دانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116164420150315Analyzing 2008 International Draft Articles on the Law of Transboundary Aquifersتحلیل و ارزیابی طرح کمیسیون حقوق بین الملل 2008 در خصوص حقوق بین الملل حاکم بر سفره های آبی زیرزمینی مشترک میان دولتها933666FAمهدیحاتمیدانشگاه کردستان0000000219656312حسنباباییدانشگاه پیام نورJournal Article20140215Nowadays aquifers are regarded as the world’s main drinking water supply. Such prominence has led states to resort to aquifers as a major source of water supply . Among serious challenges faced by states in regards with transboundary aquifers are the legal regime governing the issue of sovereignty, utilization methods, exploitation preocess, and how they are eventually managed. To adress these challenges, International Law Commission (ICL) attempted to produce a set of articles on the legal regime of transboundary aqquifers (draft articles - 2008) which was further presented to U.N |General Assembly. Despite a few shortcomings, 2008 draft articles was an important step towards gradual development and introduction of novel trends regarding aquifers' law. This paper will review the transboundary aquifers draft articles and evaluates arguments for and against them.امروزه سفرههای آب زیرزمینی مهمترین منبع تأمین آب شیرین برای انسانها هستند. به همین دلیل قسمت اعظم استخراج منابع زیرزمینی توسط دولتها بر این حوزه متمرکز است. مهمترین چالشهای پیش روی دولتها در خصوص سفرههای آب زیرزمینی فرامرزی مربوط به رژیم حقوقی حاکم و نحوه بهرهبرداری، استخراج و مدیریت این ذخائز میگردد. برای پاسخگویی به این مسائل کمیسیون حقوق بینالملل طرح پیشنویس حقوق سفرههای آب زیرزمینی فرامرزی را در دستور کار خود قرار داد. این پیشنویس در سال 2008 به نتیجه رسید و به مجمع عمومی ملل متحد ارائه گردید. پیشنویس کمیسیون حقوق بینالملل راجع به سفرههای آب زیرزمینی فرامرزی علیرغم نواقصی که در آن وجود دارد حرکت تحسینبرانگیزی از سوی کمیسیون حقوق بینالملل در جهت توسعه تدریجی و تدوین حوزههای نوین حقوق آبهای زیرزمینی است. این پژوهش ضمن بررسی پیشنویس کمیسیون حقوق بینالملل راجع به حقوق سفرههای آب زیرزمینی فرامرزی به تحلیل نقاط ضعف و قوت این پیشنویس میپردازد.https://qjpl.atu.ac.ir/article_666_60fc316ac675a61e2a597f39ac084250.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116164420150315Typology of International Obligationsگونه شناسی رژیم حقوقی تعهّدات بینالمللی3571667FAحسنسواریدانشگاه تربیت مدرسمحمدصالحعطاردانشگاه تهرانJournal Article20131005The UN charter as the foremost instrument in giving birth to International contemporary order- has laid the foundation of a new regime which is deemed by many as a revolution against Westphalia order of International law. This profound evolution is chiefly based on introduction of sociological premises as the main guide line in framing the International order. Learning lessons from its short lived inchoate predecessor – The Covenant of the League of Nations 1919 – the new regime along with structural concepts, resorts to globalized normative sociological norms in its attempt to frame the new order. In realization of its set targets however, the system suffers a quite number of deficiencies; that is there exist norms and structures in the system that may adversely affect its desired goals. Nonetheless, the introduction of the new order under the auspices of the principles and the perspectives are set forth in the charter requires appropriate legal mechanisms in order to open door to realization of legal universalism era – a step forward towards further development of reciprocal order - a target desired while formulation of the charter was underway. Emerging of new International commitments serve as prominent legal tools to regulate and arrange the new order. Such rights and duties, which take various forms and consequence, are governed by corresponding legal regimes. These regimes, which have roots in their predecessors and any future generation of regime will be emerged, shall evolve based on the needs, requirements and developments that may arise time to time. This paper aims at studying International obligations and their corresponding legal regimes with regards to their existing status in International interactions. سند طلیعه نظم معاصر بینالمللی- منشور ملل متحد- پایهگذار نظام جدیدی بود که