نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموخته دکتری حقوق عمومی، دانشگاه قم، قم، ایران
2 دانشیار گروه حقوق عمومی و بینالملل دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده
کمالگرایی بهعنوان اندیشه ای که از دیرباز نظریات سیاسی دولت را تحت تاثیر قرار داده، دارای پیوند عمیقی با مفاهیم دولت اخلاقی، آرمانشهری، جامعه فضیلتمدارانه، اولویت جامعه و تقدم خیر است. از سوی دیگر حوزه عمومی بهعنوان مفهومی که در اندیشه سیاسی مدرن، زاده و پرورش یافته است؛ بهعنوان حوزه هنجارساز و منشأی عقلانی ساز برای دولت، مدنظر اندیشمندان سیاسی مدرن قرار گرفته است. با توجه به اینکه یکی از رویکردهای اصلی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رویکرد کمالگرایانه است، لازم است به این پرسش پاسخ داده شود که با توجه به اصول و ارکان حوزه عمومی، آیا امکان تحقق آن در رویکرد کمالگرایانه به قانون اساسی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی وجود دارد؟ در پایان با بررسی مبانی رویکرد کمالگرایانه و حوزه عمومی، امتناع تحقق حوزه عمومی در این قرائت از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نتیجه میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Public Sphere and Perfectionism in Fundamental Rights: The Case of the Constitution of the Islamic Republic of Iran
نویسندگان [English]
- Hasan Mohammadi 1
- Ali Mashhadi 2
1 Ph.D, Public Law, University of Qom, Qom, Iran
2 Associate Professor, Public International Law, University of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]
Introduction
Perfectionism, a long-standing influence on political theories of the state, is deeply connected to the concepts of the moral state, utopia, virtuous society, societal priorities, and the precedence of the good. Yet, the public sphere—conceptually emerging and evolving within modern political thought—has been regarded by contemporary political thinkers as a normative domain and a rationalizing force for the state. One of the main approaches to the Constitution of the Islamic Republic of Iran (IRI) is perfectionism. This raises an important question: Considering the principles and pillars of the public sphere, can it be realized within the perfectionist approach to the Constitution in the Iranian legal system?
Literature Review
In an article titled “From Privatization of Public Law to Publicization of Private Law: Legitimacy and Intervantion of Liberal Capitalist State in the Thought of Habermas,” Mashhadi (2015) explored the crisis of legitimacy in modern Western societies. According to Mashhadi, Habermas argues that the state in capitalist societies exists in a contradictory condition. The intense conflict of interests between classes of society means that whether the state intervenes in the economy or refrains from doing so, it ultimately faces a crisis of legitimacy. From a public law perspective, the thesis From Public Spaces to Public Spheres: Examining the Position of Public Spaces in the Laws of the Islamic Republic of Iran (Noubahar, 2013) examined examples of public spaces—including mosques, squares, and streets—within the IRI’s laws.
Materials and Methods
The present study used a descriptive–analytical method to address the research question. Moreover, the data was collected through library research.
Results and Discussion
Despite traces of an impartial approach in the IRI’s Constitution, the perfectionist approach remains dominant. For instance, the preamble defines the purpose of the state as striving toward Allah, which is also reinforced in various parts of the Constitution (e.g., Articles 2 and 3) that assign specific duties to the state. Regardless of the compatibility between a perfectionist approach to the state and the concept of a modern constitution, the central question is whether the emergence and development of the public sphere is possible within this specific reading of the IRI’s Constitution.The perfectionist reading of the Constitution is based on the idea of guiding the people through the state, which assumes responsibilities beyond those specified in neutral approaches. In the perfectionist interpretation, the objective of the state is to establish a moral society in which the good of each individual is ensured by the state. Therefore, the role of the state extends beyond maintaining order or providing public material interests; it encompasses shaping the lives of citizens under its leadership. This reading finds significant support in the IRI’s Constitution. Key elements include defining a moral purpose for the state formation (the people’s movement toward Allah), specifying a utopia (the Islamic model society), deriving legitimacy from a source beyond the public will (assigning sovereignty and legislation to God), emphasizing the concept of a righteous ruler over an elected one (where the righteous govern the country), presenting a different reading of the political population (prioritizing the concept of Ummah over the nation), and determining the nature of the good life and the superior good (a faithful life). These thematic axes form the core of the perfectionist approach embedded in the Constitution. According to the deliberations of experts for constitution, these key themes also guide the primary approach of the majority of experts. Notwithstanding, the public sphere, as a concept rooted in modern political thought, is based on principles that contradict the foundations of the moral state—a product of the perfectionist approach to the Constitution. The public sphere relies on the idea of constituent power, which emphasizes communicative action as a necessary means to address the shortcomings of representative democracy, particularly regarding legitimacy—which is a key principle of democratic states. However, the legitimacy derived from the perfectionist approach to the Constitution is based on the rule of norms that originate not from social system but from the state, which is tasked with realizing the Islamic utopia by adhering to original Islamic norms. In this view, the state is not an embodiment of the people’s political will but rather the realization of a political ideal of a nation of the same faith. In other words, the political society of Ummah, as a population with the same thought, replaces the nation as a political entity.
