ORIGINAL_ARTICLE
مفهوم قدرت و نظم عمومی در اندیشه پسامدرن
چکیده قدرت همواره مفهومی جدالانگیز و مورد مناقشه اندیشمندان و فیلسوفان سیاسی بوده است. پارادیم مدرن مفهوم قدرت بر محور اندیشهی هابز شکل گرفته که در آن قدرت برمبنای مفهوم حاکمیت و در ارتباط با دولت فهم میشود. همین مفهوم از قدرت، در اندیشه سایر اندیشمندان این حوزه استمرار یافته است. در پسامدرنیسم، با طرح اندیشههای فوکو در خصوص قدرت، پارادایم جدیدی از این مفهوم تکوین یافت. از این منظر قدرت متمرکز در نهاد دولت نیست بلکه متکثر در شبکه جامعه است؛ منفی عمل نمیکند بلکه مولد و مثبت است و در نهایت هویت سوژههای انسانی را شکل میدهد.قدرت و نظم عمومی، دو مقوله مرتبط با هم در اندیشه حقوقی و سیاسی مدرن هستند و پیوندشانرا در رابطه ی دولت و جامعه به وضوح میتوان درک کرد.در وضعیت پسامدرن، برداشت و تلقی از جامعه و دولت، دگرگون شده است و کارکرد نظم در چنین جامعهای حفظ وحدت و همسانی در یک دولت-ملت یکپارچه نیست؛ بلکهنظم جامعه پسامدرن، بر اساس اصل تفاوت و خاصبودگی افراد و گروهاست. مقالهحاضرپسازمعرفیاندیشهپسامدرن،درپرتوآنبهتبییندومفهومقدرتونظمعمومیکهازمفاهیممطرحدرمبانیحقوقعمومیهستند،پرداختهاست.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8597_642e6896d734b5f32b99e3be29a3865f.pdf
2018-06-22
9
32
10.22054/qjpl.2018.2717.1062
پسامدرنیسم
فوکو
قدرت
نظم عمومی
منفعت عمومی
علی اکبر
گرجی ازندریانی
gorji110@yahoo.fr
1
هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
هدی
مرتضوی
hodamortazavi99@yahoo.com
2
کارشناس ارشد
LEAD_AUTHOR
- احمدی واستانی، عبدالغنی،. (1340)،. نظمعمومیدرحقوقخصوصی، تهران: روزنامه رسمی.
1
- استرن جوزف، پیتر،. (1373)،. نیچه، ترجمه، عزت الله فولادوند، تهران: طرح نو.
2
- بابایی، پرویز،. (1386)،. مکتبهایفلسفی: ازدورانباستانتاامروز، تهران: نشر نگاه.
3
- باومن، زیگمونت،. (1388)،. اشارتهایپستمدرنیته، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: ققنوس، چاپ دوم.
4
- بیات کمیتکی، مهناز،. (1385)،. مصلحتعمومیدرقوانیناساسیمشروطهوجمهوریاسلامی، پایاننامه، دانشگاه شهیدبهشتی، دانشکده حقوق.
5
- پاتل، پل،. (1387)،. دلوزوامرسیاسی،ترجمه محمود رافع، چاپ دوم، تهران: گام نو.
6
- جعفری، مجتبی،.(1391)،. رویکردجنبشمطالعاتانتقادیحقوقبهحقوقکیفری، پایاننامه، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده حقوق.
7
- خالقی، احمد،. (1385)، . قدرت،زبان،زندگیروزمره، چاپ دوم، تهران: گام نو.
8
- کلگ، استوارت. آر،. (1383)،. چهارچوبهایقدرت، مترجم مصطفی یونسی، چاپ دوم، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
9
- کوزنزهوی، دیوید،. (1380)،. فوکودربوتهنقد، ترجمه پیام یزدانجو، چاپ اول، تهران: نشر مرکز.
10
- لاگلین، مارتین،. (1388)،. مبانی حقوق عمومی، محمد راسخ، چاپ اول، تهران، نشر نی.
11
- لچت،جان،. (1377)،. پنجاهمتفکرمعاصر: ازساختارگراییتاپسامدرنتیه، محسن حکیمی، تهران:شر خجسته.
12
- لش، اسکات،. (1383)،. جامعهشناسیپستمدرن، ترجمه شاهپور بهیان، چاپ اول، تهران: ققنوس.
13
- مدنیان، غلامرضا،. (1390)،. نظمعمومیدرحقوقاساسیایران، رساله دکتری حقوق عمومی، دانشگاه تهران، مجتمع اموزش عالی قم، دانشکده حقوق.
14
- نش،کیت،. (1380)،. جامعهشناسیسیاسیمعاصر،جهانیشدن، سیاست، قدرت، ترجمه محمد تقی دلفروز، چاپ اول، تهران: انتشارت کویر.
15
- نوذری، حسینعلی،. (1380)،. پستمدرنیتهوپستمدرنیسمنظریههاوکاربستها، چاپ دوم، تهران: نقش جهان.
16
- نیچه، فریدریش ویلهلم،. (1377)،. ارادهقدرت، مترجم: دکتر مجید شریف،جلد دوم، تهران، انتشارات جامی.
17
- وکس، ریموند،. (1389)،. فلسفهحقوق، ترجمه باقرانصاری، تهران: انتشارت جاودانه.
18
- هارت، هربرت،. (1389)،. آزادی، اخلاق، قانون، ترجمه محمد راسخ ، چاپ دوم، تهران: طرح نو.
19
- هیوبرت، دریفوس و پل رابینو،. (1379)،. میشلفوکوفراسویساختارگراییوهرمنوتیک، حسین بشیریه، تهران: نشرنی.
20
مقاله.
21
- تاجیک، محمدرضا،. (1388)،. «مبانی نظری دموکراسی متکثرگرای لیوتار» ،فصلنامهسیاست،مجلهدانشکدهحقوقوعلومسیاسی، دوره 39، شماره چهارم.
22
- حدادی، مهدی،. (1389)،. «مقایسه مفهوم و کارکرد نظم عمومی در نظام حقوق بین الملل با نظام های حقوق ملی»، حقوقخصوصی، سال هفتم، شماره شانزدهم.
23
- خورشیدفام، عباس،. (1390)،. « بررسی تئوری های جامعه شناختی نظم وامنیت عمومی»، فصلنامهنظموامنیتانتظامی ، سال چهارم، شماره3.
24
- زائری قاسم و کچویان حسین،. (1388)،. «ده گام اصلی روش شناختی در تحلیل تبارشناسانه فرهنگ با اتکا به آرای میشل فوکو»، فصلنامهراهبردفرهنگ، شماره هفتم.
25
- صادقی، محسن،. (1384)، .«مفهوم و اعمال نظم عمومی در مراجع قضایی و شبه قضایی و جلوه های نوین آن»، مجلهدانشکدهحقوقوعلومسیاسی، شماره68.
26
- کلانتری، غلامحسین،. (1386)،. « از سیاست مدرن تا سیاست پسامدرن»، فصلنامهعلوماجتماعیدانشکدهادبیاتوعلومانسانیدانشگاهفردوسی، سال سوم.
27
- کچویان، حسین،. (1389)، .« اندیشه میشل فوکو»، ماهنامهزمانه، شماره نهم.
28
- گرجی، علی اکبر،. (1390)،. « ده فرمان حقوق عمومی: تاملی درباره اصول و مفاهیم بنیادین حقوق عمومی»، فصلنامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره41، شماره دو.
29
- نصری، قدیر،. (1385)،.
30
« پست مدرنیسم و مطالعات راهبردی: الزامات روش شناختی»،فصلنامهمطالعاتراهبردی، سال نهم، شماره اول.
31
ب): خارجی
32
-Colin, Gordon (ed), (1980), Power/Knowledge: Selected Interview and Other writings. 1972–79. New York.
33
-Conner, Steven, (1997), Postmodern Culture. London : Blackwell.
34
-Dean,Mitchell, (1994), Foucault obsession with west Modernity. In: Barry Smart. Michel Foucault. Vol, London: Routledge .
35
-Fairfield ,Paul, (2004), Habermas, Lyotard and politics discourse. www.Mises.com
36
-Foucault. Michel, (1978), The History of Sexuality, New York: Pantheon.
37
- Harvey Brown, Richard, (1995),Postmodern Representations: Truth, Power, and Mimesis in the Human Sciences, University of Illinois Press.
38
-Malpas. Simon, ( 2005), podtmodrnism, London: Routledge.
39
- Marsh Peter, Elizabeth Rosser, (1978), Rom Harre , The Rules of Disorder, Routledge and kegan Paul.
40
- Sheridan ,Alan, (1980),Discipline and Publish:The Birth of the Prison. New York:Vintag.
41
-Silverman, Hugh J., (2002), Lyotard: Philosophy ,Politics and the sublime, Routledge,. Available at: www.mesis.com.
42
-De Lange, Roel , ( 2007), " European Public Order, Constitutional Principles and Fundamental Rights", Erasmus Law Review , Volume 1 - Issue 1.
43
-Gualtieri, Rosa B, (1952), "The Legal Concept of Public Order", Revue Juridique Themis.2 R.J.T. http://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/revjurnsold2&div=44&id=&page
44
ORIGINAL_ARTICLE
احتیاط در حقوق بین الملل: اصل عرفی یا اصل کلی حقوق؟
سالها طول کشید تا جامعة بشری درک کند که علم توان شناخت کامل تهدیدات زیست محیطی را ندارد و واکنش پسینی به چنین تهدیدهایی، ضررهای جبران ناپذیر به بار خواهد آورد. حصول درک اجمالی به آسیب پذیری محیطزیست و محدودیت های دانش در تعیین ریسک های نامعلوم، زمینه ساز ظهور و بروز اصل احتیاط شد که از حقوق داخلی ریشه گرفت و در حال رشد و بالندگی در عرصة بین الملل است. گستردگی استناد به اصل در قلمروهای مختلف حقوق بین الملل و با عبارت پردازی های متفاوت، مباحثات مفصلی میان اندیشمندان حقوقی را موجب شده است؛ به نحوی که موضعی واحد در خصوص وضعیت حقوقی اصل ندارند و برخی آن را اصلی عرفی دانسته و گروهی اصل کلی حقوق برمی شمارند. در این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی، ابعاد مختلف جایگاه حقوقی اصل، در خلال طرح نظرات متفاوت و بیان وضعیت اصل در قوانین داخلی، اسناد و آراء بین المللی، موردبحث قرار می گیرد و پاسخ مقتضی به سؤال مطرح در عنوان مقاله ارائه می شود.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8594_64077cca14fec32b95b94171a22c0b56.pdf
2018-06-22
33
63
10.22054/qjpl.2017.20009.1473
اصل احتیاط
حقوق بین الملل
اصل عرفی
اصل کلی حقوق
مراجع قضایی بین المللی
عباسعلی
کدخدایی
kadkhoda@ut.ac.ir
1
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
AUTHOR
اسماء
سالاری
asma.salari@gmail.com
2
دانش آموخته دکتری حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
الف-1) فارسی
1
الف)کتاب
2
- مرادی، حسن، (1392)، حقوق بینالملل محیطزیست، تهران: نشرمیزان.