میتوان آن را انقلابی نسبت به نظام وستفالیایی حقوق بینالملل قلمداد کرد. این تحول عمیق، اساس قرار گرفتن بُعد اجتماعی در تکوین نظم بینالمللی است. این نظام با درسآموزی از پیشتاز نارسیده خود – میثاق جامعه ملل- مسائل هنجاری بُعد اجتماعی مناسبات بینالمللی را در سطحی جهانشمول در کنار مسائل ساختاری، مبنای پیریزی نظم جدید قرار داد. هرچند نظام مذکور در نیل به این بُعد اجتماعی، خویش از نواقص غیر قابل انکار در رنج میباشد و برخی هنجارها و ساختارهای فعلی این نظام در نیل به اهداف و اصول ترسیمشده در آن، خود مانع و حجابی سخت قلمداد میشوند؛ امّا ظهور مناسبات جدید بینالمللی در پرتو اهداف و اصول این سند مستلزم تحقق سازوکارهای حقوقی متناسب و درخور میباشد و از این رهگذر، نویدبخش ظهور عصر جهانشمولی حقوقی گردیده است که قدمی به جلو در تکمیل نظم دوجانبه مستقر در آن برهه از زمان تلقی میگردید. به هر روی، یکی از ابزارهای مهم حقوقی این نظم جدید، تعهّدات جدیدی هستند که این بُعد جدید را ساماندهی کرده و به نظم در میآورند. این حقوق و تعهّدات که خود میتوانند اشکال و پیامدهای متنوعی داشته باشند، هریک رژیمهای حقوقی خاصی را دارند. رژیمهایی که میراثدار انواع متقدم از خود و علیالاصول الهامبخش انواع متأخر نسبت به خود خواهند بود و در هر مقطع زمانی متناسب با مقتضیات جامعه بینالمللی و مناسبات آن به شکلی نمود یافته و یا دچار تغییر و تحول میشوند. در این پژوهش، رژیمهای حقوقی انواع تعهّدات بینالمللی، با عنایت به وضعیت کنونی آنها در مناسبات جامعه بینالمللی مورد تحلیل و ارزیابی قرار خواهد گرفت.https://qjpl.atu.ac.ir/article_667_d388ade4c8299fd5e6305f3718d5f983.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116164420150315The Application of the Margin of Appreciation Doctrine in the Jurisprudence of the European Court of Human Rightsدکترین حاشیه مجاز تفسیر در رویه دادگاه اروپایی حقوق بشر73103668FAحسینشریفی طرازکوهیدانشگاه امام حسین (ع)00000000000000000000جوادمبینیمرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامیJournal Article20131211Jurists have expressed various propositions about the true nature of Margin of Appreciation Doctrine. Some believe that although application of the doctrine allows for exercise of human rights with having local cultural diversities in consideration, following up with cited doctrine in practice by European Court of Human Rights has not been amounted yet to relativism. This paper however, suggests that the doctrine sits on shaky relativism but rather strong universalism. It further argues that the study of rational behind the application of the doctrine in European Court of Human Rights practice, the Court’s decisions wherein similar reference has been made and the study of available academic literature on this topic show that Margin of Appreciation Doctrine emanates from cultural relativism. On the other hand, quantitative and qualitative study of the diversities are accepted by the doctrine – in terms of scope, field of reference and application standards – leads to the conclusion that the Margin of Appreciation may be regarded as ‘Weak Cultural Relativism. <br /> در خصوص ماهیت دکترین حاشیه مجاز تفسیر، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. برخی بر این باورند که اگرچه دکترین مزبور امکان اجرای حقوق بشر بر اساس ویژگیهای محلی را امکانپذیر ساخته، اما نحوه استفاده آن توسط دادگاه اروپایی حقوق بشر به نسبیگرایی منتهی نشده است. ولی این نوشتار بر این باور است که دکترین مزبور ریشه در نسبیگرایی ضعیف (جهانشمولی قوی) دارد. بررسی دلایل منطقی و مبانی اعمال دکترین حاشیه مجاز تفسیر در رویه دادگاه اروپایی حقوق بشر، تأملی بر آرای دادگاه در این زمینه و همچنین بررسی مباحث پیرامون ماهیت نسبیگرایی این دکترین در ادبیات، شواهدی دالّ بر تأیید این مدعا است که حاشیه مجاز تفسیر، ریشه در نسبیگرایی فرهنگی دارد. از طرفی دیگر، با مطالعه کمّی و کیفی تنوعات پذیرفته شده از طرف این دکترین، از مجرای بررسی: حوزه، گستره و استانداردهای کاربست حاشیه مجاز تفسیر در رویه دادگاه اروپایی حقوق بشر، این نتیجه حاصل میشود که نسبیگرایی مذکور را میتوان نسبیگرایی ضعیف نامید.https://qjpl.atu.ac.ir/article_668_b599b7dbe267eeeecdfda9f77522df58.