حقوق عمومی
نسبت‌سنجی جهان‌شمولی حقوق بشر و اصول غیرقابل بازنگری؛ با تأملی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

محمد محمدی گرگانی؛ جواد یحیی زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مهر 1402

https://doi.org/10.22054/qjpl.2023.72844.2884

چکیده
  اصل «جهان‌شمولی»، به‌ویژه پس از جنگ جهانی دوّم و از رهگذار شناسایی در «اعلامیۀ جهانی حقوق بشر»، افزون بر صبغۀ فلسفی اهمّیّت حقوقی نیز یافته است. این اهمّیّت صرفاً در «نظام بین‌المللی حقوق بشر» خلاصه نشده و «نظام‌های حقوقی ملّی» را نیز تحت تأثیر قرار داده است. از سوی دیگر، «دستورگرایی» به‌مثابۀ پارادیم ...  بیشتر

حقوق بین الملل
تعهد افغانستان به رعایت قواعد عرفی حاکم بر آبراه‌های بین‌المللی

سیدمرتضی عابد؛ محمد حسین رمضانی قوام آبادی

دوره 25، شماره 81 ، بهمن 1402، ، صفحه 251-294

https://doi.org/10.22054/qjpl.2023.71173.2845

چکیده
  افغانستان برحسب موقعیت جغرافیایی و داشتن کوه­های مرتفع و پوشیده از برف، سرچشمه چندین آبراه مهم بین‌المللی بوده که نقش عمده در تأمین آب منطقه دارند. به ‌استثنای آبراه هیرمند، بسیاری از آبراه‌های افغانستان فاقد رژیم بهره‌برداری معاهداتی بوده و تابع قواعد عرفی بین‌المللی‌اند. این پژوهش رویه حقوقی و رویکرد عملی دولت افغانستان ...  بیشتر

حقوق عمومی
بازنگری در قانون اساسی به مثابه اصل نانوشته

سیدناصر سلطانی؛ فائزه سلیم زاده کاکرودی

دوره 25، شماره 80 ، مهر 1402، ، صفحه 7-46

https://doi.org/10.22054/qjpl.2021.54942.2477

چکیده
  قانون تأمین‌کننده نیازهای رو به رشد جامعه است. همگامی قانون با این نیازها مستلزم به‌روز‌رسانی و انطباق با آنهاست. اما این ویژگی نسبت به قانون اساسی به‌راحتی قابلیت اطلاق ندارد زیرا برخلاف قوانین عادی؛ سازوکار دشوار بازنگری در قانون اساسی، این مسئله را تحت‌الشعاع قرار می ­دهد. از همین‌رو با وجود آنکه اصلاح قانون اساسی همچون قوانین ...  بیشتر

حقوق عمومی
هانا آرنت؛ قانون اساسی و قدرت مؤسس

فردین مرادخانی

دوره 25، شماره 80 ، مهر 1402، ، صفحه 47-94

https://doi.org/10.22054/qjpl.2022.65583.2724

چکیده
  هانا آرنت بعنوان یکی از مهم‌ترین اندیشمندان سیاسی قرن بیستم دارای اندیشه پیچیده‌ای است. دانش حقوق و مفاهیم حقوقی در اندیشه آرنت جایگاه مهمی دارد. در این مقاله به یکی از مفاهیم مهم در اندیشه او یعنی قانون اساسی پرداخته شده است و با روش توصیفی- تحلیلی به دنبال پاسخ به این پرسش است که آرنت چه برداشتی از قانون اساسی و قدرت مؤسس بعنوان پدید ...  بیشتر

حقوق عمومی
حاکمیت قانون در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران

حسین پشت دار؛ زین العابدین تقوی فردود؛ مریم تقوی فردود؛ محمد تقوی فردود

دوره 24، شماره 78 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 289-315

https://doi.org/10.22054/qjpl.2022.63688.2684

چکیده
  مهمترین دستاورد حقوق عمومی نوین، ایده حاکمیت قانون است که هدف آن ضابطه‌مند نمودن نهاد حاکمیت و نهادینه شدن مجاری اعمال قدرت حکومت بر شهروندان است. در نظام حقوقی غرب بخصوص سنت حقوقی کامن‌لا، عرف و رویه قضایی منابع اصلی قانونگذاری‌اند که از طریق روش تجربی و عقلی و در سایه دو اصل «مستدل بودن» و «قانونی بودن» موجبات تضمین ...  بیشتر

دادگاه عالی قانون اساسی مصر و نظارت اساسی بر قوانین

جواد تقی زاده؛ مرتضی نجابت خواه؛ وحید باکویی کتریمی

دوره 21، شماره 64 ، مهر 1398، ، صفحه 111-132

https://doi.org/10.22054/qjpl.2020.32131.1847

چکیده
  تضمین جایگاه والای قانون اساسی در بین هنجارهای حقوقی، اقتضای آن را دارد که سازوکار مؤثری برای صیانت آن در نظر گرفته شود. لذا، توجه به تجربه دیگر نظام­های حقوقی و از جمله، نظام حقوقی مصر، چه بسا می­تواند به تبیین سازوکاری مؤثر برای صیانت از قانون اساسی در ایران کمک کند. در این باره باید اشاره کرد که مقنن اساسی مصر در سال 1971 با توجه ...  بیشتر

هیات منصفه ایرانی؛ از هندسه اقتباس در مشروطیت تا هنر استحاله در جمهوری اسلامی

قدرت الله رحمانی

دوره 20، شماره 62 ، خرداد 1398، ، صفحه 155-184

https://doi.org/10.22054/qjpl.2019.37442.2006

چکیده
  تشکیل دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مطبوعات طی قریب به سه دهه گذشته، افزون برمغایرت با فلسفه اصلی و اولیه رژیم ارفاقی مورد نظر در اصل 168 قانون اساسی- که حمایت قضایی از متهمان به ارتکاب جرایم سیاسی ناشی از معارضه‌های مسالمت‌آمیز علیه حکومت و هیات حاکمه است و نه مرتکبان انواع جرایم غیرسیاسی از طریق مطبوعات - به سبب مداخله ناصواب هیات منصفه ...  بیشتر

اساسی سازی حقوق خصوصی

یوسف مولائی؛ مرتضی حاجی پور

دوره 20، شماره 61 ، اسفند 1397، ، صفحه 209-234

https://doi.org/10.22054/qjpl.2018.24710.1606

چکیده
  اساسی­سازی حقوق خصوصی همان نفوذ هنجارهای قانون ­اساسی در روابط خصوصی می­باشد. برخلاف دیدگاه­های سنتی، حق­های تضمین شده در قانون اساسی تنها ابزار دفاع از افراد در مقابل دولت نیستند، بلکه این حقوق همانند خورشید برکل نظام­حقوقی می­تابند و تمام شاخه­های نظام حقوقی باید در پرتو آن اعمال و تفسیر شوند. بنابراین حقوق خصوصی ...  بیشتر

مستدل و مستند بودن آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری؛ ایراد در استناد به قانون اساسی

عبدالمجید سودمندی

دوره 20، شماره 61 ، اسفند 1397، ، صفحه 261-289

https://doi.org/10.22054/qjpl.2019.25227.1619

چکیده
  «مستدل و مستند بودن آرای قضایی» یکی از پذیرفته‌شده‌ترین اصول حقوقی حاکم بر هر مرجع قضایی و شبه‌قضایی است و دیوان عدالت اداری نیز به عنوان یک مرجع قضایی، مشمول این قاعده است. با وجود این، نمی‌توان انکار کرد که هیأت عمومی دیوان در بعضی موارد از رعایت این قاعده غفلت کرده و یا از آن طفره رفته است.عدم رعایت قاعده مستدل و مستند بودن ...  بیشتر

جایگاه تصویب بودجه در نظام جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر تفکیک قوا

