دانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116205920180622Concept of Power and Public Order in Postmodern Thoughtمفهوم قدرت و نظم عمومی در اندیشه پسامدرن932859710.22054/qjpl.2018.2717.1062FAعلی اکبرگرجی ازندریانیهیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-8775-9399هدیمرتضویکارشناس ارشدJournal Article20160105The concept of power has always been controversial and disputed between <br />political thinkers and philosophers. Modern paradigm of power has taken shape <br />around the idea of Hobbes where power is based on the concept of sovereignty <br />and understanding in relation to the government. This concept of power has <br />been persisted in the views of other scientists in this field. In postmodernism, <br />new paradigm of this concept was developed by Foucault's ideas about power. <br />From this perspective, power is not concentrated in the hands of the government <br />but is plural in society and does not operate negatively, instead it has a positive, <br />productive, and ultimately shapes the identity of human subjects. Two issues of <br />power and public order are related in modern legal and political thought and <br />their connection in the relationship between State and society can be understood <br />clearly. In the postmodern condition, perception and understanding of society <br />and government has changed and work order in such a society, unity and <br />equality in a nation-State is not monolithic, but rather post-modern social order <br />is based on the principle of difference and specificity of individuals and groups. <br />The present paper after the introduction of postmodernism has tried in light of it <br />to explain the concept of power and public order which are the foundations of <br />public law. <br />1.<strong>چک</strong><strong>ی</strong><strong>ده</strong><br /> <em>قدرت همواره مفهومی جدالانگیز و مورد مناقشه اندیشمندان و فیلسوفان سیاسی بوده است. پارادیم مدرن مفهوم قدرت بر محور اندیشهی هابز شکل گرفته که در آن قدرت برمبنای مفهوم حاکمیت و در ارتباط با دولت فهم میشود. همین مفهوم از قدرت، در اندیشه سایر اندیشمندان این حوزه استمرار یافته است. در پسامدرنیسم، با طرح اندیشههای فوکو در خصوص قدرت، پارادایم جدیدی از این مفهوم تکوین یافت. از این منظر قدرت متمرکز در نهاد دولت نیست بلکه متکثر در شبکه جامعه است؛ منفی عمل نمیکند بلکه مولد و مثبت است و در نهایت هویت سوژههای انسانی را شکل میدهد.</em><em>قدرت و نظم عمومی، دو مقوله مرتبط با هم در اندیشه حقوقی و سیاسی مدرن هستند و پیوند</em><em>شان</em><em>را در رابطه</em><em> ی دولت و جامعه به وضوح میتوان درک کرد</em><em>.</em><em>در وضعیت پسامدرن، برداشت و تلقی از جامعه و دولت، دگرگون شده است و کارکرد نظم در چنین جامعهای حفظ وحدت و همسانی در یک دولت-ملت یکپارچه نیست؛ بلکه</em><em>نظم جامعه پسامدرن، بر اساس اصل تفاوت و خاصبودگی افراد و گروهاست. </em><em>مقاله</em><em>حاضر</em><em>پس</em><em>از</em><em>معرف</em><em>ی</em><em>اند</em><em>ی</em><em>شه</em><em>پسامدرن،</em><em>در</em><em>پرتو</em><em>آن</em><em>به</em><em>تب</em><em>یی</em><em>ن</em><em>دو</em><em>مفهوم</em><em>قدرت</em><em>و</em><em>نظم</em><em>عموم</em><em>ی</em><em>که</em><em>از</em><em>مفاه</em><em>ی</em><em>م</em><em>مطرح</em><em>در</em><em>مبان</em><em>ی</em><em>حقوق</em><em>عموم</em><em>ی</em><em>هستند،</em><em>پرداخته</em><em>است</em><em>. </em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_8597_642e6896d734b5f32b99e3be29a3865f.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116205920180622Precautionary in International Law:
A Customary Principle or a General Principle of Law?احتیاط در حقوق بین الملل: اصل عرفی یا اصل کلی حقوق؟