3
ب)مقالهها
4
- رمضانی قوامآبادی، محمدحسین، (1392)، «بررسی تطبیقی اجرای اصل احتیاط زیستمحیطی در پرتو آراء و تصمیمات مراجع بینالمللی»، فصلنامه پژوهش حقوق عمومی، دورة پانزدهم، شماره 40.
5
- فلسفی، هدایت اله، (1389)، «ماجرای تفسیر در دیوان بینالمللی دادگستری» در: نقش دیوان بینالمللی دادگستری در تداوم و توسعة حقوق بینالملل، انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد، تهران، چاپ اول
6
- موسوی، سید فضل الله، آرشپور، علیرضا، (1394)، «جایگاه اصل احتیاطی در حقوق بینالملل محیطزیست»، فصلنامه مطالعات حقوق عمومی، دورة چهل و پنجم، شمارة 2.
7
- موسوی، سید فضلالله، حسینی، سید حسین، موسویفر، سید حسین، (1394) «اصول حقوق بینالملل محیطزیست در پرتو آراء مراجع حقوقی بینالمللی»، فصلنامه پژوهش حقوق عمومی، دورة هفدهم، شمارة 48.
8
ج- پایان نامه
9
-- زرنشان، شهرام، (1390)،1390) نقش، نقش رویة قضایی بینالمللی در شناسایی قواعد عرفی، پایاننامه دکتری، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
10
ب- انگلیسی
11
2) English
12
- Brownlie, Ian, (2003), Principles of Public International Law, Oxford University Press, 6th ed., New York,
13
-De Sadeleer, Nicolas, (2002), Environmental Principles: From Political Slogans to Legal Rules, Oxford University Press, NewYork.
14
- Dworkin, Ronald, (1978), Taking Rights Seriously, Harvard University Press.
15
- Klabbers, Jan, (2013), International Law, Cambridg University Press, Cambridge.
16
- Sands, Philippe, Peel, Jacqueline, (2012), Principles of International Environmental Law, Cambridge, Cambridge University Press.
17
- Zander, Joakim, (2010), The Application of the Precautionary Principle in Practice,
18
Cambridge, University Press Cambridge.
19
B) Articles
20
- Akelaitis, Letcher, (2014), “The Supreme Court of Canada Applies The Precautionary Principle”, Retrieved from: http:// www. laal.ca/ wpcontent/ uploads/ 2014/02/ ScanPage_ 20140206095840_ 00000001_20140206_ 09585569 47_20140206_0958579094.pdf, Accessed: 6/10/2017.
21
- Bassiouni, Cherif, (1990), “A Functional Approach to General Principles of International Law”, Michigan Journal of International Law, Vol. 11.
22
- Bodansky, Daniel, (2004), “Deconstructing the Precautionary Principle” in Caron, David D., Scheiber, Harry N. (eds.), Bringing New Law to Ocean Waters, Leiden,Martinus Nijhoff Publications.
23
- De Sadeleer, Nicolas, (2000), “The Enforcement of the Precautionary Principle by German, French and Belgian Courts”, Review of European, Comparative & International Environmental Law, Vol. 9, No.2.
24
- Feintuck, Mike, (2005), “Precautionary Maybe, but What's the Principle? The Precautionary Principle, The Regulation of Risk, and the Public Domain”, Journal of Law and Society, Vol. 32, No. 3.
25
- Hollo, Erkki, (2007), “Finland” in De Sadeleer, Nicolas (ed.), Implementing the Precautionary Principle Approaches from the Nordic Countries, EU and USA, London, Earth Scan.
26
- Kavi Kumar, K.s., (2007), “Precautionary Principle, Center of Excellence in Environmental Economics, Dissemination Paper”, Retrieved from: http:// coe.mse.ac.in/dp/Precaution-Kavi.pdf,Accessed: 8/10/ 2015.
27
- McIntyre, Owen, Mosedale, Thomas, (1997), “The Precautionary Principle as a Norm of Customary International Law”, Journal of Environmental Law, Vol. 9, No.2.
28
- Michanek, Gabriel, (2007), “Sweden” inDe Sadeleer, Nicolas (ed.) Implementing the Precautionary Principle Approaches from the Nordic Countries, EU and USA, London, Earth Scan.
29
- Pellet, Alain, (2006), “Art. 38” in Zimmermann, Andreas, et al. (eds.), The Statute of the International Court of Justice: A Commentary, Oxford University Press, New York.
30
- Peterson, Deborah C., (2006), “Precaution: Principles and Practice in Australian Environmental and Natural Resource Management”, 50th Annual Australian Agricultural and Resource Economics Society Conference, Manly.
31
- Ruessmann, Laurent A, (2002), “Putting the Precautionary Principle in its place: Parameter for the Proper Application of a Precautionary Approach and the Implications for Developing Countries in Light of the Doha WTO Ministerial”, American University International Law Review, Vol. 17.
32
- Sache, Noah M., (2011), “Rescuing the Strong Precautionary Principle from Its Critics”, University of Illinois Law Review, Vol.4.
33
- Sandin, Per, et al., (2002), “Five Charges against the Precautionary Principle, Journal of Risk Research”, Vol. 5, No. 4.
34
- Sirinskiene, Agne, (2009), “The Status of Precautionary Principle: Moving Towards a Rule of Customary Law”, Jurisprudence, Vol. 4.
35
- Trouwborst, Arie, (2009), “Prevention, Precaution, Logic and Law: The Relationship between the Precautionary Principle and the Preventative Principle in International Law and Associated Questions.” Erasmus Law Review, Vol. 2, No.2.
36
- Voight, Christina, (2008), “The Role of General Principles in International Law and their Relationship to Treaty Law”, Retfaerd Nordic Journal of Law and Justice, Vol. 31.
37
- VanderZwaag, David, (2013), “The ICJ, ITLOS and the Precautionary Approach: Paltry Progressions, Jurisprudential Jousting”, University of Hawai'i Law Review, Vol. 35, No. 2.
38
ICJ Cases:
39
-Case concerning North Sea Continental Shelf, Germany v. Denmark& Netherlands, 1969.
40
-Case concerning Military and Paramilitary Activities in and against Nicaragua, Nicaragua v. US, 1986.
41
-Case concerning Nuclear Tests Case, Australia & New Zealand v. France, 1995.
42
-Case Concerning Gabcikovo-Nagymaros Project, Hungary v. Slovakia, 1997.
43
-Case concerning Pulp Mills on the River Uruguay, Argentina v. Uruguay, 2010.
44
ITLOS Cases:
45
-Southern Bluefin Tuna case, New Zealand v. Japan; Australia v. Japan, 1999
46
-Mox Plant case, Ireland v. United Kingdom, 2001
47
-Land Reclamation by Singapore in and around the Straits of Johor, Malaysia v. Singapore, 2003
48
-Advisory Opinion on Responsibilities and Obligations of States Sponsoring persons and Entities with Respect to Activities in the Area, 1 Feb. 2011.
49
-Case 53/80, 1981 E. C. R. (Nisin Case;Koninklijke Kaasfabriek Eyssen BV).
50
-Case 174/82, 1983 E. C. R. (Sandoz Case).
51
-Case C-435/93, 1994, E.C.R. I-67 (wild bird Case; Association Pour la Protection des Animaux Sauvages et prefet de maine et loire de Prefet de la laire-Atlantique).
52
-Case C-180/96, UK. v. Commission, 99 E.C.R. I-8105 (mad cow Case).
53
-Case T-13/ 99 (Pfizer Case).
54
-Case T- 70/99, 2002 E. C. R. II- 3495 (Alpharma Case).
55
-Case T-74/00 (Artegodan Case).
56
-Case C-236/01, 2003 E.C.R. I-8150 (Monsanto Case).
57
-Case C-127/02, 2005, E.C.R. I 6515 (Wadenzee Case).
58
-Case C-14/06 and Case C-295/06 2007, E.C.R. I-7441 (Electrical and electronic equipment Case).
59
-Case T-229/04 Sweden v Commission, 2007 E.C.R. I-2437 (Paraquat Case).
60
-Case C-77/09 (Gowan Case).
61
-Case T‑333/10 (Animal Trading Company Case).
62
-Case C‑269/13 P (Acino Case). -Joined Cases C-358/14, C-477/14 and C-547/14(Electronic Cigarettes Cases).
63
Other CasesOther Cases
64
-Supreme Court of Canada, Castonguay Blasting Ltd. v. Ontario (Environment), 2013, Retrieved from: https://www.elaw.org/system/files/castonguay_en_0.pdf, Accessed: 7/10/2017.
65
-Supreme Court of India, Narmada Bachao Andolan v. Union of India and Others, 2000, Retrieved from:http://www.narmadaandolan.org/wp-content/uploads/2016/04/SC-18.10.2000-2000-10-SCC-664.pdf, Accessed: 8/10/2017.
66
-Supreme Court of India, Vellore Citizens’ Welfare Forum v. Union of India and Others, 1996, Retrieved from: https://indiankanoon.org/doc/1934103/, Accessed: 8/10/2017.
67
D) Documents
68
-Court of justice of European Union, (2016), CJEU press release No. 48/16. Luxembourg.
