ORIGINAL_ARTICLE
چالشهای اجرایی نظریه مسئولیت حمایت با نگاهی به وضعیت لیبی و سوریه
طرح نظریه مسئولیت حمایت در سال 2001، پاسخی به ضعف نظام بینالمللی در واکنش مناسب به ارتکاب نقضهای عمده حقوق بشر در سرزمینهایی چون رواندا، بوسنی و کوزوو بود. این نظریه در تلاش برای بازتعریف مفهوم حاکمیت ملی و کارکرد دولتها در قالب «حاکمیت به مثابه مسئولیت» و طرح یک چارچوب مفهومی جدید برای واکنش به موقع و قاطع به اعمال خشونتبار، به سرعت توانست در مباحث بینالمللی جایگاه خاصی یابد. اما به تدریج و همزمان با وقوع بحرانهای جدید انسانی بویژه آنچه که در لیبی و سوریه رخ داد، آشکار شد که این نظریه علاوه بر ابهامات و پیچیدگیهای مفهومی، در مرحله اجرا نیز با چالشهای فراوانی روبهرو است که ابهام در اجماع کشورها نسبت به تبدیل این نظریه به یک قاعده بینالمللی، اختلاف نسبت به دامنه مصادیق تحت شمول و توجیه مداخله در کشورهای تحت پوشش مسئولیت حمایت مهمترین آنها محسوب میشوند. در این نوشتار ضمن بررسی ابعاد استناد به نظریه مسئولیت حمایت در لیبی و سوریه، چالشهای مذکور تبیین و در پایان استدلال میشود که نظر به ضعفهای این نظریه در حوزههای نظری و عملی، ترسیم یک چشمانداز روشن برای موفقیت آن در آینده دشوار خواهد بود.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8356_5ebe3af952e4aac20bd52c6f6b2399ef.pdf
2018-02-20
9
38
10.22054/qjpl.2018.14859.1354
مسئولیت حمایت
امنیت انسانی
لیبی
سوریه
حقوق بشر
سید باقر
میرعباسی
mirabbassi@parsilo.com
1
استاد و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
AUTHOR
عقیل
محمدی
mohammadiaghil10@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
الف- فارسی
1
کتابها
2
- سرتیپی، حسین، (1386)، مداخله بشردوستانه از تئوری تا عمل، زیر نظر حسین موسویان، تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک.
3
- فلسفی، هدایتالله، (1394)، صلح جاویدان و حکومت قانون: دیالکتیک همانندی و تفاوت، تهران: فرهنگ نشر نو.
4
-نجفیاسفاد، مرتضی، (1392)، جامعه بینالمللی و حقوق بینالملل در قرن 21 (مجموعه مقالات در تجلیل دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی)، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی شهر دانش.
5
مقالهها
6
- زمانی، قاسم، نوری، وحید، (1391)، «بحران غزه در ترازوی دکترین مسئولیت حمایت»، فصلنامه روابط خارجی، سال چهارم، شماره 3.
7
- زمانی، قاسم، زمانیان، سورنا، (1395)، «جایگاه دکترین مسئولیت حمایت در بحران سوریه»، فصلنامه مطالعات حقوق عمومی، دوره 46، شماره 3.
8
- سواری، حسن، حسینی بلوچی، مهدی، (1390)، «نظریه مسئولیت حمایت از حرف تا عمل»، فصلنامه پژوهش حقوق عمومی، سال سیزدهم، شماره 32.
9
- قادری، محمد هادی، قرباننیا، ناصر، (1392)، «دکترین مسئولیت حمایت و تلاش برای مقابله با فجایع انسانی»، فصلنامه روابط خارجی، سال پنجم، شماره 1.
10
- وکیل، امیر ساعد، (1390)، «وضعیت دارفور و غزه؛ میدان آزمون نظریه مسئولیت حمایت»، مجله پژوهش حقوق و سیاست، سال سیزدهم، شماره 32.
11
سایت اینترنتی
12
- انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد، «گزارش نشست ویژه هفتادمین سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد: «شورای امنیت در برزخ میان ضرورت اقدام مؤثر و لزوم تعریف و رعایت حکومت قانون»، 17/1/1395، قابل دسترس در:
13
http://unstudies.ir
14
ب- انگلیسی
15
- Bellamy, Alex J, (2009), Responsibility to Protect: The Global Effort to End Mass Atrocities, Cambridge: Polity Press.
16
- Konig, Doris & et al, (2007), International Law Today: New Challenges and The Need for Reform?, Berlin: Springer.
17
- Axworthy, Lloyd & Allan Rock, (2009), “R2P: A New and Unfinished Agenda”, Global Responsibility to Protect, No. 1.
18
- Axworthy, Lloyd, (13 May 2008), “It's Time to Intervene”, available at: http://www.canada.com /ottawacitizen/news/opinion/story.html?id=6e73a06d-f95e-40e4-8eca-28a039e1f99a &p=2.
19
- Badescu, Cristina G. & Linnea Bergholm, (2009), “The Responsibility to Protect and the Conflict in Darfur: The Big Let-Down”, Security Dialogue, Vol. 40, No.
20
- Bellamy, Alex J, (2010), “The Responsibility to Protect—Five Years On”, Ethics & International Affairs, Vol. 24, No. 2.
21
- Bellamy, Alex J, (2011), “Libya and the Responsibility to Protect: The Exception and the Norm”, Ethics and International Affairs, Vol. 25: No. 3.
22
- Bellamy, Alex J & Sara E. Davies, (2009), “The Responsibility to Protect in the Asia-Pacific Region”, Security Dialogue, Vol. 40, No. 6.
23
- Bellamy, Alex J. & Paul D. Williams, (2011), “The New Politics of Protection? Côte d’Ivoire, Libya and the Responsibility to Protect”, International Affairs, Vol. 87, Vol. 4.
24
- Benner, Thorsten, (March 2013), “Brazil as a Norm Entrepreneur: the “Responsibility While Protecting” initiative”, Global Public Policy Institute (GPPI), available at: http://www.gppi.net/fileadmin/ media/pub/2013/ Benner_ 2013_Working-Paper_Brazil-RWP.pdf.
25
- Davis, Jeff, (22 May 2008), Myanmar’s Envoy Dismisses Calls for R2P, Embassy: Canada's Foreign Policy Newsweekly, available at: http://www.cigionline.org/articles/2008/05/myanmars-envoy-dismisses-calls-r2p.
26
- Evans, Gareth, (2008), “The Responsibility to Protect: An Idea Whose Time Has Come . . . and Gone?”, International Relations, Vol. 22: Vol. 3.
27
- Evans, Gareth, (25-28March 2009), “The Responsibility to Protect in Environmental Emergencies”, Proceedings of the Annual Meeting (American Society of International Law), Vol.103, available at: http://www.crisisgroup.org/ en/publication-type/speeches/2009/the-responsibility-to-protect inenvironmentalemergencies.aspx.
28
- Evans, Gareth, (31 January 2012), “Disquiet over Libyan “Win” Syria’s Loss”, The Australian (Sydney), available at: http://www.theaustralian.com.au/news/world/ disquiet- over-libyan-win-syrias-loss/story-e6frg6ux-1226257668993.
29
-Fiott, Daniel, (2008), “The Responsibility-to-Protect’: Sovereignty, Political Will and Capabilities”, ISIS Europe, European Security Review, No. 39.
30
- Focarelli, Carlo, (2008), “The Responsibility to Protect Doctrine and Humanitarian Intervention, Too Many Ambiguities for a Working Doctrine”, Journal of Conflict and Security Law, Vol.13, No.2,
31
- Haacke, Jürgen, (2009), “Myanmar, the Responsibility to Protect, and the Need for Practical Assistance”, Global Responsibility to Protect, No. 1.
