دانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116164520140421The Train of Universality of Human Rights on the Railway of Wittgenstein (from an Ideal language to a vague one)قطار جهانشمولی حقوق بشر بر ریل ویتگنشتاین: از زبان آرمانی تا زبان پرابهام931984FAسیدمحمد قاری سیدفاطمیدانشگاه شهید بهشتیسعیدهرحیم زادهدانشگاه علامه طباطبائیفاطمهبستانیدانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20130929The universality of (at least some of) moral norms was being challenged by many thinkers, philosophers, religious reformists, and even the political actors. Assuming that universality of the contemporary human rights as a morally justified as well as consistent system, the main task of this article is to appraise Wittgenstein`s ideas, once with regard to a Kantian contractual reading of human rights and then with an “in using” language approach, of course, not to question Universality of Human rights, rather to support a kind of universality. Finally, we shall explore the potentiality of Wittgenstein‘s thoughts to entertain a rather soft version of universality of human rights by revisiting his Tractatus and proposing the idea of “meaning in use” in his Philosophical Investigationsدر طول تاریخ نظرورزی، جهانشمولی (حداقل برخی از) هنجارهای اخلاقی، موجب برانگیختن ذهن فیلسوفان، متفکران و کنشگران سیاسی بوده است. با فرض اینکه در مورد حقوق بشر میتوان از گونهای تسری و تنفیذ به گسترة همه بشریت سخن گفت و ممکن است از ایده «یک نظام حقوق بشر جهانشمول» به مثابة ایدهای غیر متناقض– نه خالی از چالش- دفاع کرد؛ به دنبال آنیم اقتباسی از آنچه را در گسست آرای ویتگنشتاین در دو دورة حیات فلسفیاش دریافتهایم، یکبار با خوانشی کانتی از قرارداد محوری حقوق بشری– تا این اقتباس در دستگاه تصویری زبان معنادار تلقی شود- و بار دیگر با رویکرد زبان ِ در حال شکلگیری و کاربرد (In Using)- تا در تنوع جوامع بشری بسته به زبان کاربردی آن باشد، نه <em>در به پرسش کشیدن</em><em>،</em> بالعکس <em>در دفاع</em> از ایدهای حداقلی از جهانشمولی به کار گیریم؛ تلاش میکنیم تا در <em>تراکتاتوس</em> با طرح «آنچه به سخن درنمیآید» و در <em>پژوهشهای فلسفی </em>با درانداختن ایدة <em>معنا در کاربرد</em>، ظرفیتهای معرفتی وی را در مدلل و توجیه این فرض جستجو کنیم.https://qjpl.atu.ac.ir/article_984_c5c46355c3ce5f2699f5ffcfac0b32ed.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116164520150421ProtectingIndividual Rights: Analyzing ICJ Judgment in the Case of
Guinea Against Congoپاسداری از حقوق فردی: تحلیل رأی دیوان بینالمللی دادگستری در قضیة گینه علیه کنگو3152985FAمحسنعبدالهیدانشگاه شهید بهشتیعلیحسنخانیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20141130International court of justice as main judicial organ of United Nations not only has duty to resolve disputes between states but also has duty for protecting values which are accepted by members of international community. However, it has duty to resolve disputes according existing rules not according lex ferenda, changes in the area of human rights affected function of ICJ. We can observe clearly these changes in function of ICJ in the case of Guinea against Congo. In this judgment, ICJ by refocusing on human rights rules as a part of corpus of rules of international rules, through helping solidarity of international law, prepared a field for respect and compliance of human rights. <br />Another important outcome of this case is changing the material domain of diplomatic protection and verdict to payment of compensation for reparation of nonmaterial damages.