نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران

چکیده

از مهم‌ترین وظایف نهادهای ناظر بر قانون اساسی (دادرسان اساسی) نظارت بر قانون عادی از نظر مغایرت نداشتن آنها با قانون اساسی است تا اصل بنیادین برتری قانون اساسی در حوزه قانون‌گذاری تأمین و تضمین شود. در نظم حقوق اساسی جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی، مرجع اصیل و اختصاصی وضع قانون عادی طبق اصول 58 و 71 قانون اساسی است و شورای نگهبان طبق اصول 72، 91 و 94 قانون اساسی وظیفه نظارت بر عدم مغایرت مصوبات مجلس با قانون اساسی را برعهده دارد. از‌ آنجا که فرایند و سازوکارهای پیش بینی‌شده برای اعمال این نوع نظارت، جامع‌ و مانع نیست، در رویه عملی شاهد بروز کاستی‌های حقوقی در مورد تضمین برتری قانون اساسی هستیم. این مقاله با رویکردی تحلیلی - انتقادی و با مطالعه رویه‌ای در پی شناسایی آسیب‌های موجود در سازوکارهای نظارت شورای نگهبان بر قانون عادی بوده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد «مقید بودن نظارت شورای نگهبان بر مصوبات (از حیث قانون اساسی) به بازه زمانی مشخص»، «حذف و نه اصلاح، مصوبات مغایر از طرف مجلس»، «عدم پیش‌بینی سازوکار مشخص برای نظارت اساسی شورای نگهبان بر قوانین عادی قبل از تشکیل مجلس شورای اسلامی» از جمله مهم‌ترین آسیب‌های موجود در سازوکارهای نظارت شورای نگهبان در تضمین برتری قانون اساسی نسبت به قانون عادی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Pathology of the process of guaranteeing the supremacy of the constitution over ordinary law in constitutional law system of Iran

نویسندگان [English]

  • Hamed Nikoonahad 1
  • Marzye Mohammadabadi 2

1 Assistant Professor, Public Law, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

2 LLM, Public Law, Faculty of Law, University of Qom, Qom, Iran

چکیده [English]

Introduction

According to the principle of the hierarchy of norms, legal rules can be represented as a pyramid, with the Constitution at the top as the superior law. However, the Constitution is not immune to violations by subordinate norms, making it essential to take measures to protect the Constitution. Without an effective mechanism to uphold its authority, the Constitution risks losing its effectiveness. In Iran’s constitutional system, the Guardian Council is designated as the competent authority responsible for ensuring the supremacy of the Constitution in the legislative process, as outlined in Article 91 of the Constitution. This council is tasked with reviewing legislation passed by the Islamic Consultative Assembly to ensure it does not conflict with the Constitution. However, the Council’s supervisory role is neither comprehensive nor essentially adequate, leading to shortcomings in ensuring the Constitution’s supremacy. These shortcomings primarily stem from constitutional principles, amendments, or gaps therein. This research aimed to identify these shortcomings by analyzing the Guardian Council’s supervisory procedures over the ordinary law. The central research question is, what are the shortcomings and challenges faced by the Guardian Council’s supervisory role in ensuring the supremacy of the Constitution over ordinary law?

Literature Review

There are several studies on the Guardian Council’s supervision over the ordinary law. One notable work is the Persian-language book titled Monitoring Legislation in Iran and the United States (Safaie & Hamidiyan, 2010), which examines legislative oversight in both countries. In “The Guardian Council and Review of Laws,” Mehrpour (1993) discussed how the Guardian Council supervises parliamentary approvals. However, Mehrpour did not specifically analyze the limitations or shortcomings of the Council’s supervision over the ordinary law. The existing studies also analyze the Guardian Council’s performance in reviewing parliamentary resolutions, focusing on their compliance with the Constitution in terms of quantity and quality. Additionally, some research has examined the Guardian Council’s supervision of parliamentary resolutions in relation to higher-level legal documents, providing an explanation and analysis of the Council’s legal status as an autonomous agency operating independently of the three branches of government. Discussion have explored the Guardian Council’s position and competency in reviewing parliamentary approvals. Key issues of Article 94, the definition of parliamentary approval, the Council’s a priori supervision of legislation, and the ten-day review period were also examined and analyzed. The existing literature has primarily focused on the foundations of the Council’s formation and its approach to supervising the ordinary law. However, it seems no serious research has coherently addressed the shortcomings inherent in the Council’s supervisory mechanisms.

Materials and Methods

Adopting a procedural research design, the present study aimed to offer a legal analysis of the shortcomings in the Guardian Council’s supervision over the ordinary law, as well as to propose solutions to address these issues. The study is based on a key premise that it is necessary to ensure the supremacy of the Constitution and establish a systematic mechanism to uphold it.