3363859410.22054/qjpl.2017.20009.1473FAعباسعلیکدخداییاستاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0003-1455-6969اسماءسالاریدانش آموخته دکتری حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20170311It took humankind a long time to realize its inability to understand different aspects of environmental risks and find that it would bear irreversible damage if such a risk occurs. <br /> Knowing the vulnerability of the environment and the limitations of science to accurately predict threats to it, led to emerging the precautionary principle. This concept has stemmed from domestic legal systems and is being developed in international law. Various Formulations of the principle and its including in binding and nonbinding international instruments in varied fields have resulted in controversial discussions between states, Tribunals and Commentators on Its legal status in International law. They are at least divided into two groups: some who are on customary status of the principle and some who entitle it as a general principle of law. <br /> This paper examines different views towards the legal status of the precautionary principle in International law and try to give a reasonable opinion at the end.سالها طول کشید تا جامعة بشری درک کند که علم توان شناخت کامل تهدیدات زیست محیطی را ندارد و واکنش پسینی به چنین تهدیدهایی، ضررهای جبران ناپذیر به بار خواهد آورد. حصول درک اجمالی به آسیب پذیری محیطزیست و محدودیت های دانش در تعیین ریسک های نامعلوم، زمینه ساز ظهور و بروز اصل احتیاط شد که از حقوق داخلی ریشه گرفت و در حال رشد و بالندگی در عرصة بین الملل است. گستردگی استناد به اصل در قلمروهای مختلف حقوق بین الملل و با عبارت پردازی های متفاوت، مباحثات مفصلی میان اندیشمندان حقوقی را موجب شده است؛ به نحوی که موضعی واحد در خصوص وضعیت حقوقی اصل ندارند و برخی آن را اصلی عرفی دانسته و گروهی اصل کلی حقوق برمی شمارند. در این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی، ابعاد مختلف جایگاه حقوقی اصل، در خلال طرح نظرات متفاوت و بیان وضعیت اصل در قوانین داخلی، اسناد و آراء بین المللی، موردبحث قرار می گیرد و پاسخ مقتضی به سؤال مطرح در عنوان مقاله ارائه می شود.https://qjpl.atu.ac.ir/article_8594_64077cca14fec32b95b94171a22c0b56.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116205920180622A Survey on the Legal Requirements of Local Content Utilization in the Upstream Petroleum Industryبررسی الزامات قانونی استفاده از توان داخل در صنعت بالادستی نفتوگاز6496859510.22054/qjpl.2017.22731.1547FAسید نصراللهابراهیمیاستادیار دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانسعیدهقاسمیدانشگاه تهرانJournal Article20170620Recently, the resource-rich countries by adopting a variety of policies has <br />intended to increase their shares in petroleum operations. The law enactment as <br />to the requirement for local content utilization is a way through employing the <br />workforces, equipment and products locally provided in the territory by <br />increasing the value-added to the country’s economic other than the extraction <br />project. Upon oil exploration in Iran, especially after the nationalization of <br />petroleum industry and also the Islamic revolution, different rules and <br />regulations have been enacted in respect of local content. Currently, the “Law <br />on Maximum Utilization of Manufacturing and Service Rendering Capabilities <br />to Resolve the Country’s Requirements and Strengthen them in the Course of <br />Export and to Modify the Article (104) of Direct Tax Act” is the most important <br />instrument which reflects the local content requirements including: project <br />assignment to Iranian companies, Iranian-foreign joint venture or foreign <br />companies, performance requirement, respecting minimum percentage (51%), <br />information requirement, monitoring and controlling requirement and refers to <br />the sanctions of defaults and exceptions. <br />This article attempts to explain each of the mentioned requirements, sanctions <br />and exceptions and refers to the existing gaps by considering the characteristics <br />of petroleum industry and proposes respective recommendations as to the case. <br /> <strong>چکیده</strong><strong>:</strong><br /> <em>اخیراً</em><em>کشورهای</em><em>دارای</em><em>ذخائر</em><em>نفت</em><em></em><em>وگاز</em><em>با</em><em>اتخاذ</em><em>سیاست</em><em>های</em><em>مختلفی</em><em>درپی</em><em>افزایش</em><em>هرچه</em><em>بیشتر</em><em>سهم</em><em>خود</em><em>از</em><em>عملیات</em><em>نفتی</em><em>هستندمیباشند. تصویب قوانین حداکثر استفاده از توانمندیهای داخل ازجمله این روشهاست تا با الزام بهکارگیری خدمات نیروی انسانی، تجهیزات و کالاهای تولیدی در قلمرو سرزمینی آن کشور، ارزش افزودهای مضاف </em><em></em><em>بر</em><em>درآمد</em><em>ناشی</em><em>از</em><em>استخراج</em><em>نفت</em><em>در</em><em>اقتصاد</em><em>کشور</em><em>ایجاد</em><em>نمایند</em><em>. </em><em>از</em><em>زمان</em><em>اکتشاف</em><em>نفت</em><em>در</em><em>ایران</em><em>و</em><em>خصوصاً</em><em>پس</em><em>از</em><em>ملی</em><em>شدن</em><em>صنعت</em><em>نفت</em><em>و</em><em>نیز</em><em>پیروزی</em><em>انقلاب</em><em>اسلامی،</em><em>قوانین</em><em></em><em></em><em>متعددی</em><em>درخصوص</em><em>استفاده</em><em>از</em><em>توان</em><em>داخل</em><em>به</em><em>تصویب</em><em>رسیده</em><em></em><em>است</em><em>. </em><em>درحال</em><em>حاضر،</em><em>«</em><em>قانون</em><em>حداکثر</em><em>استفاده</em><em>از</em><em>توان</em><em>تولیدی</em><em>و</em><em>خدماتی</em><em>در</em><em>تأمین</em><em>نیازهای</em><em>کشور</em><em>و</em><em>تقویت</em><em>آنها</em><em>در</em><em>امر</em><em>صادرات</em><em>و</em><em>اصلاح</em><em>ماده</em><em> (104) </em><em>قانون</em><em>مالیات</em><em></em><em>های</em><em>مستقیم</em><em>»</em><em>به</em><em></em><em>عنوان</em><em>مهمترین</em><em>سند</em><em>بالادستی،</em><em>الزامات</em><em>مربوط</em><em></em><em>به</em><em>توان</em><em>داخل</em><em>را</em><em>از</em><em>قبیل</em><em>: </em><em>الزام</em><em> </em><em>ارجاع</em><em>کار</em><em>به</em><em>شرکت</em><em>ایرانی،</em><em>مشارکت</em><em>ایرانی</em><em>-</em><em>خارجی</em><em>یا</em><em>خارجی،</em><em>الزام</em><em>انجام</em><em>کار،</em><em>الزام</em><em>رعایت</em><em>حداقل</em><em>نصاب</em><em> ۵۱</em><em>٪</em><em>،</em><em>الزام</em><em>اطلاع</em><em>رسانی،</em><em>الزام</em><em>نظارت</em><em>و</em><em>کنترل</em><em>پیش</em><em>بینی</em><em>نموده</em><em>و</em><em>متعاقباً</em><em>ضمانت</em><em>اجرای</em><em>تخلف</em><em>از</em><em>این</em><em>الزامات</em><em>و</em><em>نیز</em><em>موارد</em><em>استثناء</em><em>از</em><em>الزام</em><em>به</em><em>استفاده</em><em>را</em><em>مقرر</em><em>می</em><em>نماید</em><em>.</em><em> </em><br /> <em>مقاله</em><em>حاضر</em><em>درصدد</em><em>است</em><em>تا</em><em>ضمن</em><em>تبیین</em><em>هریک</em><em>از</em><em>این</em><em>الزامات،</em><em>ضمانت</em><em> اجرا و موارد استثناء آنها، خلأهای موجود را با لحاظ ویژگی صنعت نفت </em><em></em><em>وگاز</em><em>ایران</em><em>مطرح</em><em>و</em><em>حسب</em><em></em><em>مورد</em><em>پیشنهاداتی</em><em>را</em><em>ارائه</em><em>نماید</em><em>. </em><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <br /> <br /> مقاله حاضر درصدد است تا ضمن تبیین هریک از این الزامات، ضمانتاجرا و موارد استثناء آنها، خلأهای موجود را بالحاظ ویژگی صنعت نفتوگاز ایران مطرح و حسبمورد پیشنهاداتی را ارائه نمایدhttps://qjpl.atu.ac.ir/article_8595_b230c0706ac8dc55013600be3515666f.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116205920180622Challenge of Arbitrators in ICSID Investment Arbitration:
A Critique and an Appropriate Solutionجرح داور در داوری سرمایه گذاری بین المللی: نقدی بر رویه داوری ایکسید و ارائه راهکار مناسب98116859910.22054/qjpl.2018.28898.1733FAعلیمقدم ابریشمیدانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180202Challenge of arbitrators is a controversial issue in international arbitration in
general and in ICSID Arbitration in particular. There is a consensus that the
lack of impartiality and independency leads arbitrators to be challenged.
However, there is a duality of standards for challenging arbitrators. In
international commercial arbitration and international investment arbitration
which are not based on the Washington Convention, the standard is based on the
standard of "reasonable doubt". By contrast, ICSID Arbitration adheres to the
criterion of "lack of manifest" by virtue of Article 57 of the Washington
Convention. The majority of ICSID Tribunals make a distinction between ICSID
Arbitration and non-ICSID arbitration, which is unsatisfactory and could be
criticised. By evaluating pertinent ICSID Arbitration cases, this Article argues
that ICSID regime is ambiguous in terms of the challenge of arbitrators. It
concludes that for the purpose of adopting a unitary standard for the challenge
of arbitrators in international arbitration, ICSID Arbitration Rules as amended
in 2006 and some ICSID cases have provided the basis for invoking the standard
of "reasonable doubt".
