وارائه سازوکارهای اثرگذار بر عملکرد دستگاه های اجرایی را دارند و تحول از رویکرد بازرسی-تفتیش به رویکرد بازرسی- نظارت تصحیحی این مهم را محقق میسازد
Although often decisions have been made and some proper laws been determinedfor solving some problematic issues, wrong or inefficient ways of implementation oflaw and executive and administrative systems mismanagement which cause thefailure of reaching the determined goals are characterized in the assessment phase.Therefore, the main purpose of present essay through the first chapter is theinvestigation of the role of surveillance institutes in Iran while having the emphasison the status of the State General Inspection Organization in the process of publicpolicy making in general, and in particular is the investigation of this role in theevaluation process of laws and provisions. In the second chapter, the role ofinspection organization is addressed as well as management organization accordingto the management services in the country in the phase of “inspection ofperformance and evaluation of policies”. Achievements are good evidences to showthat these two bodies are well qualified to reform and offer the mechanisms whichmight be able to influence the performance of executive systems and can also beable to fulfill the change from the inspection- audit approach to the inspectioncorrectivesurveillance.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_256_abf489f22f3c96fd27a517158fad5f8a.pdf
سیاست گذاری عمومی- فرآیند ارزیابی- حکمرانی خوب- حاکمیت قانون- رویکرد بازرسی- نظارت
Public Policy Making
Evaluation Process
Performance Inspection
Rule of law
Good Governance
Looking-over Seeing
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2015-01-10
15
42
141
172
257
Research Paper
نقش اتحادیه بین المللی محابرات در تدوین و توسعه حقوق بین الملل
The Role of ITU in the Codification and Development of International Space Law
منصور جباری
mansorjabbari@gmail.com
1
فاطمه حاتمی
saraman1383@gmail.com
2
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
شاید در بدو امر، تدوین و توسعه حقوق بی ن الملل فضای ماورای جو، صرف ا بًه کمیته استفادهصلحآمیز از فضای ماورای جو (کوپوس) 1، نسبت داده شود. لیکن، مدنظرقراردادن گستردگی فضای ماورای جو و توسعه فناوریهای نوین بهویژه در زمینه مخابرات، روشن م ینماید که سازما نهای بین المللی و منطقه ای دیگری نیز وجود دارند که هریک به تناسب موضوع فعالیت خود، با فضای ماورای جو و حقوق حاکم بر آن، مرتبط میشوند. اعمال این سازمان ها، در عرصههای سیاس تگذاری و تنظیم مقررات و نیز مشارکت در فعالیتهای عملیاتی، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، بر تدوین و توسعه تدریجی حقوق بین الملل فضای ماورای جو، تأثیرگذار هستند. اتحادیه بین المللی مخابرا ت 2 از سازمان های بین المللی است که در عرصه سیاستگذاری و تنظیم مقررات ب هویژه مقررات رادیویی و تخصیص منابع طیف و مدار، از جایگاه حائز اهمیتی برخوردار است. مقاله حاضر، ضمن بیان مختصری از تاریخچه تشکیل، فعالیت و ارکان این سازمان، به بررسی قواعد حاکم بر نحوه تخصیص فرکانسها و نیز دستاوردهای چند کنفرانس اخیر اتحادیه در زمینه مخابرات رادیویی میپردازد و بدون ورود به عرصه موضوعات فنی، در صدد ارائه تصویری روشن از میزان و اهمیت ارتباط موجود میان عملکرد اتحادیه با تدوین و توسعه تدریجی حقوق فضای ماورای جو است
Initially perhaps, the codification and progressive development of internationalspace law exclusively are attributed to the United Nations Committee on thePeaceful Uses of Outer Space (COPUOS). However, due to the development ofmodern technologies which are related to the outer space-specifically in the fieldof telecommunications- there are other regional and international organizationswhich their activities are related to the outer space and the law which governs it.Performances of these organizations, on the bases of policy and regulation, aswell as participation in operational activities, directly or indirectly, influence thedevelopment and the progressive development of international outer space law.The International Telecommunication Union has significant role in the field ofpolicy making and regulation, particularly