نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده زن و خانواده، واحد قم، قم، ایران
چکیده
جریان روشنفکری همواره با ایدههای ناهمگنی، سودای اصلاح دینی داشته است. طباطبایی بر خلاف بسیاری از روشنفکران معتقد است که اصلاح دینی در اسلام شریعتمحور صرفا در قلمرو حقوق و از راه تبدیل حقوق شرع به نظام حقوقی جدید و تاریخمند میسر است. در نگاه وی این تبدیل، شرایط امکان تفسیر متن قانون مبتنی بر شریعت، بر اساس نظریههای حقوقی جدید برآمده از فلسفه حقوق مدرن را فراهم کرده، در ادامه به پدیدار شدن «جدیدِ قدیم» و منتفی شدن «قدیمِ قدیم» و در نتیجه تحقق تجدد در جامعه ایرانی میانجامد. به باور وی جنبش مشروطهخواهی با تحولی که در منطق فهم دین و جواز تبدیل حقوق شرع به قانون و شکلگیری نظام حقوقی جدید ایجاد کرد، نمونهای از این الگو در مقام «نظرِ در عمل» است. این پژوهش که در راستای مطالعه انتقادی این نظریه است با روش اسنادی و تحلیل محتوا به ارائه روایتی منسجم از نظریه پیچیده طباطبایی پرداخته سپس به نقد و ارزیابی آن مینشیند. به باور این پژوهش نظریه طباطبایی علیرغم توان بالایی که در توضیح مواد تاریخی و اندیشه ایران دارد از برخی وجوه اساسی از قبیل خطیتکاملی دیدن تاریخ، مقایسه دو نظام فکری قیاسناپذیر، خطا در تحلیل متون اندیشه دینی با اشکالاتی مواجه است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Relevance of Legal System in Javad Tabatabai’s Theory of Religious Reform: A Critical Rereading
نویسنده [English]
- Amir Mohajer Milani
Assistant Professor, Jurisprudence and Law Group, Women and Family Research Institute, Qom, Iran
چکیده [English]
Introduction
The history of modernity in Iran, regardless of its origins, begins with the Iranian constitutional movement—marking the moment when Iran inevitably entered the realm of European thought. This movement was supported by three influential groups: the clergy, intellectuals, and court elites, each with different views and motivations. On one hand, the movement could not transcend the traditional structures of Iranian society and therefore required the support of religious authorities to succeed. On the other hand, the religious thought of the time was not equipped to shoulder the weight of constitutionalism without undergoing reform. Consequently, the idea of religious reform became a central concern of the reformist movement from the outset, leading to the development of more complex theoretical reflections.
In this context, Javad Tabatabai, one of the most significant theorists of intellectual movements in Iran, held a distinct view compared to many of his contemporaries. He argued that religious reform within Sharia-based Islam was possible only within the realm of law—through the transformation of Sharia law into a modern, historically-informed legal system. According to him, this transformation provided the conditions for the reinterpretation of the Sharia-based legal text through the lens of modern legal theories originated from the philosophy of modern law. This process of (re)interpretation, in Tabatabai’s view, resulted in the new within the old while eliminating the old within the old, thereby paving the way for modernity in Iranian society. Tabatabai contended that the constitutional movement, whose legal dimension had overshadowed its political nature, exemplified this model of theory in practice by reshaping the logic of religious understanding and legitimizing the transformation of Sharia law into the modern legal system. The present study aimed to offer a critical reading of Tabatabai’s theory on the Iranian modernity and the relevance of legal debates therein.