32
- Luck, Edward C, (25-28March 2009), “Environmental Emergencies and the Responsibility to Protect: A Bridge Too Far?”, Proceedings of the Annual Meeting (American Society of International Law), Vol. 103.
33
- Magnuson, William, (2010), “The Responsibility to Protect and the Decline of Sovereignty: Free Speech Protection under International Law”, Vanderbilt Journal of Transnational Law, Vol.43: No. 255.
34
- Morris, Justin, (2013), “Libya and Syria: R2P and the Spectre of the Swinging Pendulum”, International Affairs, Vol. 89: No. 5.
35
- Pattison, James, (2011), “The Ethics of Humanitarian Intervention in Libya”, Ethics & International Affairs, Vol.25. No. 3.
36
- Raffelseder, Judith, (June 2011), “The Challenges and Limitations of R2P’s Applicability in the Aftermath of the Natural Disaster in Myanmar”, University of Tilburg: Master International and European Public Law (accent on Human Rights Law), available at: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=114792.
37
- Rieff, David, (7 November 2011), ‘R2P, RIP’, The New York Times (New York).
38
- Stahn, Carsten, (2007), “Responsibility to Protect: Political Rhetoric or Emerging Legal Norm?”, The American Journal of International Law, Vol. 101, No. 1.
39
-Serrano, Mónica, (2011), “The Responsibility to Protect and its Critics: Explaining the Consensus”, Global Responsibility to Protect, No. 3.
40
- Thakur, Ramesh, (2013), “R2P after Libya and Syria: Engaging Emerging Powers”, Washington Quarterly, Vol. 36: No. 2.
41
- Thakur, Ramesh, (2012), “Emerging Powers and the Responsibility to Protect after Libya”, Norwegian Institute of International Affairs (NUPI) Policy Brief, issue.15, available at: mercury.ethz.ch/serviceengine/Files/ISN/.../PB-15-12-Thakur. pdf.
42
- Thakur, Ramesh, (20 May 2008), “To Invoke or not to Invoke R2P in Burma”, available at: http://www.hindu.com/2008/05/20/stories/ 2008052054140800. htm .
43
-Weiss, Thomas G, (2011), “RtoP Alive and Well after Libya”, Ethics & International Affairs, Vol. 25, No.3.
44
- Welsh, Jennifer, (2009), “Implementing the “Responsibility to Protect”, Policy brief, Oxford Institute for Ethics, Law and Armed Conflict, No.1.
45
- Wong, Jarrod, (2009), “Reconstructing Responsibility to Protect in the Wake of Cyclones and Separatism”, Tulane Law Review, Vol. 84, No. 2.
46
- Zifcak, Spencer, (2012), “The Responsibility to Protect after Libya and Syria”, Melbourne Journal of International Law, Vol.13, issue.1.
47
- United Nation Document. Press Release, SG/SM/7136, GA 9596, 20 September 1999.
48
- We the Peoples: the Role of the United Nations in the Twenty-first Century, Report of the Secretary-General, U.N. Doc. A/54/2000, 27 March 2000.
49
- U.N. Doc. A/59/565, 2 December 2004.
50
- In Larger Freedom: Towards Development, Security and Human Rights for all, Report of the Secretary-General, U.N. Doc. A/59/2005, 21 March 2005.
51
- U.N. Doc. A/59/PV.87, 7 April 2005.
52
- U.N. Doc. A/RES/60/1, 24 October 2005.
53
- U.N. Doc. S/RES/1674, 28 April 2006.
54
- U.N. Doc. S/RES/1706, 31 August 2006.
55
- U.N. Doc. SG/SM/11701, 15 July 2008.
56
- Report of the Secretary-General, Implementing the responsibility to protect, U.N. Doc. A/63/677, 12 January 2009.
57
- U.N. Doc. A/63/PV.105, 14 September 2009.
58
- U.N. Doc. A/RES/63/308, 7 October 2009.
59
- U.N. Doc. Press Release SG/SM/13454, 18 March 2011.
60
- U.N. Doc. A/66/551–S/2011/701, 11 November 2011.
61
- U.N Doc. S/RES/1970, 26 February 2011.
62
- U.N. Doc. S/RES/1973, 17 March 2011.
63
- U.N. Doc. S/2011/612, 4 October 2011
64
- U.N. Doc. S/PV.6520, 21 April2011.
65
- U.N. Doc. S/PV.6524, 27 April 2011.
66
- U.N. Doc. S/PV.6627, 4 October 2011.
67
- U.N. Doc. A/66/551–S/2011/701, 2011.
68
- Report of the United Nations Mission to Investigate Allegations of the Use of Chemical Weapons in the Syrian Arab Republic on the alleged use of chemical weapons in the Ghouta area of Damascus on 21 August 2013, U.N. Doc. A/67/997-S/2013/553, 16 September 2013,
69
- U.N. Doc. S/RES/2118, 27 September 2013.
70
- U.N. Doc. S.RES/2235, 7 August 2015.
71
- Report of the Independent International Commission of Inquiry on the Syrian Arab Republic, 5 Human Rights Council, February 2015
72
-Report of the Secretary-General, U.N. Doc. S/RES/2235, 14 December 2016.
73
- U.N. Doc. S/RES/2328, 19 December 2016.
74
- U.N. Doc. S/RES/2332, 21 December 2016.
75
- U.N. Doc. A/HRC/RES/S-25/1, 25 October 2016.
76
- ICISS, The Responsibility to Protect: Report of the International Commission on Intervention and State Sovereignty (Ottawa: International Development Research Centre, 2001.
77
- Letter from Ambassador Bolton on the Responsibility to Protect, 30 August 2005, available at: http://www.responsibilitytoprotect.org/ files/US_ Boltonletter_ R2P_30 Aug05%5B1%5D.pdf.
78
- A Conversation with Sergey Lavrov, Council on Foreign Relations, 24 September 2008, available at: http://www.cfr.org/russian-federation/conversation-sergey-lavrov/p17384.
79
- UN Doc. A/HRC/S-17/2/Add, Report of the Independent International Commission of Inquiry on the Syrian Arab Republic, 23 November 2011.
80
- UN Doc. Press Release, Statement by the UN Secretary General Special Adviser on the Prevention of Genocide, Francis Deng, and the Special Adviser on the Responsibility to Protect, Edward Luck, on the situation in Libya, 22 February. 2011.
81
- UN Doc. Press Release, Francis Deng and Edward Luck, “Special Advisers of the United Nations Secretary-General on the Prevention of Genocide, Francis Deng, and on the Responsibility to Protect, Edward Luck, on the Situation in Syria”, 21 July 2011.
82
- Rome Statute of the International Criminal Court, A/CONF.183/9 of 17 July 1998.
83
-Columbia Global Policy Initiative, Conference Report: Responsibility While Protecting, Implementation and the Future of the Responsibility to Protect, April 2015.
