دانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116216620200420Humanization of environmental law in the light of human dignityانسانی شدن حقوق محیط زیست در پرتو کرامت انسانی9401172410.22054/qjpl.2019.39239.2072FAحسینرضازادهدانشگاه تهران0000-0003-2442-1988عباسعلیکدخداییاستاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0003-1455-6969Journal Article20190106<em>International Environmental Law is one of the branches of international law that has been developed several decades ago, especially after 1970. Since then, the process of humanization of international law has begun and extended to various branches of international law. The humanization of international law had begun with an individual-oriented approach, and changed to humankind-approach afterwards, which means it seeks to achieve common high goals among all humanity as a whole. International environmental law is one of the branches of international law that is influenced by this process and based on objective and subjective factors in the environmental field has a humankind-approach. To the authors, the influence of the dignity elements on the basis of invoking to human dignity in the field of environmental law and human dignity capacities, has led to humanist and the humankind-approach of environmental law.</em><em>حقوق بینالملل محیط زیست از جمله شاخههای حقوق بینالملل است که در چند دهه قبل به خصوص از دهه 1970 رشد و توسعه یافته است. چند دهه گذشته فرایند انسانی شدن حقوق بینالملل نیز آغاز و به شاخههای مختلف آن تسری یافت. انسانی شدن حقوق بینالملل ابتدا از رویکردی فردمحور متعاقبا رویکردی بشریتمحور به خود گرفت. بدین معنا که بدنبال تحقق هدفهای عالی مشترک در میان کل بشریت میباشد. حقوق بینالملل محیط زیست از جمله شاخههای حقوق بینالملل است که تحت تاثیر این فرایند قرار گرفته و با توجه به عوامل عینی و ذهنیِ موجود در فضای زیستمحیطی، دارای رویکردی بشریتمحور میباشد. به نظر نگارنده آنچه منجر به انسانی شدن حقوق محیط زیست و رویکرد بشریتمحور در آن شده است نفوذ مولفههای کرامتی با استناد به کرامت انسانی در حوزه حقوق محیط زیست و ظرفیتهایی است که مفهوم کرامت انسانی از آن برخوردار است.</em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_11724_970d87856eb153b236b15006ee0dd718.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116216620200420UUrbaser v Argentina: The Origins of Host State Human Rights Counterclaim in ICSID Arbitrationپرونده اورباسر و سی.ای.بی.بی علیه آرژانتین: خاستگاه طرح دعوی تقابل بر اساس نقض حقوق بشر در دعاوی سرمایهگذاری41671172510.22054/qjpl.2019.42391.2145FAزهراحاجی پوردانشجوی دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطباییپوریاعسکریاستادیار حقوق بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-7054-3049Journal Article20190425<em>Investment arbitrations have their own challenges due to their asymmetric nature, which arise from the essential difference between the parties to the claim. The investor on the basis of the investment agreement can bring a claim against the host State, but on the contrary, the counterclaim by States for changing the current process of investment arbitration, in which the ultimate conviction is usually for the State, faces with a number of fundamental challenges. This is due to the non-anticipation of the possibility of counterclaim by States and the difficulty of imposing the obligations of international law on investors. These gaps along with the possibility of violation of human rights by the investor, ultimately, lead to non-compensation of third-parties, who are in many cases the direct victims of human rights abuse in this process. Urbaser v. the Argentina is the first ICSID case which the ICSID arbitration tribunal accepts a counterclaim of a State based on human rights violations and puts it into detail analysis; although finally the State remained unable to prove its claim, and the counterclaim had been rejected in merits.</em><em>داوریهای سرمایهگذاری به سبب ماهیت نامتقارن خود که از تفاوت اساسی موجود میان طرفین دعوی یعنی خواهان به عنوان یک سرمایهگذار خصوصی و خوانده به عنوان دولت میزبان سرمایه ناشی میشود، چالشهایی با خود به همراه دارند. طرف سرمایهگذار در کسوت خواهان، علیه دولت میزبان طرح دعوی میکند اما در مقابل، دعاوی تقابلی که دولتها برای تغییر روند جاری در دعاوی سرمایهگذاری (که در آن، محکوم نهایی معمولا دولت است) مطرح مینمایند، با چالشهای اساسی مواجه میشوند که ناشی از عدم پیشبینی امکان طرح دعوی تقابل برای دولت و نیز عدم امکان اعمال تعهدات ذیل حقوق بینالملل بر سرمایهگذار میباشد. این خلأها درکنار امکان نقض موازین حقوق بشر از جانب سرمایهگذار، در نهایت منجر به عدم جبران حقوق تضییع شده طرف ثالث یعنی قربانی مستقیم نقض حقوق بشر در این روند میشود. دعوی اورباسر و سی.