69
-Summary of the Communication from the EU Commission on the precautionary principle, 2001.
70
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی الزامات قانونی استفاده از توان داخل در صنعت بالادستی نفتوگاز
چکیده: اخیراًکشورهایدارایذخائرنفتوگازبااتخاذسیاستهایمختلفیدرپیافزایشهرچهبیشترسهمخودازعملیاتنفتیهستندمیباشند. تصویب قوانین حداکثر استفاده از توانمندیهای داخل ازجمله این روشهاست تا با الزام بهکارگیری خدمات نیروی انسانی، تجهیزات و کالاهای تولیدی در قلمرو سرزمینی آن کشور، ارزش افزودهای مضاف بردرآمدناشیازاستخراجنفتدراقتصادکشورایجادنمایند. اززماناکتشافنفتدرایرانوخصوصاًپسازملیشدنصنعتنفتونیزپیروزیانقلاباسلامی،قوانینمتعددیدرخصوصاستفادهازتوانداخلبهتصویبرسیدهاست. درحالحاضر،«قانونحداکثراستفادهازتوانتولیدیوخدماتیدرتأمیننیازهایکشوروتقویتآنهادرامرصادراتواصلاحماده (104) قانونمالیاتهایمستقیم»بهعنوانمهمترینسندبالادستی،الزاماتمربوطبهتوانداخلراازقبیل: الزام ارجاعکاربهشرکتایرانی،مشارکتایرانی-خارجییاخارجی،الزامانجامکار،الزامرعایتحداقلنصاب ۵۱٪،الزاماطلاعرسانی،الزامنظارتوکنترلپیشبینینمودهومتعاقباًضمانتاجرایتخلفازاینالزاماتونیزموارداستثناءازالزامبهاستفادهرامقررمینماید. مقالهحاضردرصدداستتاضمنتبیینهریکازاینالزامات،ضمانت اجرا و موارد استثناء آنها، خلأهای موجود را با لحاظ ویژگی صنعت نفت وگازایرانمطرحوحسبموردپیشنهاداتیراارائهنماید. مقاله حاضر درصدد است تا ضمن تبیین هریک از این الزامات، ضمانتاجرا و موارد استثناء آنها، خلأهای موجود را بالحاظ ویژگی صنعت نفتوگاز ایران مطرح و حسبمورد پیشنهاداتی را ارائه نماید
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8595_b230c0706ac8dc55013600be3515666f.pdf
2018-06-22
64
96
10.22054/qjpl.2017.22731.1547
استفاده حداکثری از توان داخل
ارجاع کار
انجام کار
حداقل نصاب ۵۱٪
صنعت نفتوگاز
سید نصرالله
ابراهیمی
snebrahimi@yahoo.com
1
استادیار دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
AUTHOR
سعیده
قاسمی
saide.ghasemi@ut.ac.ir
2
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
الف- فارسی
1
- حاتمی، علی. کریمیان، اسماعیل، (۱۳۹۳)، حقوق سرمایهگذاری در پرتو قانون و قراردادهای سرمایهگذاری، چاپ دوم، تهران: انتشارات تیسا.
2
- حسینی یزدی، سید مجتبی. جلالی، سعید، (۱۳۸۱)، قانون حداکثر استفاده از توان فنی، مهندسی، تولیدی و صنعتی و اجرائی کشور در اجرای پروژهها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات در نظم حقوقی کنونی، چاپ اول، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
3
- یقطین، علی. حسینی، سید محمدرضا. بیتعب، علی. اصغری، امین. مامی غفاری، ابیذر. روستاآزاد، سجاد. یقطین، محمد، (۱۳۸۹)، ملزومات افزایش حجم ساخت داخل در پروژهها، چاپ اول، تهران: نشر راهدان.
4
مقالات و گزارشات
5
- ابراهیمی، سید نصرالله. شیریجیان، محمد، (۱۳۹۳)، «قراردادهای بالادستی نفت وگاز و تبیین دلالتهای قانونی و الزامات قراردادهای جدید»، پژوهشنامه اقتصاد انرژی ایران، دوره سوم، شماره 10.
6
- ابراهیمی، سید نصرالله، صادقی مقدم، محمد حسن، سراج، نرگس، (۱۳۹۱)، «انتقادهای وارده بر قراردادهای بیع متقابل صنعت نفت وگاز ایران و پاسخهای آن»، فصلنامه حقوق دانشگاه تهران، دوره 42 شماره 4.
7
- ابراهیمی، سیدنصرالله، منتظر، مهدی، مسعودی، فرزاد، (۱۳۹۳)، «اصول قانونی حاکم بر قراردادهای خدماتی بالادستی صنعت نفت و گاز ایران»، پژوهشنامه اقتصاد انرژی ایران، دوره سوم، شماره 12.
8
- افقه، صدری، (۱۳۹۱)، توسعه ساخت داخل در صنعت نفت گذشته، حال و آینده، ماهنامه اکتشاف و تولید، شماره ۸۹.
9
- بابائی نامی، علی. قاسمی، سامان. همتی شعبانی، علی، (۱۳۸۷)، «تقابل قانون استفاده از حداکثر توان مهندسی و شرایط تأمین مالی به شیوه قرضی با استفاده از وام با اعتبار صادراتی»، چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت پروژه.
10
- حسینی، سید حسین، آقایی، سید امیر، اسحاقپور، شهداد، (۱۳۹۴)، «آسیبشناسی عدم توسعه ساخت داخل در پروژههای نفت و گاز کشور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و ارائه راهکار»، معاونت پژوهشهای زیربنائی و امور تولیدی- دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن، کد موضوعی ۳۱۰، شماره مسلسل ۱۴۷۰۸.
11
- شریفی، سید حسین، (۱۳۹۰)، «خلاصه گزارش آسیبشناسی و بازنگری قانون حداکثر استفاده از توان فنی، مهندسی، تولیدی، صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات مصوب ۲۲/۱۲/۱۳۷۵»، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن، کد موضوعی ۳۱۰، شماره مسلسل ۱۱۰۲۵-۱.
12
- شیروی، عبدالحسین. پوراسماعیلی، علیرضا، (۱۳۹۰)، «مطالعهی تطبیقی الزام سهم داخل در قونین و مقررات ایران و مقررات سازمان تجارت جهانی»، مجله حقوقی دادگستری، دوره ۷۵، شماره ۷۴.
13
- کاشانی، سید صادق، (۱۳۸۸)، «توسعه میادین نفت و گاز، ساختارها و رویکردهای اجرای پروژه»، چاپ اول، تهران، دفتر مطالعات انرژی، صنایع و معادن- مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
14
قراردادها
15
- قرارداد فروش نفت و گاز و طرز اداره عملیات آن مصوب ۱۳۳۳ (قرارداد کنسرسیوم)
16
- قرارداد بیع متقابل مدل ۲۰۰۸
17
- ضمیمه استفاده از توان ایرانی قرارداد بیع متقابل
18
وبسایت فارسی
19
*کلیه وبسایتها در تاریخ ۲۹/۳/۱۳۹۶ جهت امکان دسترسی مجدداً بررسی گردید:
20
- شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران (ایتان)، (۳۰/۲/۱۳۹۱)، «بررسی طرح قانون استفاده از حداکثر از توان داخل به مجلس نهم سپرده شود»، خبرگزاری فارس، شماره ۱۳۹۱۰۲۳۰۰۰۰۶۳۹.
21
http://www.farsnews.com
22
- صمیمی دهکردی، سیامک، (۲۸/۹/۱۳۹۵)، «دولت تمایلی به اجرای قانون استفاده حداکثر از توان داخل ندارد/ قراردادهای ترکمانچای کارفرمایان داخلی با سازندگان/ سفارش کشتیرانی به کرهایها غیرقانونی است»، مصاحبه در خبرگزاری فارس، شماره ۱۳۹۵۰۹۲۶۰۰۰۳۳۸.
23
http://www.farsnews.com
24
- هاشم زاده، اکبر، (۱۷/۱۲/۱۳۹۵)،«بررسی زیر ساختهای قانونی حمایت از تولید داخلی توسط بخش دولتی و الزامات ساخت داخل»، یادداشت تخصصی مناقصات و مزایدات.
25
http://monaghesatiran.ir
26
- یقطین، علی، (۹/۹/۱۳۹۲)، ، جریانشناسی دولتهای پس از جنگ در تقویت ساخت داخل، سرویس صنعت عیار آنلاین،
27
http://ayaronline.ir/1392/09/41232.html
28
- یقطین، علی، (۱۳/۹/۱۳۹۲)، «روند ساخت داخل در شرایط تحریم چگونه بوده است؟» سرویس صنعت عیار آنلاین.
29
http://ayaronline.ir/1392/09/41670.html
30
ب- انگلیسی
31
- Kalyuzhnova, Yelena, Nygaard, Christian A. Omarov, Yerengaip. Saparbayev, Abdizhapar, (2016): Local Content Policies in Resource-rich Countries, First Edition, UK: Palgrave Macmillan.
32
- Tordo, Silvana. Warner, Michael. Manzano, Osmel E. Anouti, Yahya, (2013), Local Content Policies in the Oil and Gas Sector, First Edition, Washington DC: International Bank for Reconstruction and Development - The World Bank.
33
- Acheampong, Theophilus. Ashong, Marcia. Crystal Svanikier, Victoria, (2016), “An assessment of Local-content Policies in Oil and Gas Producing Countries”, Journal of World Energy Law and Business, No. 9.
34
- Atsegbua, AL, (2012), “The Nigerian Oil and Gas Industry Content Development Act 2010: An Examination of its Regulatory Framework”, OPEC Energy Review, Volume 36, Issue 4.
35
- Bjørknes, Silje Stephanie Goncalves, (2014), “Lifting the Resource Curse by Using Local Content Requirements”, Faculty of Law-University of Oslo[u1] .
36
- Heum, Per, (2008), “Local Content Development-Experience from Oil and Gas Activities in Norway”, SNF-Project, No. 1285.
37
- Kazzazi, Abolfazl. Nouri, Behrouz, (2012), “A Conceptual Model for Local Content Development in Petroleum Industry”, Management Science Letters, No. 2.