Literature Review
The discussion on religious reform and its impact on modernity, beyond broad and often inconclusive and futile debates like secularization or laicization, presents a significant challenge—especially when attempting a scholarly analysis that ought to account for the diversity of religions and the singularity of human societies. As Marcel Gauchet (2006) has aptly explained, this complexity makes theorizing in this field particularly difficult. The spectrum of theorizations on religious reform in Iran ranges from relatively simple ideas, such as Akhundzadeh’s notion of Islamic Protestantism or Mirza Malkam Khan’s minimal interpretation of Islam (Tabatabai, 2013), to more intricate perspectives such as Shariati’s sociological analysis (Shariati, 1973), Soroush’s hermeneutic discussions (Soroush, 1991), and Hajjarian’s sociological explanations of the secularization of jurisprudence (fiqh) (Hajjarian, 2010). However, according to Tabatabai, these theories are not only insufficient but also fail to account for the Sharia-oriented nature of Islam and establish a point of relevance with history of Iranian thinking. As a result, they cannot fully explain the evolution of religious thought in contemporary Iran. As a theorist of the historical decline and the impossibility of thought in Iran, Tabatabai dedicated a significant portion of his later and more complex writings to addressing this issue. He raises a crucial question, if the term religious reform can be applied to Islam, what would be the indigenous theory of religious reform within the Sharia-based Islam? Tabatabai (2021) rightly considered this one of the knots and underexplored questions in the history of Iranian thought. For him, addressing the issue is key not only to understanding the history of thought in Iran but also to shedding light on the history of concepts in contemporary Iran. His general response to this question lies in the realm of law. Tabatabai contends that in Sharia-oriented Islam, religious reform is only possible through the transformation of Sharia law into a modern legal system. He argues that Iran’s constitutional movement exemplified this approach, as the constitutional movement introduced two groundbreaking perspectives within the Islamic world—particularly in Shia Islam: first, the permissibility of transforming
Sharia into a set of codified laws, and second, the possibility of interpreting these laws through the modern law. This created an unprecedented transformation in the understanding of Islam. The current research sought to provide a revised and coherent account of Tabatabai’s thought, focusing on two key areas: his theorization of religious reform and its application to the constitutional movement. However, rather than uncritically accepting his assumptions, unspoken premises, or reasoning, the analysis aimed to challenge his single-factor approach in explaining the evolution of religious knowledge and tradition over the past two centuries, calling for adjustments and a more nuanced perspective. Tabatabai’s legal-oriented interpretation of religious reform in Islam is unprecedented. Yet, despite its significance and its high explanatory power in understanding contemporary religious thought, his theory has received little critique or scholarly reassessment. The only existing work on the subject is Javad Miri’s short treatise in Persian: The General Theory of Religious Reform: Rereading Seyyed Javad Tabatabai’s Narrative of Constitutional Political Philosophy (2021). However, despite the title, Miri limited himself to a few general and somewhat hasty criticisms in the opening pages before shifting his focus to critiquing other aspects of Tabatabai’s work.
Materials and Methods
The present study relied on documentary research and content analysis to provide a coherent account of Tabatabai’s complex theory of religious reform.
4. Results and Discussion
Tabatabai argued that modern legal knowledge could play a significant role in reforming Sharia-based Islamic thought. In his view, transforming jurisprudence (fiqh) into legal codes creates a lasting separation between these laws and Islamic jurists (faqihs). This detachment of legal texts from the guardians of the traditional view of Sharia paves the way for legal scholars to take on the role of interpreting and understanding these legal codes. Free from the discursive constraints of the Islamic jurist (faqih) and unbound by ideological influences, modern legal scholars can apply modern legal theories and philosophies to reinterpret fiqh-based legal codes. Tabatabai sees this as the only viable path to religious reform within the Sharia-based Islam. While the idea that pragmatic jurisprudence (fiqh) can facilitate religious reform at the intersection of fiqh and law is significant and valuable, it can be questioned from various perspectives. Perhaps the most fundamental criticism lies in its core assumption: the separation of Islamic jurists (faqihs) from fiqh-based legal codes. At least within the Iranian legal system, such a separation has not yet materialized.
Conclusion
According to the findings, while Tabatabai’s theory of religious reform demonstrates a stronger capacity for indigenous understanding and a more coherent interpretation of this complex issue compared to competing perspectives, it cannot be considered a definitive or comprehensive explanation of the evolution of Shia religious thought in the modern era. The primary criticisms of his theory include its reliance on a linear evolutionary conception of history, its comparison of fundamentally incommensurable categories, its one-dimensional interpretation of the constitution as merely a legal matter, and its misreading of key religious texts.
کلیدواژهها [English]
- Religious Reform
- Modern Law
- Constitutionalism
- Iranian Modernity
- Akhund Khorasani
- احتشامالسلطنه، میرزا محمود، خاطرات، به کوشش سید مهدی موسوی (تهران: انتشارات زوار، 1367).
- آبادیان، حسین، معماران نظری حکومت خودکامه (تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، 1400).
- آجودانی، ماشاءالله، مشروطه ایرانی (تهران: اختران، 1387).
- آجودانی، ماشاءالله، یا مرگ یا تجدد، دفتری در شعر و ادب مشروطه (لندن: انتشارات فصل کتاب، 1381).
- آدمیت، فریدون، اندیشه ترقی یا حکومت قانون (تهران: انتشارات خوارزمی، 1351).