ای.بی.بی علیه آرژانتین از جمله دعاوی دولت- سرمایهگذار است که دیوان داوری ایکسید برای نخستین بار دعوی تقابل دولت میزبان بر مبنای نقض حقوق بشر را میپذیرد و آن را به تفصیل مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد؛ هرچند که سرانجام دولت در اثبات ادعای خود باز مانده و دعوی تقابل در ماهیت رد میشود.</em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_11725_1260ed2f29b111263fd2070fe0864386.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116216620200420The Role of the Iranian Civil Aviation Organization in Maintaining Aviation Safetyنقش سازمان هواپیمایی کشوری ایران در حفظ ایمنی هوانوردی691051172610.22054/qjpl.2019.40355.2098FAحسینمحمدزاده قره باغدانشجوی دوره دکترای رشته حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیمنصورجباریگروه حقوق، دانشکده حقوق، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانحسینرستم زاداستادیار گروه حقوق، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20190206<em>The rapid development of the aviation industry </em><em>depends on</em><em> the safety of aviation. Aircraft safety is one of the most important issues in aviation and is not only an internal matter, but also a transnational one due to its nature. The development of the aviation industry is not the same in all countries. Non-compliance with international regulations and standards affect other countries’ aviation safety and may lead to aviation accidents and incidents. No country can take steps to ensure air safety without considering other countries situation.</em> <br /><em>Since the National Aviation Organization is the main body in charge of aviation safety and the implementation of these regulations in the country, this organization shall make efforts to perform its assigned duties.</em> <br /><em>This article seeks to explore the role of this organization based on international recommendations and standards and national rules and regulations to ensure the safety of aviation.</em><em>گسترش و پیشرفت سریع صنعت هوانوردی بدون رعایت ایمنی هواپیمایی امکانپذیر نمی</em><em></em><em>باشد. ایمنی هواپیما یکی از موضوعات مهم امور هوانوردی بوده، امری فراملی است و خطرهای ناشی از عدم رعایت آن مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و سایر کشورها را متاثر می</em><em></em><em>سازد و هیچ کشوری نمی</em><em></em><em>تواند، بدون همکاری با دیگر کشورها در جهت تثبیت ایمنی هواپیمایی گام بردارد.</em><br /> <em>پیشرفت صنعت هواپیمایی در تمام کشورها یکسان نبوده و عدم رعایت مقررات و استانداردهای بین</em><em></em><em>المللی از طرف برخی از کشورها منجر به حوادث و سوانح هوایی متعددی در اکثر نقاط دنیا می</em><em></em><em>گردد</em><em>.</em><em> از آنجاییکه متولی اصلی ایمنی هواپیمایی و اجرای مقررات موصوف در ایران سازمان هواپیمایی کشوری است، این سازمان باید نهایت سعی و تلاش خود را در انجام وظایف محوله بکار بندد. در این مقاله نقش این سازمان بر اساس توصیه</em><em></em><em>ها و استانداردهای بین</em><em></em><em>المللی و قوانین و مقررات داخلی در تامین سلامت پروازها و نیز حفظ ایمنی هوانوردی مورد بررسی قرار گرفته است.</em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_11726_1bd565adf5b3da5c77276e83315d111f.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116216620200420Multi-Stakeholder Internet Governance and International Law: Common Concepts or New Approach?حکمرانی چند ذینفعی اینترنت و حقوق بین الملل: مفاهیم رایج یا رویکردی نوین؟1071401172710.22054/qjpl.2019.37957.2040FAامیرساعدوکیلحقوق بین الملل عمومی، حقوق و علوم سیاسی، تهران، تهران، ایران0000-0002-2978-5062حسامنوروزپورحقوق بین الملل عمومی،حقوق و علوم سیاسی، تهران، تهران،ایرانJournal Article20181128<em>Internet Multi-stakeholder governance is the latest achievement of the legal doctrine on how to regulate the rules governing the Internet (as a clear indication of the cyberspace). After the first World Summit on the Information Society (WSIS) which was held in 2003, and faced with the acceptance of governments and other stakeholders in the cyber space, it draw serious attention and became operational. In fact, the promoters of this form of global governance are striving using the common concepts and rules of international law to organize the field which unlike the classic international law its only active actors are not the governments, and to some extent, international organizations and this time, other stakeholders such as social groups (individuals) and companies have a major role and influence.