Therefore, key pillars of the public sphere—freedom, equality, and inclusivity—are shaped by this particular conception of political society. In the establishment of an Islamic model society, the essential factors are supposed to be Islamic standards, which are to serve as the foundation of the moral state. Consequently, at best, what emerges is not a true public sphere but rather a domain of the moral state, where the pillars of the public sphere (e.g., freedom, equality, and inclusivity) exist within a strict ideological framework. Furthermore, the perfectionist state is built on the precedence of the good over rights—the belief that, in the pursuit of Utopia, the state shall act as guides leading people toward perfection and is primarily responsible for defining and ensuring the good life. Consequently, the concept of justice, which is central to the idea of rights, is fused with the concept of virtue, and the state becomes the key agent in realizing the good as the foundation of virtue. The concept of nation is reinterpreted through the lens of the concept of Ummah, effectively eliminating ethical-philosophical pluralism. In this reading, individuals are not regarded as rights-holders but rather as duty-bearers or obligors whose perfection is defined by the state’s conception of the good, and who should abide by the norms that form the good independently of the social context. Thus, in a broader sense, political and social freedoms within the perfectionist approach to the Constitution are shaped by the prioritization of the good over rights, and their realization is subject to the state’s oversight and regulation. Within these interpretations, the perfectionist reading of the IRI’s Constitution is fundamentally at odds with the core principles of the public sphere, including freedom, equality, inclusivity, legitimacy based on public will, ethical-philosophical pluralism, and most importantly the separation of justice from virtue, which underpins the principle of prioritizing rights over the good.
Conclusion
Regardless of the value placed on the public sphere or the broader relationship between the modern constitution and the perfectionist conception of the state, the realization of the public sphere may be possible under alternative approaches to the IRI’s Constitution. However, within the perfectionist reading in Iran’s legal system, the foundations of the public sphere are in direct conflict with constitutional principles, making its realization impossible.
کلیدواژهها [English]
- Public Sphere
- Perfectionism
- Constitution
- Law
کتابها
- احمدی، بابک، مدرنیته و اندیشه انتقادی (تهران: نشر مرکز، 1380).
- بشیریه، حسین، تاریخ اندیشههای سیاسی در قرن بیستم: لیبرالیسم و محافظهکاری (تهران: نشر نی، جلد دوم، 1387).
- بومن، جیمز و ویلیام رگ، دانشنامه فلسفه استنفورد: یورگن هابرماس، ترجمه وحید غلامیپور فرد (تهران: ققنوس، 1396).
- راسخ، محمد، حق و مصلحت؛ مقالاتی در فلسفه حقوق، فلسفه حق و فلسفه ارزش (تهران: انتشارات طرح نو، 1381).
- شجاعی زند، علیرضا، دین در زمانه و زمینه مدرن (تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1394).
- صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جلسه اول تا سی و یکم (تهران: اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، 1364).
- فارابی، ابونصر محمد، سیاست مدینه، ترجمه سید جعفر سجادی (تهران: انجمن فلسفه ایران، 1358).
- گیدنز، آنتونی و کارن بردسال، جامعهشناسی، ترجمه حسن چاووشیان (تهران: نی، 1389).
- لاسه، توماسن، معمای هابرماس، ترجمه محمدرضا غلامی (تهران، انتشارات دنیای اقتصاد، 1395).
- گائتانا، موسکا و گاستون، بوتو، تاریخ عقاید و مکتبهای سیاسی، از عهد باستان تا امروز، ترجمه حسین شهیدزاده (تهران: انتشارات مروارید، 1363).
- لیدمان، سون اریک، تاریخ عقاید سیاسی، ترجمه سعید مقدم (تهران: نشر اختران، 1381).
- محمودی، علی، درخششهای دموکراسی، تأملاتی در اخلاق سیاسی، دین و دموکراسی لیبرال (تهران: نشر نگاه معاصر، 1393).
- و. ت. جونز، خداوندان اندیشه سیاسی، ترجمه علی رامین (تهران: انتشارات امیر کبیر، 1362).
- ویلیام. تی. بلوم، نظریههای نظام سیاسی، ترجمه احمد تدین (تهران: نشر آران، 1373).
- هابرماس، یورگن، دگرگونی ساختاری حوزه عمومی، ترجمه جمال محمدی (تهران: نشر افکار، 1392).
مقالهها
- احمدی، بابک، «گستره همگانی در نگرش انتقادی هابرماس»، فصلنامه فرهنگی و اجتماعی گفتگو، شماره 1، (1372).