حسین باقری زرین قبائی؛ منوچهر توسلی نائینی

دوره 19، شماره 57 ، اسفند 1396، ، صفحه 125-148

https://doi.org/10.22054/qjpl.2018.10188.1241

چکیده
  یکی از راهکارهای حفاظت از منافع عمومی جامعه، موضوع چگونگی تهیه، تصویب و اجرای بودجه کل کشور به عنوان مهمترین سند مالی کشور است. در مورد بودجه این سوال مطرح  است که آیا با توجه به شیوه متفاوت تفکیک قوا در اصل 57 قانون اساسی و وجود سایر مراجع و نهادهای موثر یا مقررات‌گذار دیگر در قانون اساسی، تعادل و توازن لازم میان قوای سه‌گانه در ...  بیشتر

اصول بنیادین قانون اساسی در توصیف مسئله ی شهروندی

عباس میرشکاری؛ مرضیه مختاری؛ جواد فراهانی

دوره 19، شماره 57 ، اسفند 1396، ، صفحه 173-201

https://doi.org/10.22054/qjpl.2017.14846.1353

چکیده
  در این نوشتار سعی شده­ است تا ظرفیت­های اصل­های دوم و سوم قانون اساسی به عنوان برخی اصول بنیادین قانون اساسی در توصیف مسئله­ شهروندی مورد بحث قرار گیرد. ظرفیت­های این اصول برای بنای نظام حقوق شهروندی، مشتمل بر تضمینات عام شناسایی، ارتقا، حمایت و تضمین حقوق و آزادی­های همه­ شهروندان بازنمایی می‌شود. این ادعا امکان­سنجی ...  بیشتر

بررسی ابتکار تقنین از سوی نمایندگان مجلس در حدود اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی

سیداحمد حبیب‌نژاد؛ محمد منصوری بروجنی

دوره 18، شماره 54 ، خرداد 1396، ، صفحه 247-264

https://doi.org/10.22054/qjpl.2017.7434

چکیده
  یکی از مشکلاتی که همواره دغدغه نمایندگان مجلس در ابتکار و پیشنهاد طرح‌های قانونی بوده، رعایت اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی و پیش‌بینی منبع تامین مالی طرح‌ها ست. توجه به اصول پنجاه و دوم و هفتاد و پنجم قانون اساسی نشان می‌دهد منظور قانون‌گذار اساسی از طرح این اصول حفظ انضباط مالی در سال بودجه‌ای و نه محدود ساختن اختیار قانون‌گذاری ...  بیشتر

مفهوم لایحه قضایی

جواد کاشانی

دوره 18، شماره 53 ، اسفند 1395، ، صفحه 9-27

https://doi.org/10.22054/qjpl.2017.7174

چکیده
  در بند 2 اصل 158 قانون اساسی یکی از وظایف رییس قوه قضاییه "تهیه لوایح قضایی متناسب با جمهوری اسلامی" تعیین شده است. اما، در اصل 74 همان قانون ابتکار قانونگذاری به ارایه لایحه قانونی وسیله هیات وزیران و طرح قانونی به پیشنهاد 15 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی منحصر گردیده است. لایحه قضایی در قانون اساسی و قوانین عادی تعریف نشده و امکان ...  بیشتر

جایگاه قانونی شواری عالی انقلاب فرهنگی و مرتبه مصوبات آن

محمد شریف

دوره 7، شماره 16 ، مرداد 1384، ، صفحه 213-249

چکیده
  یکی از مشکلاتی که نظم مبتنی بر قانون را در کشور ما به چالش می‌کشاند، تعدد نهادهای واضع قاعده رفتار است.علی‌رغم اینکه در قانون اساسی ما وضع قانون در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است و اعتبار مصوبات آن نیز در گرو تأیید آنها توسط شورای نگهبان است، با این حال همان قانون نهادهایی را پایه‌ریزی کرده که این صلاحیت را تخصیص زده است. شورای عالی ...  بیشتر