نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

یک تمرکززدایی اصولی که امروزه به عنوان شیوه ای مدر ن از ادارة دولت -کشورها در
بسیاری از نقاط دنیا مورد پذیرش قرار گرفته، میبایست همراه با اصول متعددی باشد که به عنوان
راهنمای نظری و عملی در سطوح مختلف برای صاحب نظران و نیز اصحاب عمل در
سیاستگذاریها، قانونگذاریها و نیز ایجاد رویه های مختلف سیاسی، اداری و قضایی مورد
استفاده قرار گیرند. از مهمترین این اصول میتوان از اصل آزادی اداری واحدهای محلی، اصل
تقدم اجرا توسط واحدهای محلی و نیز شرط عمومی صلاحیتها نام برد . در سیاست گذاری ها،
قانونگذاریها و نیز اجرای موضوعات مربوط به تمرکززدایی در کشور ایران، متأسفانه تاکنون به
این اصول به صورتی هدفمند و آگاهانه توجهی صورت نگرفته است و بهجرأت میتوان ادعا نمود
که تمرکززداییهای صورت گرفته در ایران فاقد توجه به آنها بوده است. علت این غفلت شاید
پیش از هر چیز به عدم توجه به این اصول در دکترین حقوقی-اساسی و اداری در ایران باز گردد.
مقالۀ حاضر ابتدا با روش تحقیقی توصیفی ابتدا به بازشناسی این اصول در حقوق اداری بخصوص
با مراجعه به وضعیت آنها در کشور جمهوری فرانسه و سپس با شیوه ای تحلیلی در جستجوی
فقدان، آثار آن و نیز راههایی برای بازشناسی آنها در حقوق ایران پرداخته است

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Guiding Principles of Decentralization in French Law and its Comparison with the Iranian Law

نویسنده [English]

  • Mohammad Jalali

چکیده [English]

Today Decentralization, has been globally accepted as a modern approach in
administration of nation –states. The conviction is that it must be governed and
codified by various principles so that it may serve as guidelines both in theory
and practice and to be applied by commentators, scholars and authorities in
policy-making and law-making process and in shaping various political,
administrative and judicial policies. The principle of administrative freedom of
local units, the principle of priority in implementation by local units, and the
general condition of competence are instances of the principles existing therein.
In Iran, due diligence has neither been paid to such principles in regards with
policy-making and law-making process nor as to any decentralization project
carried out across the country thus far .The reason behind this is probably that
the said principles hardly have any reflection in the countries constitutional –
administrative doctrine . The present article, particularly by making reference to
their status in France jurisdiction, shall use investigative - descriptive approach
as to identify these principles in French administrative law, then it employs
analytic approach in reviewing the absence of such principles in Iran’s law and
the implications thereof

کلیدواژه‌ها [English]

  • decentralization
  • Local Units
  • Principle of the Administrative Freedom of Local Units
  • Local Management
  • Principles of Priority of Local Affairs
  • Dispensation of Competence

- مرزهای تقنین و اجرا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ( 1389 )، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، اداره کل پژوهش و اطلاعرسانی.
مفهوم و جایگاه عدم تمرکز در نظام حقوق » ،( - جلالی محمد، نیکونهاد حامد، ( 1392 اندیشه های حقوق اداری، مجموعه مقالات ،« اساسی ایران در پرتو اندیشه قانونگذار اساسی اهدایی به استاد دکتر منوچهر مؤتمنی طباطبایی،تهران، انتشارات مجد.
اصول تحدیدکننده تمرکززدایی در حقوق ایر ان با نگاهی » ،( - جلالی محمد ، ( 1391
. مجله تحقیقات حقوقی (دانشگاه شهید بهشتی)، شماره 60 ،« تطبیقی به حقوق فرانسه