- بوستانی، مهدی و کمال پولادی، «بررسی عناصر تشکیل دهنده حوزه عمومی در اندیشه هابرماس»، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، سال سیزدهم، شماره 38، (1396).
- بیانی، فرهاد و دیگران، «زیست جهان یا نظام، زیست جهان و نظام»، فصلنامه راهبرد، سال بیست و چهارم، شماره 77، (1394).
- بیاتی، علی، «نظام حقوقی حاکم بر پاسداشت نظم عمومی و تضمین آزادی اجتماعات»، فصلنامه علمی پژوهشهای نوین حقوق اداری، سال دوم، شماره دوم، بهار، (1399).
- پولادی، کمال و احمد جهانی نسب، «مقایسه نظریه دولت در فلسفه سیاسی سنت آگوستین و ابن سینا»، دوفصلنامه علمی حکمت سینوی، دانشگاه امام صادق، دوره 24، شماره 64، پاییز و زمستان، (1399).
- دبیرنیا، علیرضا، «تحلیلی بر مفهوم نظام نمایندگی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: با نگاهی تطبیقی به اندیشه سیاسی غرب»، نشریه پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، شماره 7، بهار، (1395).
- زارعی، محمدحسین و علیرضا دبیرنیا، «قدرت موسس و پویایی قانون اساسی»، نشریه تحقیقات حقوقی، ویژه نامه شماره 14، پاییز، (1392).
- شیرزاد، امید، «تاملی بر مفهوم و مبانی دولت کمالگرا»، فصلنامه علمی رهیافتهای سیاسی و بینالمللی، دوره ۱۱، شماره ۴، (1399).
- کیملیکا، ویل، «جماعتگرایی»، ترجمه فرهاد مشتاق صفت، فصلنامه قبصات، شمارههای 5 و 6، (1376).
- لطفی، عبدالرضا و رضا دهقانیان، «اصل برابری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی 81، سال بیست و سوم، شماره 4، (1398).
- ملاحسنی، فاطمه و دیگران، «کمالگرایی اخلاقی در بوته نقد»، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، دوره 13، شماره 3، پیاپی 48، (1392).
- هندال، پتر، «یورگن هابرماس: «سیطره عمومی»، ترجمه هاله لاجوردی، نشریه اغنون، شماره 20، (1381).
- یوسفی راد، مرتضی، «انسان مدنی در اندیشه قطبالدین شیرازی»، فصلنامه علوم سیاسی، شماره 17، (1381).
Books
- Carolan, E, The New Separation of Powers: A Theory for the Modern State )Oxford University Press, 2009(.
- Flynn, J, “Communicative Power in Habermas Theory of Democracy”, European Journal of Political Theory, SAGE Publications Ltd (London: Thousand Oaks and New Delhi, 2005).
- Habermas, Jürgen, Between Facts and Norms: Contributions to a Discourse Theory of Law and Democracy, Translated by Rehg )United Kingdom ,Cambridge: Polity Press, 1996).
- Habermas, Jürgen, Jastification and Application: Remarks on Discourse Ethics, T C. Cronin (United Kingdom, Cambridge: Polity Press, 1993).
- Habermas, Jurgen, The Theory of Communicative Action. Vol. 2, Lifeworld and System: A Critique of Functionalist Reason, Translated by Thomas McCarthy. (Boston: Beacon Press, 1987).
- Habermas, Jürgen, Truth and Jastification, Translated by Fultner (United Kingdom, Cambridge, MIT Press, 2003).
- Hurka, T, Perfectionism (New York: Oxford University Press, 1993).
- Kalyvas, A, Popular Sovereingnty Democracy and the Constituent Power, (Blackwell Press, 2005)
- Wall, S, Liberalism, Perfectionism and Restraint (United Kingdom, Cambridge University Press, 1998).
Articles
- Brunkhorst, H. “Democratic Solidarity under Pressure of Global Forces: Religion, Capitalism and Public Power”. Distinktion: Journal of Social Theory, 9(2), (2008).
- Charles, Guy-Uriel & Luis Fuentes-Rohwer, “Habermas, the Public Sphere, and the Creation of a Racial Counterpublic”, 21 MICH. J. RACE & L. 1, (2015).
- Mathieu Deflem, “Law in Habermas’s Theory of Communicative Action”, Vniversitas, núm. 116, julio-diciembre Pontificia Universidad Javeriana Colombia, (2008).
- Flyvbjerg, Bent, “Ideal Theory, Real Rationality: Habermas Versus Foucault and Nietzsche”, Political Studies Association’s 50th Annual Conference, The Challenges for Democracy in the 21st Century, London School of Economics and Political Science, 10-13, April, (2000).
- Nasstrom, Sofia, “The Legitimacy of the People”, Political Theory, First Published, Volume 35, Issue 5, (2007).
Site
- Boyte, H, C, Beyond Deliberation: Citizenship as Public Work, (1995), available at: cen.org/newcitizenship.