38
- Margonelli, Lisa, (2014) “How Farouk al Kasim Saved Norway from Its Oil”, Pacific Standard, January 28.
39
- Ngoasong, Michael Zisuh, (2014), “How International Oil and Gas Companies Respond to Local Content Policies in Petroleum-producing Developing Countries: A Narrative Enquiry”, Energy Policy, No. 73.
40
- Nwapi, Chilenye, (2016), “A Survey of the Literture on Local Content Policies in the Oil and Gas Industry in East Africa”, The School of Public Policy, Vol. 9, Issue 16.
41
- Nigerian Oil and Gas Industry Content Development Act, 2010.
42
- Methodology to Measure the Local Content in Assignments and Exploration and Extraction Contracts. (“Methodology”) – Published by the Ministry of Economy on November 13, 2014.
43
- Petroleum (Local Content and Local Participation) Regulations, 2013 (Ghana).
44
- Royal Decree of December 8, 1972.
45
- The Petroleum Act 2015 (Tanzania).
46
- https://resourcegovernance.org/sites/default/files/nrgi_Local-Content.pdf. March 2015.
47
- http://ccsi.columbia.edu/files/2014/03/Local-Content-Norway-Petroleum-CCSI-May-2016.pdf.
48
[u1]عنوان فصلنامه قید شود.
49
ORIGINAL_ARTICLE
جرح داور در داوری سرمایه گذاری بین المللی: نقدی بر رویه داوری ایکسید و ارائه راهکار مناسب
جرحداوریکیازموضوعاتمحلمناقشهدرداوریبینالمللی است. استانداردقابلاعمالبرایتعیینعدمبیطرفیوعدماستقلالداوردرداوریایکسیدمتفاوتازاستانداردقابلاعمالدرداوریتجاریبینالمللیوداوریسرمایهگذاریبینالمللیدرمراجععمومیداوری است. درداوریتجاریبینالمللیمعیارتعیینجرحداور " تردیدمتعارف " است ،امادرداوریایکسیدبراساسماده٥٧کنوانسیونواشنگتن،جرحداوربرمبنای " عدمصلاحیتآشکار" موردبررسیقرارمیگیرد. اکثردیوانهایداوریایکسیداعتقادبهدوگانگیاستانداردجرحداوردرداوریتجاریبینالمللیوداوریایکسیددارندکهامرینامطلوبوقابلنقداست . بااینوجود،گرایشجدیدیدرنظامایکسیدمشاهدهمیگرددکهمعیار " تردیدمتعارف " رامعیارقابلاعمالبرایجرحداورمیداند. اینمقالهبابررسیرویهداوریایکسیدونقدآن،امکاناعمالاستاندارد " تردیدمتعارف" درداوریایکسیدراموردتجزیهوتحلیلقرارمیدهدودرنهایتنتیجهگیریمینماید که برایرفعدوگانگیاستانداردجرحداوردرداوریبینالمللی،معیار " تردیدمتعارف" بایدموردتوجهدیوانهایایکسیدقراربگیرد.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8599_ae12ee220ea0b33adc04bcdcf5acd7b9.pdf
2018-06-22
98
116
10.22054/qjpl.2018.28898.1733
"جرح داور"
"داوری سرمایه گذاری"
"داوری بین المللی"
"کنوانسیون واشنگتن (ایکسید)"
"تردید متعارف"
علی
مقدم ابریشمی
aabrishami2002@yahoo.com
1
دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
- Brown, H. , Marriott, A. )2011) ADR: Law and Practice, Sweet & Maxwell
1
- Born, G. (2015) International Commercial Arbitration Kluwer International
2
- Caron, Caplan, (2013) The UNCITRAL Arbitration Rules: A Commentary, OUP
3
- Crawford, J. (2015) Challenges to Arbitrators in the ICSID Arbitration , in Caron, D. Practicing Virtue: Inside International Arbitration, OUP
4
- Croft, C. Kee, C. Waincymer ,J. (2013) A Guide to the UNCITRAL Arbitration Rules, Cambridge University Press
5
- Convention on the Settlement of Investment Disputes between States and Nationals of Other States (Washington, 1965)
6
- Convention on the Recognition and Enforcement of Foreign Arbitral Awards (New York, 1958)
7
- Daele, K. (2012) Challenge and Disqualification of Arbitrators in International Arbitration, Kluwer Law International
8
- Gaillard, E and Berman, G. (2017) Guide to the Convention on the Recognition and Enforcement of Foreign Arbitral Awards, New York 1958, Brill Nijhoff
9
- Hoffmann, A. (2005) Duty of Disclosure and Challenge of Arbitrators: “The Standard Applicable Under the New IBA Guidelines on Conflicts of Interest and the German Approach” Arbitration International (Issue 3)
10
- IBA Guidelines on Conflicts of Interest
11
- ICC Arbitration Rules 2017
12
- ICSID Arbitration Rules 2006
13
- Iranian International Commercial Arbitration Act 2007
14
- Lawson, D. “Impartiality and Independency of International Arbitrators: Commentary on 2004 IBA Guidelines on Conflicts of Interest in International Arbitration”, ASA Bulletin, 2005
15
- London Court of International Arbitration Rules 2014 -
16
- Mills, K. (2015) The Origins of International Investment Law, Cambridge University Press
17
- Moses, M, (2017) The Principles and Practice of International Commercial Arbitration, Cambridge University Press (3th ed.)
18
- Moses, M. (2013) “Reasoned Decisions in Arbitration Challenges”, Yearbook International Commercial Arbitration
19
- Parra, A. (2017)The History of ICSID, OUP
20
- Redfern, A. Hunter, M. (2015) International Arbitration, OUP (6th ed.)
21
- Schreuer, C. The ICSID Convention: Commentary, (2009) Cambridge University Press
22
- Singapore International Arbitration Centre Rules 2016
23
- Sornarajah, M. The International Law on Foreign Investment, (2017) Cambridge University Press
24
- UNCITRAL Arbitration Rules 2010
25
- UNCITRAL Arbitration Model Law on International Commercial Arbitration 2006
26
آرایداوریمرکزایکسید
27
- Suez, Sociedad General de Aguas de Barcelona SA v Argentina
28
(ICSID Case No. ARB/03/19, ICSID Case No ARB/03/17
29
- Amco v Indonesia
30
(ICSID Case No. ARB/81/1)
31
- Compania de Aguas del Aconquija SA and Vivendi Universal SA v the Argentina Republic
32
ICSID Case No ARB /97/3 (2001)
33
- SGS v Pakistan
34
ICSID Case No ARB/ 01/13 (2002)”
35
- Azurix v Argentina
36
ICSID Case No. ARB/01/12
37
- EDF v Argentina
38
ICSID Case No. ARB/03/23 (2008)
39
- National Energy Corporation v Panama
40
ICSID Case No ARB/06/19 (2011)
41
- Universal Compression v Venezuela
42
ICSID Case No ABR/10/9 (2011)
43
- Opic Karimum v Venezuela
44
ICSID Case No ABR/10/14 (2011)
45
- Concophilips v Venezuela
46
ICSID Case No ABR/07/30 (2012)
47
- Alpha Projektholding GmbH v Ukraine
48
(ICSID Case No ARB/07/16 (2012)
49
- Tidewater v Venezuela
50
(ICSID Case No ARB /11/29 (2012)
51
- Harvatska Electroprivreda v Slovenia
52
(ICSID Case No ARB/05/24 (2008)
53
- Rompetrol NV Group v Romenia
54
ICSID Case No ABR/06/3 (2010)
55
- Perenco v Ecuador
56
ICSID Case No. ARB/08/6, 2009
57
- Urbaser v Argentina
58
(ICSID Case No. ARB/07/26, 2010)
59
ORIGINAL_ARTICLE
حقوق بشردوستانه و کاربرد سلاح های انفجاری متعارف در مناطق پرجمعیت
در مخاصمات مسلحانه کنونی، کاربرد تسلیحات انفجاری متعارف مانند بمب و موشک در مناطق پرجمعیت و مملوء از سکنه غیرنظامی به امری رایج بدل شده است. در نتیجه استفاده از این قبیل تسلیحات، غیرنظامیان و اموال آنان متحمل تلفات و صدمات مستقیم و غیرمستقیم گسترده ای می شوند؛ خساراتی که الزاماً همیشه با مزیت نظامی حاصل از حمله تناسبی ندارند. این مقاله، با بررسی مقررات حقوق بین المللی بشردوستانه، به چالش کاربرد تسلیحات انفجاری در مناطق پرجمعیت می پردازد و به جستجوی پاسخی برای این سؤوال اصلی است که آیا به واقع می توان با توسل به مقررات فعلی حقوق بین الملل بشردوستانه، دستاویزی برای منع مطلق استفاده از سلاح های انفجاری متعارف در مناطق شهری و پرازدحام سراغ نمود؟
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8598_189c2b3a08c0d8e2415b743e51ac25b1.pdf
2018-06-22
118
139
10.22054/qjpl.2018.13498.1323
تسلیحات انفجاری متعارف
مناطق پرجمعیت
حقوق بین الملل بشردوستانه
حمایت از غیرنظامیان
مخاصمات مسلحانه
پوریا
عسکری
pouria.askary@gmail.com
1
دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
الف ) منابعفارسی:
1
کتاب ها:
2
- دورمن، کنوت (1393)، عناصر جنایات جنگی در اساسنامه دیوان بین المللی کیفری، ترجمه کمیته بین المللی صلیب سرخ و کمیته ملی حقوق بشردوستانه، تهران: مجد
3
- هنکرتز، ژان ماری و دوسوالدبک، لوئیس (1387)، حقوق بین المللی بشردوستانه عرفی، جلد اول، ترجمه دفتر امور بین الملل قوه قضاییه و کمیته بین المللی صلیب سرخ، تهران: مجد
4
مقاله:
5
- زمانی، سیدقاسم و رفیعی، سیدرضا (1392)، کاربرد سلاح های حاوی اورانیوم ضعیف شده از منظر حقوق بشردوستانه بین المللی، مجله حقوقی بین المللی، شماره 49، صص 35-60، تهران: مرکز امور حقوقی بین المللی
6
ب)منابعانگلیسی:
7
- Action on Armed Violence (AOAV) (2016), Unacceptable Harm, Oslo: Government of Norway
8
- Bothe, Michael, Partsch, Karl Josef and A.Solf, Waldemar (2013), New Rules for Victims of Armed Conflicts, Leiden: Martinus Nijhoff Publishers
9
- Cross, Kenneth, Dullum, Ove, Jenzen-Jones, N.R. and Garlasco, March (2016), Explosive Weapons in Populated Areas, Australia: Armament Research Services
10
- ICRC (2015), Expert Meeting on Explosive Weapons in Populated Areas: Humanitarian, Legal, Technical and Military Aspects, Geneva: ICRC
11
- Sandoz, Yves, Swinarski, Christophe and Zimmrman, Bruno (1987), Commentary on Additional Protocols, Geneva, ICRC
12
- Brehm, Maya (2014), “International Humanitarian Law and the Protection of Civilians from the Effects of Explosive Weapons”, in Harvey, Caroline, Summers, James and D.White, Nigel (eds), Contemporary Challenges to the Laws of War, pp. 235-267, Cambridge: Cambridge University Press
13
- Durhin, Nathalie (2016), “Protecting Civilians in Urban Areas: A Military Perspective on the Application of International Humanitarian Law”, International Review of the Red Cross, Vol. 98, no. 901, pp. 177-201.