<br /> <br /><br /><em>جرح</em><em>داور</em><em>یکی</em><em>از</em><em>موضوعات</em><em>محل</em><em>مناقشه</em><em>در</em><em>داوری</em><em>بین</em><em></em><em>المللی است</em><em>. </em><em>استاندارد</em><em>قابل</em><em>اعمال</em><em>برای</em><em>تعیین</em><em>عدم</em><em>بیطرفی</em><em>و</em><em>عدم</em><em>استقلال</em><em>داور</em><em>در</em><em>داوری</em><em>ایکسید</em><em>متفاوت</em><em>از</em><em>استاندارد</em><em>قابل</em><em>اعمال</em><em>در</em><em>داوری</em><em>تجاری</em><em>بین</em><em></em><em>المللی</em><em>و</em><em>داوری</em><em>سرمایه</em><em>گذاری</em><em>بین</em><em></em><em>المللی</em><em>در</em><em>مراجع</em><em>عمومی</em><em>داوری است</em><em>. </em><em>در</em><em>داوری</em><em>تجاری</em><em>بین</em><em></em><em>المللی</em><em>معیار</em><em>تعیین</em><em>جرح</em><em>داور</em><em> " </em><em>تردید</em><em>متعارف</em><em> " </em><em>است ،</em><em>اما</em><em>در</em><em>داوری</em><em>ایکسید</em><em>بر</em><em>اساس</em><em>ماده</em><em>٥٧</em><em>کنوانسیون</em><em>واشنگتن</em><em>،</em><em>جرح</em><em>داور</em><em>بر</em><em>مبنای</em><em> " </em><em>عدم</em><em>صلاحیت</em><em>آشکار</em><em>" </em><em>مورد</em><em>بررسی</em><em>قرار</em><em>می</em><em></em><em>گیرد</em><em>. </em><em>اکثر</em><em>دیوان</em><em></em><em>های</em><em>داوری</em><em>ایکسید</em><em>اعتقاد</em><em>به</em><em>دوگانگی</em><em>استاندارد</em><em>جرح</em><em>داور</em><em>در</em><em>داوری</em><em>تجاری</em><em>بین</em><em></em><em>المللی</em><em>و</em><em>داوری</em><em>ایکسید</em><em>دارند</em><em>که</em><em>امری</em><em>نامطلوب</em><em>و</em><em>قابل</em><em>نقد</em><em>است </em><em>. </em><em>با</em><em>این</em><em>وجود،</em><em>گرایش</em><em>جدیدی</em><em>در</em><em>نظام</em><em>ایکسید</em><em>مشاهده</em><em>می</em><em></em><em>گردد</em><em>که</em><em>معیار</em><em> " </em><em>تردید</em><em>متعارف</em><em> " </em><em>را</em><em>معیار</em><em>قابل</em><em>اعمال</em><em>برای</em><em>جرح</em><em>داور</em><em>می</em><em></em><em>داند</em><em>. </em><em>این</em><em>مقاله</em><em>با</em><em>بررسی</em><em>رویه</em><em>داوری</em><em>ایکسید</em><em>و</em><em>نقد</em><em>آن،</em><em>امکان</em><em>اعمال</em><em>استاندارد</em><em> " </em><em>تردید</em><em>متعارف</em><em>" </em><em>در</em><em>داوری</em><em>ایکسید</em><em>را</em><em>مورد</em><em>تجزیه</em><em>و</em><em>تحلیل</em><em>قرار</em><em>می</em><em></em><em>دهد</em><em>و</em><em>در</em><em>نهایت</em><em>نتیجه</em><em></em><em>گیری</em><em>می</em><em></em><em>نماید </em><em>که </em><em>برای</em><em>رفع</em><em>دوگانگی</em><em>استاندارد</em><em>جرح</em><em>داور</em><em>در</em><em>داوری</em><em>بین</em><em></em><em>المللی،</em><em>معیار</em><em> " </em><em>تردید</em><em>متعارف</em><em>" </em><em>باید</em><em>مورد</em><em>توجه</em><em>دیوان</em><em></em><em>های</em><em>ایکسید</em><em>قرار</em><em>بگیرد</em><em>.</em>
<br /> <br /><br />https://qjpl.atu.ac.ir/article_8599_ae12ee220ea0b33adc04bcdcf5acd7b9.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116205920180622IHL and the Use of Explosive Conventional Weapons in Populated Areasحقوق بشردوستانه و کاربرد سلاح های انفجاری متعارف در مناطق پرجمعیت118139859810.22054/qjpl.2018.13498.1323FAپوریاعسکریدانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-7054-3049Journal Article20160804Recent armed conflicts have confirmed that the use of explosive weapons is a
major cause of civilian death and injury and destruction and damage of civilian
residences and critical civilian infrastructure. Although there is no dispute that
any use of explosive weapons in populated areas must comply with the rules of
IHL, there are divergent views on whether these rules and principles sufficiently
