@article { author = {Banaei Oskooei, Majid}, title = {Legal Position of Resolutions Drafted by Board of Trustees of Universities and Educational Institutions}, journal = {Public Law Researsh}, volume = {17}, number = {47}, pages = {35-69}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6116}, eissn = {2476-6216}, doi = {10.22054/qjpl.2015.1528}, abstract = {By virtue of the authorities prescribed by various laws and regulations including the “Law of University Board of the Trustees Formation” , The “Law of Goals and the Authorities of Ministry of Science and Technology” and article 20-B of Iran’s Fourth Development Law , universities are not bound to general obligations provided for state organizations / elements including particularly those in the law of Public Accounting, Civil Service Management Law, the Law of Bidding and Tenders and rather only bound to bylaws drafted by their board of trustees who may legislate in a wide variety of affairs including employment, administrative and financial policies. The question here is where do these regulations stand in the pyramid of legality? What is it the enforcers of law should do where these resolutions may contradict the constitution, laws passed by congress, statutory resolutions of the High Council of Cultural Revolution or the decisions of the cabinet?! Whether the authority and enforceability of such resolutions are only limited to universities or may also extend to other executive governmental bodies as well?! . Given the lack of relevant precedent in regards with exercising the extravagant authorities granted to the boards of trustees by the said laws and regulations, it is of grave importance to tackle on the subject and study its surroundings. This thesis is aimed at studying and investigating the validity, legal position and the scope to which these resolutions are enforceable.}, keywords = {University Board of trustees,Executive Organizations,Legal Position of Resolutions,Legislative Independence}, title_fa = {جایگاه و قلمرو حقوقی مصوبات هیئت های امنای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی}, abstract_fa = {توجه به اختیارات حاصله از مقررا ت مختلف از جمله قانون تشکیل هیئت امناء، قانون اهداف و وظایف وزارت علوم و بند (ب) ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه، دانشگاهها بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاههای دولتی به ویژه قانون محاسبات عمومی، قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون بر گزاری مناقصات و صرفاً بر اساس آیین نامه های استخدامی، اداری، مالی و معاملاتی و تشکیلات مصوبات هیئت امناء اداره میشوند. اما مسئلۀ قابل توجه، جایگاه و قلمرو این مصوبات در سلسلهمراتب قواعد حقوقی است. درصورتیکه مصوبات مذکور مخالف قانون اساسی، قانون مجلس، مص وبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یا هیئت وزیران باشند تکلیف مجریان در اجرای این مصوبات چیست؟ آیا قلمرو این مصوبات و الزام ناشی از تصویب آنها محدود به دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی است یا سایر دستگاه های اجرایی را نیز شامل میشود؟ با توجه به فقدان سابقه و بروز مشکلات عملی در اجرای اختیار گستردهای که قوانین صدرالذکر به نفع هیئت امناء مقرر کرده است، ضرورت دارد ابعاد این مسئله بررسی شود. هدف از این تحقیق، روشن کردن اعتبار و جایگاه حقوقی مصوبات فوق و همچنین گستره و قلمرو نفوذ آن است.}, keywords_fa = {هیئت امناء,دانشگاه,جایگاه مصوبات,دستگاه اجرایی,استقلال تقنینی}, url = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_1528.html}, eprint = {https://qjpl.atu.ac.ir/article_1528_883484930766fd3d7b99832038089e94.pdf} }