14
- Evans, Michael (2016), “Future War in Cities: Urbanization’s Challenge to Strategic Studies in the 21st Century, International Review of the Red Cross, Vol. 98, no. 901, pp. 37-53.
15
- Gisel, Laurent (2015), “The Use of Explosive Weapons in Densely Populated Areas and The Prohibition of Indiscriminate Attacks”, in Greppi, Edoardo (ed), Conduct of Hostilities: The Practice, the Law and the Future, pp. 100-115, San Remo: FrancoAngeli
16
- Jensen, Eric Talbot (2016), “Precautions against the Effects of Attacks in Urban Areas”, International Review of the Red Cross, Vol. 98, no. 901, pp.147-177.
17
- Lucard, Malcolm (2016), “Humanity Under Fire”, The Magazine of the International Red Cross and Red Crescent Movement”: http://www.rcrcmagazine.org/2016/09/humanity-under-fire/
18
- Robinson, Isabel and Nohle Ellen (2016), “Proportionality and Precautions in Attack: The Reverberating Effects of Using Explosive Weapons in Populated Areas”, International Review of the Red Cross, Vol. 98, no. 901, 107-147.
19
- Strachan, Hew (2011), “The Changing Character of War”, in Haug, KE and Maao, OJ (eds), Conceptualizing Modern War, pp. 1-28, New York: Columbia University Press
20
- Watkin, Kenneth (2016), “Military Advantage: A matter of Value, Strategy and Tactics…”, in D.Gill, Terry (ed), Yearbook of International Humanitarian Law, Vol. 17, pp. 277-365, Amsterdam.Breda: T.M.C. Asser Press
21
- Wille, Christina (2016), “The Implications of the Reverberating Effects of Explosive Weapons Use in Populated Areas for Implementing the Sustainable Development Goals”, UNIDIR: http://www.inew.org/site/wp-content/uploads/2016/04/ewipa-and-the-sdgs-en-651.pdf
22
- Zeitoun, Mark and Tlhami Michael (2016), “The Impact of Explosive Weapons on Urban Services: Direct and Reverberating Effects Across Space and Time”, International”, International Review of the Red Cross, Vol. 98, no. 901, pp. 53-71.
23
Documents:
24
- Draft Convention for the Protection of Civilian Population against New Engines of War, Amsterdam 1938.
25
- ICRC Factsheet, June 2016, Explosive Weapons in Populated Areas
26
- ICRC News Release, 13 June 2017, Yemen: Health system at breaking point as cholera spreads at unprecedented rate
27
- ICRC Report, October 2011, International Humanitarian Law and the Challenges of Contemporary Armed Conflicts, 31IC/11/5.1.2
28
- ICRC Report, October 2015, International Humanitarian Law and the Challenges of Contemporary Armed Conflicts, 32IC/15/11
29
- Protocol on Prohibitions or Restrictions on the Use of Mines, Booby-traps and other Devices (Protocol II to the 1980 Convention on Certain Conventional Weapons) as amended on 3 May 1996.
30
- Report of the detailed findings of the Independent Commission of Inquiry established pursuant to Human Rights Council Resolution S-21/1, 22 June 2015, A/HRC/29/CRP.4
31
- Report of the Secretary General for the World Humanitarian Summit, 2 February 2016, A/70/709
32
- Report of the Secretary General on Children and Armed Conflict, 20 April 2016, A/70/836 – S/2016/360
33
- Report of the Secretary General on the Protection of Civilians in Armed Conflict, 13 May 2016, S/2016/447
34
- Report of the Secretary General on the Protection of Civilians in Armed Conflict, 22 May 2012, S/2012/376
35
- Rules Concerning the Control of Wireless Telegraphy in Time of War and Air Warfare, The Hague, 1923.
36
- UNGA Resolution, 21 October 2015, Transforming our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development, A/RES/70/1
37
- UNICEF UK Report, 2016, Keeping Children Safe in Emergencies
38
- UNOCHA Policy Report, 2015, Protecting Civilians from the use of Explosive Weapons in Populated Areas
39
- ICJ, Advisory Opinion on Legality of the Threat or Use of Nuclear Weapons, 1996.
40
- ICTY, Prosecutor v. Milan Martic, Case No. IT-95-11-T, Trial Chamber Judgment, 12 June 2007
41
- ICTY, Prosecutor v. Stanislav Galic, Case No. IT-98-29, Trial Chamber Judgment, 5 December 2003.
42
Web-Sites:
43
- http://www.inew.org/learn-more-about-inew#inew-member-material
44
- https://ihl-database.icrc.org/ihl
45
- https://www.icrc.org/en/explosive-weapons-populated-areas
46
- www.reuters.com/article/us-yemen-security-damagesidUSKCN10R2B7
47
- www.worldbank.org/en/news/speech/2016/04/14/transcript-world-bank-group-presidentjim-yong-kim-opening-press-conference.
48
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل نظام صدور مجوز اجراهای صحنه ای موسیقی و نظارت بر آن در ایران
اجراهایصحنهایموسیقی مثل سایر هنرها در جمهوری اسلامی ایران، ذیل چتر حقوق قرار دارد. موضوعیکهبررسیآندرادبیاتحقوقی،مغفولواقعشدهوتحلیلآن،نشانمیدهدکه حکومت ، تکلیف خود را با نحوه مواجهه نظام حقوقی با این موضوع مشخص نکرده است. از یک طرف،نظامصدورمجوزحداکثری و سخت گیرانه در وزارت فرهنگ، برقرار شده که فارغ از ایرادات اساسیآن،حکایتازانتخابراهبرددخالتدارد و طی آن، صفر تا صد تولید و عرضه آثار موسیقایی مستلزم اخذ اجازه قبلیاست. امابه نحو عجیبی و توامان،راهبردنظارتهم،من جمله از طریقنیرویانتظامیو قوه قضاییه،فعالاست! لذا نتیجه، نشان از یک نظام مختلط «مداخلهونظارت»تمامقدداردکه از جانب دو قوه متفاوت، آنهم با دو رویکرد مختلفاعمالمیشودکهسوایغیرمعقولبودن؛ سرمایه، زمان و انرژی بازیگران عرصه موسیقی را هدر میدهد. امری که طی مقاله حاضر، مساله یابیشده و درکنار،پرتوافکندنبرزوایای پرشمار قابل انتقاد موضوع، راهبرد میانهبرونرفتازاینمعضلهمپیشنهادشده: تشکیلدادگاههایاداریبامشارکتحداکثرینظامصنفیموسیقی در وزارت فرهنگ و صلاحیت فرجامیشعبدیوانعدالتاداری.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8600_49aedfd4630e88bc873e30104fc00013.pdf
2018-06-22
140
164
10.22054/qjpl.2018.23149.1563
اجرای صحنه ای موسیقی(کنسرت)
نظارت حکومت
نظام صدور مجوز
دخالت حکومت
نظارت قضایی
وحید
آگاه
v_agah@yahoo.com
1
عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
الف) -کتابها
1
ـ اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومیمجلس شورای اسلامی،(1364)، صورتمشروحمذاکراتمجلسبررسینهاییقانوناساسیجمهوریاسلامیایران، چاپ اول، تهران: مجلس شورای اسلامی، جلد 1(جلسه اول تا سی و یکم).
2
ـ ایرانی، اکبر،(1370)، هشتگفتارپیرامونحقیقت موسیقیغنایی، چاپ اول، تهران: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
3
ـ حریری، ناصر،(1387)، دربارههنروادبیات: گفتوشنودیباحسیندهلویوعلیتجویدی، چاپ دوم، بابل: آویشن.
4
ـ دورتیه، ژان فرانسوا،(1391)، انسانشناسی: نگاهینوبهتحولاتجسمانی،فرهنگیورواننشاختیانسان، ترجمه جلالالدین رفیعفر، چاپ دوم، تهران: خجسته.
5
ـ شوکر، روی،(1384)، شناختموسیقیمردمپسند، ترجمه محسن الهامیان، چاپ اول، تهران: ماهور.
6
ـ صفوت، داریوش،(1393)، هشتگفتاردربارهفلسفهموسیقی، چاپ اول، تهران: ارس.
7
ـ صنیعی تهرانی، علیرضا،(1388)، سبکهای موسیقی از بلوز تا امروز، چاپ اول، تهران: رهام.
8
ـ لوُرو، موریس،(1389)، موسیقی مدرن، ترجمه و تفسیر مصطفی کمال پورتراب، چاپ پنجم، تهران:چشمه.
9
ـ مستوفی، عبدالله،(1388 )،شرحزندگانیمنیاتاریخاجتماعیواداریدورهقاجاریه، چاپ ششم، تهران: زوّار، جلد 1(از آقامحمدخان قاجار تا آخر ناصرالدین شاه).
10
ـ نوری، محمداسماعیل،(1388)، موسیقیوغناازدیدگاهاسلام ،چاپ سوم،قم: بوستان کتاب.