84
ORIGINAL_ARTICLE
تعارض تعهدات سند موسس سازمانهای بینالمللی و تصمیمات شورای امنیت
امروزه سازمانهای بینالمللی در راستای اجرای تصمیمات شورای امنیت، نقش مهم و تأثیرگذاری ایفا میکنند. در این راستا ممکن است میان تعهدات دولتها در سازمانهای بینالمللی و تصمیمات شورای امنیت تعارض وجود داشته باشد. دو دیدگاه در این زمینه مطرح شده است: 1- دیدگاه اتحادیه اروپایی مبنی بر تقدم حقوق داخلی سازمانهای بینالمللی بر قطعنامههای شورای امنیت، 2- دیدگاه تقدم قطعنامههای شورای امنیت با استناد به ماده 103 منشور ملل متحد. اینکه چه مقامی در راستای تفسیر این تقدم و برتری مسئله را بررسی کند، نقش مهمی در اتخاذ این دو رویکرد دارد. همچنان که دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در راستای حفظ ارزشهای اتحادیه اروپایی و در مقابله با آن دسته از تصمیمات شورای امنیت که مغایر با آن ارزشها هستند، نگرش اول را انتخاب کرده است و رویه سازمان ملل متحد نشان از برتری نگرش دوم میدهد. نگرشی که به موجب آن تصمیمات شورای امنیت را بخشی از تعهدات منشور میداند.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8357_3d65cbee8b9941779980f78f64ad729c.pdf
2018-02-20
39
70
10.22054/qjpl.2018.11897.1277
واژگان کلیدی: سازمان های بین المللی
شورای امنیت
اتحادیه اروپایی
ماده 103 منشور
رویه ملل متحد
علی
احدی کرنق
ahadia48@gmail.com
1
پردیس فارابی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
مهدی
حدادی
mhaddady@yahoo.com
2
پردیس فارابی دانشگاه تهران
AUTHOR
الف- فارسی
1
- ضیایی بیگدلی، محمدرضا، (1389)، حقوق بینالملل عمومی، تهران: گنج دانش.
2
ب- انگلیسی
3
Books:
4
- Abass, Ademola, (2012), The African Union and the Responsibility to Protect, Principles and Practice, in Hoffmann, Julia, Nollkaemper, André, (eds), Responsibility to Protect: From Principle to Practice, Amesterdam University press, Amesterdam.
5
- Czapliński, Władysław, (2006), Ius cogens and the Law of Treaties, in, Tomuschat, Christian; Thouvenin, Jean-Marc, (eds), The Fundamental Rules of the International Legal Order Jus Cogens and Obligations Erga Omnes, Martinus Nijhoff Publishers.
6
- Jean, Allain, (2004), The True Challenge to United Nation System of the Use of Force: The failures of Kosovo and Iraq and The Emergence of the African Union, In, Bogdandy, Armin Von; Wolfrum, Rüdiger, (eds), Max Planck Yearbook of United Nations Law, Volume 8, Martinus Nijhoff Publishers, Leiden.Boston.
7
- Kuwali, Dan, (2011), The Responsibility to Protect: Implementation of Article 4(h) Intervention, Martinus Nijhoff Publishers, Leiden.Boston.
8
- Lowe, Vaughan; Roberts, Adam; Welsh, Jennifer; Zaum, Dominik, (2007), The United Nation Security Council and War, The Evolution of Thought and Practice since 1945, Oxford University Press.
9
- Mwanasali, Musifiki, (2006), Africa’s Responsibility to Protect, In, Adebajo, Adekeye; Scanlon, Helen, (eds), A Dialogue of the Deaf: Essays on Africa and the United Nations, Fanele, No.
10
- Rudolf Bernhardt, In, Simma, Bruno; Khan, Daniel-Erasmus; Nolte, Georg; Paulus, Andreas (eds), (2012), Charter of United Nation, A Commentry, Oxford University Press.
11
- Schweigman, David, (2001), The Authority of the Security Council, Under Chapter VII of the UN Charter: Legal Limits and the Role of the International Court of Justice, Kluwer Law International.
12
- Tehindrazanarivelo, Djacoba L, The African Union’s Relationships with the United Nations in the Maintenance of Peace and Security, In, Yusuf, Abdulqawi A. Ouguergouz, Fatsah, (eds), (2012), The African Union: Legal and Institutional Framework: A Manual on the Pan-African Organization, Martinus Nijhoff Publishers, Leiden.Boston.
13
- Yusuf, Abdulqawi A. (2014), Pan-Africanism and International Law, Collected Courses of the Hague Academy of International Law, Full Text of Lecture Published in November in the Recueil des cours, Vol. 369.
14
- Mariani, Paola, (2009), “The Implementation of UN Security Council Resolutions Imposing Economic Sanctions in the EU/EC Legal System: Interpillar Issues and Judicial Review”, Bocconi Legal Studies Research Paper No. 1354568 , Bocconi University - Department of Law, March, available at: http://ssrn.com/abstract=1354568.
15
- Ahlborn, Christiane, (2011),”The Rules of International Organizations and the Law of International Responsibility”, Amsterdam Center for International Law (ACIL).
16
Documents:
17
- A/56/10, (2001), Report of the International Law Commission, Fifty-third Session, 23 April-1 june and 2 july-10 August.
18
- A/61/10, (2006), Report of the International Law Commission, Fifty-eighth Session (1 May-9 June and 3 July-11 August), Hierarchy in International Law: Jus Cogens, Obligations Erga Omnes, Article 103 of the Charter of the United Nations.
19
- A/63/10, (2008), Report of the International Law Commission Sixtieth Session (May-6 June and 7 July-8 August).
20
- A/64/10, (2009), Draft articles adopted on First Reading by the ILC During its Sixty-first Session.
21
- A/AC.43/SR.6, United Nations General Assembly Document, Fifth Session Committee on Collective Measures Summary Record of the Sixth Meeting, 10 September 1951.
22
- A/CN.4/L.682, (2006), International Law Commission Fifty-eighth session Geneva, 1 May-9 June and 3 July-11 August, Fragmentation of International Law: Difficulties Arising from the Diversification and Expansion of International Law, Report of the Study Group of the International Law Commission, Martti Koskenniemi, 13 April 2006.
23
- ILC Reports, (2011), Draft Articles on the Responsibility of International Organizations, with Commentaries,
24
- Charter of Fundamental Rights of the European Union, Proclaimed in (2000), legally binding, December 2009, http://ec.europa.eu/justice/fundamental-rights/charter/index_en.htm.
25
- Constitutive Act of African Union, Adopted in 2000 at the Lome Summit (Togo), entered into force in 2001, www.au.int/en/about/constitutive_act.
26
27
- European Convention on Human Rights, Adopted by the Council of Europe, Entered into Force on 3 September 1953, www.echr.coe.int/Documents/Convention.
28
- ILC Report, (1982), Draft Articles on the Law of Treaties between States and International Organizations or between International Organizations with commentaries, Vol. II, Part Two.
29
- ILC Report, (1964), Third Report, Yearbook Sir Humphrey Waldock, … Vol. II.
30
- Protocol Relating to the Establishment of the Peace and Security Council of the African Union.
31
- Abdelrazik Case, (2009), Abdelrazik v Minister of Foreign Affairs and Attorney General of Canada, First instance judgment, 2009 FC 580, 4 June 2009.
32
- Al-Dulimi case, (2016), Al-Dulimi and Montana Management Inc. v. Switzerland, The Grand Chamber of The European Court of Human Rights, 21 June 2016.
33
- ____________, (2016), Al-Dulimi and Montana Management Inc. v. Switzerland, The Grand Chamber of The European Court of Human Rights, Separate Opinions, Concurring Opinion of Judge Pinto de Albuquerque, Joined by Judges Hajiyev, Pejchal and Dedov, 21 June 2016.
34
- Kadi Case, (2005), T-315/01, Kadi v Council and Commission, Judgement of the Court of First Instance, (Second Chamber, Extended Composition), 21 September 2005.
35
- I.C.J. Reports, (1949), Corfu Channel case (the United Kingdom v. Albania).
36
- I.C.J. Reports, (1996), Legality of the Threat or Use of Nuclear Weapons case, Advisory Opinion,.