regulate the use of such weapons, or whether there is a need to clarify their
interpretation or even to develop new rules.<em> در مخاصمات مسلحانه کنونی، کاربرد تسلیحات انفجاری متعارف مانند بمب و موشک در مناطق پرجمعیت و مملوء از سکنه غیرنظامی به امری رایج بدل شده است. در نتیجه استفاده از این قبیل تسلیحات، غیرنظامیان و اموال آنان متحمل تلفات و صدمات مستقیم و غیرمستقیم گسترده ای می شوند؛ خساراتی که الزاماً همیشه با مزیت نظامی حاصل از حمله تناسبی ندارند. این مقاله، با بررسی مقررات حقوق بین المللی بشردوستانه، به چالش کاربرد تسلیحات انفجاری در مناطق پرجمعیت می پردازد و به جستجوی پاسخی برای این سؤوال اصلی است که آیا به واقع می توان با توسل به مقررات فعلی حقوق بین الملل بشردوستانه، دستاویزی برای منع مطلق استفاده از سلاح های انفجاری متعارف در مناطق شهری و پرازدحام سراغ نمود؟</em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_8598_189c2b3a08c0d8e2415b743e51ac25b1.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116205920180622Analyzing Licensing System for Music Concert and Its Supervision in Iranتحلیل نظام صدور مجوز اجراهای صحنه ای موسیقی و نظارت بر آن در ایران140164860010.22054/qjpl.2018.23149.1563FAوحیدآگاهعضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170704The strategy of government for facing with music concert is examined from
viewpoint of either intervention or supervision. In the intervention strategy
through security forces, the government enforces artists for receiving prior
permission and license for holding music concerts. In fact, applying licensing
system limits the artistic rights, especially the right to freedom of artistic
expression and the government may supervise over music concerts before,
during production and before presentation and only upon issuing license, the
musician is able to present the show on live stage concert. In the second
strategy, it is focused on the principle of freedom and the government upon
production of music and only in case of confronting with crime and violation of
law, may intervene in a music concert. According to positive law in Iran, a very
strict licensing system in the Ministry of Culture and Islamic Guidance is
established that apart from its fundamental weaknesses, refers to selecting the
“intervention strategy”. But also in practice, the second strategy is applied
through police force and the Judiciary. Thus, it refers to a chaotic mixed system
of intervention and supervision with different approaches that in addition to be
illogical, may lead to wasting the capital, time and energy of musicians. The
present article examines this issue and offers the following solutions:
establishment of administrative courts by maximum partnership of music guild
system (unions) at Ministry of Culture and Islamic Guidance and appeal
jurisdiction of court of administrative justice in single stage for all plaintiffs
either musicians or the government.<em>اجراها</em><em>ی</em><em>صحنه</em><em>ا</em><em>ی</em><em>موس</em><em>ی</em><em>ق</em><em>ی</em><em> مثل سا</em><em>ی</em><em>ر</em><em> هنرها در جمهور</em><em>ی</em><em> اسلام</em><em>ی</em><em> ا</em><em>ی</em><em>ران،</em><em> ذ</em><em>ی</em><em>ل</em><em> چتر حقوق قرار دارد. موضوع</em><em>ی</em><em>که</em><em>بررس</em><em>ی</em><em>آن</em><em>در</em><em>ادب</em><em>ی</em><em>ات</em><em>حقوق</em><em>ی</em><em>،</em><em>مغفول</em><em>واقع</em><em>شده</em><em>و</em><em>تحل</em><em>ی</em><em>ل</em><em>آن،</em><em>نشان</em><em>م</em><em>ی</em><em>دهد</em><em>که</em><em> حکومت ، تکل</em><em>ی</em><em>ف</em><em> خود را با نحوه مواجهه نظام حقوق</em><em>ی</em><em> با ا</em><em>ی</em><em>ن</em><em> موضوع مشخص نکرده است. از </em><em>ی</em><em>ک</em><em> طرف،</em><em>نظام</em><em>صدور</em><em>مجوز</em><em>حداکثر</em><em>ی</em><em> و سخت