-Aubin Emmanuel et ROCHE Catherine, (2005) , Droit de la nouvelle décentralisation. Principes directeursd dimension humaine de la
décentralisationd compétences évolutives des collectivités territoriales, Paris, Gualino éditeur.
-Auby Jean-Bernard, (2006), La décentralisation et le droit، Paris, LGDJ.
-Baccouche, Néji, (1991), (décentralisation et démocratie locale en Tunisie, in Ben Salah Hafedh (dir.) et Roussillon Henri, administration et changement. mutation structurelle et pénétration territoriale en Tunisie, Tunis, UniversitédeTunis.
-Bacoyannis C., (1993), Le principe constitutionnel de libre administration des collectivités territoriales, Paris, Economica, PUAM.
-BAGUENARD, Jacques, (1980), La décentralisation, Paris, PUF, coll Que
sais-je?.
-Chapus, René, (2000), Droit administratif général, Tome I, Paris, Montchrestien.
-Girardon, Jean, (2001), Les collectivités territoriales, Paris, Ellipses.
-Guettier, Christophe, (2008), Institutions administratives, Paris, Dalloz, 4e édition.
-Marcou, Gérard, (1999), La démocratie locale en France. Aspects
اصول کلی راهنمای تمرکززدایی در حقوق فرانسه و مقایسۀ آن با حقوق ایران 99
juridiques, in Blondiaux (L), Marcou (G.), Rangeon (F.) (dir.), La democratie
locale, representation, participation et espace public, Paris, Curapp/Craps, PUF,
pp, 21-44.
-Montain-Domenach, Jacqueline, Bremond, Christine, (2007), droit des collectivités locales, Grenoble, Presses universitaires de Grenoble.
-Moreau, Jacques, (1993), La libre administration des collectivités locales, Paris, Economica.
-Rivero, Jean, Waline, Jean, (2000), droit administratif, Paris, Dalloz.
-Robbe, François, (2001), La représentation des collectivités territoriales par
le sénat. Étude sur l'article 24 alinéa 3 de la constitution française du 4 octobre 1958, Paris, LGDJ.
-Verpeaux, Michel, (2001), avant-propos de la thèse de Robbe François, La représentation descollectivités territoriales par le Sénat. Étude sur l'article 24
alinéa 3 de la Constitution française du 4 octobre 1958, Paris, LGDJ.
Articles
-Adib, Mostafa, (2008), “Moyen-Orient/Asie de l'Ouest “, in Marcou Gérard (dir.), premier rapport mondial sur la décentralisation et la démocratie locale,
Grale, Paris, L'Harmattan.
-Doat, Mathieu, (2003) ,”Vers une conception a-centralisée de l'organisation de la France “, revue du droit public, no1, janvier-février.
-Douence, Jean-Claude, (1999), “Réfexion sur la vocation générale des collectivités locales à agir dans l'intérêt public local “, pp.317-342, in Quel
avenir pour l'autonomie des collectivités locales?, Deuxième Entretiens de la Caisse des Dépôts et Consignations (avec le grale), La Tour d'Aigues, Éd.de
l'Aube.
-Douence, Jean-Claude, (2006), “La clause générale de competence aujourd'hui “, Pouvoirs Locaux, no68, 1.
-Faure, Bertrand, (1999), “La constitutionnalisation du droit des collectivités locales”, Les Petites affches, n
o
75, 15avril.
-Marcou, Gérard, (2006), “Le principe de l'indivisibilité de la République “, Pouvoirs, n
o
100.
-Marcou , Gérard, (2006), “La clause générale de compétence “ dans les États européens”, Pouvoirs Locaux, no68.1.
-Marcou, Jacques, (1992), “Débats, le processus de décentralisation “, AJDA,
numéro spécial.
-Pastorel, Jean-Paul, (2007), “Collectivité territoriale et clause générale de compétence “, Revue du Droit public, janvier-février.
-Pontier, Jean-Marie, (2001), “L'emprunt des techniques de droit constitutionnelpar le droit des collectivités locales “, in J.-B.AUBY et B. Faure
(dir.), Les collectivités locales et le droitd Les mutations actuelles, Paris, Dalloz.
-Pontier, Jean-Marie, (2003), “La notion de compétences régaliennes dans la problématique de la répartition des compétences entre les collectivités
publiques “, Revue du Droit public, no1, janvier-février.
100 فصلنامه پژوهش حقوق عمومی، سال هفدهم، شماره 47 ، تابستان 94
-Pontier, Jean-Marie, (1984), “Semper manet. Sur une clause générale de
compétence”, Revue du droit public.
-Verpeaux, Michel, (1998), “La constitution et les collectivités territoriales”,Revue du droit public, n
o
5/6.
-Verpeaux, Michel, (2001), “Principe d'égalité et libre administration des collectivités territoriales “, in J. B.Auby et B. Faure (dir.), Les collectivitéslocales et le droit, Les mutations actuelles, Dalloz.
اسناد و آرای دادگاه:
-CC, (1985), déc. no 85-195 DC du 8 août, e’volution de la libre administration de la Nouvelle-Calédonie, Rec.