37
- I.C.J reports, (1970) Advisory Opinion of 21 June 1971, Legal Consequences for State of the Continued Presence of South Africa in Namibia (South West Africa) Notwithstanding Security Council Resolution 276 (1970).
38
- Joined Cases C-402/05 P and C-415/05 P, (2008), Judgement Judgement of European court of justice (Grand Chamber) 3 September 2008.
39
- Opinion of Advocate General Poiares Maduro, Case C‑402/05 P Yassin Abdullah Kadi v Council of the European Union and Commission of the European Communities,16 January 2008.
40
- Case conserning Questions of Interpretation and Application of the 1971 Montreal Convention arising from the Aerial Incident at Lockerbie (Libyan Arab Jamahiriya v. United Kingdom), Provisional Measures, Order of 14 April 1992, I.C.J. Reports 1992
41
- Nada case, (2007), Youssef Nada v State Secretariat for Economic Affairs and Federal Department of Economic Affairs, Administrative appeal judgment, BGE 133 II 450, 14 November 2007.
42
- Case 294/83, (1986), Parti écologiste “Les Verts” v. European Parliament, Judgment of 23 April 1986.
43
- Sayadi Case, (2006), Sayadi and Vinck v Belgium, Merits, UN Doc CCPR/C/94/D/1472/2006; UNHRC, Ninety-fourth session, 13-31 October 2008, 22 October 2008.
44
- European Court of Justice, Judgement, (2008) Joined Cases C-402/05 P and C-415/ 05 P, Yassin Abdullah Kadi and Al Barakaat International Foundation v. Council of the European Union and Commission of the European Communities.
45
Security Council Resolutions:
46
S/RES/661, (1990), Iraq-Kuwait.
47
S/RES/687, (1991), Iraq-Kuwait.
48
S/RES/713, (1991), Socialist Federal Republic of Yugoslavia.
49
S/RES/748, (1992), Libyan Arab Jamahiriya.
50
S/RES/757, (1992), Bosnia and Herzegovina.
51
S/RES/833, (1993), Iraq-Kuwait
52
S/RES/841, (1993), Haiti
53
S/RES/864, (1993), Angola
54
S/RES/917, (1994), Haiti
55
S/RES/918, (1994), UN Assistance Mission for Rwanda.
56
S/RES/1127, (1997), Angola
57
S/RES/1160, (1998), On the letters from the United Kingdom (S/1998/223) and the United States (S/1998/272).
58
S/RES/1166, (1998), On the International Tribunal for the former Yugoslavia (ICTY).
59
S/RES/1173, (1998), Angola.
60
S/RES/1267, (1999), Afghanistan.
61
S/RES/1298, (2000), Eritrea and Ethiopia.
62
S/RES/1422, (2002), United Nations peacekeeping.
63
S/RES/1487, (2003), United Nations peacekeeping.
64
ORIGINAL_ARTICLE
چالشهای دیوان کیفری بینالمللی در پیگیری پرونده رئیسجمهور سودان: از مخالفت اتحادیه آفریقا تا عدم همکاری کشورهای عضو اتحادیه با دیوان کیفری
پس از عدم موفقیت شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در تعلیق پرونده عمرالبشیر از سوی شورای امنیت، دیوان کیفری بینالمللی دومین حکم جلب عمرالبشیر را صادر میکند. دیوان کیفری بینالمللی به موجب این حکم از دولتهای عضو اساسنامه رُم درخواست میکند که در دستگیری و تحویل عمرالبشیر با دیوان کیفری بینالمللی همکاری کنند. اتحادیه آفریقا در این شرایط به تلافی شکست در متوقف ساختن حکم دستگیری عمرالبشیر تصمیم میگیرد؛ حداقل از دولتهای عضو بخواهد که در دستگیری و تحویل عمرالبشیر با دیوان کیفری بینالمللی همکاری نکنند. این وضعیت باعث میشود که عمرالبشیر بدون هراس از حکم دستگیری به کشورهای عضو اساسنامه از جمله؛ چاد، کنیا و ... مسافرت کند. از این رو موضعگیری دولتهای میزبان بر اولویت حفظ صلح و ثبات سودان و همینطور الزام به تبعیت از دستورات اتحادیه آفریقا به لحاظ عضویت در آن اتحادیه، باعث شد تا دیوان کیفری بینالمللی از تمام ظرفیتهای موجود در اساسنامه برای مقابله با این وضعیت و اعمال صلاحیت خود در دستگیری عمرالبشیر استفاده کند و موضوع را به مجمع دولتهای عضو دیوان و شورای امنیت سازمان ملل گزارش دهد.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8358_a59f444dee75f9c06ebd725ecad34fef.pdf
2018-02-20
69
89
10.22054/qjpl.2018.12248.1292
دیوان کیفری
بین المللی
شورای امنیت
اتحادیه ی آفریقا
عمرالبشیر
جواد
صالحی
javadsalehi@pnu.ac.ir
1
هیات علمی
LEAD_AUTHOR
کتابها
1
- شریعتباقری، محمدجواد، (1390)، اسناد دیوان کیفری بینالمللی، چ2، تهران، انتشارات جنگل.
2
- محمدنسل، غلامرضا، (1391)، مجموعه مقررات دیوان بینالمللی کیفری، چ2، تهران، انتشارات دادگستر.
3
مقالهها
4
- رمضانی قوامآبادی، محمدحسین، منصور بهمئی، (1396)، «تحقق عدالت کیفری در آفریقا؛ موانع و راهکارها»، فصلنامه مطالعات حقوق عمومی، دوره 47، شماره 1.
5
- زمانی، قاسم، (1393) «تهدید به عدم همکاری با دیوان کیفری بینالمللی و آینده مبهم عدالت کیفری در قاره سیاه»، پژوهشهای حقوق جزا و جرمشناسی، شماره 2.
6
- صالحی، جواد، (1392)، «قطعنامه 1593 شورای امنیت در الزام دولتها به همکاری یا دیوان کیفری بینالمللی»، فصلنامه مطالعات بینالمللی پلیس، شماره 16.
7
- صالحی، جواد، (1394)، «مصونیت نداشتن ریس جمهوری سودان در برابر دیوان کیفری بین المللی»، فصلنامه اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره 302.
8
- مولایی، حمید، جواد صالحی (1395)، «مصونیت رئیس دولت در چارچوب الزامات اساسنامه دیوان کیفری بین المللی، قطعنامه شورای امنیت و عرف بین المللی»، فصلنامه مطالعات بینالمللی پلیس، شماره 25.
9
- Gardner, R, (2008), Treaty Interpretation, Oxford: OUP.
10
- Schabas, W, (2010), the International Criminal Court: A Commentary on the Rome Statute, OUP.
11
- Akande, D, (2004), “International Law Immunities and the International Criminal Court”, American Journal of International Law, No. 98.
12
- Akande, D, (2009), “The Legal Nature of Security Council Referrals to the ICC and its Impact on Al Bashir’s Immunities”, Journal of International Criminal Justice, No. 7.
13
- Barnes, P. G, (2011), “the International Criminal Court’s Ineffective Enforcement Mechanisms: The Indictment of President Omar Al-Bashir”, Fordham International Law Journal, No. 34(6).
14
- Barigaba, J, (2010), “We’ll Get Bashir, Kony Soon, Says International Criminal Court”, E. AFR. (Nairobi), Available at: http://www.theeastafrican.co.ke/ news/-/2558/937546/-/pdvbwoz/-/index.html.