radio regulation and allocation ofspectrum and orbit resources. In this Article, first, we will describe the history offormation, activities and foundations of ITU, and then we will evaluate the ruleswhich govern the quality of allocation of frequencies and the results of some recentconferences of the ITU on the Radio communication and, without entering into thefield of technical issues, we will attempt to provide clear picture of quantity andimportance of the relationship between codification and progressive development ofinternational outer space law and the ITU'S performance in this regard.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_257_b70d5a7a6b56835017c39b9a6903a72b.pdf
فضای ماواری جو
اتحادیه بین المللی مخابرات
تخصی ص فرکانس
کنفرانس جهانی مخابرات رادیویی
منابع طیف و مدار
International Outer Space Law
the International Telecommunication Union
Frequency Allocation
The World Radio Communication Conference
Spectrum and Orbit Resources
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2015-01-10
15
42
173
190
258
Research Paper
نفوذ حقوق قراردادها در پرتو رویه قضایی اروپایی
The Impact of Human Rights on Contract Law in the Light of European Case Law
یوسف مولایی
1
ابراهیم شعاریان
e_shoarian
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی
دانشگاه تبریز
با آنکه اصل آزادی قراردادها این امکان را فراهم ساخته است تا طرفین با اراده و اختیار کامل دررسیدن به توافق گام بردارند، تجربه نشان داده است که با گذشت زمان و پیشرفتهای علمی و صنعتی،توازن میان طرفین قرارداد بههم خورده است تا جاییکه امروزه در بسیاری از قراردادها سخن از طرفضعیف و طرف قوی به میان میآید و کار قانونگذاران و حقوق دانان را در ایجاد تعادل میان طرفین بامشکل مواجه میسازد. از دیرباز به دلایل گوناگون، بخشی از حقوق خصوصی از دامن آن رهایی یافتهاست تا با دخالت دولت، از طرف ضعیف عقد حمایت شود و نمونه بارز آن، حمایت از طرف ضعیفقرارداد کار (کارگر) است. اما ظاهراً این راه، نقطه پایانی ندارد و قواعد حقوق بشر در صدد کنترل بیشتربر قواعد حقوق خصوصی است. حقوق بشر که تاکنون در قلمرو حقوق اساسی و کیفری نفوذ خود رانشان داده بود، میخواهد با توسعه قواعد بنیادین خود، قلمرو حقوق خصوصی ازجمله حقوق قراردادهارا درنوردد و با پیامی روشن نشان دهد که تنها نظارهگر توافق میان طرفین قرارداد نیست و هرجا کهقواعد بنیادین حقوق بشر در خطر افتد، از آن دفاع خواهد کرد. امروزه حقوق بشر فقط ب هعنوان حامیاشخاص در مقابل دولت حاکم محسوب نمیشود و تأثیر حقوق بشر در حقوق قراردادها، ب هخصوصدر نظام حقوق اروپایی مورد قبول رویهقضایی و اکثریت حقوق دانان قرار گرفته اس ت. ادبیات حقوقیایران با این پدیده بیگانه است اما مقاله حاضر میکوشد تنها با گشایش باب بحث در این زمینه، شاهدتکامل و توسعه این مفهوم در نظام حقوقی ایران باشد
Despite of the fact that the principle of freedom of contract has made it possible forthe parties to reach the agreement with free will and full authority, the experience hasshown that the contractual balance between the parties has been impaired by thepassage of time and scientific and industrial advancementso as to it has brought theissue of weak and strong party in many contracts andconsequentlyhas made it difficultfor law-makers and jurists to establish the balance between the parties.Since long before, due to the various reasons, the protection of the weaker party ofthe contracthascaused the distance of some parts of private relations from the ambitof private law; protecting the employee in the labor contract is a good example hereto be mentioned. Nevertheless, it seems that there is no end point for such amovement and the rules of human rights are attempting to take further stepincontrolling the rules of private law. Human rights that has already shown itseffectiveness in constitutional and criminal law, is striving to inter into the scope ofprivate law including contract law through the expansion of its basic rulesin orderto show that it is not merely a monitor of the parties’ contract. On the contrary, itwill protect the basic rules of human rights wherever it is required.Nowadays, human right is not considered as a mere protector of individuals againstgovernments. Conversely, the impacts of human rights on contract law have beenacknowledged both by case law and scholars, specifically in the European legalsystem. Our legal system is not familiar with this phenomenon but the presentessayattempts only to broach the issue and provide the basis for further developmentof the concept in our legal system.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_258_0c916dea2b7387a3c1551f51cd702aa3.pdf
