حمید رضا صالحی؛ محمدرضا عباسی
چکیده
آییننامه ماده 219 قانون مالیاتها، تجلیگاه تعامل سازمان مالیاتی با مؤدیان است. در آییننامه جدید، تعداد قابل توجهی از مقررات بازبینی و اصلاح شده است. مطالعه این آییننامه از بُعد حقوق مؤدیان، رویکرد جدید سازمان مالیاتی در برخورد با آنها را مشخص مینماید؛ دراین پژوهش که به صورت علمی و پژوهشی صورت میپذیرد، دو اصل مهم حقوقی: ...
بیشتر
آییننامه ماده 219 قانون مالیاتها، تجلیگاه تعامل سازمان مالیاتی با مؤدیان است. در آییننامه جدید، تعداد قابل توجهی از مقررات بازبینی و اصلاح شده است. مطالعه این آییننامه از بُعد حقوق مؤدیان، رویکرد جدید سازمان مالیاتی در برخورد با آنها را مشخص مینماید؛ دراین پژوهش که به صورت علمی و پژوهشی صورت میپذیرد، دو اصل مهم حقوقی: اصل فراغ و امر مالیاتی مختوم که در این آییننامه نقض شده، مورد مطالعه قرار میگیرد. آییننامه مذکور برخلاف مقررات پیشین به «رئیس امور مالیاتی» اجازه میدهد که وی نه تنها «گزارش مالیاتی» را تهیه و «برگ تشخیص» را صادر کند بلکه به «اعتراض مؤدیان» نیز در آن راستا رسیدگی نماید. امکان رسیدگی مجدد توسط تنظیم کننده گزارش، نه تنها امکان احتمال فساد را افزایش میدهد، بلکه با حقوق مودیان نیز در تعارض است. آییننامه موصوف همچنین به ادارة مالیاتی این اجازه را داده است که تحت عنوان «بازبینی» بعد از خاتمة رسیدگی، مجدداً مالیات مؤدیان را مورد رسیدگی قرار دهد. این در حالی است که مواد (239) و (270) قانون مالیاتهای مستقیم، نقض امر مالیاتی مختوم را تخلف دانسته است. نتیجه اینکه رویکرد این آییننامه در نقض اصل فراغ و امر مالیاتی مختوم ناصواب است.