15
- Borger, J, (2010), “Court Censures Commonwealth Chief as Rift Deepens over War Crimes Suspects: Sharma ‘Questions Duty’ of States to Hand Over to ICC: Row Began over Kenya Refusal to Arrest Bashir”, Guardian, London.
16
- Clarke, J, (2010), “Chad Urged to Arrest Sudan’s President”, Irish Times.
17
- Hamilton, R, (2010), “Omar Al-Bashir, Fresh Off Press Crackdown in Sudan, Defies ICC in Visit to Chad”, ChristianScience Monitor.
18
- Maweni, R, (2011), “Sudan’s President Omar Hassan Al-Bashir Indicted by the ICC; what’s Next”, Citizens for Global Solutions, Available at: http:// archive2.globalsolutions.org/issues/sudans-president-omar-hassan-al-bashir.
19
20
- Nairobi, X. R, (2010), “Bashir Mars Landmark Day for Kenya”, Guardian, London.
21
- Soares, C, (2010), “Sudan’s Leader Defies Genocide Warrant with Trip to Old Enemy Chad”, Independent, London.
22
- Ssenyonjo, M, (2013), “the Rise of the African Union Opposition to the International Criminal Court’s Investigations and Prosecutions of African Leaders”, International Criminal Law Review, No. 13.
23
- Stephens, B, (2011), “Abusing the Authority of the State: Denying Foreign Official Immunity for Egregious Human Rights Abuses”, Vanderbilt Journal of Transnational Law, No. 44.
24
Decisions, Reports and Declarations
25
- African Union, “The Chairperson of the Commission Expresses Deep Concern about the New Decision of the ICC Pre-Trial Chamber I on Sudan and Its Impact on the Ongoing Peace Processes in Sudan”, 16 July 2010.
26
- African Union, “Assembly Decision on the Meeting of States Parties to the Rome Statute of the International Criminal Court”, Assembly/AU/Dec.245 (XIII), 3 July 2009.
27
- African Union, “Assembly Decision on the Progress Report of the Commission on the Implementation of Decision Assembly/AU/Dec.270 (XIV) on the Second Ministerial Meeting on the Rome Statute of the International Criminal Court”, Doc. Assembly/AU/10 (XV), Assembly/AU/Dec.296 (XV), 27 July 2010.
28
- African Union, “Assembly Decision on the Implementation of the Decisions on the International Criminal Court”, Doc. EX.CL/639 (XVIII), Assembly/AU/Dec.334 (XVI), 30-31 Jan 2011.
29
- African Union, “Assembly Decision on the Implementation of the Assembly Decisions on the International Criminal Court”, Doc. EX.CL/670 (XIX), Assembly/AU/Dec.366 (XVII), 30 June-1 July 2011.
30
- African Union, “Assembly Decision on the Progress Report of the Commission on the Implementation of the Assembly Decisions on the International Criminal Court”, Doc. EX.CL/710 (XX), Assembly/AU/Dec.397 (XVIII), 29–30 Jan 2012.
31
- Africa Union, “Assembly Decision on the Meeting of African States Parties to the Rome Statute of the International Criminal Court”, Doc. Assembly/AU/I3 (XIII), 8 July 2009.
32
- African Union, “Peace and Security Council”, Doc. Communiqué PSC/Min/Comm (CXLII), 21 July 2008.
33
- African Union, “Reaction on the Decision of the Pre-Trial Chamber of the ICC Informing the UN Security Council and the Assembly of the State Parties to the Rome Statute about the Presence of President Al-Bashir of the Sudan in the Territories of the Republic of Chad and the Republic of Kenya”, 29 Aug 2010.
34
- BBC News, (2008), “Vow to Pursue Sudan over ‘Crimes”, Available at: http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7639046.stm.
35
- International Criminal Court, “Kampala Declaration”, Declaration RC/Decl.1, 1 June 2010.
36
- International Criminal Court, “Kampala Declaration”, Declaration RC/Decl.2., 8 June 2010.
37
- International Criminal Court, “Resolution on Cooperation”, ICC-ASP/10/Res.2, 20 Dec 2011.
38
- International Criminal Court, Resolution on the Strengthening of the International Criminal Court and the Assembly of States Parties”, ICC-ASP/10/Res.5, 21 Dec 2011.
39
- Prosecutor V. Al-Bashir, “Decision on the Prosecution’s Application for a Warrant of Arrest against Al-Bashir”, Case No. ICC-02/05-01/09, 4 Mar 2009.
40
- Prosecutor V. Al-Bashir, “Second Warrant of Arrest for Al-Bashir”, Case No. ICC-02/05-01/09, 12 July 2010.
41
- Prosecutor V. Al-Bashir, “Supplementary Request to All States Parties to the Rome Statute for the Arrest and Surrender of Al-Bashir”, Case No. ICC-02/05-01/09, 21 July, 2010.
42
- Prosecutor V. Al-Bashir, “Supplementary Request for the Arrest and Surrender of Al-Bashir to States that were United Nations Security Council Members on 4 March 2009 and are not States Parties to the Rome Statute”, Case No. ICC-02/05-01/09, 21 July 2010.
43
- Prosecutor V. Al-Bashir, “Supplementary Request to the Republic of the Sudan for the Arrest and Surrender of Al-Bashir”, Case No. ICC-02/05-01/09, 21 July, 2010.
44
- Prosecutor V. Al-Bashir, “Request to All States Parties to the Rome Statute for the Arrest and Surrender of Al-Bashir, Situation in Darfur”, Case No. ICC-02/05-01/09-7, 6 Mar 2009.
45
- Prosecutor V. Al-Bashir, “Supplementary Request to All States Parties to the Rome Statute for the Arrest and Surrender of Al-Bashir”, Case No. ICC-02/05-01/09-96, 12 July 2010.
46
- Prosecutor v. Al-Bashir, “Decision Informing the United Nations Security Council and the Assembly of the States Parties to the Rome Statute about President Al-Bashir's Recent Visit to the Republic of Chad”, Case No. ICC-02/05-01/09, 27 Aug 2010.
47
- Prosecutor V. Al-Bashir, “Prosecution Notification of Possible Travel to a State Party in the Case of The Prosecutor v. Omar Al-Bashir”, Case No. ICC-02/05-01/09, 22 Oct 2010.
48
- Prosecutor V. Al-Bashir, “Transmission of the Reply from the Republic of Kenya”, Case No. ICC-02/05-01/09, 29 Oct 2010.
49
- Prosecutor V. Al-Bashir, “Decisions Informing the United Nations Security Council and the Assembly of the States Parties to the Rome Statute about Al-Bashir’s Recent Visit to: the Republic of Kenya”, Case No. ICC-02/05-01/09-107, 27 Aug 2010.
50
- Prosecutor V. Al-Bashir, Decision Informing the United Nations Security Council and the Assembly of States Parties to the Rome Statute about Omar Al-Bashir's recent visit to Djibouti”, Case No. ICC-02/05-01/09, 12 May 2011.
51
- Prosecutor V. Al-Bashir, “Decision Requesting Observations about Al-Bashir's Recent Visit to the Republic of Chad”, Case No. ICC-02/05-01/09, 18 Aug 2011.
52
- Prosecutor V. Al-Bashir, “Decision Pursuant to Article 87(7) of the Rome Statute on the refusal of the Republic of Chad to Comply with the Cooperation Requests Issued by the Court with Respect to the Arrest and Surrender of Al-Bashir”, Case No. ICC-02/05-01/09-140, 13 Dec 2011.
53
- Prosecutor V. Al-Bashir, “Decision Pursuant to the Article 87(7) on the Failure of the Republic of Malawi to Comply with the Cooperation Requests Issued by the Court With Respect to the Arrest and Surrender of Al-Bashir”, Case No. ICC-02/05-01/09, 12 Dec 2011.
