الف- فارسی
کتابها
- آبوت، پاملا و والاس، کلر، (1387)، جامعهشناسی زنان، ترجمه منیژه عراقی، تهران: نشر نی.
- اسمیت، فیلیپ جی، (1377)، فلسفه آموزش و پرورش، ترجمه سعید بهشتی، چاپ دوم، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
- بلخی، جلالالدین محمد، (1374)، مثنوی معنوی، چاپ 2، تهران: نشر نغمه.
- تقیپور ظهیر، علی، ( 1376)، مبانی و اصول آموزش و پرورش، چاپ یکم، تهران: انتشارات آگاه.
- جارویس، پیتر، (1385)، آموزش بزرگسالان و آموزش مداوم، ترجمه غلامعلی سرمد، چاپ پنجم، تهران: انتشارات سمت.
- جمالزاده، سید محمدعلی، (1338)، آزادی و حیثیت انسان، تهران: انتشارات امیرکبیر.
- حجازی، الهه و اعزازی، شهلا، (1383)، ما و دختران، وزارت آموزش و پرورش، دفتر امور زنان، تهران: مرکز فرهنگی و انتشاراتی ایستا.
- ربانی، رسول و همکاران، (1386)، تحلیلی بر نابرابریهای اجتماعی در فرایند تدریس، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
- ریتزر، جورج، (1383)، نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.آنها شده است. هرچند کتابهای درسی تنها عامل در این زمینه نیستندآننن
- زیبایی، حسن، (1394)، عدالت آموزشی در بودجه 94 و برنامه ششم توسعه، اولین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی(دانشگاه شریف)، تهران: نشر ترمه.
- زیبایی نژاد و سبحانی، (1392)، در آمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام، تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
- سیف، علی اکبر، (1387)، روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش)، تهران: انتشارات آگاه.
- خلخالی، علی ربانی، ( 1374)، زن از دیدگاه اسلام، تهران: نشر حجت.
- شارعپور، محمد، ( 1385)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: انتشارات سمت.
- شرکاوی، علی، (1379)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: نقش جهان.
- صبوری کارخانه، حسین، (1394)، نقادی و اصلاح رویکرد، گام نخست نظام آموزشی عدالت محور، اولین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی (دانشگاه شریف)، تهران: نشر ترمه.
- علاقهبند، علی، (1380)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: نشر روان.
- قائممقامی، فرهت، (1356)، آزادی یا اسارت زن، مقدمهای بر جامعهشناسی زنان، تهران: انتشارات جاویدان.
- کارنوی، مارتین و لوین، هنری، (1367)، بنبستهای اصلاحات آموزشی، ترجمه محمدحسن امیرتیموری، تهران: نشر روز.
- کاوه، سپیده، (1394)، عدالت در آموزش و ضرورت آن، اولین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی (دانشگاه شریف)، تهران: نشر ترمه.
- کینگ، الیزابت، (1376 )، نقش آموزش زنان در توسعه اقتصادی، ترجمه غلامرضا آزاد ارمکی، چاپ اول، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
- گاتری، تی. سی دبلیوف، (1363)، تاریخ فلسفه، ترجمه سید جلالالدین مجتبوی، جلد 1، تهران: انتشارات سروش.
- گرت، استفانی، (1380)، جامعهشناسی جنسیت، ترجمه کتایون بقایی، چاپ اول، تهران: نشر دیگر.
- گیدنز، آنتونی، ( 1373)، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، چاپ سیزدهم، تهران: نشر نی.
- محمد، داغ و حفظ الرحمن، رشید اویمن، (1374)، تاریخ تعلیم و تربیت در اسلام، ترجمه علی اصغر کوشافر، تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
- لردآویبوری، (1369)، در آغوش خوشبختی، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران: نشر معرفت.
- مطهری، مرتضی، (1365)، اسلام و مقتضیات زمان، جلد اول، چاپ دوم، تهران: انتشارات صدرا.
- مطهری، مرتضی، (1370)، عدل الهی، قم: انتشارات اسلامی.
- مطهرى، مرتضى، ( 1367)، نظام حقوق زن در اسلام، قم: انتشارات صدرا.
- منظری توکلی، علیرضا، (1394)، توصیههایی به برنامه ششم توسعه، اولین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی (دانشگاه شریف)، تهران: نشرترمه.
- مهرپرور، حسین، (1385)، گزیدهای از مهمترین اسناد بینالمللی حقوق بشر، تهران: مرکز مطالعات حقوق بشر.
- هاروی، دیوید، (1376)، عدالت اجتماعی و شهر، ترجمه فرخ حسامیان، محمدرضا حائری و بهروز منادیزاده، تهران: نشر شرکت پردازش و برنامهریزی شهری وابسته به شهرداری تهران.
- هاشمخانی، میثم و وکیل، زهرا، (1394 )، 114 روایت از توسعه و عدالت آموزشی کودکان، چاپ دوم، تهران: ترمه.
- هاشمی، نادیا، (1387 )، آموزش، سرمایه انسانهاست، چاپ اول، اصفهان: نشر کنکاش.
- هولمز، ماری، (1386)، جنسیت در زندگی روزمره، ترجمه مهدی لبیبی، چاپ اول، تهران: نشر افکار.
