%0 Journal Article %T حمایتهای احتیاطی و مساعدتی از حقوق مسافران هواپیما در صورت ورشکستگی شرکت‌های هواپیمایی %J پژوهش حقوق عمومی %I دانشگاه علامه طباطبایی %Z 2345-6116 %A خزائی, سیدعلی %A صادقی مقدم, محمدحسن %A سلطانی, میلاد %D 2018 %\ 05/22/2018 %V 19 %N 58 %P 29-55 %! حمایتهای احتیاطی و مساعدتی از حقوق مسافران هواپیما در صورت ورشکستگی شرکت‌های هواپیمایی %K ورشکستگی شرکت‌های هواپیمایی %K حمایت از مصرف‌کننده %K خسارت %K حمایت احتیاطی %K حمایت مساعدتی %R 10.22054/qjpl.2017.18367.1444 %X ورشکستگی شرکت‌های هواپیمایی ممکن است منجر به تأخیر یا لغو پروازها و تحمیل خسارت‌هایی از قبیل تهیه­ بلیط دیگر و گران­تر از بلیط اولیه، هزینه­ اسکان، هزینه­ حمل و نقل و غیره برای مسافران گردد. علاوه بر این‌ها ممکن است مسافران در وقت مقرر نتوانند نسبت به انعقاد قراردادهای تجاری و یا اجرای تعهدات خود مبادرت ورزند و متحمل خساراتی شوند. در کشورهای مختلف با توجه به لزوم حمایت از مصرف‌کننده و اهمیت جذب مسافران بعنوان رکن حیاتی و شرط بقای صنعت هوایی، به دنبال راهکارهای حمایتی در جهت جبران خسارت این دسته از مسافران است. در این حوزه، دو دسته حمایت قابل طرح است. حمایت دسته­ اول که حمایت پیش­گیرانه یا احتیاطی نام نهاده شده است، وظیفه­ نظارتی دولت بر کفایت مالی شرکت‌های هواپیمایی و مسئولیت آن برای جبران خسارت در صورت ورشکستگی شرکت‌های هواپیمایی است. در حمایت دسته­ دوم تحت عنوان حمایت مساعدتی، با شیوه‌هایی از جمله بیمه، خرید بلیط از طریق کارت‌های اعتباری و قراردادهای فیمابین شرکت‌های هواپیمایی، خسارت مسافران به نحو مقتضی جبران می‌گردد. پذیرش و اجرایی نمودن دو راهکار مذکور، به عنوان امر مهم و ضروری در صنعت هوایی کشور ما، حقوق مسافران هواپیما را به نحو مطلوبی صیانت خواهد نمود.   %U https://qjpl.atu.ac.ir/article_8624_7a0824fcf79dbbbe57ceb2882d959506.pdf