Results and Discussion

The analysis focused on the procedures and opinions of the Guardian Council in ensuring the supremacy of the Constitution. The results revealed that the mechanisms established for its supervision of the ordinary law are not comprehensive. In practice, these shortcomings have caused disruptions in the constitutional decision-making system. One such issue is that the Guardian Council is required to determine whether parliamentary approvals contradict the Constitution within a limited timeframe. This restriction, set forth in Article 94, is not always effective—especially in cases where council members require more time for review, such as budget-related or large-scale approvals. Even with the 10-day extension allowed under Article 95, this constraint remains problematic. Furthermore, the Guardian Council’s supervisory authority is limited to approvals issued by the Islamic Consultative Assembly and does not extend to those made by other legislative bodies that operate in line with the law. These limitations result in constitutional requirements being overlooked and the incorporation of ordinary laws that contradict the Constitution into the legal system. These issues highlight the need to revise and reform the mechanisms of the Guardian Council’s supervision over the ordinary law. Given that Article 94 of the Constitution aims to prevent the introduction of unconstitutional laws into the legal system, this goal can only be fully achieved if the Guardian Council is granted the authority to oversee all ordinary laws. To protect the Constitution, it is essential for the Guardian Council to have the authority to declare laws inconsistent with the Constitution invalid.

Conclusion

It is recommended that Article 95 of the Constitution be amended to grant the Guardian Council the authority to declare laws inconsistent with the Constitution invalid, even after the deadlines for issuing opinions have passed and during their implementation. In addition, the Guardian Council could expand its supervisory powers by adopting an eschatological interpretation of Article 94, allowing it to review and assess the conformity of laws with the Constitution even after they have come into effect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Supremacy of the Constitution
  • Article 94 of the Constitution
  • Guardian Council
  • Ordinary Law
  • Basic Proceedings
  • کتاب‌ها

    • اداره کل امور فرهنگی و روابط ‌عمومی مجلس شورای اسلامی، صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، جلد 2 (تهران: انتشارات اداره کل امور فرهنگی و روابط‌ عمومی مجلس شورای اسلامی، 1364).
    • جمعی از نویسندگان، دادرسی اساسی تطبیقی چاپ اول (تهران: پژوهشکده شورای نگهبان، 1393).
    • حمیدیان، حسن و صفایی، حسین، نظارت بر قانون‌گذاری در ایران و آمریکا (تهران: نشر دادگستر، 1389).
    • راسخ، محمد، بنیاد نظری اصلاح نظام قانون‌گذاری (تهران: دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، 1384).
    • قاضی شریعت‌پناهی، ابوالفضل، بایسته‌های حقوق اساسی (تهران: نشر میزان، 1388).

    مقاله‌ها

    • فلاح زاده، علی‌محمد و میثم درویش متولی، «نظارت شورای نگهبان بر قوانین مصوب پیش از انقلاب و شورای انقلاب»، دانش حقوق عمومی، شماره 5، (1392).
    • مهرپور، حسین، «شورای نگهبان و بررسی قوانین»، مجله قضایی و حقوقی دادگستری، دوره 57، شماره 9، (1372).
    • نیکونهاد، حامد، «دنباله نانوشته اصول نوشته قانون اساسی؛ نگاهی تحلیلی به پیدایش، اعتبار و مصادیق رویه‌های اساسی در تجربه حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران»، ارائه شده در اولین همایش ملی اصول نانوشته قانون اساسی، (1397).

    گزارش‌های پژوهشی

    • اصغری شورستانی، محمدرضا، گزارش پژوهشی شرح مبسوط قانون اساسی شرح اصل هفتاد و سوم، پژوهشکده شورای نگهبان، (1395)، شماره مسلسل‌، 13950027.
    • پژوهشکده شورای نگهبان، گزارش پژوهشی آشنایی با جایگاه و صلاحیت‌های شورای نگهبان مصاحبه با سیامک ره‌پیک عضو حقوق‌دان شورای نگهبان، پژوهشکده شورای نگهبان، (1393)، شماره مسلسل، 1393118.
    • پیغمبری، محمدحسین، گزارش پژوهشی نگاهی به عملکرد شورای نگهبان به‌ضمیمه جدول اسامی اعضای شورای نگهبان از ابتدا تاکنون، پژوهشکده شورای نگهبان، (1394)، شماره مسلسل، 13930194.
    • درویش متولی، میثم ، گزارش پژوهشی نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس شورای اسلامی بر اساس اسناد بالادستی پژوهشکده شورای نگهبان، (1393)، شماره مسلسل 13930150.
    • درویش متولی، میثم، گزارش پژوهشی شرح مبسوط قانون اساسی شرح اصول نود و چهارم و نودو پنجم قانون اساسی، پژوهشکده شورای نگهبان، (1394)، شماره مسلسل13940066.
    • درویش متولی، میثم، گزارش پژوهشی آشنایی با جایگاه و صلاحیت‌های شورای نگهبان، «جایگاه شورای نگهبان در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران»، پژوهشکده شورای نگهبان، (1394)، شماره مسلسل، 13940144.

    منابع اینترنتی

    • سامانه جامع نظرات شورای نگهبان به نشانی http//nazarat.shora-rc.ir.
    • مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به نشانی rc.majlis.ir.
    • روزنامه رسمی کشور به نشانی rooznamehrasmi.ir.
    • شورای عالی انقلاب فرهنگی به نشانی htpp //sccr.ir.