حقوق بین الملل
ابراهیم رهبری
چکیده
با توسعه بازارهای دیجیتال و برجسته شدن نقش کلاندادهها، مقوله سوء استفاده از موقعیت مسلط نیز با چالشهای جدیدی مواجه شده است. این نوشتار میکوشد مصادیق خاص سوء استفاده از موقعیت مسلط که در گستره کلاندادهها رخ میدهد را در نظامهای پیشرو و تحولات رویه رقابتی و قضایی تحلیل نماید. این مقاله آشکار میسازد که چگونه رویههای سوء ...
بیشتر
با توسعه بازارهای دیجیتال و برجسته شدن نقش کلاندادهها، مقوله سوء استفاده از موقعیت مسلط نیز با چالشهای جدیدی مواجه شده است. این نوشتار میکوشد مصادیق خاص سوء استفاده از موقعیت مسلط که در گستره کلاندادهها رخ میدهد را در نظامهای پیشرو و تحولات رویه رقابتی و قضایی تحلیل نماید. این مقاله آشکار میسازد که چگونه رویههای سوء استفادهآمیزی نظیر امتناع یکجانبه از تسهیم کلاندادههای ضروری یا محدود کردن دسترسی به آنها در شرایطی خاص میتواند رقابت را در بازارهای پاییندست یا مجاور مختل نماید و همچنین اقدامات فریبکارانه پلتفرمها در جمعآوری دادههای کاربران و نقض موازین حفاظت از دادههای شخصی چگونه بهتدریج جای خود را در ارزیابیهای حقوق رقابت باز کرده است. سوء استفادههای قیمتی حول کلاندادهها و موضوع حساس ورود به بازارهای دیگر به مدد کلاندادهها نیز در این پژوهش مورد تحلیل قرار گرفته است. این مقاله نشان میدهد که قواعد عام حقوق رقابت ایران اگرچه در مواردی ممکن است برای مدیریت سوء استفاده از موقعیت مسلط در بازارهای دیجیتال کارساز باشد اما همگام نشدن با تحولات رقابتی و غفلت از مسائل کلاندادهها، چالشهای مهمی را پیش روی مراجع قانونی میگذارد که حل آنها جز با تجهیز به انگارههای حقوق رقابت مدرن و رعایت مقتضیات بازارهای پلتفرمی در ایران میسر نمیباشد.