گ</em><em>ی</em><em>رانه</em><em> در</em><em> وزارت فرهنگ، برقرار شده که فارغ از ا</em><em>ی</em><em>رادات</em><em> اساس</em><em>ی</em><em>آن</em><em>،</em><em>حکا</em><em>ی</em><em>ت</em><em>از</em><em>انتخاب</em><em>راهبرد</em><em>دخالت</em><em>دارد</em><em> و</em><em> ط</em><em>ی</em><em> آن، صفر تا صد تول</em><em>ی</em><em>د</em><em> و عرضه آثار موس</em><em>ی</em><em>قا</em><em>یی</em><em> مستلزم اخذ اجازه قبل</em><em>ی</em><em>است</em><em>. </em><em>ا</em><em>ما</em><em>به</em><em> نحو عج</em><em>ی</em><em>ب</em><em>ی</em><em> و </em><em>توامان</em><em>،</em><em>راهبرد</em><em>نظارت</em><em>هم</em><em>،</em><em>من</em><em> جمله از </em><em>طر</em><em>ی</em><em>ق</em><em>ن</em><em>ی</em><em>رو</em><em>ی</em><em>انتظا</em><em>م</em><em>ی</em><em>و</em><em> قوه قضا</em><em>یی</em><em>ه،</em><em>فعال</em><em>است</em><em>! </em><em>لذا</em><em> نت</em><em>ی</em><em>جه،</em><em> نشان از </em><em>ی</em><em>ک</em><em> نظام مختلط</em><em> «</em><em>مداخله</em><em>و</em><em>نظارت</em><em>»</em><em>تمام</em><em>قد</em><em>دارد</em><em>که</em><em> از جانب دو قوه متفاوت، آنهم با دو رو</em><em>ی</em><em>کرد</em><em> م</em><em>ختلف</em><em>اعما</em><em>ل</em><em>م</em><em>ی</em><em>شود</em><em>که</em><em>سوا</em><em>ی</em><em>غ</em><em>ی</em><em>ر</em><em>معقول</em><em>بودن؛</em><em> سرما</em><em>ی</em><em>ه،</em><em> زمان و انرژ</em><em>ی</em><em> باز</em><em>ی</em><em>گران</em><em> عرصه موس</em><em>ی</em><em>ق</em><em>ی</em><em> را هدر </em><em>م</em><em>ی</em><em>دهد</em><em>. </em><em>امر</em><em>ی</em><em> که</em><em> ط</em><em>ی</em><em> مقاله حاضر</em><em>، مساله </em><em>ی</em><em>اب</em><em>ی</em><em>شده</em><em> و </em><em>درکنار،</em><em>پرتو</em><em>افکندن</em><em>بر</em><em>زوا</em><em>ی</em><em>ا</em><em>ی</em><em> پرشمار</em><em> قابل انتقاد موضوع،</em><em> راهبرد </em><em>م</em><em>ی</em><em>انه</em><em>برون</em><em>رفت</em><em>از</em><em>ا</em><em>ی</em><em>ن</em><em>معضل</em><em>هم</em><em>پ</em><em>ی</em><em>شنهاد</em><em>شده</em><em>: </em><em>تشک</em><em>ی</em><em>ل</em><em>دادگاه</em><em>ها</em><em>ی</em><em>ادار</em><em>ی</em><em>با</em><em>مشارکت</em><em>حداکثر</em><em>ی</em><em>نظام</em><em>صنف</em><em>ی</em><em>موس</em><em>ی</em><em>ق</em><em>ی</em><em> در وزارت فرهنگ</em><em> و صلاح</em><em>ی</em><em>ت</em><em> فرجا</em><em>م</em><em>ی</em><em>شعب</em><em>د</em><em>ی</em><em>وان</em><em>عدالت</em><em>ادار</em><em>ی</em><em>.</em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_8600_49aedfd4630e88bc873e30104fc00013.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116205920180622The changes of civil liability of state for issuing and enforcement of judicial decision after ratification of new Islamic criminal code and the code of criminal procedureتحولات مسئولیت مدنی دولت به سبب صدور و اجرای آرای قضایی با تصویب قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری جدید168191859610.22054/qjpl.2018.24241.1589FAحبیب الهرحیمیگروه حقوق خصوصی دانکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170813After Islamic revolution in Iran, principle 171 of the Constitution made a <br />very serious change in civil liability of State and judges. The State became liable <br />for the mistake of judges though the act of judges is an act of State authority <br />which did not cause liability for State according to article 11 of Civil Liability <br />Act. That principle was on the favor of victims but in reality there were rarely an <br />award to compensate them. In new Islamic Criminal Code and the new Code of <br />Criminal Procedure, there are some new articles relating to the liability of State <br />for issuance and enforcement of judicial decisions. The question is whether these <br />new articles made any changes in bases, conditions and effects of liability <br />derived from issuing and enforcing judicial decisions and whether these changes <br />are in accordance with the Shia jurisprudence or not. In this article, these <br />questions are discussed and in addition, focus has been put on the problems of <br />the new Acts.