نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار گروه حقوق، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

استانداری از همان بدو تاسیس (سال 1800) در فرانسه و 1316 در ایران، نماد دولت و یکپارچه کننده ادارات در استان و ضامن وحدت دولت و ملت بوده است. طی دهه اخیر، برخی از استانداران و مقامات عالی­رتبه ایران، بارها ادعا کرده ­­اند که اختیارات استانداران برای انجام وظایف، کافی نیست. این پژوهش با روش تطبیقی به دنبال آن است که تحوّلات نهاد استانداری و اختیارات آنها در قبال نهادهای اداری مستقر در استان را در فرانسه و ایران با یکدیگر مقایسه نماید. به علت گستردگی موضوع، اختیارات استاندار و تراکم­زدایی به پژوهش دیگری موکول می­­ شود. یافته­­ های تحقیق، بیانگر آن است که اختیارات استانداران در ایران در قبال نهادهای غیرمتمرکز محلی با کمبود و کاستی مواجه نیست؛ بلکه فزونی اختیارات و نظارت ­­های گسترده استانداری در قبال این نهادها، نیاز به اصلاح عمیق دارد تا توان و پتانسیل استانداران عمدتاً به هماهنگی نهادهای اداری بی­ شمار مستقر در حوزه استان تراکم ­زدایی شود. از دیگر یافته‌های مهم این پژوهش آن است که منصب استانداری پیچیده و مبهم و چاره کار، انطباق­ پذیری و ابداعات دائمی و نه افزایش اختیارات حقوقی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Authorities of Governors and Decentralization in Iranian and French Law

نویسندگان [English]

  • Rohollah Moazeni
  • Seyedeh Zahra Pourrashid

Assistant Professor, Department of Law, Faculty of Literature and Humanities, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

چکیده [English]

Introduction

Since its establishment in France in 1800, the governorate has served as the state’s high representative and the guarantor of the unity of the state and the nation within the territorial boundaries. Later on, the Iranian legislature also adopted the fundamental principles of the French governorate system. These principles were incorporated into Iranian legal and political literature through two key laws: the Country Divisions Law of 1937 (1316 S.H.) and the Law on Determining the Authority of Governors enacted in 1960 (1339 S.H.). The primary purpose of this institution is to represent the central government at the local level and to coordinate administrative departments in implementing the government’s public policies.
There is an ongoing concern about how the division of duties and authorities has evolved over time. In recent years, high-ranking officials in Iran—including the President, ministers, and governors—have officially highlighted the inadequacy and imbalance between the authorities and responsibilities of governors, calling for an expansion of their powers. However, two key issues remain somewhat unclear. First, it is not precisely defined which specific jurisdictions are limited in terms of the governor’s authority. Second, the strategies adopted by Iran’s central government to create a better balance between central and local powers have yet to be clearly articulated. Relying on a comparative analysis, the present research aimed to examine the new role of governors under French law, where it enjoys a relatively balanced position. It tried to compare the French system with the legal norms in Iran and to propose a more effective model for enhancing the accountability of governors in implementing the central government’s public policies in Iran. The analysis focused specifically on the outcomes of decentralization and its impact on the authorities and duties of governors. With the support of various legal texts and by adapting to evolving practical procedures, governors exercise a new form of authority over non-centralized sectors—those subject to deconcentration. This is an area where the French innovations are largely absent from Iranian law. The research sought to address the following questions: Is there a need to expand the authority of governors in the context of Iran’s non-centralized system? If so, in which areas and through what means and instruments should this authority be expanded?

Literature Review

In the Persian legal literature, there is a noticeable lack of comprehensive sources that examine the authority of governors within the processes of decentralization and deconcentration. Yet there are a few relevant studies. For example, in the article “A Review of Local Governance Organization in Iran: Legal and Administrative Challenges and Solutions,” Shams (2017) focused on the historical development of administrative styles in Iran and explained the factors driving Iranian officials toward centralization. The article titled “A Comparative Introduction to the Territorial Decentralization in Iran” (Aghaei Toogh, 2018) explored three key elements of local decentralization in Iran and France: legal personality, the general competence of local decentralization authorities in France, and the elective nature of decentralization authorities in both countries. While both studies provide valuable insights, their points of focus differ significantly from the current research.