11
ب)- مقالهها
12
ـ آگاه، وحید،(1396)، « امکان سنجی افاده نظام صدور مجوز آثار هنری از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، تحقیقات حقوقی، شماره 77.
13
- احمدی، حسین،(1384)، «آیا موسیقی محلی حرام است؟»، فقه و مبانی حقوق واحد بابل، سال اول، شماره 1.
14
ـ فخلعی، محمدتقی،(1387)، «پژوهشی در مبانی فقهی موسیقی»، الهیات و حقوق، سال هشتم، شماره 27.
15
ـ قاسمی، وحید و صمیم، رضا،(1387)، «مطالعهای پیرامون رابطه قشربندی اجتماعی و مصرف فرهنگی با استفاده از دادههایی در زمینه مصرف موسیقایی در شهر تهران»، جامعهشناسی ایران، دوره نهم، شماره 2ـ1.
16
ـ کوثری، مسعود،(1388)، «موسیقی زیرزمینی در ایران»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، سال اول، شماره 1.
17
ـ محمدی گیلانی، محمد،(1378)، «موسیقی»، فقه اهل بیت، سال پنجم، شماره 20 ـ 19.
18
ـ نیکجو، مهدی،(1388)، «موضوعشناسی غنا در آواز منطبق بر ردیف دستگاه ایرانی (تطبیق نظریه عدم حرمت ذاتی غنا با محتوای آواز ایرانی)»، هنرهای زیبا ـ هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره 39.
19
ـ هداوند، مهدی،(1386)، «مهار قدرت و تحول آن در حقوق اداری»، حقوق اساسی، سال چهارم، شماره 8 .
20
ـ یوسفزاده، آمنه،(1380)، «موسیقی در ایران پس از انقلاب: نقش سازمانهای دولتی»، ایراننامه، شماره3 (پیاپی 75).
21
پ)- جراید
22
ـ ارجمند، پیروز،(1393)، «صادرات پاپ پاک»، در: «رمزگشایی از پرونده قطور بازگشت لسآنجلسیها: مرد تنهای شب از بازداشت تا آزادی»، اعتماد، سال دوازدهم، شماره 3007، 21/4/93.
23
ـ جزینی، مهسا،(1391)،«حزبالله ایران»، آسمان، شماره 38 (پیاپی 139)، 18/9/91.
24
ـ صمیمی، سامان،(1393)، «درباره لغو پی در پی کنسرتهای علیرضا قربانی: نه سیاستمداریم، نه اهل سیاست»، اعتماد، سال دوازدهم، شماره 3195، 12/12/93.
25
ـ «اداره اماکن، یک کنسرت دیگر را لغو کرد، کیهان کلهر: فعلاً کنسرت نمیدهم»، اعتماد، سال دوازدهم، شماره 3263، 19/3/94.
26
ـ «از میان گفتههای حسین دهلوی»، روزگار، سال پنجم، شماره 1467، 21/12/89 .
27
ـ «انصار کرمانشاه: اعتراض به کنسرت موسیقی»، آسمان، شماره 38 (پیاپی 139)، 18/9/91.
28
ـ «بانوان در 13 استان نمیتوانند روی صحنه بروند: ورود زنان روی سن، ممنوع»، شرق، سال دوازدهم، شماره 2103، 11/6/93.
29
ـ «به دلیل مخالفت پلیس تهران، علیزاده به جای نیاوران به تالار وحدت میرود»، شرق، سال دوازدهم، شماره 2103، 11/6/93.
30
ـ «تجمع معترضان وضعیت حجاب در مقابل وزارت ارشاد»، اعتماد، سال دوازدهم، شماره 3072، 8/7/93.
31
-«توضیح دادستان مشهد درباره لغو کنسرت سالار عقیلی در سبزوار» در:
32
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/05/15/1149303
33
ـ «جلوگیری از نوازندگی زنان در کنسرتی در اصفهان»، اعتماد، سال دوازدهم، شماره 3082، 22/7/93.
34
-«کنسرت حمید عسگری با حکم دادستان مشهد لغو شد» در:
35
http://nazarnews.com/109970
36
ـ «کنسرت علیرضا قربانی لغو شد»، اعتماد، سال دوازدهم، شماره 3192، 9/12/92.
37
ـ «گزارش اعتماد از ربع قرن فعالیتهای خاص علیه دولتها: شناسنامه گروه...»، اعتماد، سال یازدهم، شماره 2964، 29/2/93.
38
ـ « لغو دو کنسرت در یک روز»، اعتماد، سال دوازدهم، شماره 3265، 21/3/94.
39
ـ «لغو کنسرتها ادامه دارد؛ این بار مسعود شعاری»، اعتماد، سال دوازدهم، شماره 3246، 2/2/94.
40
ـ «مرور/ واکنش به لغو کنسرتها ادامه دارد»، اعتماد، سال سیزدهم، شماره 3291، 22/4/94.
41
ـ « نتها در بند: لغو کنسرتها هرروز ابعاد تازهای به خود میگیرد»، صدا، شماره 94( پیاپی 630)،30/5/95.
42
ـ «نشستی در مورد موسیقی راک در ایران: صدای ما را از حوالی خطوط قرمز میشنوید»، اعتماد، سال دوازدهم، شماره 3084، 24/7/93.
43
ـ- « نقدی بر شاهکار بینش پژوه و آلبوم اسکناس» در: http://respina.persianblog.ir/post/257
44
ـ «وزیر کشور و رییس قوه قضاییه: لغو کنسرتها را بزرگ نمایی نکنید»، اعتماد، سال سیزدهم، شماره 3280، 8/4/94.
45
ـ «هشت فیلم کوتاه در یک آلبوم رپ»، اعتماد، سال دوازدهم، شماره 3240، 20/2/94.
46
ت)- قوانین و مقررات
47
ـ آییننامه اماکن عمومی22/3/1363 و اصلاحیه 13/4/1395.
48
ـ آییننامه نحوه صدور مجوز تأسیس مراکز صداگذاری، صدابرداری و ضبط آثار صوتی ( استودیو، صداگذاری و صدابرداری موسیقی و آثار صوتی) مصوب 7/7/1379 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
49
ـ آییننامه نحوه صدور مجوز تأسیس مؤسسات، شرکتها و مراکز تهیه، تولید و تکثیر آثار صوتی مصوب 7/7/1379 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
50
ـ آییننامه نظارت بر اجرای برنامههای صحنهای موسیقی و نحوه صدور مجوز اجرا و تبلیغات مصوب 7/7/1379 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
51
ـ دستورالعمل الحاقی به آییننامه نظارت بر اجرای برنامههای موسیقی و نحوه صدور مجوز اجرا.
52
ـ ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانونها و انجمنهای فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها مصوب 27/6/1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی.
53
ـ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 4/12/1392.
54
ـ قانون اساسی جمهوری اسلامیایران مصوب 1358.
55
ـ قانون استفساریه از مؤسسات و واحدها و مراکز فرهنگی مندرج در قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیمصوب1365 و تبصره 6 ماده 35 قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1371 مصوب 31/1/1376.
56
ـ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیمصوب 12/12/1365.
57
ـ قانون پیشگیری از وقوع جرم مصوب مصوب 7/6/1390مجلس و 21/6/1394 مجمع تشخیص مصلحت نظام.
58
- قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 22/9/1390 مجلس و 25/3/1392 مجمع تشخیص مصلحت نظام.
59
ـ قانون تعطیل مؤسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون مجوز قانونی دایر شده و میشود مصوب 7/10/1372.
60
ـ قانون دیوان عدالت اداری مصوب 4/11/1360 .
61
ـ قانون دیوان عدالت اداری مصوب9/3/1385مجلس و 25/9/1385 مجمع تشخیص مصلحت نظام.
62
ـ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری، فعالیتهای غیرمجاز مینمایند مصوب 24/11/1372.
63
ـ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری، فعالیتهای غیرمجاز مینمایند مصوب 16/10/1386.
64
ـ قانون نیروی انتظامیمصوب 27/4/1369.
65
ـ مصوبه 181526/1901 مورخ 3/10/1381 شورای عالی اداری.
66
ORIGINAL_ARTICLE
تحولات مسئولیت مدنی دولت به سبب صدور و اجرای آرای قضایی با تصویب قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری جدید
با تصویب اصل یکصد و هفتاد و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مقررات مربوط به مسئولیت مدنی دولت در امر قضا تغییر جدی کرد و دولت در صورت اشتباه قاضی مسئول شناخته شد؛ در حالی که قضاوت جزو اعمال حاکمیت است که برابر ماده 11 قانون مسئولیت مدنی برای دولت مسئولیتی ایجاد نمیکند. با وجود اصل مزبور، که در جهت حمایت از زیان دیده است، در عمل چندان حمایتی صورت نگرفت و به ندرت رای قطعی برای جبران زیان متضرر صادر گردید. در قانون مجازات اسلامی جدید مصوب 1392 و قانون آیین دادرسی کیفری جدید مصوب 1392 موادی به مسئولیت مدنی ناشی از صدور و اجرای آرای قضایی اختصاص یافت. با مقررات جدید، مبانی، شرایط و آثار مسئولیت مدنی دولت به سبب صدور و اجرای تصمیمات قضایی تغییراتی کرده است و این تغییرات در قانون مجازات اسلامی تا حد زیادی منطبق با فقه امامیه و همگی در جهت حمایت بیشتر از زیان دیده است. هرچند برخی از مواد قوانین جدید با فقه کاملا سازگاری ندارد مانند ماده 13 قانون مجازات اسلامی که علاوه بر مسئولیت دولت برای صدور آرای قضایی به مسئولیت ناشی از اجرای مجازات نیز تصریح میکند و برخی نیز مانند ماده 486 قانون مزبور چنان مبهم است که اعمال و اجرای آن با مشکل همراه خواهد بود تغییرات اعمال شده با قانون جدید آیین دادرسی کیفری را نمیتوان منطبق با فقه امامیه دانست لیکن هدف حمایت بیشتر از زیان دیده و تسهیل جبران خسارت و مسئولیت بیشتر دولت در این زمینه است. در این مقاله سعی شده است به این مسایل پرداخته شود و در ضمن ایرادات مقررات جدید از حیث رعایت سابقه فقهی و قواعد حقوقی مورد مطالعه قرار گیرد[u1] . [u1]چکیده به بازنگری جدی نیاز دادر چکیده باید آخرین دستاوردهای مقاله در کنار رو ش تحقیق و هدف منعکس نماید
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8596_2fde6a2889faf0ea60d0aa5f0fb46b92.pdf
2018-06-22
168
191
10.22054/qjpl.2018.24241.1589
مسئولیت مدنی دولت
قاضی
اجرا کننده
قانون مجازات اسلامی
قانون آیین دادرسی کیفری
حبیب اله
رحیمی
rahimi@atu.ac.ir
1
گروه حقوق خصوصی دانکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
الف) منابع فارسی
1
- ابهری، حمید و نوروزی، ناصر ، مسئولیت مدنی قاضی در حقوق ایران، چاپ اول، 1390، تهران، انتشارات جنگل.