<em>با تصویب اصل یکصد و هفتاد و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مقررات مربوط به مسئولیت مدنی دولت در امر قضا تغییر جدی کرد و دولت در صورت اشتباه قاضی مسئول شناخته شد؛ در حالی که قضاوت جزو اعمال حاکمیت است که برابر ماده 11 قانون مسئولیت مدنی برای دولت مسئولیتی ایجاد نمیکند. با وجود اصل مزبور، که در جهت حمایت از زیان دیده است، در عمل چندان حمایتی صورت نگرفت و به ندرت رای قطعی برای جبران زیان متضرر صادر گردید. در قانون مجازات اسلامی جدید مصوب 1392 و قانون آیین دادرسی کیفری جدید مصوب 1392 موادی به مسئولیت مدنی ناشی از صدور و اجرای آرای قضایی اختصاص یافت. با مقررات جدید، مبانی، شرایط و آثار مسئولیت مدنی دولت به سبب صدور و اجرای تصمیمات قضایی تغییراتی کرده است و این تغییرات در قانون مجازات اسلامی </em><em>تا حد زیادی </em><em>منطبق با فقه امامیه و همگی در جهت حمایت بیشتر از زیان دیده است. هرچند برخی از مواد قوانین جدید با فقه کاملا سازگاری ندارد مانند ماده 13 قانون مجازات اسلامی که علاوه بر مسئولیت دولت برای صدور آرای قضایی به مسئولیت ناشی از اجرای مجازات نیز تصریح میکند و برخی نیز مانند ماده 486 قانون مزبور چنان مبهم است که اعمال و اجرای آن با مشکل همراه خواهد بود تغییرات اعمال شده با قانون جدید آیین دادرسی کیفری را نمیتوان منطبق با فقه امامیه دانست لیکن هدف حمایت بیشتر از زیان دیده و تسهیل جبران خسارت و مسئولیت بیشتر دولت در این زمینه است. در این مقاله سعی شده است به این مسایل پرداخته شود و در ضمن ایرادات مقررات جدید از حیث رعایت سابقه فقهی و قواعد حقوقی مورد مطالعه قرار گیرد</em><em>[u1] </em><em>.</em><br /> <br /> <br /> <br /> [u1]چکیده به بازنگری جدی نیاز دادر چکیده باید آخرین دستاوردهای مقاله در کنار رو ش تحقیق و هدف منعکس نمایدhttps://qjpl.atu.ac.ir/article_8596_2fde6a2889faf0ea60d0aa5f0fb46b92.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116205920180622An analysis of the relation between reforms implemented by Amir Kabir and Sepahsalar in the judiciary system of the Nasery eraتحلیل نسبت اصلاحات امیرکبیر و سپهسالار در نظام قضایی عصر ناصری192218860210.22054/qjpl.2018.30295.1777FAمحمودمرتضایی فرددانشجوی دکتری تاریخ ایران دوره اسلامی، دانشگاه پیام نور، مرکز تحصیلات تکمیلیعلیبیگدلیاستاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتیعلیرضاعلی صوفیدانشیار تاریخ دانشگاه پیام نورJournal Article20180310During the Naseri era, both Amir Kabir and Sepahsalar had reforming plans
for the judiciary system. The most significant challenges of their administration
period included the religious versus conventional courts, the extent to which
clergymen could intervene in judiciary affairs and a change of attitude in the
scope of judiciary affairs. This study has investigated the relationship between
these two reformative plans. The results indicates the major reforms
implemented by Amor Kabir as follows: the reformation of the religious court,
establishing the court of justice (house of justice), revoking the convention of
sanctuary and a pay cut for the clergymen, whereas Sepahsalar executed the
following reforms: publishing the guide booklet of the judiciary power's court
house, enacting laws to support the proletariat rights, restricting the ruler's
authority and creating a new judiciary structure. Both reformers tried to
strengthen the conventional court against the religious court. It seems that,
regardless of similarities, they were following different approaches. Amir must
have intended to perform justice through some reforms influenced by Occidental
