نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حقوق عمومی دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

2 استادیار گروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

3 استادیار گروه حقوق مجتمع آموزش عالی گناباد، گناباد، ایران

چکیده

حق بر آموزش جنسی هم یک حق اجتناب‌ناپذیر برای حفظ کرامت انسانی، استقلال و ارزشمندی فردی است و هم یک حق ضروری برای تحقق و بهرهمندی از دیگر حقوق ازجمله حق بر سلامت. تحقق شایسته این حق بر عهده مکلفانی است که میبایست برای بهرهمندی افراد از آن تعهداتی را انجام دهند. از جمله والدین که نقش اساسی در این زمینه دارند. اما مسئولیت اصلی در این خصوص به‌عنوان بُعدی از حق بر آموزش، بر عهده دولت است. یافته‌های این پژوهش که به روش تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای صورت گرفته است نشان می‌دهد در ایران، اغلب مقررات موجود در این حوزه معطوف به مسئولیت دولت در ارائه آموزش‌های عمومی نوجوانان و جوانان در مورد خانواده است و به ندرت از آموزش جنسی به‌صورت خاص سخن رفته است. با توجه به ظرافت‌ها و ابعاد پیچیده متعدد در ارائه این آموزش‌ها، ضروری به نظر می‌رسد دولت با بهره‌گیری از سازوکارهای مختلف در دو عرصه گفتمان‌سازی و توانمندسازی عملیاتی به این مسئله مهم ورود جدی کند. در گفتمان‌سازی باید توسعه مقررات‌گذاری و وضع استانداردهای شفاف برای آموزش جنسی توسط نهادهای ذیربط و تمرکز بر تدوین برنامه‌های آموزش رسمی مورد توجه قرار گیرد و در توانمندسازی عملیاتی ضروریست تا تخصیص منابع برای آموزش و حمایت از آموزش دهندگان و نیز طراحی و اجرای اقدامات پاسخگومحور سازنده برای ارزیابی و تعدیل برنامه‌های آموزش جنسی اجرایی شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Right to Sexual Education for Children and Adolescents: A Review of International and Iranian Documents

نویسندگان [English]

  • Zahra Ameri 1
  • Ahmad Khosravi 2
  • masoumeh Ameri 3

1 Assistant Professor, Department of Law, Faculty of Humanities, University of Bojnord, Bojnord, Iran

2 Assistant Professor, Department of Law, Faculty of Literature and Humanities, University of Birjand, Birjand, Iran

3 Assistant Professor, Department of Law, Faculty of Sciences, Gonabad Higher Education Complex, , Gonabad, Iran

چکیده [English]

Introduction

The right to sexual education is an essential right for maintaining human dignity, independence, and individual value. It is also necessary for realizing and benefiting from other rights, including the right to health. Ensuring the fulfillment of this right is the responsibility of duty-bearers, who must meet their obligations so that individuals can benefit from it. Parents play an important role in this area; however, the primary responsibility, as part of the broader right to education, lies with the government. In Iranian society, as an example of a traditional and religious context, sexual education has long been surrounded by ambiguity. From a legal perspective, the government’s responsibility in this regard faces many challenges. In this respect, the current study aimed to explain the reasons for recognizing sexual education as a right, examining its status within both international documents and domestic laws in Iran. The innovative contribution of this research lies in its comprehensive review, analysis, and evaluation of domestic documents and laws related to sexual education in Iran. The central research question is as follows: How can the government, as the primary guardian of second-generation human rights, create the conditions necessary for realizing the right to sexual education for children and adolescents in Iran?

Literature Review

A review of existing studies in Iran shows that research on children’s sexual education has been conducted primarily from sociological and psychological perspectives. Within the legal framework, most studies focus specifically on child sexual abuse. One of the few articles that examines the child’s right to education with an emphasis on sex education reviews general laws governing education and, drawing on constitutional principles, highlights the government’s responsibility to develop comprehensive sex education content. It further emphasizes the role of the media, schools, and civil society organizations in presenting such content, and the role of families in its implementation. In “Jurisprudential Review of Children’s Sex Education With Emphasis on the 2030 Document of UNESCO,” Farahzadi et al. (2024) conducted a comparative study on this issue, analyzing UNESCO documents alongside Islamic jurisprudence and law. Their put a particular emphasis on the UNESCO 2030 Agenda; however, their study did not address national laws and regulations.

Materials and Methods

As a theoretical inquiry, the present study employed a descriptive–analytical method. Moreover, the library research was used to collect the data from various documents, books, and articles.