</em> <br /><em>This paper uses an analytical-descriptive method to study the role and effectiveness of each stakeholders in the future of internet governance and the context, implications of applicable international law in this area, such as soft law, related international organizations and, finally, its existing problems and disadvantages.</em><em>حکمرانی چندذینفعی جدیدترین دستاورد دکترین حقوقی در زمینه چگونگی تنظیم قواعد و مقررات حاکم بر اینترنت (بعنوان مصداق بارز فضای سایبر) است که بصورت جدی و عملیاتی از سال 2003 و با نخستین نشست اجلاس جهانی در خصوص جامعه جهانی (</em><em>WSIS</em><em>) مطرح و با اقبال دولتها و سایر ذینفعان حوزه سایبر مواجه گردید. در واقع معماران این شکل از حکمرانی جهانی میکوشند با استفاده از مفاهیم و قواعد رایج در حقوق بینالملل به ساماندهی عرصهای بپردازند که برخلاف حقوق بینالملل کلاسیک تنها تابعان فعال آن دیگر دولتها و تاحدودی سازمانهای بینالمللی نیستند و این بار ذینفعانی چون گروههای اجتماعی(افراد) و شرکتهای خصوصی دارای نقش و تاثیر عمده شدهاند.</em><br /> <em>این مقاله با روش تحیلی-توصیفی به نقش و میزان تاثیرگذاری هریک از این ذینفعان در آینده حکمرانی اینترنت، بسترها و مفاهیم قابل اعمال حقوق بینالملل در این عرصه از قبیل حقوق نرم و سازمانهای بینالمللی مرتبط و در نهایت اشکالات و معایب موجود این شیوه میبپردازد.</em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_11727_298ed18ab58c52fa2174aa3a3bb0b423.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116216620200420lLegal Position and Scope of the Decisions of the Council of Money and Creditجایگاه و قلمرو حقوقی مصوبات شورای پول و اعتبار1411801172810.22054/qjpl.2019.42486.2151FAمجیدبنایی اسکوییدانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-7477-1110ویدامیرزاییدانشگاه علامهJournal Article20190429<em>The Council of Money and Credit, as one of the most important components of the central bank of Iran, is responsible for regulating macroeconomic policies of the country’s banking and supervision over banks and financial and credit institutions. In order to carry out its duties, the Council has laid down many approvals that are binding on the banking system. However, in some cases, these decisions are in conflict with current laws and regulations or have been outside the scope of the legislative authority of the Council. Hence, there are many questions and ambiguities regarding the position and legal scope of the decisions of the Council of Money and Credit. For instance, are the council’s regulations mandatory for other executive organizations in addition to banks and financial and credit institutions? Otherwise, if the rules are contrary to the Constitution, or the ordinary law, what is the duty of the executors? Given the lack of anticipation of the prior assessment of the above-mentioned approvals, in the course of a dispute and a lawsuit, does the court have a duty to assess and have the right to disregard the effects of such decisions, which have not yet been canceled?</em><em>شورای پول و اعتبار به عنوان یکی از مهم</em><em></em><em>ترین ارکان بانک مرکزی، مسئولیت تنظیم مقررات و سیاستگذاری کلان بانکی و پولی کشور و نظارت بر بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری را بر عهده دارد. این شورا در راستای انجام وظایف خود مصوبات فراوانی را وضع کرده که برای شبکه بانکی الزام</em><em></em><em>آور است. امّا در مواردی این مصوبات با قوانین و مقررات جاری مغایرت داشته یا خارج از حدود اختیارات قانونی شورا بوده است. از این</em><em></em><em>رو سوالات و ابهامات فراوانی در خصوص</em><em>جایگاه و قلمرو حقوقی مصوبات شورای پول و اعتبار قابل طرح است. برای مثال، آیا مصوبات شورای فوق علاوه بر بانکها و موسسات مالی و اعتباری برای سایر دستگاههای اجرایی الزامآور است؟ یا در صورت وضع مقرراتی مخالف قانون اساسی (و</em><em>شرع) یا قانون عادی، تکلیف مجریان چیست؟ با توجه به عدم پیشبینی ارزیابی پیشین و پسین مصوبات فوق در قوانین و مقررات، به هنگام وقوع اختلاف و طرح دعوی، آیا دادگاه وظیفه ارزیابی و مآلاً این حق را دارد که به چنین مصوباتی که هنوز ابطال نشدهاند، ترتیب اثر ندهد؟ در این پژوهش سعی میشود ضمن پاسخ به سوالات و ابهامات مرتبط، اعتبار و جایگاه حقوقی مصوبات این نهاد شبه قانونگذاری و همچنین گستره و قلمرو آن مشخص شود.</em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_11728_01917f4a4dfc5456f7a5cb2982d16a9b.