Materials and Methods

The current research began with an analysis of legal texts, as they form the foundation for understanding the principles that govern deconcentration processes. Several key laws and regulations that had contributed to deviations from previous frameworks were examined and evaluated. However, these legal norms do not necessarily provide a complete or accurate picture of the governor’s current position and


powers. It seems that governors need to develop an understanding of legal norms and align themselves with them in order to lay the foundations for their new role. Nevertheless, practical procedures and customary practices must not be overlooked, as they play a crucial role in the actual exercise of the governor’s special prerogatives and are deeply intertwined with them.

Results and Discussion

Just as the highest executive authority at the national level is responsible for ensuring administrative and political coherence and serves as the core of governmental power (the dignity of the presidency), the governor at the provincial level carries duties and authorities that closely resemble those of the highest political authority. The governor acts as the guarantor of unity between the state and the people within the province. The current study comparatively examined the question of what authorities a governor should have to fulfill these critical responsibilities and implement the government’s public policies in the province. In France, the issue of the governor’s insufficient authority has never been a point of contention. Instead, since the early 1980s, the focus has been on expanding decentralization programs and enhancing the duties and authorities of local–council institutions. A significant number of duties and authorities previously held by the central administrative system have been transferred to these local institutions. As a result, the governor, on behalf of the central government, no longer directly intervenes in these areas. Instead, the governor’s role has shifted from that of an executor to one of supporting and promoting projects. One of the most complex aspects of the governor’s duties is their


 influential role in relation to local institutions. In this respect, the governor’s significance extends beyond legal and organizational powers; they also serve as a communicative bridge, with the potential to initiate special initiatives through interactions with local representatives. A key example of this role is found in the government–region contracts and projects in France. Thanks to this role, local institutions often view the governor as a supporter of their development programs.

Conclusion

The research findings suggested that the authority of governors in Iran over local non-centralized institutions is not only insufficient but also requires significant reform to increase their power and supervision capacity. Such reforms are necessary for governors to effectively coordinate the various institutions established in the region (decentralization).  Another key finding is that the role of governorate is both complex and unclear. The solution lies in adaptability and continuous innovation, rather than merely expanding legal authority. The procedures, continuity, and stability in the central government’s efforts to strengthen decentralized institutions, particularly the role of the governor, are likely to yield more tangible results than simply modifying or enhancing legal instruments. Moreover, given the complexity and multifaceted nature of the governorate, the government should give greater consideration to the selection of governors and their qualifications. A comprehensive transformation in the scope of decentralization in Iran—while also reducing the governor’s authorities in this area—could create an opportunity to enhance the governor’s ability to promote coherence among central institutions in the province. This transformation could enhance the governor’s capacity to foster greater cohesion among central institutions in the province.

کلیدواژه‌ها [English]

  • governor
  • decentralization
  • governor'
  • s supervision
  • public order
  • comparative law
  • لف- کتاب­ها

    - استانداری آذربایجان شرقی، شرح وظایف مدیران استانداری مندرج در راهنمای مدیریت استانداری آذربایجان شرقی (تبریز: استانداری آذربایجان شرقی، 1398).

    - لگراند آندره و وینه سلین، حقوق اداری فرانسه، ترجمه روح ا.. موذنی (تهران: انتشارات مجد، 1398).

    - طباطبایی موتمنی منوچهر، حقوق اداری، چاپ بیست و یکم (تهران: انتشارات مجد، 97).

    ب- مقاله­ها

    - آقایی طوق، مسلم، «نگرش تطبیقی بر عدم تمرکز محلی در ایران»، نشریه دانش حقوق عمومی، دوره 6، شماره 18، (1396).

     

    - تنکابنی، حمید، «تحلیلی از وضعیت تشکیلات اداری و موانع تحول آن در ایران عصر مشروطیت»، نشریه جامعه‌پژوهی فرهنگی، شماره 7، (1392) .

    - جلالی، محمد، «اصول کلی راهنمای تمرکززدایی در حقوق فرانسه و مقایسه آن با حقوق ایران»، فصلنامه پژوهش حقوق عمومی، شماره 47، (1394).

    - جلالی، محمد، «مساله تقسیمات کشوری در حقوق اداری ایران از دیدگاه عدم تراکم و عدم تمرکز سرزمینی»، نشریه حقوق و مصلحت، شماره 5، (1388).   

    - شمس، عبدالحمید، «نظری بر سازماندهی حکمرانی محلی در ایران، چالش­ها و راهکارهای حقوقی– اداری»، مجله مطالعات میان رشته­ای در علوم انسانی، شماره 34، (1396).    

    - کیانی نژاد، زین‌الدین، «اصلاحات اداری در ایران 2»، نشریه حقوق مردم، شماره‌های 35-36، (1353).  