54
ORIGINAL_ARTICLE
رعایتِ موافقتنامههای چندجانبه زیست محیطی توسط دولت ها و نقش تبادل اطلاعات در آن
هدف موافقتنامههای چندجانبه زیستمحیطی، «رعایت»[1] این موافقتنامهها توسط دولتهای عضو است. به این منظور مجموعهای از اقدامات و کنشها به کارگرفته میشود که عمدتاً «عملیسازی»[2] و «اجرا»[3] نام داشته و به ترتیب ناظر بر کنشهای «پیشینی» و «پسینی» است. این کنشها موجب میشود اعضا در وهله نخست در وضعیت «عدم رعایت» قرار نگیرند و در صورت نقض تعهدات زیستمحیطی، وادار به «رعایتِ» تعهدات خود شده و در وضعیت «رعایت» قرار گیرند. اطلاعات و تبادل آن از لوازم «عملیسازی» و «اجرا»ی تعهدات زیستمحیطی است. «روالهای عدم رعایت»، «ظرفیتسازی»، «فهرست ثبت انتشار و انتقال آلودگی»[4] و نیز «دستورالعمل کنترل جامع پیشگیری از آلودگی»[5] همگی نمونههایی از «عملیسازی» و کنشهای «پیشینی» هستند که تبادل اطلاعات در آنها نقش مهمی دارد. همچنین تبادل اطلاعات کمک میکند ناقضان تعهدات زیستمحیطی شناسایی شوند و بتوان با طرح دعوی علیه آنان، این تعهدات را به مثابه رویکردی پسینی به «اجرا» درآورد.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8359_8919d8d2eca1e657881b8557c4f83db3.pdf
2018-02-20
92
125
10.22054/qjpl.2018.14509.1345
رعایت
ظرفیت سازی
روالهای عدم پیروی
تعهدات زیست محیطی
تبادل اطلاعات
فرهاد
جم
farhad.jam@gmail.com
1
کارشناس ارشد حقوق محیط زیست
LEAD_AUTHOR
ژانت
بلیک
j-blake@sbu.ac.ir
2
دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه تصویب بودجه در نظام جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر تفکیک قوا
یکی از راهکارهای حفاظت از منافع عمومی جامعه، موضوع چگونگی تهیه، تصویب و اجرای بودجه کل کشور به عنوان مهمترین سند مالی کشور است. در مورد بودجه این سوال مطرح است که آیا با توجه به شیوه متفاوت تفکیک قوا در اصل 57 قانون اساسی و وجود سایر مراجع و نهادهای موثر یا مقرراتگذار دیگر در قانون اساسی، تعادل و توازن لازم میان قوای سهگانه در تصویب قانون بودجه وجود دارد یا خیر؟ در این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی؛ این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و به نظر میرسد صرفنظر از اختیارات ولایت مطلقه فقیه در این رابطه، تعادل و توازن موجود به نفع قوه مقننه و به صورت خاص به نفع شورای نگهبان برقرار شده است. در خصوص سایر ارگانها و نهادهای مندرج در قانون اساسی نیز تعیین قلمرو اختیارات آنها در زمینه تصویب بودجه یا تصمیمات موثر بر بودجه کل کشور لازم و ضروری به نظر میرسد.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8360_d9a3add65cbb55d39080ce0d6bdabfca.pdf
2018-02-20
125
148
10.22054/qjpl.2018.10188.1241
بودجه کل کشور
تفکیک قوا
قوای سهگانه
قانون اساسی
ولایت مطلقه فقیه
حسین
باقری زرین قبائی
zarrin1386@yahoo.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)-
AUTHOR
منوچهر
توسلی نائینی
tavassoli2000f@yahoo.com
2
دانشیار گروه حقوق دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
الف- کتابها
1
- اسدیان، احمد، (1393)، تحولات تفکیک قوا، چاپ دوم، تهران: انتشارات مجد.
2
- آقایی طوق، مسلم، فریادی، مسعود، مشهدی، علی، شمس، عرفان، (1389)، مرزهای تقنین و اجرا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول، تهران: انتشارات معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی رئیس جمهور.
3
- الفتپور، نادعلی و باقری زرین قبائی، حسین، (1391)، قانون برنامه و بودجه در نظم نوین حقوقی، چاپ اول، تهران: انتشارات معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور.
4
- بوشهری، جعفر، (1376)، حقوق اساسی، چاپ اول جدید، تهران: انتشارات گنج دانش.
5
- پناهی، علی، (1386)، بودجهریزی عملیاتی در نظریه و عمل، چاپ اول، تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
6
- توکلی، محمد، (1390)، بیست و دو فرمان حکومتی در کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول، تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
7
- شبیرینژاد، علی اکبر، (1386)، بودجهریزی در ایران، حقوق قوه مقننه در بررسی و رأی به بودجه (مبانی نظری و الگوی پیشنهادی)، چاپ اول، تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
8
- فاضلینژاد، جواد، (1392)، فرآیند تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی در؛ (مجموعه مقالات اولین همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران)، چاپ اول، تهران: اداره چاپ و انتشار معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات.
9
- کردبچه،محمد، (1385)، نظام بودجهریزی، چاپ اول، تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
10
- موسیزاده، رضا، (1389).، مالیه عمومی، چاپ هشتم، تهران: انتشارات بنیاد حقوقی میزان.
11
ب- مقالهها
12
- الهام، غلامحسین، میرمحمدی میبدی، سیدمصطفی، (1392)، «بررسی تداخل مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با مصوبات مجلس شورای اسلامی، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام»، پژوهشنامه حقوق اسلامی، بهار و تابستان، شماره 1.
13
- پناهی، علی، (1384)، «بودجهریزی عملیاتی (مفاهیم و الزامات)»، مجله علوم سیاسی، مجلس و راهبرد، تابستان، شماره 47.
14
- حسینی، سیدمحمدرضا ، فاتحیزاده، محسن، تهرانی، ایمان، (1391)، «اصل 75 قانون اساسی و اختیارات قوه مقننه در بودجهریزی »، فصلنامه مجلس و راهبرد، تابستان، شماره 70.
15
- سلیمی، عبدالحکیم، (1390)، «ماهیت نظارت رهبری از منظر قانون اساسی»، فصلنامه معرفت حقوقی، پاییز، شماره 1.
16
- نجفیخواه، محسن، برزگر خسروی، محمد، (1393)، «حدود صلاحیت مجلس شورای اسلامی در اصلاح لایحه بودجه»، فصلنامه برنامهریزی و بودجه، تابستان، شماره 2.
17
- نیکونسبتی، علی، (1390) ، «حکمرانی و توسعه: گذشته، حال، آینده»، فصلنامه برنامهریزی و بودجه، زمستان، شماره 4.