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116216620200420Iran’s Technical Barriers to Trade in Light of the Law of the World Trade Organizationموانع فنی تجارت خارجی در ایران در پرتو حقوق سازمان تجارت جهانی1812111172910.22054/qjpl.2019.39764.2084FAصادقضیایی بیگدلیهیأت علمی دانشکده حقوق/ دانشگاه شهید بهشتیاحسانصلحیدانشجوی دکتری / دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190224<em>The Technical Barriers to Trade (TBT) Agreement is one of the covered agreements of the World Trade Organization (WTO), one of the main objectives of which is to harmonize regulations in the area of technical barriers to trade. While under the TBT Agreement, governments can legitimately apply technical regulations and standards for the purpose of protecting public interest, including health and safety, this Agreement, establishes four basic principles including non-discrimination, prohibition of creating unnecessary obstacles to international trade, harmonization and transparency thereby balancing those interest with free flow of cross-border trade. The Purpose of this essay is to evaluates the Iranian regulatory landscape in light of these TBT provisions and the relevant provisions of the WTO Trade Facilitation Agreement. It demonstrates that Iranian legislator, with some exceptions, has substantially disregarded the concepts and principles of TBT Agreement. The same holds true with respect to the recently adopted law titled "Reinforcement and Development of Standard System Act”, enacted as of October 2017, leading to increase in trade costs and therefore undermining Iran’s export competitiveness.</em><em>موافقتنامه موانع فنی فراروی تجارت از جمله موافقتنامههای تخصصی سازمان تجارت جهانی است که در راستای قاعدهمند کردن مقرراتگذاری دولتها در حوزه موانع فنی تدوین گردیده است. این موافقتنامه ضمن پذیرش حق دولتها نسبت به اعمال محدودیتهای فنی با هدف حراست از منافع عمومی از جمله سلامت و ایمنی جامعه، به نحوی سعی نموده است با برقراری اصول چهارگانه عدم تبعیض، عدم ایجاد مانع غیرضروری بر سر راه تجارت، هماهنگسازی و شفافیت (اطلاعرسانی)، بین این اهداف عمومی و هدف آزادی تجارت بینالمللی نوعی تعادل برقرار نماید. مقصود این مقاله ارزیابی نظام حقوقی ایران از حیث تطابق با اصول چهارگانه موافقتنامه موانع فنی فراروی تجارت و نیز موافقتنامه تسهیل تجاری سازمان تجارت جهانی است و نشان میدهد که جز در برخی موارد محدود، قانونگذار ایرانی توجه چندانی به موازین پذیرفته شده جهانی ندارد و این مسئله حتی در قانون «تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب مهرماه 1396» نیز مشهود است؛ امری که منجر به افزایش هزینههای تجارت بینالمللی و عدم رقابتپذیری صادراتی ایران گردیده است.</em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_11729_04754fd815dbb5f4fb20f42f8dfea067.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116216620200420A Study on the Necessity and Criteria of Delimitation of Outer Spaceبررسی ضرورت و ضابطههای تحدید حدود فضای ماورای جو2132421173010.22054/qjpl.2019.39525.2080FAمسعودالبرزی ورکیحقوق، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین ، ایرانمصطفیخرّمیوزارت امور خارجهJournal Article20190115<strong><em> </em></strong><em>Distinction between airspace and outer space, despite its theoretical benefits and practical effects, has been controversial. The legal system of airspace is based upon sovereignty principle of territorial state; contrary to that of outer space which is based upon freedom to use. Where does space begin or at what altitude does airspace end, determines the domain of states powers in exercising sovereignty over the space. The present study examines with a critical approach the criteria of this distinction, the status of outer space ownership; comparison of airspace with sea area. By resorting to general principles of law, due to absence of an accepted legal rule, reliance must be made on incontrovertible criterion under which, the lowest point of an orbital flight to be considered as the beginning of outer space, and, the maximum altitude of a plane capable of flying as the airspace located in the air territory. Given the rules governing outer space are specific regime, where there is doubt as to state sovereignty, its existence should be presumed. Therefore, the area between airspace and outer space is governed by air law.