2
- اصغری آقمشهدی، فخرالدین و قربانی استیفانی، جواد ، مسئولیت مدنی قاضی در حقوق ایران، پژوهشنامهی حقوق و علوم سیاسی ، سال دوم شمارة هفتم، 1386.
3
- باریکلو، علی ، مسئولیت مدنی ، چاپ دوم، 1390، تهران، نشر میزان.
4
- بهرامی احمدی، حمید ، ضمان قهری، مسئولیت مدنی، جاپ اول، 1391 ، تهران، دانشگاه امام صادق(ع) .
5
- حسینی نژاد، حسینقلی، مسئولیت مدنی، چاپ دوم، 1370.
6
- سلطانی نژاد، هدایت الله، بررسی تطبیقی، مسئولیت مدنی قاضی، نامه مفید، پاییز 1376، شمارة 11
7
- صالحی مازندرانی ، محمد، بررسی فقهی حقوقی مسئولیت مدنی ناشی از تصمیمات قضایی با نگاهی به برخی نظامهای حقوقی ، چاپ اول ، 1391 ، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
8
- صالحی مازندرانی، محمد، بررسی فقهی قاضی در حقوق ایران، چاپ اول، 1390، تهران، انتشارات جنگل.
9
- صفایی، سید حسین و رحیمی، حبیب الله، مسئولیت مدنی (الزامات خارج از قرارداد) چاپ پنجم، 1392، تهران ، انتشارات سمت.
10
- صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ج3.
11
- غمامی، مجید، مسئولیت مدنی دولت نسبت به اعمال کارکنان خود، چاپ اول، 1376، تهران، نشردادگستر.
12
- کاتوزیان، ناصر، حقوق مدنی، الزامهای خارج از قرارداد، ضمان قهری، چاپ لاول، 1374، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ج1.
13
ب) منابع عربی
14
- البورتو، محمدصدقی بن احمد و العزی، ابوالحارث، موسوعه القواعد الفقیهه، چاپ اول، 2003 میلادی، بیروت، مؤسسه الرساله ، جزء12.
15
- خویی، سید ابوالقاسم، مبانی تکلمه المنهاج ، چاپ اول، 1422، ه.ق. قم، مؤسسه احیاء آثار الامام الخویی (ره) ، ج 41 موسوعه.
16
- سبزواری، محمد باقر، کفایه الاحکام، چاپ اول، 1423 ، قم، مؤسسه النسرالاسلامی التابعه لجماعه المدرسین، ج2.
17
- شهید ثانی ، زین الدین بن علی العاملی، مسالک الافهام، چاپ اول، 1413 ه. ق.، قم، موسسه المعارف الاسلامیه، ج 12و 15.
18
- شیخ طوسی، ابو جعفر محمد بن الحسن، المبسوط ، چاپ سوم، تهران، المکتبه المرتضویه، ج 7.
19
- شیخ طوسی، ابو جعفر محمد بن الحسن، تهذیب الاحکام، محقق سید حسن موسوی، 1365 ، تهران، دارالکتب الاسلامیه ، ج 6.
20
- طباطبائی، سید علی، ریاض المسائل ، چاپ اول، 1422 ه.ق، تهران دارالکتب الاسلامیه، ج 14.
21
- طباطبائی یزدی، سید محمد کاظم، العروه الوثقی، چاپ اول، 1423، قم، مؤسسه النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین، ج 4 و 6.
22
- علامه حلی، یوسف بن المطهر، تحریر الاحکام، چاپ اول، 1420 ه. ق.، قم، مسسه الامام الصادق (ع)، ج5.
23
- علامه حلی، یوسف بن المطهر، قواعد الاحکام ، چاپ اول، 1419 ه. ق، قم، مؤسسه النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین، ج 3.
24
- فاضل هندی، بهاء الدین محمد بن الحسن الاصفهانی، کشف اللثام، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، ج 10و 11.
25
- گلپایگانی، سید محمدرضا، در المنضود، جاپ اول، 1414 ه.ق.، قم، دارالقرآن الحکیم، ج 2.
26
- گلپایگانی، سید محمدرضا، کتاب القضاء ، 1401، قم، مطبع الخیام، ج 1.
27
- گلپایگانی، سید محمدرضا، تقریرات الحدود و التعزیرات، نسخه خطی چاپ سنگی، 1414، ج 1.
28
- محقق اردبیلی، احمد، مجمع الفائده و البرهان، چاپ اول، 1416 ه. ق. قم، مؤسسه النشر الاسلامی ، ج 13.
29
- نجفی، شیخ محمد حسن، جواهرالکلام ، چاپ سوم، 1362، تهران، دارالکتب الاسلامیه ، ج 40 و43.
30
ج)منابع انگلیسی
31
1- Fleming James , Last Clear chance : A Transitional Doctrine , The Yale Law Journal, Vol. 47,p. 704 et s.
32
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل نسبت اصلاحات امیرکبیر و سپهسالار در نظام قضایی عصر ناصری
در عهد ناصری، امیرکبیر و سپهسالار، دارای برنامه های اصلاحی در سازمان قضایی هستند. در زمان این دو، مهم ترین چالشهای قضایی، محاکم عرف و شرع، میزان و نحوه دخالت روحانیون در قضاوت و تغییر نگرش در حوزه قضا است. در این مقاله، نسبت این دو اصلاح نظام قضایی، بررسی شده است. نتیجه مطالعه، نشان می دهد اصلاحات عمده امیرکبیر در نظام قضایی شامل: اصلاح محضر شرع، ایجاد دیوان خانه عدالت، الغای سنت بست نشینی و کاهش مواجب و حقوق علما؛ بوده و نیز سمت و سوی اصلاحات سپهسالار در نظام قضایی اعلان و اجرای کتابچه دستورالعمل دیوانخانه عدلیه، نگارش تعدادی قانون برای حمایت از حقوق رعیّت و تحدید قدرت حکام و ایجاد ساختار قضایی مدرن بوده است. هر دو اصطلاحگر تلاش داشتند تا محکمه عرف را در برابر محکمه شرع قوت ببخشند. به نظر می رسد گذشته از شباهت این دو، عملاً دو رویکرد متفاوت برای اصلاح داشته اند. امیر به دنبال اجرای عدالت به معنای کلاسیک آن با انجام اصلاحاتی تحت تأاثیر غرب بوده است. اما سپهسالار، سعی دارد تا ایجاد قانون، بعنوان موتور محرکه بخشهای دیگر جامعه در جهت ترقی و تجدد استفاده شود.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8602_27421663572d82deb27b5d70419aebae.pdf
2018-06-22
192
218
10.22054/qjpl.2018.30295.1777
نظام قضایی دوره قاجار
امیرکبیر
میرزا حسین خان سپهسالار
ناصرالدین شاه
محاکم شرع
محمود
مرتضایی فرد
mortezaeefard@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری تاریخ ایران دوره اسلامی، دانشگاه پیام نور، مرکز تحصیلات تکمیلی
LEAD_AUTHOR
علی
بیگدلی
mmmm@yahoo.com
2
استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
علیرضا
علی صوفی
ar.soufi@yahoo.com
3
دانشیار تاریخ دانشگاه پیام نور
AUTHOR
الف- فارسی
1
کتابها
2
- آدمیت، فریدون، (1389)، امیرکبیروایران، چاپ 10، تهران: خوارزمی.
3
- آدمیت، فریدون، (1392)، اندیشهترقی، چاپ 4، تهران: خوارزمی.
4
- اتحادیه، منصوره و روحی، سعید، (1385)، درمحضرشیخفضلالله..، اسنادحقوقی عصر ناصری،2 جلد، تهران: تاریخ ایران.
5
- احتشام السلطنه، (1367)، خاطراتاحتشامالسلطنه، سید محمد مهدی موسوی، چاپ 2، تهران: زوار.
6
- اقبال، عباس، (1392)، میرزاتقیخانامیرکبیر، چاپ 2، تهران: نگاه.
7
- امانت، عباس، (1393)، قبلهعالم، حسن کاشاد، چاپ 5، تهران: کارنامه.
8
- اعتماد السلطنه، محمدحسن خان، (1367)، مرآهالبلدان، عبدالحسین نوایی و میر هاشم محلات تهران: دانشگاه تهران.
9
- اورسل، ارنست، (1382)، سفرنامهقفقازوایران، علی اصغر سعیدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
10
- برن، رهر، (1349)، نظامایالاتدردورهصفویه، کیکاوس جهانداری، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
11
- پولاک، ادوارد، (1368)، سفرنامهپولاک، ایران و ایرانیان، کیکاوس جهانداری، چاپ 2، تهران: خوارزمی.
12
- تیموری، ابراهیم، (1332)، عصربیخبری، تهران: اقبال.
13
- حقدار، علی اصغر، (1395)، هفترساله، استانبول[u1] .
14
- دروویل، سرهنگ گاسپار، (1348)، سفرنامهدروویل، جواد محبی، چاپ 2، تهران: کتب ایران.
15
- عبدالرزاق بیک دنبلی، (2005)، مآثرالسلطانیه، قاهره: المجلس الاعلی للثقافه.