    - کهندل، پرویز و همکاران، «جایگاه قانونی نظارت مشترک مجلس و دولت بر شوراهای اسلامی و حل اختلافات آنها، مطالعه موردی وزارت کشور، استانداران و فرمانداران»، فصلنامه دستاوردهای نوین در حقوق عمومی، شماره 1، (1401).

    - موسوی، سید مهدی و بدیعی ازنداهی، مرجان،« سیر تقسیمات کشوری در دوره باستان و ارایه پیشنهادات برای نظام تقسیمات فعلی»، فصلنامه جغرافیا، شماره 76، (1402).

    - نظری، مهدی و جعفری محمد جواد، «ارائه راهکاری جهت تعامل بین استانداران و نیروی انتظامی در وظایف مشترک امنیتی»، چهارمین کنفرانس بین‌المللی و ملی مطالعات مدیریت، حسابداری و حقوق، (1400).

    - نوروزی، فرشید و همکاران، «سازماندهی نظام مدیریت تقسیمات کشوری در اوایل دوره پهلوی اول 1304- 1316»، فصلنامه علمی تاریخ‌نامه ایران بعد از اسلام، سال سیزدهم، شماره 32، (1401).

    - هریسی نژاد، کمال الدین، «سیر تحول اداره شهرها توسط انجمن­ها و شوراهای شهر»، نشریه پژوهش حقوق و سیاست،  دوره12، شماره 28، (1389).  

    References

    Books

    - Burdeau, François, Histoire de ľadministration française du  Au e siècle (Paris: Montchrestien, 1998).

    - Gleizal, Jean- Jacqes, Le retour des préfets? (Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble, 1995).

    - Nicola, Nicola, Le préfet est mort, vive le préfetǃ In: La decentralization 30 ans après(en ligne) (Toulouse: Presses de ľUniversité Toulouse, 2018).

    - Peyrefitte, Alain, Cʼétait de gaulle (Paris: Gallimard, 1994).

    - Tobin, Im, Le préfet dans la decentralization (Paris: Editions ľHarmattan, 1997).

    - Verpeaux, Michel et al., Les collectivités territoriales et la decentralization, 9e éd (Paris: La documentation française, 2016).

    Articles

    - Saint-Denis:une deuxième mosquée doit fermer pour des raisons de sécurité, Le Parisien, 3avril (2019), https://www.leparisien.fr/seine-saint-denis-93/saint-denis-une-deuxieme-mosquee-doit-fermer-pour-raisons-de-securite-03-04-2019-8045535.php.

    - Vacher, Jean- Claude, “Le Préfet Français”, Journées euroéennes des représenants territoriaux de ľÉtat”, revus Administration, Hors série, (1994).

    Doucments

    • Circulaire interministérielle no CGET/DVCU/2017/114 du 21 avril 2017, https:// www. pug. fr/ produit/32/9782706106603/le-retour-des-prefetstive aux missions, aux conditions ď exercice, aux modalities ď accompagnement et á la gestion administrative des délégués du préfet.

    - Commission des Lois du Sénat Séance du 29 octobre 1981, Journal official, https://www.senat.fr/comptes-rendus-seances/ 5eme/ pdf/ 1981/ 10/ s 19811029_ 2263_2324.pdf.

    - Cour des Comptes, Rapport Public Annuel, 2016, https:// www. ccomptes. fr/ sites/ default/ files/ EzPublish/ 10- controle- legalite- et-budgetaire-RPA2016-Tome-1.pdf.

    - Loi nº 82-623 du 22 juillet 1982 modifiant et complétant la loi nº 82-213 du 2 mars 1982 relative aux droits et libertés des communes ,des départements et des regions et précisant les nouvelles conditions ďexercice du contrôle. administrative sur les actes des autorités communales, départementales et regionals, https:// www. legifrance. gouv. fr/ loda/ id/ JORFTEXT 000000504203.

    - Loi nº 83-8 du 7 janvier 1983 relative á la repartition de competences entre les communes, les départements,les regions et ľÉtat, https:// www. legifrance. gouv. fr/loda/id/JORFTEXT000000320197.

    - Loi nº 82-213 du 2 mars 1982 relative aux droits et libertés des communes, des déoartements et des regions.  https:// www. legifrance. gouv. fr/ loda/ id/JORFTEXT000000880039. 

    • Décret nº2015-510 du 7 mai 2015 portant charte de la déconcentration, https:// www. legifrance. gouv. fr/loda/id/JORFTEXT000030558997.