</em><em>تفکیک میان قلمرو هوایی و فضای ماورای جو، بهرغم مجادلهآمیز بودن، دارای فواید نظری و ثمرات عملی است. در نظام حقوقی حاکم بر هوا، اصل بر حاکمیت دولت سرزمینی بر قلمرو هوایی خویش و در نظام حقوقی حاکم بر فضای ماورای جو، اصل بر آزادی استفاده از آن است. لذا اینکه آستانه فضا از کجا آغاز یا محدوده هوایی در چه ارتفاعی پایان میپذیرد، تعیین کننده قلمرو اختیارات دولتها در اعمال حاکمیت بر فضای فوقانی است. در این مقاله، ضمن نقد و بررسی ضابطههای تفکیک و رویکردهای متضاد در تعریف و تحدید حدود فضای ماورای جو، وضعیت مالکیت فضا و امکان مقایسه محدوده هوایی با قلمرو دریایی، با توسل به اصول کلی حقوقی، این رویکرد تقویت شده است که با توجه به نبود توافق دولتها در تحدید حدود، باید به قدر مسلمات تکیه کرد که طبق آن، حضیض یک ماهواره، آستانه منطقه فضایی و حداکثر ارتفاع پروازی یک هواپیما جزء قلمرو هوایی میباشد. نظر به اینکه مقررات حاکم بر فضای ماورای جو جنبه استثنائی داشته و خلاف قاعده است، بر مبنای قدر متیقن باید به همان قدر مسلم محدود شود و در نتیجه منطقه میانی تحت حکومت حقوق هوایی قرار دارد.</em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_11730_86623a63f3547dc5d6040797ffd6ed05.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116216620200420Analysis of the Elements of Obligation to Prevent Trans boundary Environmental Harmتحلیل عناصر تعهد به پیشگیری از آسیبهای زیستمحیطی فرامرزی2432681173110.22054/qjpl.2019.40576.2102FAرامینیار محمدیگروه حقوق دانشگاه مازندرانزهرامحمودی کردیدانشگاه مازندرانJournal Article20190213<em>Due to the advancement of industry and increasing economic activities, environmental interferences have been raised, which has led to the emergence of transboundary harm. Given the widespread effects of transboundary harm, governments have departed from a traditional compensation-based approach to a preventive approach. Experiences and scientific findings show that in addition to its environmental benefits, the preventive approach is economical and therefore is known as the Golden Rule and the Environmental Watch Tower. This article seeks to identify the main elements of the states’ obligation to prevent transboundary harm, using international instruments and precedents. It is concluded that firstly, the obligation to prevent includes two elements: substantial (or due diligence) and procedural (or cooperation), each of which has their structures or components whose existence is essential in identification of the responsibility of the state of origin. Secondly, considering the extent and the negative effects of transboundary harm, the two elements are intrinsic and inseparable, both necessary to fulfill the state’s commitment to prevention.</em><em>با توجه به تبعات و آثار گسترده آسیبهای زیستمحیطی فرامرزی، امروزه دولتها برای مقابله با آنها از رویکرد سنتی که ماهیتی جبرانی داشت فاصله گرفته و به رویکرد پیشگیری تمایل بیشتری نشان میدهند. تجربه و یافتههای علمی نشان میدهد که پیشگیری از آسیبهای زیستمحیطی علاوه بر فواید آن برای محیط زیست به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه بوده و از اینرو به قاعده طلایی و برج مراقبت حقوق بینالملل محیط زیست معروف است. این مقاله با استفاده از روش کتابخانه</em><em></em><em>ای و بهره</em><em></em><em>گیری از اسناد و رویه قضایی بین</em><em></em><em>المللی، فن ترکیبی توصیف، تبیین و فهم را به کار گرفته و در پی شناساندن اجزای شاکله تعهد دولتها به پیشگیری از آسیبهای فرامرزی است. دستاورد مقاله این است که اولاُ تعهد به پیشگیری، تعهدی دو جزیی است که از دو عنصر ماهوی (تلاش مقتضی) و شکلی (همکاری) تشکیل شده است و هر یک از این عناصر نیز اجزایی دارند که وجودشان برای احراز مسئولیت دولت منشا ضروری است، ثانیاً با توجه به گستره آثار منفی آسیبهای فرامرزی، عناصر ماهوی و شکلی مکمل هم بوده و احراز هر دو عنصر برای ایفای تعهد به پیشگیری ضروری است. </em><br /> <em> </em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_11731_a7459b8e1e1967e6144622604cbcd66e.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116216620200420Possibility and impossibility of interdisciplinary studies in LAW
Case study: sociology of public lawامکان و امتناعِ مطالعات میانرشتهایِ در حقوق موردکاویِ جامعهشناسیِ حقوق عمومی2692901173210.22054/qjpl.2019.41086.2113FAمهدیمهدوی زاهدمدرس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-9738-0502Journal Article20190302<em>Interdisciplinary studies are currently a hot topic in legal academia, therefore one should distinguish four types in the sociological approach to law: disciplinary, interdisciplinary, multidisciplinary and transdisciplinary studies. Public law and sociology are strongly interconnected but the possibility of multidisciplinary in law is of concern here. </em>
<em>In this study, it is argued that, sociology of public law as a multidisciplinary field of studies has affected theory of state. The study of public law and sociology rests on the belief that legal rules and decisions must be understood in the context. Public law is not autonomous, standing outside of the social world, but is deeply embedded within the society.</em>
