نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران

چکیده

به موجب اصول ۸۷ و ۱۳۳ قانون اساسی، رئیس‌جمهور لازم است که از مجلس شورای اسلامی برای وزرای خود رای اعتماد بگیرد. در صورت تغییر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در میانه راه دولت، نیاز به تجدید اخذ رای اعتماد برای وزرا نیست. اخذ رای اعتماد برای وزا به صورت فردی و ناظر بر شایستگی ها و سوابق شغلی صورت می‌گیرد و قواعد اساسی ضامن همسویی سیاسی دولت با مجلس نیست. در صورتی که رئیس‌جمهور نتواند برای وزرای خود از مجلس رای اعتماد بگیرد،‌ در اصل استقرار دولت خللی وارد نمی شود و تنها روند شکل گیری دولت با تاخیر صورت می‌گیرد و امکان انحلال پارلمان وجود ندارد. مقایسه این موارد با قالب،‌ زمینه سیاسی و اثر عدم اخذ رای اعتماد در نظام های پارلمانی و نیمه ریاستی نشان از تفاوت رای اعتماد در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران با مشترک لفظی خود در نظام های پارلمانی دارد. در مقابل، به نظر می‌رسد که رای اعتماد در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران با نهاد حقوقی فرایند تایید انتصابات در نظام های ریاستی شباهت بیشتری دارد. مطابقت رای اعتماد در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران با عناصر سه گانه موجود در دو نهاد حقوقی مزبور، فرضیه فوق را ثابت می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Re-analysis of the Nature of Investiture Vote in Constitutional Law of Islamic Republic of Iran In Comparasion to Appointment Confirmation process

نویسنده [English]

  • seyedeh zahra saeid

public law College of Farabi University of Tehran

چکیده [English]

According to the articles 87 and 133 of the Constitution, president must take investiture vote for his ministers from Islamic Consultative Assembly. If representatives change during government tenure, it must not retake investiture vote for ministers. The vote is taken in individual format and on ministers’ qualifications and resume. In the case that the president fails to take investiture vot, there is no problem for the establishment of the government, it just make the the government form lately and there is no dissolving parliament. The comparasion of the format, political context and the effect of no investiture vote between parliamentary and semi- presidential systems and Islamic republic of Iran shows some differences. In contrast, it seems that the investiture vote in Islamic Republic of Iran is more similar to Appointment Confirmation process in presidential systems. Compatibility of the aforementioned vote in Islamic Republic of Iran with the triple elements in the both legal institutions, proves the above assumption.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Investiture vote
  • Appointment Confirmation process
  • government formation
  • dissolving parliament
  • political context