نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشیار، گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران، پردیس فارابی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه حقوق بین الملل عمومی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

جریان پیوند لاگلین و اوکشات از نگاه بومی، غیرهنجاری و عمل‌گرایانه به قانون اساسی شروع می‌شود. لاگلین، اوکشات را به عنوان مهمترین نماینده مکتب محافظه‌کاری در نظر می‌گیرد و بررسی می‌کند که اندیشه‌های اوکشات، که از نظر او نظریه‌ای نظام‌مند از رفتار و سیاست انسانی است، چه مختصاتی دارد و چه شیوه‌ای از محافظه‌کاری را به تصویر می‌کشد. لاگلین انتقادات اوکشات بر عقل‌گرایی و تأکید او بر دانش عملی یا سنتی را برجسته می‌کند و از اندیشه او در باب سیاست به عنوان یک سنت رفتار وام می‌گیرد. آنچه در این نوشتار مورد تأکید است توجه لاگلین به خوانش خاص اوکشات از مفهوم سنت و رویه است که به گمان نویسندگان، همین خوانش، الهام‌بخش طرح نظریه «حقوق عمومی به مثابه سنت» از جانب لاگلین است. بنابراین لاگلین با توجه به دریافتی که اندیشه اوکشات دارد، حقوق عمومی را یک نظام بومی و یک سنت می‌داند که گویای فرهنگ خاص یک جامعه و یک نظام سیاسی است. بر این اساس، تأکید لاگلین بر رویه حکومت و جریان انطباق تدریجی ترتیبات حقوق عمومی مطابق با تغییرات شرایط اجتماعی و سیاسی، بی آن که متأثر از هنجارها باشد، به شدت یادآور تأکید اوکشات بر سیاست به عنوان یک سنت رفتار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Laughlin's interpretation of Oakeshott's thought in public law, (Emphasizing the concept of practice)

نویسندگان [English]

  • Marziyeh Sadeghiyan 1
  • Seyed Naser Soltani 2
  • Asadollah Yavari 3

1 PhD student in public law, Shahid Beheshti University

2 Associate Professor, Public Law, University of Tehran, Farabi Campus, Faculty of Law

3 Associate Professor, Public International Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The link between Laughlin and Oakeshott starts from the native, non-normative and pragmatic view of the constitution. Laughlin considers Oakeshott as the most important representative of the conservatism school and examines what features Oakeshott's thoughts, which in his opinion is a systematic theory of human conduct and politics, and what kind of conservatism he portrays. Laughlin highlights Oakeshott's criticisms of rationalism and his emphasis on practical or traditional knowledge, and borrows from his thought on politics as a tradition of conduct. What is emphasized in this article is Laughlin's attention to Oakeshott's special reading of the concept of tradition and practice, which the authors think is the same reading that inspired Laughlin's theory of "public law as practice". Therefore, according to the perception of Oakeshott's thought, Laughlin considers public law as a native system and a tradition that is indicative of the specific culture of a society and a political system. Accordingly, Laughlin's emphasis on the practices of governance and the gradual adaptation process of public law arrangements in accordance with changes in social and political conditions, without being affected by norms, is strongly reminiscent of Oakeshott's emphasis on politics as a practice of conduct.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Oakeshott
  • Laughlin
  • conservatism
  • practice
  • public law