Results and Discussion

The issue of sex education and governments’ obligations to provide it has been emphasized in various international documents and recommendations. However, an analytical review of these documents reveals the emergence of a particular approach to sex education within the global legal system. Most of these documents emphasize the provision of school-based training to address AIDS and other sexually transmitted diseases, with the aim of equipping young people with essential knowledge before engaging in sexual activity. The focus is consistently on raising individual awareness, regardless of the type of sexual activity, while less attention is given to safeguarding the conditions of interpersonal relationships. Furthermore, many of these documents stress the education of children and adolescents in making free choices about sexual activity, often without reference to the legal or Sharia-based requirements of marriage. They recommend that sex education begin at the elementary level and continue throughout both formal and informal education. Most of these international documents also recognize premarital sexual relations, focusing primarily on health and physical well-being in sexual interactions—an approach that conflicts with the religious foundations of systems such as Iran’s. At the domestic level, it is clear that Iran’s legal system faces serious shortcomings in this area. Owing to traditional social norms, open discussion of sexual issues remains limited. Most existing regulations focus on the general education of children and adolescents about family life, while explicit reference to sex education is rare. Nevertheless, there remains a pressing need to provide children and adolescents with appropriate education on sexual matters.

Conclusion

In Iran, the government should take serious action on the crucial issue of sexual education for children and adolescents by employing various mechanisms in two main areas: discourse creation and operational empowerment. The first step toward achieving this goal is to foster a culture within families that breaks the taboo surrounding sex education. If the government seeks to implement teachings that align with national and religious values, it must move beyond silence and instead uphold the right to sexual education in accordance with Islamic standards. Within this framework, the initial priority is to identify the responsible institutions tasked with providing and supervising the implementation of education. Formal education programs should serve as the foundation. At this stage, it is essential to design and implement processes for developing national sex education curricula that are both scientifically informed and socially acceptable, tailored to the developmental capacities of children at different educational levels. The next step is training and supporting educators and health professionals. The government, civil society organizations, and health providers should invest in equipping teachers, schools, and other educational actors with the necessary resources to deliver effective programs. A further key step is the design and implementation of structured, responsive evaluation systems to monitor and adjust sex education programs, ensuring their efficiency and effectiveness. Finally, there are considerable differences between international standards and the normative values upheld in Iran. It is thus necessary to approach global agreements with caution. Officials should avoid endorsing ambiguous or broadly interpretable documents. Instead, Iran should adopt a conditional approach, signing international agreements and documents only when they can be adapted to its cultural and social context.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sex Education
  • Sex Literacy
  • Right to Health
  • Right to Education
  • کتاب­ها­

    • شفیعی سروستانی، ابراهیم، سلامت جنسی در جامعه اسلامی (سلامت جنسی؛ چیستی، چرایی و چگونگی) (تهران: مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما، 1395).
    • قاری سیدفاطمی، سیدمحمد، حقوق بشر در جهان معاصر (تهران: شهر دانش، 1401).
    • مارکوس لوییس، فرانسس، گلانز، کارن و رایمر، سوزان، رفتار بهداشتی و آموزش بهداشت تئوری، پژوهش و عملکرد، ترجمه فروغ شفیعی (تهران: انتشارات خوشبین، 1379).
    • محمدی، حسین و موسوی، سید صاحب، تربیت جنسی (مبانی، اصول و روش‌ها) (تهران: موسسه فرهنگی هنری زیتون سبز، 1391).
    • هاشمی، سیدمحمد، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی (تهران: نشر میزان، 1384).