دیوان بینالمللی دادگستری به عنوان رکن اصلی قضایی ملل متحد نه تنها وظیفة حل و فصل اختلافات میان دولتها را دارد، بلکه وظیفة حفاظت از ارزشهای مورد قبول اعضای جامعة بینالمللی را نیز بر عهده دارد. از آنجا که وظیفة دیوان رسیدگی به اختلافات بر اساس قواعد موجود است نه بر اساس قواعد مطلوب، تغییر و تحولات صورت گرفته در عرصة حقوق بشر تأثیر خود را بر عملکرد دیوان داشته است. نمود بارز این تغییر عملکرد را به خوبی میتوان در قضیة گینه علیه کنگو مشاهده نمود. در این رأی دیوان با تأکید مجدد بر قواعد حقوق بشر به عنوان جزئی از مجموعة قواعد حقوق بینالملل، ضمن کمک به انسجام و وحدت حقوق بینالملل، زمینة ارتقای احترام و رعایت حقوق بشر را نیز فراهم میسازد. از دیگر دستاوردهای مهم در این رأی تغییر قلمرو ماهوی حمایت دیپلماتیک و حکم به پرداخت غرامت برای جبران خسارات غیر مادی است.https://qjpl.atu.ac.ir/article_985_32f212e217a5396d21cef2242a16dc34.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116164520150429Transgenic Food and Challenges Ahead on the Base of Right to Foodمحصولات غذایی ترا ریخته و چالشهای پیشرو از منظر حق بر غذا5375986FAمحمودعباسیدانشیار شهید بهشتینجمهرزمخواهدانشگاه پیام نورJournal Article20140105In the framework of international human rights, the right to adequate food is a fundamental right of everyone to access to food which is safe and Nutrient. Risks which associated with GM food productions for consumers, has been arisen concerns of human right activists. Every state has the duty to ensure that all persons under its jurisdiction achieve at least minimum essential food which is necessary for his or her life. So that because of increasing supply of GM food in the market, and the obligation of states to ensure the supplement of healthy and safe food for members of society, the main question is about the obligation of states to ensure the balance between right to food and right to health on the base of international agreements in the field of food safety.در چارچوب حقوق بینالملل بشر، حق بر غذا، حق بنیادین هر شخص بر دسترسی پایدار به غذایی است که پاسخگوی نیازهای تغذیهای او بوده و فاقد عناصر سمی و خطرناک باشد. ارائه محصولات غذایی ترا ریخته و عوارض ناشی از تغذیه با این محصولات غذایی برای مصرفکنندگان، موجب بروز نگرانیهای جدی در میان فعالان حقوق بشری شده است. هر دولتی موظف است اطمینان حاصل کند که دستکم همة افراد تبعة حکومت او به حداقل مواد غذایی ضروری و سالم که برای معیشتش کافی باشد، دست مییابد؛ بنابراین، با توجه به عرضة روزافزون محصولات غذایی تراریخته در بازار مصرف، پرسش اصلی این است که بر اساس موافقتنامههای بینالمللی موجود درزمینة ایمنی مواد غذایی، دولتها چگونه میتوانند برای ایجاد تعادل میان تأمین حق بر غذا و حق بر سلامتی، به تعهدات خود درزمینة تأمین غذای سالم و ایمن برای افراد تحت صلاحیتشان اقدام نمایند.https://qjpl.atu.ac.ir/article_986_6abc826b6907714a16964fa7695129bd.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116164520150429Legal Status of Voluntary Human Shield in International Humanitarian Lawوضعیت حقوقی سپر انسانی داوطلبانه در حقوق بشردوستانة بینالمللی77103987FAهمایونحبیبیدانشگاه علامه طباطبائیصالحهرمضانیدانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20140907International Humanitarian Law (IHL) as a series of rules which aims to protect civilians against the effects of hostilities has prohibited expressly the use of civilians as Human Shield. But voluntarism in human shield poses some question of law. In fact in some situations, civilians may put themselves in front of military objective by their will, which is a controversial issue. Some scholars consider the Voluntary Human Shield as taking direct participation in hostilities by civilians which deprives theme of the protections IHL grants to civilians. But the opponents view refuses this interpretation. This article rejects the idea of Voluntary Human Shield, as direct participant except in very specific situations where criteria of "direct participation" are met. <br /> بهموجب حقوق بشردوستانه استفاده از غیرنظامیان بهعنوان سپر انسانی ممنوع