حقوق بشر
قرارداد
طرف ضعیف قرارداد
عدم رقابت
دسترسی
آزاد به اطلاعات
همبستگی
رویه قضایی اروپایی
Human Rights
Contract
Weak party of the Contract
Non-competitive Situation
Free Access to Information
Correlations
European Legal System
per
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حقوق عمومی
2345-6116
2476-6216
2015-01-10
15
42
191
224
259
Research Paper
جایگاه تعهدات زیست محیطی در حقوق بین الملل سرمایه گذاری
Status of Environmental Obligations in International Investment Law
سیدیاسر ضیایی
yaserziaee@gmail.com
1
دانشگاه فم
روابط حقوق بین الملل سرمایه گذاری و حقوق بین الملل محیط زیست، یک رابطه تعارض دراهداف اما تلاقی در عمل است. هدف یکی مفنعت اقتصادی شخصی و هدف دیگری منافع بشریجمعی است، اما قلمرو اجرای هر دو حقوق مربوط به یک محیط است. ای ن دو شاخ ه از حقو قبین الملل، خارج از نظام کلاسیکحقوق بین الملل که نظامی دولت محور استقابل تعریفاس تچرا که حقوق بین الملل سرمای ه گذار ی ب ه روابط اقتصاد ی میا ن بازیگرا ن دولت ی و با زیگرانغیردولتی می پردازد که خارج از اصل برابر ی حاکمی ت ه ا عم ل م ی کن د و دیگر ی ب ه میرا ثمشترکبشریتو جامعه بین المللی در کل مربوط می شود که خار ج از اص ل رضای تدول ت ه اعمل می کند. در این مقاله تلاش شد با توجه خاص به آخرین قضیه مرتبط در دیوان بی نالمللیدادگستری یعنی قضیۀ کارخانه کاغذسازی آرژانتین علیه اروگوئه و همچنین بررسی سایر منابعمشترک این دو شاخه از حقوق بین الملل به تبیین تعارضات موجود در اجرای حقوق بی نالمللسرمایه گذاری و حقوق بین الملل محیط زیست اشاره شود و در نهایت راهکارهایی برای آشتی میاناین دو حقوق ارائه شود. ایجاد توازن میان این دو شاخۀ حقوق بین الملل موجب خواهد شد ت ا ن هسرمایه گذاران ملی و خارجی که چرخ های اقتصادی بین المللی هستند بی سببمتضرر شون د و ن همحیط زیستکه محیط لازم برای زیستو سرمایه گذاری است، بی جهتصدمه ببیند
The relationship between international investment law and internationalenvironment law is a contradictory relationship in purposes but concurrent inpractice. The purpose of the former is personal economical interests, while the latteris collective human interests. However, the atmosphere in which both of them areapplied, is the same. These two branches of international law are definable out oftraditional international law which is State-centric; since the internationalinvestment law concerns the relationships of State actors with non-State actors whoare away from the principle of equality of sovereigns, and internationalenvironmental law concerns the common heritage of mankind at all which is awayfrom the principle of consent of States. The present essay with special reference tothe last case at the ICJ called “The Case Concerning Pulp Mills on the River,Argentina vs Uruguay” and other common sources of these two laws, tries toexplore and analyze existent conflicts in applying two laws. At the end, authorsuggests some working methods for reconciling of international investment law andinternational environment law. A balance between these two branches ofinternational law not only would prevent detriments to national and foreigninvestors- that existence of international economic depends on them- but also wouldprevent harms to environment which is necessary milieu for investment.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_259_797b7fb6f3da5c0e9ea48bbd913541c5.pdf
حقوق بین الملل سرمایه گذاری
حقوق بین الملل محیط زیست
داوری بین المللی سرمایه گذاری
شرط رفتار ملی
تجارت آلودگی
قضیۀ کارخانه کاغذسازی(آرژانتین علیه اروگوئه)
International Investment Law
International Environment Law
International Investment Arbitrary
Most Favored Nations Clause
Emission
Trade
The Case Concerning Pulp Mills on the River (Argentina vs Uruguay)