TY - JOUR ID - 2487 TI - نص، معنا و روابط بین الملل JO - پژوهش حقوق عمومی JA - QJPL LA - fa SN - 2345-6116 AU - خواجه سروی, غلامرضا AU - فتاحی زاده, ابوذر AU - فرهادی, عباس AD - استادیار دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه تهران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 12 IS - 29 SP - 155 EP - 172 KW - نص KW - معنا KW - روابط بین الملل KW - لوگوس KW - عقلانیت DO - N2 - عقلانیت مدرن براین مفروض استوار است که عقل انسان لامکان و لازمان بوده و ماهیتی استعلایی و جهانشمول دارد. استمرار معنای « لوگوس » یونانیان قدیم در گرایشات عقل گرایی مدرن سبب این جهت گیری در اندیشه ورزی غرب بوده است. شالوده شکنی این بنیاد فلسفی توسط جریانات فکری جدید به این امر ختم شده است که دیگر عقل یکتا و یگانه محلی از اعراب نداشته واین اجماع نسبی فراهم آید که بایست از عقلا نیت ها یاد کرد. یکی از وجوه واسازی یاد شده بر این استدلال سیر می کند که عقل یکی از توانایی های ذهنی بشر است که محیط بدان تعین می بخشد و از این سبب، عقل ماهیتی زمینه مند (contextual) می یابد. این استدلال به صورت ضمنی بدین معناست که می توان با جایگزین ساختن یک عقلانیت بومی حاکم در یک جغرافیای زیستی خاص به جای عقلانیت بنیادی یک دانش غیر بومی، به بومی سازی آن دانش کمی همت بست. به پیروی از این منطق، نوشته ی حاضر در پی امکان سنجی روابط بین الملل بومی است و این پرسش را دغدغه خویش قرار داده است که آیا می توان دانش روبط بین الملل بومی و اسلامی داشت؟ نگارندگان این فرضیه را در ذهن می پرورانند که می توان با قرار دادن عقلانییت نص محور در جایگاه عقلانییت لوگوس محور دانش روابط بین الملل غربی، تصویری متکی بر کتاب و سنت از این دانش داشت که متناسب با جغرافیای زیستی جهان اسلام باشد . UR - https://qjpl.atu.ac.ir/article_2487.html L1 - https://qjpl.atu.ac.ir/article_2487_963424a44e538d53be73c5b0af2a5d02.pdf ER -