است. در این مجموعه از مقررات اشارهای به انواع سپر انسانی نشده اما در عمل ممکن است سپرهای انسانی با اجبار از سوی یک طرف مخاصمه یا با ارادة خود در برابر هدف نظامی قرار گیرند. ممنوعیت و نظام حقوقی حاکم بر حالت اول که از آن با عنوان سپر انسانی غیر داوطلبانه یاد میشود چندان چالشبرانگیز نیست اما حالت دوم یا سپر انسانی داوطلبانه باعث بروز اختلاف نظرهای بسیاری در میان حقوقدانان شده، بهطوریکه عدهای از حقوقدانان سپر انسانی داوطلبانه را به معنای مشارکت مستقیم غیرنظامیان در مخاصمات دانسته و عدهای دیگر مخالف چنین تفسیری هستند. این مقاله با بررسی دیدگاههای مختلف پیرامون وضعیت حقوقی سپر انسانی داوطلبانه از این نظر پشتیبانی میکند که نمیتوان سپر انسانی داوطلبانه را به معنای مشارکت مستقیم غیرنظامیان در مخاصمه قلمداد نمود، مگر اینکه شرایط تحقق مشارکت مستقیم فراهم شود؛ در آن صورت سپرهای داوطلب به دلیل مشارکت مستقیم در مخاصمه از حمایتهای بشردوستانه از غیرنظامیان محروم میشوند.https://qjpl.atu.ac.ir/article_987_ed6c13bb98555f0a9dd5b057ee39e80c.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116164520150429Principle of Unreasonableness in Administrative Law and its Reflection on the Jurisprudence of the Administrative Justice Courtاصل غیر عقلایی بودن در حقوق اداری و انعکاس آن در آرای دیوان عدالت اداری105129988FAمحمدحسینزارعیدانشگاه شهید بهشتیخدیجهشجاعیاندانشگاه شهید بهشتیJournal Article20141116In this article, we want to analyze the essence of the principle of unreasonableness as a judicial review ground in common law and its application in the jurisprudence of the Administrative Justice court. For this purpose, its concept, the twofold conception and categories of unreasonable decisions in UK case law are examined. Also, cases of Administrative Justice Court are expressed that could be construed in the light of unreasonableness. <br />There are cases in jurisprudence of Administrative Justice Court that are included in expansive reading of unreasonableness for example reversal of principle of equality and non-discrimination, rationality and flaws in logic and reasoning, fair balance between relevant considerations, the failure of a public authority to have regard to a relevant consideration and taking into account of a legally irrelevant consideration, mistake of fact and oppressive decisions for example a gratuitous interference with the rights of the occupier and preventing to access to court.در مقالة حاضر بر آن هستیم که چیستی اصل غیر عقلایی بودن به عنوان یکی از جهات نظارت قضایی در نظام کامن لا و اعمال آن را در آرای دیوان عدالت اداری بررسی کنیم. در این راه با توجه به پروندههای مرجع، به مفهوم این اصل، برداشتهای دوگانه از آن و انواع تصمیمهایی که در رویة قضایی انگلستان غیر عقلایی اعلام شدهاند، میپردازیم. همچنین آن دسته از آرای دیوان عدالت اداری که قابلیت تفسیر در پرتو اصل غیر عقلایی بودن را دارند، بیان میشوند. در آرای هیئت عمومی دیوان، میتوان مواردی را یافت که در قلمرو اصل غیر عقلایی بودن در معنای عام میگنجند. مواردی از قبیل نقض اصل برابری و منع تبعیض، عقلانیت و لزوم برقراری تعادل منصفانه میان ملاحظات مرتبط، ابتنای تصمیم بر ملاحظات غیر مرتبط و تصمیمهای ظالمانه و محدود کنندة حقوق شهروندان مانند سلب مالکیت مشروع، نقض حق دادخواهی و رجوع به مراجع صالح دادگستری.https://qjpl.atu.ac.ir/article_988_d70251be4eedec5c4987abe9d65b200d.