<em>In this paper, it is illustrated how different methods can be used in researching law and legal phenomena, and how methodological issues and debates in sociology are relevant to the study of law. It is concluded that sociology of public law is based on “legal realism” and the concept of rule of law is shaped from this theory. </em>
<em> </em><em>اگر محوریترین کارکرد حقوق عمومی را تنظیم و تمشیتِ کارآمد روابط «حکومت» و «شهروندان» قلمداد کنیم، مگر میتوان بهروزی و تنظیمِ بهسامان روابط اجتماعی را با خودبسندگیِ در حقوق تحقق بخشید؟ این مقاله در پی پاسخ به پرسش مطروحه شکل گرفته است. پیشفرض نگارنده این است که مطالعات میانرشتهای یک ضرورت و ناشی از پیچیدگی و چندوجهیبودن واقعیتهای اجتماعی است. بر این بنیاد، این سخن با هدف تبیین لزوم پیوند فرآیندهای حقوقیسازی و شکلدهی هنجارها، ساختارها و سازوکارهای حقوق عمومی، با یافتهها و دستاوردهای دیگر علوم انسانی و اجتماعی، به نگارش درآمده است. این نوشتار از نظر شیوه گردآوری دادهها، کتابخانهای و از حیث روش تحقیق نیز توصیفی-تبیینی-تجویزی است. چنانکه در گام نخست به ایضاح مفهوم مطالعات رشتهای، چندرشتهای، میانرشتهای و فرارشتهای پرداخته؛ آنگاه به تبیین چیستی و چرایی حقوق عمومی و نسبت آن با مفاهیم پیشین را بررسی کرده و نهایتاً به تجویز چگونگی پیوند بین مطالعات حقوقی و جامعهشناختی رسیده است. بر بنیاد نتایج این نوشتار، «جامعهشناسیِ حقوق عمومی» مطالعهای چندرشتهای است که تفکیک بین واقعیت از ارزش، سنگبنای شکلگیری آن و نظریۀ دولت قانونمند که برپایۀ واقعگرایی حقوقی و نهایتاً بیطرفی در قبال برداشتهای متفاوت شهروندان از زندگی مطلوب شکل گرفته است، رهاورد نظری آن است. </em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_11732_ec0bb399cd0551c6bfa254a9b0d57fef.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116216620200420Alevis and the Legal System of Religious Education in Turkish Schools: the Jurisprudence of the European Court of Human Rightsعلویها و نظام حقوقی تعلیمات دینی در مدارس ترکیه: رویه قضایی دیوان اروپایی حقوق بشر2913121173410.22054/qjpl.2019.39089.2065FAعلیرضاجلالیگروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران0000-0002-6616-7642سید محمودمجیدیگروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایرانJournal Article20190101<em>One of the aspects of the synthesis between religious freedom and freedom of teaching is the correct description of the legal system of religious education in schools. The aim of the research is the explanation of this system in the Council of Europe member States, especially in consideration of respect for the teachings of minorities, focusing on the situation of Turkish Alevis. These descriptions will help us to answer the following question i.e. what are the parameters of the European Court of Human Rights in outlining a legal system of religious education that requires States to respect the faith of minorities and whythe Turkish government does notrecognize Alevis as an independent minority. The result of our research is that from the point of view of European Court, a State can teach a particular religion in its education system, but these teachings must not affect the rights of Alevis. Ankara wants to strengthen its national and religious unity; hence it does not recognize Alevis as an autonomous community. All this is in contrast with the jurisprudence of the European Court and against Turkish secular system. </em><em>یکی از مصادیق تلفیق آزادی مذهبی و آزادی آموزشی، ترسیم صحیح نظام حقوقی تعلیمات دینی در مدارس میباشد. انگیزه پژوهش، توصیف چنین نظامی در کشورهای عضو شورای اروپا و نیز با توجه به مسئله لزوم احترام به اعتقادات مذهبی اقلیت</em><em></em><em>ها، بررسی وضعیت علوی</em><em></em><em>های ترکیه در این راستا محسوب می</em><em></em><em>شود. توصیف این مسائل کمکی خواهد بود در راستای پاسخ به این سوال که احترام به اقلیت</em><em></em><em>ها در چارچوب نظام تعلیمات دینی در مدارس از منظر دیوان اروپایی حقوق بشر چگونه تجلی پیدا می</em><em></em><em>کند و دلیل عدم شناسایی علویان بعنوان گروه مذهبی مستقل چه می</em><em></em><em>باشد. یافتههای اصلی اینگونه بیان میشوند که از نظر دیوان مولفه یک نظام حقوقی عادلانه برای تدریس دین در مدارس به این شرح میباشد که حکومت</em><em></em><em>ها موظفند به اعتقادات همه محصلین حاضر در کلاس</em><em></em><em>ها احترام بگذارند. چنین امری به این معنی نیست که سامانه آموزشی نمی</em><em></em><em>تواند یک دین خاص را ملاک اصلی نظام تربیتی خود قرار دهد، اما این نگرش نباید مخل حقوق اقلیتها محسوب گردد. همچنین حکومت آنکارا به دلیل تقویت اتحاد ملی- مذهبی در جامعه تمایلی به شناسایی علویها به مثابه گروهی مستقل ندارد و چنین امری متضاد با آرای دیوان و ساختار سکولار نظام ترکیه محسوب میشود. </em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_11734_e69d4542be487a9ff7f10f0f6e19e85a.