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116164420150315State Responsibility for Violation of Human Rights by Transnational Corporationsمسئولیت دولت در قبال نقض حقوق بینالملل بشر توسط شرکتهای فراملی105128669FAمحمدعلیصلح چیدانشگاه علامه طباطبائیhttps://orcid.org/00Journal Article20150204Today, transnational corporations are regarded as prominent actors in international arena. This is deemed by many as a significant feature attributable to modern international law. Rapid growth of these corporations and expansion of their activities resulted in growing concern as to studying the necessity of extending the rules of international law to encompass such novel entities. Furthermore, there are concerns as to whether states to which transnational corporations are nationals may bear responsibility for their activities beyond national borders. This paper also studies whether the host states of these corporations may be held responsible for their wrongful actions. <br /> امروزه شرکتهای فراملی را میتوان یکی از کنشگران مهم عرصه بینالمللی تلقی کرد. این ویژگی مهم حقوق بینالملل عمومی معاصر است. رشد شرکتهای مزبور و توسعه فعالیت آنها باعث شده است تا ضرورت تسری قواعد حقوق بینالملل به این موجودیتهای نوظهور در عرصه بینالمللی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در این خصوص و بهویژه در پرتو قواعد راجع به مسئولیت بینالمللی دولت بررسی این مسأله حایز اهمیت است که اصولاً آیا دولتها در قبال اقدامات شرکتهای فراملی متبوع خود در ورای مرزهای ملی خود دارای مسئولیت میباشند یا خیر؟ همچنین آیا دولتهای میزبان این شرکتها در قبال اقدامات متخلفانه آنها مسئولیت دارند یا خیر؟ این نوشتار به بررسی این پرسشها پرداخته است.https://qjpl.atu.ac.ir/article_669_4d718f810533d15953d3b69cefcd142b.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116164420150315Legislative Obligations of Member States under Cartagena Protocol and the Extent to which the Islamic Republic of Iran has Adhered to such Commitmentsالزامات تقنینی دولتها در پروتکل کارتاهینا و میزان پایبندی دولت جمهوری اسلامی ایران به الزامات مذکور129148670FAعباسکاظمی نجف آبادیدانشگاه علامه طباطبائیحسناسکندریانپژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیکJournal Article20140430Cartagena protocol on biosafety was ratified in Montreal, Canada, on January 29- 2000. The protocol is an International binding instrument that sets forth strict legislative commitments for member states. As of one year from ratification of Cartagena protocol, Iran’s government vested its Environmental Protection Agency with authority to sign the protocol upon which Iran’s biosafety law subsequently passed the congress in 2003. This paper strive to to deliberate Iran’s legislative commitments under the protocol, the measures are taken by Iran’s government to comply with requirements have been prescribed therein and shall further makes assessment of such measures. The paper also evaluates the extent to which Iran has adhered to general and specific legislative commitments are laid down by the protocol and shall further scrutinizes in critical fashion the various articles have been appointed in Iran’s Biosafety law. It’s seems that Iran’s accession to the Protocol was hasty and without proper evaluation of ensuing implications; Also the government by passing the Biosafety law has obliged to commitments which are beyond the Protocol. <br /> پروتکل ایمنی زیستی کارتاهینا در سال 2000، در مونترال کانادا به تصویب رسید. این پروتکل یک سند تعهدآور بینالمللی است که الزامات جدی تقنینی برای دولتهای عضو بهمیان کشیده است. پس از گذشت یک سال از تصویب پروتکل کارتاهینا، دولت ایران اجازه امضای پروتکل را به سازمان حفاظت محیط زیست اعطا نمود و متعاقباً قانون ایمنی زیستی را در سال 1382 از تصویب مجلس گذراند. مقاله حاضر در مقام پاسخ به این سئوالات است که الزامات تقنینی این پروتکل چیست و اقدامات دولت ایران در راستای انجام این تعهدات چه بوده و چگونه ارزیابی میشود. در این مقاله میزان پایبندی دولت ایران به الزامات عمومی و اختصاصی تقنینی پروتکل مطمح نظر قرار گرفته و نگاهی منتقدانه به مواد تصویبی قانون ایمنی زیستی شده است. بهنظر میرسد الحاق دولت ایران به این پروتکل عجولانه و بدون ارزیابی صحیح از آثار و الزامات این سند بینالمللی بوده و دولت، در قانون ملی ایمنی زیستی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، تعهداتی فراتر از پروتکل برای شهروندان خود قائل شده است.https://qjpl.atu.ac.ir/article_670_0c568188ef630147c8825bffa0f697b7.