@article { author = {Rezaei, Mehdi and Alidadzadeh, Rooholla}, title = {Nature of Supervisory Council on Executing Constitution in Iran and Algeria}, journal = {Public Law Researsh}, volume = {22}, number = {68}, pages = {37-59}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6116}, eissn = {2476-6216}, doi = {10.22054/qjpl.2020.44450.2193}, abstract = {One of the manifestations of rule of law is constitutionalism that entered into legal-political arena in the 18th century. Henceforth, many countries have considered the Constitution as the main manifestation of constitutionalism. Accordingly, Algeria and Iran had their own Constitution in 1963 and 1906 respectively for the first time. Their Constitutions needed support from a superior independent institution. The first Algerian Constitution appointed constitutional council as centralized and expert institution to take charge of basic hearing. However, the first Iranian Constitution embraced sharia hearing institution and basic hearing was not in Iranian Constitution until 1979. In general, the nature at basic hearing divided into political and legal parts. The structure of this research is based on the aforementioned classification. The main object of the research is to demonstrate the nature of basic hearing in Algeria and Iran by using documentary method to analyze and to explain the nature of institution that supervises the execution of the Constitution. The results show the multi–dimensional nature of these two institutions.}, keywords = {constitutional council,guardian council,Nature,Supervision,Constitutional justice}, title_fa = {ماهیت شورای ناظر بر اجرای قانون اساسی در ایران و الجزایر}, abstract_fa = {دستورگرایی به عنوان یکی از جلوه­های حاکمیت قانون در قرن هجدهم وارد عرصه حقوقی سیاسی کشورها شد. از آن پس نمود عینی دستورگرایی یعنی قانون اساسی مورد توجه کشورها قرار گرفت. بر این اساس، کشورهای الجزایر و ایران به ترتیب در سال­های 1963میلادی و 1285 خورشیدی (1906) برای اولین بار دارای قانون اساسی شدند. قانون اساسی این کشورها به عنوان هنجار برتر نیاز به پشتیبانی از سوی یک نهاد مستقل داشت. بر همین اساس اولین قانون اساسی الجزایر، شورای قانون اساسی را عهده­دار دادرسی اساسی نمود. این در حالی است که اولین قانون اساسی ایران، نهاد دادرس شرعی را پذیرفت و خبری از دادرسی اساسی نبود و برای اولین بار در قانون اساسی 1358 (1979 ) دادرس اساسی مورد پذیرش قرار گرفت. ماهیت نهاد دادرس اساسی در یک تقسیم­بندی کلی به سیاسی و قضایی تقسیم می­شود که ساختار پژوهش پیش‌رو بر همین مبنا استوار است. هدف از این پژوهش، پاسخ به این پرسش است که نهاد دادرس اساسی در دو کشور ماهیتی تک‌بعدی دارد یا چندبعدی؟ این پژوهش بر مبنای مطالعه­ منابع اینترنتی و کتابخانه­ای به روشی توصیفی- تحلیلی به تبیین ماهیت نهاد مذکور می­پردازد. نتایج بدست آمده نشان می­دهد که نهاد مذکور دارای ماهیت چندبعدی است.}, keywords_fa = {شورای قانون اساسی,شورای نگهبان,ماهیت,نظارت,دادرسی اساسی}, url = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_12098.html}, eprint = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_12098_ef53a454743e2917256ff912b422f6aa.pdf} }