- آدمیت، فریدون، ایدئولوژی نهضت مشروطیت ایران (سوئد: کانون کتاب ایران، 1985).
- بلومنبرگ، هانس، مشروعیت عصر مدرن، ترجمه زانیار ابراهیمی (تهران: موسسه فرهنگیهنری پگاه روزگار نو، 1401).
- پورمحمدی، رضا، درآمدی بر تفسیر حقوقی (قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1402).
- تبریزی، محمدحسین، کشفالمراد من المشروطه و الاستبداد، به کوشش حسین آبادیان (تهران: نشر نی، 1374).
- ترکمان، محمد، رسائل، اعلامیهها، مکتوبات، ... و روزنامه شیه فضلالله نوری، ج 1 (تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا، 1362).
- توکویل، الکسی، انقلاب فرانسه و رژیم پیش از آن، ترجمه محسن ثلاثی (تهران: انتشارات مرواید، 1391).
- حائری، عبدالهادی، تشیع و مشروطیت در ایران و نقش ایرانیان مقیم عراق (تهران: انتشارات امیرکبیر، 1364).
- حجاریان، سعید، از شاهد قدسی تا شاهد بازاری (تهران: طرح نو، 1389).
- زرگرینژاد، غلامحسین، رسائل مشروطیت (تهران: انتشارات کویر، 1374).
- سروش، عبدالکریم، قبض و بسط تئوریک شریعت (تهران: موسسه فرهنگی صراط، 1370).
- شریعتی، علی، تشیع علوی تشیع صفوی (تهران: کتابخانه دانشجویی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، 1352).
- طالبوف، عبدالرحیم، کتاب احمد، چاپ دوم (تهران: انتشارات شبگیر، 2536).
- طباطبایی، جواد، ابن خلدون و علوم اجتماعی، نسخه دوم، چاپ نخست (تهران: مینوی خرد ۱۴۰۰).
- طباطبایی، جواد، تاملی درباره ایران (تهران: مینوی خرد، 1392).
- طباطبایی، جواد، ملت، دولت و جکومت قانون جستار در بیان نص و سنت، چاپ 4 (تهران: مینوی خرد، 1400).
- فنایی، ابوالقاسم، خلاق دینشناسی : پژوهشی در باب مبانی اخلاقی و معرفتشناسانه فقه (تهران: نگاه معاصر، 1389).
- قوچانی، محمد حسن، حیات الاسلام فی احوال آیة الملک العلام (تهران: انتشارات کویر، 1393).
- کاتوزیان، محمدعلی همایون، ایران جامعه کوتاه مدت و 3 مقاله دیگر، ترجمه عبدالله کوثری (تهران: نشر نی، 1393).
- گشه، مارسل، دین و دموکراسی و حقوق بشر، ترجمه امیر نیکپی (تهران: نشر ثالث، 1385).
- محلاتی، اسماعیل، اللئالی المربوطه فی وجوب المشروطه، به کوشش حسین آبادیان (تهران: نشر نی، 1374).
- مخبرالسلطنه، مهدیقلی هدایت، خاطرات و خطرات (تهران: شرکت چاپ نگین، 1329).
- میری، سید جواد، نظریه عام اصلاح دینی، بازخوانی روایت سید جواد طباطبایی از فلسفه سیاسی مشروطه (تهران: انتشارات نقد فرهنگ، 1400).
- نائینی، محمدحسین، تنبیه الأمة و تنزیه الملة (قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، 1424).
- نوری، شیخ فضلالله، در حرمت مشروطه و قانون اساسی، به کوشش حسین آبادیان (تهران: نشر نی، 1374).
- نوری، شیخ فضلالله، لوایح، به کوشش هما رضوانی (تهران: نشر تاریخ ایران، 1362).
مقالهها
- تقیزاده، سیدحسن، «اخذ تمدن خارجی»، یغما، شمارههای 149 و 150، (آذر 1339).
- طباطبایی، جواد، «تاملی درباره ایران» فصلنامه ناقد، سال اول، شماره دوم، (1383).
- منذر، علی ابوالحسنی، «سندی منتشر نشده از عصر مشروطه؛ نامه فرزند صاحب عروه به پدر پس از شهادت شیخ فضلالله نوری»، تاریخ معاصر ایران، شماره 27، (پائیز 1385).
- منذر، علی ابوالحسنی، «نامه علامه قزوینی به شیخ فضل الله»، نشریه زمانه، شماره 47، (1385).
- مازندرانی، شیخ عبدالله، «بینام»، حبلالمتین، شماره 15، (رمضان 1328) .