trends, whereas Sepahsalar tried to use the law as a driving force for other
sectors of the society to move toward development.<em>در عهد ناصر</em><em>ی،</em><em> ام</em><em>یرکبیر</em><em> و سپهسالار، دارا</em><em>ی</em><em> برنامه</em><em> های اصلاحی در سازمان قضایی هستند. در زمان این دو، مهم ترین چالشهای قضایی، محاکم عرف و شرع، میزان و نحوه دخالت روحانیون در قضاوت و تغییر نگرش در حوزه قضا است. در این مقاله، نسبت این دو اصلاح نظام قضایی، بررسی شده است. نتیجه مطالعه، نشان می دهد اصلاحات عمده امیرکبیر در نظام قضایی شامل: اصلاح محضر شرع، ایجاد دیوان خانه عدالت، الغای سنت بست نشینی و کاهش مواجب و حقوق علما؛ بوده و نیز سمت و سوی اصلاحات سپهسالار در نظام قضایی اعلان و اجرای کتابچه دستورالعمل دیوانخانه عدلیه، نگارش تعدادی قانون برای حمایت از حقوق رعیّت و تحدید قدرت حکام و ایجاد ساختار قضایی مدرن بوده است. هر دو اصطلاحگر تلاش داشتند تا محکمه عرف را در برابر محکمه شرع قوت ببخشند. به نظر می رسد گذشته از شباهت این دو، عملاً دو رویکرد متفاوت برای اصلاح داشته اند. امیر به دنبال اجرای عدالت به معنای کلاسیک آن با انجام اصلاحاتی تحت تأاثیر غرب بوده است. اما سپهسالار، سعی دارد تا ایجاد قانون، بعنوان موتور محرکه بخشهای دیگر جامعه در جهت ترقی و تجدد استفاده شود.<br /></em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_8602_27421663572d82deb27b5d70419aebae.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116205920180622Analysis of the Principles and Issues of the Costs of Litigations in Administrative Actions: A case study of the Administrative Tribunal Courtتحلیل مبانی و مسائل هزینه دادرسی در دعاوی اداری؛ مورد پژوهی دیوان عدالت اداری220240860110.22054/qjpl.2018.11992.1282FAعلیمشهدیدانشیار گروه حقوق عمومی و بین الملل دانشگاه قم0000-0001-8439-1384Journal Article20160731This paper attempt to review the biases of taking costs of proceedings in the administrative litigations. the 1392 administration and rules of procedure in Iranian administrative court tribunal act in Article 19, has been appointed that the cost of proceedings in the lower branches was one hundred thousand Rials and two hundred thousand Rials in appeals chamber. In the appendix of this article is provided on the sum of the inflation rate announced by the central bank of the Islamic Republic of Iran, corrected every three years with the proposal of the president of administrative court tribunal, confirmation of head of the judiciary and then approved by the cabinet. Therefore, litigation in administrative court tribunal is required to pay costs of proceedings. the main hypothesis of this article is based on the belief that except for some exceptions, the 1932 act Is moving towards accepting the theory of taking costs of proceedings in administrative actionsقانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 در ماده 19، هزینه دادرسی در شعب بدوی دیوان را صد هزار ریال و در شعبه تجدید نظر دویست هزار ریال اعلام نموده است. همچنین در تبصره این ماده پیشبینی شده است که این مبلغ، نسبت به نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هر سه سال یک بار با پیشنهاد رئیس دیوان و تأیید رئیس قوه قضائیه و تصویب هیئت وزیران قابل تعدیل میباشد. لذا با توجه به این ماده شکایت در دیوان عدالت اداری نیازمند پرداخت هزینه دادرسی است. <br /> اینکه مبنای پرداخت هزینه دادرسی در دعاوی اداری چیست و چه مسائلی را در قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان به همراه دارد؛ مسئله اصلی این مقاله است. فرض اساسی این مقاله بر این مبنا استوار است که به جز برخی استثناءات و برخلاف قانون سال 1360، دیوان از اصل رایگان بودن دعاوی اداری عدول نموده و به سمت پذیرش نظریه اخذ هزینه دادرسی حرکت نموده است. امری که تحلیل مبانی نظری و آثار آن از منظر حقوق مالی دادرسی قابل تأمل است.https://qjpl.atu.ac.ir/article_8601_01b6b130f6da95f50f696d4bb8089987.pdf