18
ORIGINAL_ARTICLE
تبعیض ژنتیکی در نظام حقوقی کانادا و ایران
اطلاعات ژنتیکی و استفاده از آن، تغییرات عمیقی در برنامههای عملی علم ژنتیک و کارکردهای آن به وجود آورده است. از جمله این تغییرات، ظهور «پزشکی شخصی» در مفهوم هماهنگ کردن درمان با بیمار، بر اساس ویژگیهای ژنتیکی آن است. این نوع پزشکی، علاوه بر ارائه خدمات سلامتی و بهداشتی دقیق با استفاده از ژنتیک بیماران که انتخاب بهترین دارو و درمان را ممکن میسازد؛ امکان استفاده از اطلاعات ژنتیکی را به عنوان عاملی برای اعمال تبعیض، بویژه در رابطه با اشتغال و بیمه، در کشورهای صاحب این دانش به دنبال داشته و در نتیجه مقابله با این شکل از تبعیض را ضروری می نماید. این نوشتار پس از اشارهای مختصر به تدابیر بینالمللی اتخاذ شده در جهت منع تبعیض بر اساس دادههای ژنتیکی افراد، به بررسی نحوه برخورد نظام حقوقی کانادا و ایران با تبعیض ژنتیکی میپردازد.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8361_d2fba83b74e53f4b2b9069a19c498446.pdf
2018-02-20
149
172
10.22054/qjpl.2017.15453.1365
ژنوم انسانی
داده های ژنتیکی
تبعیض ژنتیکی
پزشکی شخصی
تبعیض ناروا
وحید
نظری
vahid.nazari1990@gmail.com
1
دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
ناهید
جوانمرادی
njavanmoradi@yahoo.fr
2
دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
کتابها
1
- عراقی، عزت الله، (1382)، حقوق کار1، چاپ دوم، تهران: سمت.
2
- قاضی شریعت پناهی، ابوالفضل، (1380)، بایستههای حقوق اساسی، چاپ ششم، تهران: نشر دادگستر.
3
- جمعی از نویسندگان، ( 1384)، اخلاق زیستی (بیواتیک) از منظر حقوقی، فلسفی و علمی، مجموعه مقالات، تهران: انتشارات سمت.
4
پایاننامه
5
- نظری، وحید، (1395)، مبانی اخلاقی و حقوقی دادههای ژنتیکی، پایاننامه کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
6
مقاله
7
- عباسی، محمود و حیدری، بهاره و صفری علی قیارلو، هاجر، (1395)، «تلاشهای بینالمللی جهت جلوگیری از تبعیض ژنتیکی»، فصلنامه حقوق پزشکی، سال دهم، شماره 37.
8
ب- انگلیسی
9
- Elizabeth A, Adjin-Tettey, (2013), “Potential for Genetic Discrimination in Access to Insurance: Is there a Dark Side to Increased Availability of Genetic Information?”, Alberta Law Review, vol. 50, no 3. Available at: http:// www. papers. ssrn. com/ sol3/ papers. cfm? abstract_id= 2354101).Derniere voir: mai 2016.
10
- Finkler, Lilith et al, (2013), “Understanding the Use of ‘Genetic Predisposition’ in Canadian Legal Decisions”, McGill Journal of Law and Health, Vol. 7, No 1, Available at: http;// www. papers. ssrn. com/ sol3/papers.cfm?abstract_id =2457019).Derniere voir: mai 2016.
11
- Hall, Joseph, (9 juin 2009), “Study Finds Genetic Discrimination by Insurance Firms” , The Toronto Star, Available at: http:// www. thestar. com/ life/ health_ wellness/ 2009/ 06/ 09/study_finds_genetic_ discrimination_by_insurance_ firms.html, Derniere voir: mai 2016.
12
- Joly, Yann, (10 décembre 2012), “Do we Need Legislation to Protect Canadians’ Genetic Rights? The no Side“, The Globe and Mail, Available at: http:// www. theglobeandmail. com/news/national/time-to-lead/do-we-need-legislation-to-protect-canadians-genetic-rights-the-no-side/article6188019/,Derniere voir: mai 2016.
13
- Joly, Yann, Braker, Maria et Le Huynh, Michael, (2010), “Genetic Discrimination in Private Insurance: Global Perspectives”, New Genetics and Society, Vol. 29, No 4. Available at: http;//www.tandfonline.com/doi/abs/ 10.1080/14636778.2010.528189#, Derniere voir: mai 2016.
14
- Lemmens, Trudo, (2003), “Genetics and Insurance Discrimination: Comparative Legislative, Regulatory and Policy Development and Canadian Options ", Health Law Journal. Available at: http://www.papers. ssrn. com/sol3/papers.cfm?abstract_id=495404. Derniere voir: mai 2016.
15
- Lemmens, Trudo, Pullman, Daryl and Rodal, Rebecca, (15 juin 2010), “Revisiting Genetic Discrimination Issues in 2010: Policy Options for Canada“, GPS Policy Brief, No 2. Available at: http://www.ssrn.com/ abstract=1722368, Derniere voir: mai 2016.
16
- Lemmens, Trudo, Luther, Lori et Hoy, Michael, (15 juillet 2008), “Genetic Information Access, a Legal Perspective: A Duty to Know or a Right not to Know, and a Duty or Option to Warn“, Encyclo paedia of Life Sciences, John Wiley & Sons Ltd, Chichester.
17
- Meyers, Bev Heim, (10 décembre 2012), “Do we need Legislation to Protect Canadians’ Genetic Rights? The yes Side”, The Globe and Mail, accessible en: http:// www. The globeandmail. com/ news/ national/ time-to-lead/do-we-need-legislation-to-protect-canadians-genetic-rights-the-yes-side/article6188021/, Derniere voir: mai 2016.
18
- Orr, Stephen, (novembre 2004), “Privacy of Genetic Information in Canada: A Brief Examination of the Legal and Ethical Tools That Should Frame Canada’s Regulatory Response“, Canadian Journal of Law and Technology, Vol. 3, No 3.
19
- Reitz, Stephanie et S. Malan, Douglas, (3 mai 2010), “Genetic Tests Spark New Type of Litigation”, Connecticut Law Tribune, Available at: http:// www. ctlawtribune. com/id= 1202557005219/genetic-tests-spark-new-type-of-litigation? slreturn=20140814203414, Derniere voir: mai 2016.
20
- Schmitz, Dagmar and Wiesing, Urban, (2006), “Just a Family Medical History?”, Available at: http:// www.ncbi.nlm.nih. gov/pmc/articles/pmc 1360409/), Derniere voir: mai 2016.
21
- Somek , Alexander, (septembre/octobre 2003), “Genetic Discrimination“, Society, Vol. 40, No. 6.
22
پ- فرانسه
23
Des articles:
24
- Bombard, Yvonne et Cohn, Ronald.(2 octobre 2014)." Sénat, Comité permanent des droits de la personne", Témoignages, Available at: http:// www. patl. gc. ca/ content/ sen/ committee/ 412/ridr/11ev51620e.htm?language=e&parl=41 &ses= 2&comm_id=77, Derniere voir: mai 2016.
25
- Hoy, Michael et Durnin, Maureen, (mars 2012), “Répercussions économiques possibles sur l’assurance de personnes de l’interdiction d’utiliser les renseignements génétiques”, Available at: http:// www. priv. gc.ca/ information/ research-recherche/2012/gi_intro_f.asp).Derniere voir: mai 2016.
26
- Macdonald, Angus, (juillet 2011), “Pertinence actuarielle des renseignements génétiques dans le contexte de l’assurance des personnes”, Available at: http :// www. priv. gc. ca/ information/ research-recherche/2012/gi_intro_f.asp).Derniere voir: mai 2016.