16
- راوندی، مرتضی، (1382)، تاریخاجتماعیایران، 12 جلد، چاپ 2، تهران: نگاه.
17
- روزنامه وقایع الاتفاقیه، (1373)، تهران: کتابخانه ملی.
18
- بنجامین، س.ج، (1363 )، سفرنامهبنجامین، محمد حسین کرد بچه، تهران: جاویدان.
19
- سرنا، کارلا، (1362)، سفرنامهکارلاسرنا، آدمها و آئینها در ایران، علی اصغر سعیدی، تهران: کتابفروشی زوار.
20
- شیل، لیدی، (1368)، خاطراتلیدیشیل، حسین ابوترابیان، چاپ 2، تهران: نو.
21
- فلور، ویلم، بنایی، امین، (1388)، نظامقظاییعصرقاجاروپهلوی، حسین زندیه، تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
22
- فلور، ویلم، (1366)، جستارهاییازتاریخاجتماعیایران، ابوالقاسم سری، 2 جلد، ج 1 تهران: توس.
23
- فلور، ویلم، (1368)، جستارهاییازتاریخاجتماعیایران، ابوالقاسم سری، 2 جلد، ج 2 تهران: توس.
24
- کرزن، جورج ناتانیل، (1380)، ایرانوقضیهایران، غلامعلی وحید مازندرانی، 2 جلد، چاپ 5، تهران: علمی و فرهنگی.
25
- مستشارالدوله، (بی تا)، یککلمه، به کوشش باقر مؤمنی، بی جا.[u2]
26
- مستوفی، عبدالله، (1348)، شرحزندگانیمن، سه جلد، تهران: زوار.
27
- مینورسکی، (1334)، سازماناداریحکومتصفوی، محمد دبیر سیاقی، تهران: انجمن کتاب.
28
- ناظم الاسلام کرمانی، (1384)، تاریخبیداریایرانیان، چاپ 7، 3 جلد، تهران: امیرکبیر.
29
- واتسن، گرانت، (1340)، تاریخقاجار، عباسعلی آذری، تهران: سخن.
30
مقالهها
31
- امین، سید حسن، (1382)، «نظام قضایی ایران از آغاز قاجار تا انقلاب مشروطیت»، پژوهشحقوق
32
عمومی، دوره 5، شماره 9.
33
[u1]نام ناشر؟
34
[u2]نام ناشر قید شود
35
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل مبانی و مسائل هزینه دادرسی در دعاوی اداری؛ مورد پژوهی دیوان عدالت اداری
قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 در ماده 19، هزینه دادرسی در شعب بدوی دیوان را صد هزار ریال و در شعبه تجدید نظر دویست هزار ریال اعلام نموده است. همچنین در تبصره این ماده پیشبینی شده است که این مبلغ، نسبت به نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هر سه سال یک بار با پیشنهاد رئیس دیوان و تأیید رئیس قوه قضائیه و تصویب هیئت وزیران قابل تعدیل میباشد. لذا با توجه به این ماده شکایت در دیوان عدالت اداری نیازمند پرداخت هزینه دادرسی است. اینکه مبنای پرداخت هزینه دادرسی در دعاوی اداری چیست و چه مسائلی را در قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان به همراه دارد؛ مسئله اصلی این مقاله است. فرض اساسی این مقاله بر این مبنا استوار است که به جز برخی استثناءات و برخلاف قانون سال 1360، دیوان از اصل رایگان بودن دعاوی اداری عدول نموده و به سمت پذیرش نظریه اخذ هزینه دادرسی حرکت نموده است. امری که تحلیل مبانی نظری و آثار آن از منظر حقوق مالی دادرسی قابل تأمل است.
https://qjpl.atu.ac.ir/article_8601_01b6b130f6da95f50f696d4bb8089987.pdf
2018-06-22
220
240
10.22054/qjpl.2018.11992.1282
دعاوی اداری
هزینه دادرسی
اصل مجانی بودن رسیدگی
دیوان عدالت اداری
حقوق مالی دادرسی
علی
مشهدی
mashadiali@yahoo.com
1
دانشیار گروه حقوق عمومی و بین الملل دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
- آقایی طوق، مسلم،(1386)، «مبانی و ماهیت نظارت قضایی بر اعمال دولت: مطالعه تطبیقی کشورهای فرانسه، انگلستان و آمریکا»، پژوهشنامه معاونت حقوقی و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ش اول.
1
- احمدوند، یاسر،(1390) عدالت اداری در حقوق ایران، انتشارات جنگل، چ اول، 1390.
2
- امامی، محمد، ( 1387)، حقوق مالی، چ دوم تهران: انتشارات میزان.
3
- تیلا، پروانه،(1383)، «تفسیر قضایی قانون اساسی در رویه دیوان عدالت اداری، مجله پژوهشهای حقوقی شهر دانش، ش 5.
4
- سام سواد کوهی فر، (1391)، «آیین دادرسی اداری در تشکیلات قضایی جمهوری اسلامی ایران»، پژوهشنامه حقوق خصوصی، ش اول
5
- شاهرخی، آناهیتا،(1387)، «انواع دعاوی اداری در شورای دولتی فرانسه و دیوان عدالت اداری ایران»، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
6
- شمس، عبدالله،(1387)، آیین دادرسی مدنی، دوره پیشرفته، ج نخست، چ بیستم.
7
- صدرالحفاظی، سید نصرا..،( 1372)، نظارت قضایی بر اعمال دولت در دیوان عدالت اداری، نشر شهریار، چ اول.
8
- طلیعه، منوچهر،( 1345)، «بحثی تطبیقی در اطراف هزینه دادرس در سیستمهای حقوقی مختلف»، مهنامه قضایی، ش 48.
9
- فلاح زاده، علی محمد،(1386)، «جایگاه دیوان عدالت اداری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، پژوهشنامه معاونت حقوقی و بررسی های فقهی مرکز تحقیقات استراتژیک، ش اول.
10
- قانون دیوان عدالت اداری مصوب 14/11/ 1360با اصلاحات بعدی
11
- قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385.
12
- قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392.
13
- گرجی ازندریانی، علی اکبر،(1387)، «حاکمیت قانون و محدودیتهای حق دادخواهی در دیوان عدالت اداری»، نشریه حقوق اساسی، سال پنجم، تابستان 1387، شماره 9.
14
- متین دفتری، احمد و صدرالحفاظی سید نصرالله،(1387)، «از شورای دولتی تا دیوان عدالت اداری»، نشریه حقوق اساسی، ش 9.
15
- محسنی، حسن، «عدالت آیینی: پژوهشی پیرامون نظریههای دادرسی عادلانه مدنی»، فصلنامه حقوق دانشگاه تهران، دوره 38، ش 1، 1387.
16
- مهربان اسفندیاری، بهمن،(1394)، «محدودیتهای مکانی و زمانی حق دادخواهی در دیوان عدالت اداری»، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی، دانشکده حقوق دانشگاه قم.
17
- هداوند، مهدی و علی مشهدی،(1391)، اصول حقوق اداری در پرتو آراء دیوان عدالت اداری، معاونت حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه، انتشارات خرسندی، چ دوم.
18
- نجابت خواه، مرتضی،(1390)، قانون دیوان عدالت اداری در نظم حقوقی کنونی، انتشارات جنگل، چ اول.
19
- نظریه شماره 4312-10/8/1365 اداره حقوقی وزارت دادگستری
20
- ویژه، محمد رضا و وحید آگاه،(1391)، «کاوشی انتقادی در لایحه تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری»، فصلنامه پژوهش حقوق عمومی، ش 38.
21
ب) انگلیسی
22
- Baudel, Jules-Marc,(2006), »L’accès à la justice : la situation en France«, Revue internationale de droit comparé , Volume5.
23
- Cour des comptes,(2012), Les frais de justice, Article 58-2° de la loi organique du 1er aout 2001 relative aux lois de finances, Cour des comptes.
24
- Cour des comptes,(2104), Les frais de justice depuis 2011, Communication à la commission des finances, de l’économie générale et du contrôle budgétaire de l’Assemblée nationale, Cour des comptes.
25
- Deffains, Bruno, Dominique Demougin, and Claude Fluet.(Fluet. (2007), "Économie des procédures judiciaires." Revue économique ,économique, no 58.6.
26
- Deffains, Bruno.(Bruno. (1997), "L'analyse économique de la résolution des conflits juridiques." Revue française d'économie 12, no. 3, 57-99.
27
- Deguergue, Maryse.(Maryse. (2103) Regard sur les transformations de la responsabilité administrative. Revue française d'administration publique, no 3,2013.
28
- De laubadére, André,(André, (1984), Traité de droit administratif, Jean-Claude Venezia, Yves Gaudemet, L.G.D.J, 9th ed.
29
- Doriat-Duban, Myriam.(Myriam. (2001), "Analyse économique de l'accès à la justice: les effets de l'aide juridictionnelle." Revue internationale de droit économique 15, no. 1, 77-100.
30
- Fluet, Claude.(Claude. (2010),"L’économie de la preuve judiciaire." L'Actualité économique 86, no. 4, 451-486.
31
- Kanska, Klara.(Klara. (2004), «Towards Administrative Human Rights in the EU. Impact of the Charter of Fundamental Rights. », European Law Journal, Vol. 10, No. 3.
32
- Oytana, Yves.(Yves. (2105), "Les coûts des expertises judiciaires dans les procédures inquisitoire et accusatoire." Revue économique 71, no. 1, 5-48.
33
- Oytana, Yves.(Yves. (2103), "Analyse économique de l'expertise judiciaire." PhD diss., Université de Franche-Comté,.Comté,
34
- Roussey, Ludivine.(Ludivine. (2011), "Analyse économique des moyens et de l’organisation de la justice." PhD diss., Paris 10,.10,
35
- Marshall, Didier.(Didier. (2008), "L'impact de la loi organique relative aux lois de finances (LOLF) sur les juridictions." Revue française d'administration publique 1, 121-131.
36
- Spire, Alexis, and Katia Weidenfeld.(Weidenfeld. (2011),"Le tribunal administratif: une affaire d'initiés? Les inégalités d'accès à la justice et la distribution du capital procédural." Droit et société 3, 689-713.
37