مقالهها
- آتشک، محمد، (1391)، «ارزشیابی عدالت جنسیتی در نظام آموزشی ایران»، زن در توسعه و سیاست، دوره 10، شماره 4.
- اسماعیلسرخ، جعفر، (1386)، «نابرابری آموزشی و نابرابریهای فضایی در بعد قومی و منطقهای (مطالع موردی دوره ابتدایی استان آذربایجان غربی) در سال تحصیلی 1380-81»، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال 23، شماره 3.
- پناهی، علی احمد، (1393)، «جنسیت، اشتغال، بایدها و نبایدها (با تأکید بر آثار تربیتی- ورانشناختی)»، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی تربیت اسلامی، سال 9، شماره 9.
- جلالی، محمود، (1383)، «حقوق بشر زنان در حقوق بینالملل و وضعیت ایران»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره اول، شماره 66.
- حاضری، علیمحمد و احمدپورخرمی، علیرضا، (1391)، «بازنمایی جنسیت در کتب فارسی مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در سال تحصیلی 1388-89»، زن در توسعه و سیاست، دوره 10، شماره 3.
- راولز، جان، (1376)، «عدالت و انصاف و تصمیمگیری عقلانی»، ترجمه مصطفی ملکیان، نقد و نظر، سال اول، بهار و تابستان، شمارههای دوم و سوم.
- مستقیمی، مهدیه سادات، (1388)، «نگاه اسلام به آموزش و تحصیل زنان: رویکردی تطبیقی به خاستگاههای فلسفی مسائل اجتماعی زنان در اسلام و فمینیسم»، فصلنامه کتاب زنان، اسفند، شماره 11.
- موسوی خامنه، مرضیه، ودادهیر، ابوعلی و برزگر، نسرین، (1389)، «توسعه انسانی مبتنی بر جنسیت و آموزش زنان (نتایج مطالعهای بین کشوری)»، زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، دوره 8، شماره 4.
- ناریک، رابرت، (1382)، «عدالت و استحقاق»، ترجمه مصطفی ملکیان، مجله نقد و نظر، سال سوم، شماره 10.
- واعظی، احمد، (1382)، «نظریه عدالت کانت»، مجله علوم سیاسی، سال ششم، شماره 2.
ب- عربی
کتابها
- حسینی عاملی، سید محمدجواد، (1422)، مفتاحالکرامه، قم: مؤسسه نشر اسلامی.
- طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، (بی تا)، العروة الوثقی، قم: مؤسسه نشر اسلامی.
- فیض کاشانی، محمدمحسن، (بی تا)، تفسیر الصافی، مشهد: دارالمرتضی.
- نجفی، محمد حسن، (بی تا)، جواهر الکلام، بیروت: دار الاحیاء التراث.
پ- انگلیسی
Books
- Rhode, Deborah L, (1991), Justice and Gender: Sex Discrimination and the Law, Harvard University Press.
- Vierdag, E. W, (1973), The Concept of Discrimination in International Law: With Special Reference to Human Rights, Martinus Nijhoff.
- Jayachandran, Seema, )2015), The Roots of Gender Inequality in Developing Countries, 7 Jayachandran ARI 10 February.
- UNESCO Moving Forward the 2030 Agenda for Sustainable Development, (2017), Published in 2017 by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Articles
- Balatchandirane, G., (2003), “Gender Discrimination in Education and Economic Development: A Study of South Korea”, China and India, International Studies, No. 40, 4.
- Watanabe, Chihara, (2014), “Japanese Judicial Education: Working toward Gender Equality in the Judiciary”, International Journal of the Legal Profession, Vol. 21, Issue 3 November.
- Christopher, Colclough, (2004), “Achieving Gender Equality in Education: What Does It Take?”, Prospects, Vol. XXXIV, No. 1.
- Dema, Sandra, (2008(, Gender and Organizations: The (re)Production of Gender Inequalities within Development NGOs, Women's Studies International Forum, Vol. 31, issue 6.
- Webster, Faith, (2006), “Gender Mainstreaming: Its Role in Addressing Gender Inequality in Jamaica”, Caribbean Quarterly, Vol. 52, No. 2/3, Unraveling Gender, Development and Civil Society in the Caribbean (June-Sept).
- Holma, Katarina, (2007), “Essentialism Regarding Human Nature in the Defense of Gender Equality in Education”, Journal of Philosophy of Education, Vol. 41, No. 1.
- Ming-Hsuan Lee, (2012), “The One-Child Policy and Gender Equality in Education in China: Evidence from, Alhvirdn an Household Data”, J Fam Econ Iss, No. 33.
- Mezey, Susan Gluck, (1984), “Gender Equality in Education: A Study of Policymaking by the Burger Court”, Wake Forest Law Review, Vol. 20, Issue 4.
- Razavi, Shahra, (2016), “The 2030 Agenda: Challenges of Implementation to Attain Gender Equality and Women's Rights”, Gender & Development, Vol. 24m, No. 1.
- Tuwor, Theresa, (2008(, “Sossou, Marie-Antoinette, Gender Discrimination and Education in West Africa: Strategies for Maintaining Girls in School”, International Journal of Inclusive Education, Vol. 12, No. 4.
- Unterhalter, Elaine, (2005(, “Global Inequality, Capabilities, Social Justice: The Millennium Development Goal for Gender Equality in Education”, International Journal of Educational Development, Vol. 25, No. 2.
International Conventions and Agreements
Websites