27
ORIGINAL_ARTICLE
اصول بنیادین قانون اساسی در توصیف مسئله ی شهروندی
در این نوشتار سعی شده است تا ظرفیتهای اصلهای دوم و سوم قانون اساسی به عنوان برخی اصول بنیادین قانون اساسی در توصیف مسئله شهروندی مورد بحث قرار گیرد. ظرفیتهای این اصول برای بنای نظام حقوق شهروندی، مشتمل بر تضمینات عام شناسایی، ارتقا، حمایت و تضمین حقوق و آزادیهای همه شهروندان بازنمایی میشود. این ادعا امکانسنجی شده است که استفاده از مدل نظری "مکعب شهروندی" و مبانی نظری آن، در توضیح و تفسیر این اصول و برای فهم برخی ابعاد پیچیده آن کاربردپذیر میباشد. مطابق با تئوریهای مرتبط با شهروندی، گفته شده است یک بعد این مکعب شهروندی را عناصر پنجگانه شهروندی یعنی؛ جنبه مدنی و قانونی، جنبه اجتماعی، جنبه سیاسی، جنبه مربوط به فضیلت و جنبه مربوط به هویت تشکیل میدهد. بعد دیگر این مکعب را شبکههای کاربردی یا به عبارتی دیگر سطوح جغرافیایی شهروندی شامل محلی، استانی یا ایالتی، دولت- ملت، منطقهای یا قارهای و نهایتاً جهانی تشکیل میدهد، بعد دیگر آن را آموزش توانمندیهای شهروندی مشتمل بر سطوح نگرش، آگاهی، دانش و مهارت صورت میبندد. ادعا میشود که برخی مفاد این اصل به طرز مبتکرانهای برای طرح مکعب شهروندی و ایجاد ظرفیت قانونیِ درک آن در قالب قانون اساسی کاربردپذیر است.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8362_c7cf4ba8798799ef71d7f68d00d19cd0.pdf
2018-02-20
173
201
10.22054/qjpl.2017.14846.1353
قانون اساسی
حقوق شهروندی
حقوق بشر
حاکمیت
مکعب شهروندی
عباس
میرشکاری
mirshekariabbas1@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، از سال 1392 تا کنون
LEAD_AUTHOR
مرضیه
مختاری
sh.mokhtari@ut.ac.ir
2
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران
AUTHOR
جواد
فراهانی
javadfarahani15@gmail.com
3
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نظارت مالی بر سازمان تامین اجتماعی
سازمان تامین اجتماعی در تامین امنیتِ اقتصادیِ اشخاص تحت پوشش خود و در نتیجه بهبود شاخصههای رفاه و توسعه اجتماعی نقش موثری دارد. درآمد اصلی این سازمان به شیوه اخذ حق بیمه از افراد تحت پوشش تامین میشود که مدیریت صحیح آن در «تامین منابع مالی» برای ارائه خدمات توسط سازمان نقش موثری دارد. با این وجود، جایگاه این سازمان در ساختار نظام حقوقی ایران و گستره خدمات مورد انتظار از آن، به طور دقیق مشخص نشده و همین امر سبب تردیدهایی در خصوص ماهیت حقوقی این سازمان و در نتیجه تعیین نهاد صالح جهت نظارت مالی بر درآمدها و مصارف آن شده است. بهگونهای که سالهاست نهادهای نظارتی در کشور در خصوص امکان نظارت مالی بر این نهاد با سازمان مزبور اختلاف نظر دارند. این پژوهش با تحلیل قوانین و مقررات مربوطه و با توجه به مشکلات عملی که سازمان تامین اجتماعی با نهادهای مدعی نظارت مالی بر آن دارد، جایگاه سازمان مزبور را در نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی با توجه به «اصل 29 قانون اساسی» و »قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی» مشخص نموده است و با توجه به جایگاه حقوقی آن به این نتیجه دست یافته است «هیأت نظارت سازمان تأمین اجتماعی» و «سازمان بازرسی کل کشور» تنها نهادهای قانونی هستند که حق نظارت بر سازمان مزبور را دارند.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8363_436fabc4c1937eca84da847773911da1.pdf
2018-02-20
203
225
10.22054/qjpl.2018.12906.1310
«حقوق تامین اجتماعی»
«نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی»
«اصل 29 قانون اساسی»
«مراجع نظارت مالی»
«نهاد عمومی غیر دولتی»
نسرین
طباطبائی حصاری
nasrintaba@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
الف- فارسی
1
کتابها
2
- استوار سنگری، کورش، (1390)، حقوق تامین اجتماعی، چاپ سوم، تهران: نشر میزان.
3
- انصاری، ولی اله، (1383)، کلیات حقوق اداری، چاپ پنجم، تهران: نشر میزان.
4
- بادینی، حسن، (1384)، حقوق تأمیناجتماعی، جزوه آموزشی دوره کارشناسی حقوق دانشگاه تهران، نیمسال دوم سال تحصیلی 85-84.
5
- صفایی، سید حسین و قاسم زاده، سید مرتضی، (1377)، حقوق مدنی (اشخاص و محجورین)، چاپ سوم، تهران: سمت
6
- طباطبایی موتمنی، منوچهر، (1383)، حقوق اداری، چاپ نهم، تهران: سمت
7
- عراقی، سید عزتاله و همکاران، (1386)، درآمدی بر حقوق تأمین اجتماعی، چاپ1، تهران: مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی.
8
- موسی زاده، رضا، (1378)، حقوق اداری، چاپ دوم، تهران: نشر میزان.
9
مقالهها
10
- بادینی، حسن، ( 1386)، «جایگاه حقوق تامین اجتماعی در نظام حقوقی»، فصلنامه تامین اجتماعی، سال نهم، شماره 30.
11
- پروین، خیراله و دلبر، حسین، (1393)، «ارزیابی و اصلاح فرآیندهای اداری در آیینه سازمان بازرسی کل کشور»، فصلنامه پژوهش حقوق عمومی، سال پانزدهم، شماره 42.
12
- جعفری، زهرا، (1387)، «کمک هزینه ازدواج»، فصلنامه قوانین و مقررات تأمین اجتماعی، شماره 9.
13
- دانشفرد، کرم اله و قزلباش، حسن، (1389)، «بررسی نقش گزارش تفریغ بودجه در اعمال نظارت پارلمانی بر عملکرد دولت»، مجله حسابداری مدیریت، سال سوم، شماره 4.
14
- دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی، «گزیده آماری»، 1394، قابل دسترسی در www.tamin.ir/file/file/50949
15
- رستمی، ولی و حسینی پور، سید مجتبی، (1388)، «نظارت مالی بر موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی»، فصلنامه حقوق، دوره 39، شماره 4.
16
- شهبازی نیا، مرتضی، (1386)، «حق برخورداری از تامین اجتماعی: ویژگیها، محتوا و اصول کلی حاکم بر آن»، فصلنامه تامین اجتماعی، شماره 30،
17
- عصمتی، زینب و بادینی، حسن، (1391)، «نقدی بر آراء دیوان عدالت اداری در پرتو اصول حاکم بر حقوق تامین اجتماعی»، مجله حقوقی دادگستری، شماره 78.
18
- کولیوند، حسن و عصمتی، زینب، (1393)، «قابلیت دادرسی حق بر تامین اجتماعی؛ مطالعه تطبیقی حقوق ایران و انگلستان در پرتو اسناد بینالمللی حقوق بشر»، مجله حقوقی دادگستری، سال هفتاد و هشتم، شماره 80 .
19
ب- انگلیسی
20
- Ball, Robert M, (2009), The Nine Guiding Principles of Social Security, Social Insurance and Social Justice: Social Security,Medicare and the Campaign against Entitlements, Springer, New York: Springer Publishing Company.
21
- Dupeyroux, Jean- Jacqes, (1975),Droit de la securite sociale, Sixieme Edition, Paris, Dalloz.
22
- East, Robert, (1999), Social Security Law, London, Macmillan Press LTD.
23
- International Labour Organization, (2014), World Social Protection Report (Building Economic Recovery, Inclusive Development and Social Justice), First Published, Geneva, International Labour Office.
24