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116164420150315Us Unilateral Sanctions Against Iran; Contradiction in Slogan and Conduct, Extreme Politisization of Human Rightsتحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران: تناقض در گفتار و کردار و سیاستزدگی حقوق بشر149173673FAسیدفضل الهموسویدانشگاه تهرانفضل الهجوکاردانشگاه تهرانعمرانمحمدیدانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20131008Human rights as a prominent discourse has gained so much weight in International area and governments legitimacy is generally and increasingly evaluated upon the extent to which they adhere to its rules and principles. Almost all and any conduct in international relations is to comply with human rights including sanctions are imposed by UN Security Council and embargoes have been set unilaterally by states. Islamic Republic of Iran for long confronted with embargoes unilaterally imposed by USA and EU. These embargoes have been expansive with serious adverse effects on the nation. This paper is aimed at finding whether sanctions may lead to violation of human rights in Iran and as far as Iranian nationals are concerned, which category of human rights are so violated? The hypothesis here is that the US unilateral embargoes have in different ways led to violation of human rights in Iran.حقوق بشر تبدیل به گفتمانی شده است که در جامعه جهانی رعایت آن میتواند بهعنوان عاملی مهم در مقبولیت عمومی یک کشور تلقی شود. حقوق بشر تا بدانجا اهمیت یافته است که تمامی ساز وکارهای بینالمللی نیز باید مطابق آن باشند. تحریمهایی که به وسیله شورای امنیت و حتی یکجانبه وضع میشوند نیز در دایره حقوق بشر میباشند. جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که مورد تحریم های بین المللی و یکجانبه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است. تحریم های یک جانبه آمریکا بر ایران بسیار گسترده و مؤثر بوده است. حال پرسشی که به ذهن متبادر میشود این است که چگونه تحریم های یکجانبه آمریکا موجبات نقض حقوق بشری شهروندان ایرانی را در پی داشته و این تحریم ها چه حق های بشری و بنیادینی را نقض مینمایند؟ فرض ما بر این است که تحریم های یکجانبه ایالات متحده از جوانب مختلف موجب نقض حق های بشری مختلف شهروندان ایرانی میشود.https://qjpl.atu.ac.ir/article_673_d2041b8f24598c4cd3a77439fcf29491.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116164420150220Rights and Duties of Governments to Prevent and
Compensate Pollution of the Sea Resulting from the
Transportation of Oil: A Study of International
Declarations, Conventions and Awardsحقوق و تکالیف دولت ها به پیشگیری و جبران آلودگی دریایی ناشی از حمل ونقل نفت در پرتو اسناد و آرای بین المللی175198920FAجعفرنوری یوشانلوئیدانشگاه تهرانموناآقا سیدجعفر کشفیدانشگاه تهرانJournal Article20150426The damage to the sea environment is often irreversible, therefore, according<br />to relevant declarations and conventions, prevention is considered as an<br />obligation in order to conserve the environment. Therefore, remedy imposed by<br />the court or arbitral tribunal is not always payment of compensation for damage<br />and/or loss of profit; in fact, it can be a requirement to perform preventive<br />measures.<br />According to customary international law, fault is needed for the award of<br />civil liability; however, based on some international conventions such as the<br />International Convention on Civil Liability for Oil Pollution Damage 1969 and<br />its amended protocol 1992, strict liability to pay the compensation for the<br />pollution of the sea is recognized for the owner of the ship. Generally the trend<br />is toward recognizing such liability for damage resulting from pollution of sea<br />due to transportation of oil.به دلیل ویژگی غالباً غیر قابل بازگشت خسارات وارده به محیط زیست دریایی، مراقبت و<br />پیشگیری برای حمایت از محیط زیست، بر اساس اسناد بی نالمللی مربوطه امری اجباری تلقی<br />میگردد. در این راستا، رأی مرجع رسیدگی کننده همیشه پرداخت خسارت ویا عدم النفع نیست؛<br />بلکه میتواند الزام به اقدامات پیشگیرانه باشد.<br />شرط تحقق مسئولیت مدنی در حقوق بین الملل عرفی وجود تقصیر است، اما اسناد معتبر<br />بین المللی نظیر کنوانسیون بین المللی مسئولیت مدنی خسارات ناشی از آلودگیهای نفتی مصوب<br />1969 و پروتکل اصلاحی آن در سال 1992 ، مسئولیت محض (بدون نیاز به تحقق تقصی ر) برای<br />مالک کشتی نفتکش در جبران خسارت ویا عدم النفع ناشی از آلودگی دریا شناسایی کرده اند، و<br />به طور کلی، گرایش به سمت شناسایی مسئولیت محض در جبران خسارت بر اثر آلودگی ناشی از<br />حمل ونقل نفت از طریق دریاها استhttps://qjpl.atu.ac.ir/article_920_caea49b00f3f81feee90407f8919c94a.pdf