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116216620200420Comparative Analysis of Traditional Voluntarism in the Naseri Era and Modern Voluntarismتحلیل تطبیقی اراده گرایی سنتی در عصر ناصری با اراده گرایی مدرن3133421173510.22054/qjpl.2019.41509.2124FAمهدیشهابیدانشگاه اصفهان0000-0002-9049-2242محمدرضامحمدیدانشجوی دوره دکتری حقوق خصوصی دانشگاه اصفهانمرتضیدهقان نژادگروه تاریخ، دانشکده ادبیات، دانشگاه اصفهانJournal Article20190316<em>From Naseri era until Constitutional Revolution because of lack of Rule of law as a symbol of modern government, voluntarism or king’s volition was one of the most important basis of legal rule validation that had deep roots in traditional and intellectual background of Iranian society. This volition received its legitimation from God’s will and people as peasants, by accepting this issue, considered this power transformation as a kind of charisma. However, because king’s volition came out of king’s characteristics, it was considered to have a variable basis and their derived rule had characteristics such as unpredictability, lack of equality element, uncertainty, lack of continuity and limitation. These features in contrast by modern legal paradigm could not have structure based on natural justice or legal justice and eventually led to the Constitutional Revolution. The major goal of this research is to analyzing the characters of traditional voluntarism frome the perspective of the modern voluntarism. Therfore, it would be possible to clarifing the structural challenges of the pre-revolutionary legal system.</em><em>در عصر ناصری، به لحاظ عدم حاکمیت قانون به عنوان نماد اراده</em><em></em><em>گرایی مدرن، ارادة شاه یکی از مهمترین مبناهای اعتبار قاعدة حقوقی بود که ریشه عمیقی در بافت فکری و سنتی جامعة ایرانی داشت. این اراده، مشروعیت ایدئولوژیک خود را از ارادة الهی کسب می</em><em></em><em>نمود و مردم به عنوان رعایا، ضمن پذیرش این موضوع، این واگذاری قدرت را نوعی فره ایزدی تلقی می</em><em></em><em>کردند. با این</em><em></em><em>حال، از آنجا که ارادة شاه، به احوال و نفسانیات شاه زمان برمی</em><em></em><em>گشت، مبنایی متغیر قلمداد می</em><em></em><em>شد که قواعد برآمده از آن دارای ویژگی</em><em></em><em>هایی از قبیل غیرقابل پیش</em><em></em><em>بینی بودن، فقدان عنصر برابری، عدم قطعیت و استمرار و عدم تحدیدپذیری بود. همین ویژگی</em><em></em><em>ها بود که در تقابل با پارادایم حقوق مدرن و اراده</em><em></em><em>گرایی مدرن، هیچگاه نتوانست ساختاری مبتنی بر عدالت طبیعی را نتیجه بدهد و امکان سازگاری اراده شاهی با عدالت شرعی مبتنی بر اصول و قواعد شرعی را نیز ناممکن نمود و سرانجام نیز به انقلاب مشروطه انجامید. تحلیل شاخصههای ارادهگرایی سنتی از منظر ارادهگرایی مدرن، هدف اصلی این پژوهش است تا به این ترتیب، چالشهای ساختاری نظام حقوقی پیشامشروطه تبیین گردد.</em>
<em> </em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_11735_f6de630c4307c1f9398b7b70da683b74.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116216620200420Women's Triangle, Peace and Security in Afghanistan from the Perspective of the United Nations Security Councilمثلث زنان، صلح و امنیت در افغانستان از دیدگاه شورای امنیت سازمان ملل متحد3433801173610.22054/qjpl.2019.42013.2142FAاناهیتاسیفیاستادیار، حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20190420<em>Undoubtedly, one of the conditions for the realization of peace is the participation of all strata and social and political groups. Therefore, the widespread process of peace requires attendance. The obstacles on this path indicate that we need to know more about why and how women participate in the peace process. It is therefore necessary to pay attention to the participation of women as one of the groups most affected by war and violence. The challenges women face in the peace process are, in most cases, gendered factors. In this regard, the present study seeks to examine the implementation of United Nations Security Council Resolution 1325 on women's participation in the process of peace building in Afghanistan, using a descriptive-analytical method. The results of the study indicate that the Afghan National Action Plan is slowing down with regard to Security Council resolution 1325. This is largely due to the growing conservative position of the government on the role of women and the controversial views of the peace process, on the participation of women in the peace process and the international institutions that provide funding to the Afghan National Action Plan. Women's participation in the peace process in Afghanistan is faced with serious doubts.