ضوابط حاکم بر توقیف هواپیما در مقررات ایران و بین الملل

مجتبی اشراقی آرانی

دوره 22، شماره 69 ، اسفند 1399، ، صفحه 175-202

http://dx.doi.org/10.22054/qjpl.2020.45561.2214

چکیده
  این پژوهش به هدف فهم منطق درونی و معناکاوی سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2018 انجام پذیرفته است. پرسش این است که متاثر از تغییر زمینۀ سیاست خارجی ج.ا.ا در پی خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام؛ در این سخنرانی، چه اهداف سیاسی، چگونه و در چه مفصل‌بندی و چارچوبی در پس چه کنش‌های گفتاری و در ذیل چه ساختار معنایی بیان شده ...  بیشتر

تعهد متصدی حمل به اظهار اجمالی کالا در مقابل گمرک

مجتبی اشراقی آرانی

دوره 21، شماره 65 ، اسفند 1398، ، صفحه 137-169

http://dx.doi.org/10.22054/qjpl.2019.37177.1986

چکیده
  در حمل و نقل بین‌المللی بار، کالا به واسطه عبور از مرزهای کشورها موضوع کنترل­ و تشریفات گمرکی قرار می­گیرد. تکلیف اصلی انجام تشریفات گمرکی بر دوش خود صاحب بار قرار دارد. لیکن قوانین گمرکی در بیشتر کشورها، متصدیان حمل بین المللی را ملزم ساخته‌‌اند تا به محض ورود به قلمرو گمرکی، بدوا کالا را اظهار اجمالی نموده به طوری که تا پیش از ...  بیشتر

اصول پیشرفته "کنوانسیون کیپ تاون 2001 راجع به حقوق بین المللی تجهیزات متحرک" در تعامل با تامین مالی هواپیما

مجتبی اشراقی آرانی

دوره 18، شماره 53 ، اسفند 1395، ، صفحه 77-95

http://dx.doi.org/10.22054/qjpl.2017.7177

چکیده
  تامین مالی هواپیما تحت تاثیر خصوصیات ویژه‌ی هواپیما با چالش‌های حقوقی فراوانی در عرصه بین المللی همراه بوده است؛ به گونه‌ای که تامین کنندگان مالی همواره با خطر عدم شناسایی اصل یا امتیاز حقوق خود از سوی کشور محل اجرا یا عدم اجرای موثر و کارای آن حقوق نسبت به هواپیما مواجه بوده‌اند. اولین تلاش بین‌المللی برای حل مسائل مربوطه در قالب ...  بیشتر