    مقاله‌ها

    • بستانی خالصی، زهرا، سیمبر، معصومه و آذین، سید علی، «تبیین راهبردهای آموزش سلامت جنسی مبتنی بر توانمندسازی: یک مطالعه کیفی»، تحقیقات کیفی در علوم سلامت، دوره 6، شماره 3، (1396).
    • بنت‌الهدی نیکنامی و رضا جمالی، «بررسی حق کودک بر آموزش با تأکید بر آموزش جنسی»، هشتمین کنفرانس بین‌المللی حقوق و توسعه پایدار جامعه مدنی، شیراز، (1398).
    • پورمنوچهری، سیدعلی و آبانگاه، هادی، «بازشناسی فقهی تربیت جنسی و مطابقت آن با سند 2030»، پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی، دوره 18، شماره 68، (1401).
    • جعفربیک ایروانی، نرگس و غنی‌زاده، مریم، «ضرورت آموزش مسایل جنسی به نوجوانان در پرتو مفهوم حق از دیدگاه هوفلد»، دانشگاه شهید بهشتی، ششمین کنگره ملی آسیب‌شناسی خانواده، (1393).
    • رشیدی، حسین و دیگران، «تعریف سلامت جنسی از دیدگاه متخصصین ایرانی و توصیف اجزای آن: یک مطالعه کیفی»، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوره 73، شماره 3، (1394).
    • حسین‌زاده باردئی، خدیجه و موسوی باردئی، سید احمد، «مروری بر مقالات نگاشته شده در تربیت جنسی فرزندان از دیدگاه اسلام (در بازه‌ زمانی1375- 1389 در ایران)»، مطالعات اسلامی زنان و خانواده، دوره 1، شماره 1، (1393).
    • حمزه گردشی، زینب، شاه حسینی، زهره، موسی زاده، محمود و نعمت زاده، سمانه، «عوامل مرتبط با سواد سلامت جنسی و باروری: مطالعه مروری دامنه‌ای»، تحقیقات سلامت در جامعه، دوره 8، شماره 3، (1401).
    • جاوید، احسان و نیاورانی، صابر، «قلمرو حق بر سلامتی در نظام بین‌الملل حقوق بشر»، پژوهش حقوق عمومی، دوره 15، شماره 41، (1393).
    • خلج‌آبادی فراهانی، فریده، «‌فراتحلیل روابط با جنس مخالف قبل از ازدواج در بین جوانان در 15 سال گذشته (1394-1380) در ایران»، خانواده‌پژوهی، دوره 12، شماره 3، (1395).
    • رفایی شیرپاک، خسرو و همکاران، «نیازسنجی آموزش سلامت جنسی در زنان مراجعه کننده به واحد تنظیم خانواده مراکز بهداشتی ـ درمانی شهر تهران»، پایش، دوره 9، شماره 3، (1389).
    • شاکرمی، محمد و همکاران، «تاثیر آموزش جنسی بر صمیمیت جنسی زنان متاهل»، روان پرستاری، دوره 2، شماره 1، (1393).
    • صمدی، پروین و قلاوند، زهره، «سنتزپژوهی عناصر برنامه درسی تربیت جنسی در دوره آموزش عمومی»، تعلیم و تربیت، دوره 38، شماره 2، (1401).
    • فرحزادی، فاطمه، شیرازی، محمدرضا و اسدی مهماندوست، محمد، «بررسی فقهی حقوقی آموزش جنسی کودکان با تاکید بر سند 2030 یونسکو»، مطالعات فقه اقتصادی، دوره 6، شماره 5، (1403).
    • یداللهی، انور، زارعی، محمدحسین و یاوری، اسدالله، «بررسی تطبیقی رویکرد سند ۲۰۳۰ و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران به عدالت آموزشی جنسیتی»، پژوهش حقوق عمومی، دوره 21، شماره 65، (1398).

    References

    Books

    • Center for Reproductive Rights, An International Human Right: Sexuality Education for Adolescents in Schools (New York: International Institute for Educational Planning, 2008).
    • Harris, David J. O’Boyle, Michael & Warbrick, Colin, Law of the European Convention on Human Rights (England: Oxford University Press, 2009).
    • Kirby, Douglas, Laris BA & Rolleri, Lori, The Impact of Sex and HIV Education Programs in Schools and Communities on Sexual Behaviors among Young Adults (North Carolina: Family Health International, 2006).
    • Thomas, Felicity & Aggleton, Peter, “School-based Sex and Relationships Education: Current Knowledge and Emerging Themes”, in Sundaram V and Sauntson H (eds) Global Perspectives and Key Debates in Sex and Relationships Education: Addressing Issues of Gender, Sexuality, Plurality and Power (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2016).

    Articles

    • Dittersdorf, Neal, “Public School Sex Education: Does It Violate Parents Rights?”, N.Y.U. Review of Law and Social Change, Vol. 2, No. 3, (1983).
    • Forrest Simon, Strange & Vicki, Oakley, Ann & the Ripple Study Team, “What Do Young People Want from Sex Education? The Results of a Needs Assessment from a Peer-led Sex Education Programme”, Culture, Health & Sexuality, Vol. 6, No. 4, (2004).
    • Kangaude, Godfrey, “Enhancing the Role of Health Professionals in the Advancement of Adolescent Sexual Health and Rights in Africa”, International Journal of Gynecology and Obstetrics, Vol. 132, No. 1, (2016).
    • Kismodi, Eszter et al., “Advancing Sexual Health Through Human Rights: The Role of the Law”, Global Public Health, Vol. 10, No. 2, (2014).
    • Kumar, Vipan B & Kumar, Pratibha, “Right to Sexuality Education as a Human Right”, The Journal of Family Welfare, Vol. 57, No. 2, (2011).
    • Oluwatosin, Sehinde Akintomide & Famoriyo, O., “Improving Sexual Literacy Level of in-School Adolescents in Osun State, Nigeria: A Comparison of Effectiveness of Two Approaches”, International J. Soc. Sci. & Education, Vol. 4, No. 3, (2014).
    • Parker, Rachael, Wellings, Kaye & Lazarus, Jeffrey V., “Sexuality Education in Europe: An Overview of Current Policies”, Sex Education, Vol. 9, No. 3, (2009).
    • Simpson Steve et al., “Sexual Health Literacy of the Student Population of the University of Tasmania: Results of the RUSSL Study”, Sex Health, Vol. 12, No. 3, (2015).
    • Temmerman, Marleen., Khosla, Rajat, & Say, Lale., “Sexual and Reproductive Health and Rights: A Global Development, Health, and Human Rights Priority”, The Lancet, Vol. 384, No. 9941, (2014).