</em><em>بدون شک یکی از شرایط تحقق صلح، مشارکت تمامی اقشار و گروههای اجتماعی و سیاسی است. بنابراین فراگیربودن روند صلح نیازمند حضور زنان می</em><em></em><em>باشد. موانع موجود در این مسیر نشان می</em><em></em><em>دهد به آگاهی بیشتر در مورد چرایی و چگونگی مشارکت زنان در روند صلح نیاز میباشد. از این</em><em></em><em>رو توجه به مشارکت زنان به عنوان یکی از گروه</em><em></em><em>هایی که از جنگ و خشونت بیشترین آسیب را متحمل می</em><em></em><em>شوند ضروری است. چالش</em><em></em><em>هایی که قشر زنان در روند صلح</em><em></em><em>سازی با آن روبرو هستند در بیشتر موارد عوامل جنسیتی است</em><em>.</em><em> در این راستا این پژوهش در نظر دارد با روش توصیفی - تحلیلی نحوه اجرایی شدن قطعنامه 1325 شورای امنیت سازمان ملل را در زمینه مشارکت زنان در روند برقراری صلح در افغانستان بررسی نماید. نتایج مطالعه نشان می</em><em></em><em>دهد که برنامه اقدام ملی</em><em>افغانستان در رابطه با قطعنامه 1325 شورای امنیت به کندی پیش می</em><em></em><em>رود. این مسأله عمدتا ناشی از موضع فزاینده محافظه</em><em></em><em>کارانه دولت در مورد نقش زنان و اختلاف</em><em></em><em>نظر طرفین مشارکت کننده در روند صلح، درباره حضور و مشارکت زنان در روند صلح و نهادهای بین</em><em></em><em>المللی تأمین کننده بودجه برنامه اقدام ملی افغانستان می</em><em></em><em>باشد. حضور و سهم زنان در روند شکل</em><em></em><em>گیری صلح در افغانستان، با تردیدهای جدی مواجه است.</em><br /> <em> </em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_11736_51d372f84a2d8c559611b20ed954ab47.pdfدانشگاه علامه طباطباییپژوهش حقوق عمومی2345-6116216620200420Intentionalist Interpretation of the Supreme Leader’s Authority in Issuing Referendum: The Subject of Article 110(3) of Iran’s Constitutionتفسیری قصدگرایانه از صلاحیت مقام رهبری در صدور فرمان همهپرسی (موضوع بند «3» اصل 110 قانون اساسی)3824061173710.22054/qjpl.2019.41561.2125FAمحمد امینابریشمی راددانشگاه تهران0000-0002-0077-1126حامدنیکونهاداستادیار گروه حقوق عمومی و بین الملل دانشگاه قم0000-0002-6017-6601Journal Article20190317<em>The ambiguity regarding the concept considered by the members of the Review Council of the term "issuing referendum" in Article 110(3), has led to this fact that the real role of the Leader in referendum process and the scope of his authority over the types of referenda has remained vague. In this research, it was attempted to explain the concept of the term "issuing of the referendum" based on an intentionalist approach and in the form of descriptive-analytic studies, in order to explain the authority of the Supreme Leader in the process of substantive and legislative referenda. Analyzing the discussions of the members of the Review Council and considering other relevant indications, it could be argued that the term "issuing of the referendum" was intended to identify the practical action of Imam Khomeini in issuing the decree on the beginning of the process of the "Constitutional Revision Referendum" and it should be considered as the Replica of the first sentence of Article 177. Therefore, this authority of the Supreme Leader does not extend to referendum subject to Article 59 of the Constitution.</em> <br /><em> </em><em>ابهام در خصوص مفهوم مدنظر اعضای شورای بازنگری از به کار بردن اصطلاح «فرمان همهپرسی» در بند «3» اصل 110 منجر شده تا نقش واقعی مقام رهبری در فرآیند همهپرسی و حوزه شمول این صلاحیت نسبت به اقسام همهپرسی همواره در میان حقوقدانان محل تردید و اختلاف باشد. در این پژوهش تلاش شد تا مبتنی بر رویکردی قصدگرایانه و در قالب مطالعاتی توصیفی</em><em>–</em><em> تحلیلی، مفهوم اصطلاح «فرمان همهپرسی» تبیین شود تا به تبع آن بتوان حدود صلاحیت مقام رهبری در فرآیند همهپرسیهای اساسی و تقنینی را تبیین کرد. با تحلیل مذاکرات اعضای شورای بازنگری تا زمان تصویب بند «3» اصل 110 و با عطف توجه به سایر قرائن مربوطه میتوان گفت که اصطلاح «فرمان همهپرسی» به منظور شناسایی اقدام عملی حضرت امام خمینی (ره) در صدور فرمان آغاز فرآیند «همهپرسی بازنگری در قانون اساسی» پیشبینی شد و باید آن را تکرار حکم صدر اصل 177 دانست. لذا این صلاحیت مقام رهبری به همهپرسی موضوع اصل 59 قانون اساسی تسری پیدا نمیکند.</em>https://qjpl.atu.ac.ir/article_11737_2b5691031747bcf0131bd128190d801b.pdf