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116164520150429Causes of Failures in Codification of Laws in Iran Legal Systemعلل نافرجامی تدوین و تنقیح قوانین در ایران131164989FAسیدناصرسلطانیدانشگاه تهران (پردیس فارابی)Journal Article20140723Codification is a process of collecting and restating legal codes in a certain area, usually by subject, in a codex (book) of law. This is for clarifying the laws. It works usually by forming a legal code by subject. Its aim is to clarify legislations, usually by subject in different collections. By Iran legal system, the concept of codification in legal text has been used in different ways. We can say that there was a “period of time” in Iran in which was trying to codify the legislations and organizing them. However such an effort was so unsuccessful to achieve goals have been appointed. Nowadays, we are witnessing attempts to recodify current established law. In this article, failures are examined by an historical view to shed light on new understanding in this regard. One of the most important circumstances is to have a thorough understanding of established law order in each part of legislation. It should be noted that understanding of setting corpuses of law in a “common esprit” is the key for codes making in Iran. Probably one of main reason to fail in codification in Iran is ignorance of the common spirit of laws and no sufficient understanding of rules in a set of law. هرچند تلاشهایی برای تدوین و تنقیح قوانین در ایران انجام شده، اما این تلاشها به اهداف تعیین شده نرسیده است. امروزه کوششی برای تدوین دوباره قوانین نظم حقوقکنونی آغاز شده است. در این نوشتار، به نقایص و کاستیهای تاریخی این کوششها برای درس آموختن از گذشته در راه پیش رو، پرداخته شده است. یکی از نتایج مقاله این است که فراهم آوردن یک مجموعه، نیازمند دریافتی از نظمِ قوانینِ نظم حقوقی کنونی، در هر شاخهای است. باید بر این نکته تأکید کرد که در مجموعهسازی، «اجزای یک پیکر» گردآوری میشود. شناخت این پیکر و روح مشترک قواعد آن، مستلزم شناخت اجتهادی موضوع است. شاید یکی از علل شکست گردآوری مجموعهها در ایران، عدم توجه و ناآگاهی از روح مشترک مواد و عدم تسلط بر مواد یک مجموعه، بوده است.https://qjpl.atu.ac.ir/article_989_87d72f6cc898270b1c66d88a6fbd38d7.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116164520150429Obligations and Responsibility of States in the Protection and Conservation of Environment against Wastes,
With an Emphasis on Hazardous Wastesتعهدات و مسئولیت دولتها در زمینة حمایت و حفاظت از محیط زیست در برابر پسماندها با تأکید بر پسماندهای خطرناک165200990FAفرهادطلاییدانشگاه شیرازالهامحیدریدانشگاه شیرازJournal Article20140122Contamination from wastes is one of the fundamental human concerns. There are international instruments on environment which have considered responsibilities for States in a way that they have to protect the environment from waste. In this context, this paper examines various and common obligations of States in the conservation and protection of the environment against wastes (particularly hazardous wastes) and the proper ways they can manage their disposal. This paper concludes that though international instruments on environment have provided rules on the proper management of wastes, what is needed to extend national and international cooperation on monitoring States activities as bodies should play a more effective role in combating pollution resulting from wastes, particularly hazardous wastes. <br /> آلودگی ناشی از پسماندها یکی از دغدغههای امروزی بشر است. اسناد بینالمللی زیستمحیطی تعهدات و نیز مسئولیتهایی را برای دولتها در زمینة حفاظت از محیطزیست در برابر پسماندها به وجود آوردهاند. بدین سبب در این مقاله سعی شده است که تعهدات گوناگون و مشترک دولتها و نیز مسئولیت آنها برای حراست از محیطزیست در برابر پسماندها بهویژه پسماندهای خطرناک و نیز مدیریت صحیح آنها بررسی شود. این مقاله نتیجه میگیرد که قواعد الزامآوری در زمینة مدیریت صحیح پسماندها بهویژه پسماندهای خطرناک ایجاد شده است، اما آنچه نیاز است افزایش همکاریهای ملی و بینالمللی بهمنظور نظارت بر فعالیتهای دولتها و نقش مؤثرتر مراجع حقوقی صلاحیتدار بینالمللی در خصوص آلودگیهای ناشی از پسماندها بهویژه پسماندهای خطرناک است.https://qjpl.atu.ac.ir/article_990_81cffdf1e091bc6c3a8e600cd716f2ec.pdf