حقوق عمومی
بازنگری در قانون اساسی به مثابه اصل نانوشته

سیدناصر سلطانی؛ فائزه سلیم زاده کاکرودی

دوره 25، شماره 80 ، مهر 1402، صفحه 7-46

https://doi.org/10.22054/qjpl.2021.54942.2477

چکیده
  قانون تأمین‌کننده نیازهای رو به رشد جامعه است. همگامی قانون با این نیازها مستلزم به‌روز‌رسانی و انطباق با آنهاست. اما این ویژگی نسبت به قانون اساسی به‌راحتی قابلیت اطلاق ندارد زیرا برخلاف قوانین عادی؛ سازوکار دشوار بازنگری در قانون اساسی، این مسئله را تحت‌الشعاع قرار می ­دهد. از همین‌رو با وجود آنکه اصلاح قانون اساسی همچون قوانین ...  بیشتر

حقوق عمومی
هانا آرنت؛ قانون اساسی و قدرت مؤسس

فردین مرادخانی

دوره 25، شماره 80 ، مهر 1402، صفحه 47-94

https://doi.org/10.22054/qjpl.2022.65583.2724

چکیده
  هانا آرنت بعنوان یکی از مهم‌ترین اندیشمندان سیاسی قرن بیستم دارای اندیشه پیچیده‌ای است. دانش حقوق و مفاهیم حقوقی در اندیشه آرنت جایگاه مهمی دارد. در این مقاله به یکی از مفاهیم مهم در اندیشه او یعنی قانون اساسی پرداخته شده است و با روش توصیفی- تحلیلی به دنبال پاسخ به این پرسش است که آرنت چه برداشتی از قانون اساسی و قدرت مؤسس بعنوان پدید ...  بیشتر

حقوق عمومی
نقش زنان در دستیابی به حق صلح در افغانستان

محمد جواد جاوید؛ قدسیه فروتن

دوره 25، شماره 80 ، مهر 1402، صفحه 95-132

https://doi.org/10.22054/qjpl.2022.65533.2725

چکیده
  صلح بعنوان یک حقّ بشری در حوزه‌ حقوق عمومی از آرمان‌های چهل و چند ساله مردم افغانستان است؛ زیرا افغانستان کشوری است که  بیش از چهار دهه در جنگ بسر می‌برد. مسأله هم این است که رسیدن به صلح پایدار بدون مشارکت همگانی بخصوص مشارکت زنان امکان‌پذیر نیست؛ زیرا صلح از حقوق نسل سوم یا بعبارتی حقوق همبستگی محسوب می‌شود که مبنای آن برابری ...  بیشتر

حقوق بین الملل
تحقق حق تعیین سرنوشت در چهارچوب مسئولیت حمایت

محسن عبدالهی؛ سید رضا حسینی

دوره 25، شماره 80 ، مهر 1402، صفحه 133-170

https://doi.org/10.22054/qjpl.2023.69476.2815

چکیده
  حق تعیین سرنوشت یکی از اصول بنیادین حقوق بین‌الملل است. این حق، دروازه سایر حقوق بشری نام گرفته و اهمیت ویژه‌ای در حقوق بین‌الملل بشر دارد. از طرف دیگر دکترین مسئولیت حمایت، مفهومی نوپاست که با محوریت امنیت انسانی در برابر چهار جنایت بین‌المللی شکل گرفته است. هدف از این پژوهش، بررسی امکان بکارگیری ارکان غیرمداخله‌ای مسئولیت حمایت ...  بیشتر

حقوق عمومی
دولت اخلاقی یا قرارداد دولت‌ساز؛ نگاهی پارادایمی به دولت از منظر هگل و نقدهای او به لیبرالیسم کلاسیک

آیت مولائی؛ سید علی موسوی؛ فرشید بنده علی

دوره 25، شماره 80 ، مهر 1402، صفحه 171-206

https://doi.org/10.22054/qjpl.2023.67235.2756

چکیده
  هگل از جمله فیلسوفانی است که با فلسفه چندوجهی و روش­شناسی خاص خود به مطالعه مفهوم دولت می‌پردازد. او از یک­سو با نقدهای فراوان به نظریه­پردازی مکاتب مختلف در باب این مفهوم، معتقد است که دولت سازوکاری برای حفظ صلح یا اجرای حقوق یا ترویج نفعی فراتر از وجود خود نیست و صرفاً در این صورت می­تواند توسط همه بعنوان حق به رسمیت شناخته ...  بیشتر

حقوق عمومی
مفهوم و کارکرد «صلاحیت» در حقوق اداری

مجتبی واعظی

دوره 25، شماره 80 ، مهر 1402، صفحه 207-238

https://doi.org/10.22054/qjpl.2023.66576.2744

چکیده
  صلاحیت از معدود واژه­ هایی است که می­توان گفت تاریخ حقوق اداری مدرن بر اساس آن شکل گرفته است. علی‌رغم اهمیت مفهوم مذکور، کمتر به مبانی و وجوه آن پرداخته شده و عمده مباحث متمرکز بر دوگانه صلاحیت تکلیفی- اختیاری بوده است. با توجه به جایگاه حقوق خارجی در حوزه حقوق اداری، پرداختن به ریشه ­ها و وجوه متعدد کلید واژه ­ها می ­تواند ...  بیشتر

حقوق بین الملل
آموزه‌های پرونده فیلیپ موریس علیه اروگوئه در زمینه ضرورت تغییر رویکرد معاهدات سرمایه‌گذاری ایران نسبت به سلب مالکیت از صاحبان اموال فکری

سروش فلاحتی؛ میرقاسم جعفرزاده

دوره 25، شماره 80 ، مهر 1402، صفحه 239-274

https://doi.org/10.22054/qjpl.2023.68375.2789

چکیده
  سیاست کلی دولت میزبان و به‌تبع آن رویکرد معاهده مربوطه در خصوص رابطه سلب مالکیت و حقوق مالکیت فکری، نقش مهمی در تفکیک تنظیم‌گری دولت‌ها در حوزه حقوق مالکیت فکری از سلب مالکیت دارند. در این نوشتار ضمن تحلیل این موارد و اشاره به رهیافت فعلی ایران در این زمینه، به‌ضرورت تغییر آن پی خواهیم برد. سپس به بررسی دعوای مجموعه فیلیپ موریس علیه ...  بیشتر

حقوق عمومی
امکان‌سنجی تعیین معاونت رئیس ‌جمهور در حوزه صلاحیت قانونی وزارتخانه‌ها

هادی طحان نظیف؛ علی آریان‌نژاد

دوره 25، شماره 80 ، مهر 1402، صفحه 275-303

https://doi.org/10.22054/qjpl.2023.69547.2814

چکیده
  بنا بر اصل 124 قانون اساسی؛ رئیس ‌جمهور می‌تواند برای انجام وظایف قانونی خود معاونانی داشته باشد و از طرفی اصل 133 قانون اساسی، تصدی وزارتخانه‌ها را بر عهده وزیر انتخابی رئیس ‌جمهور می‌داند که از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفته باشد. از آنجا که بر اساس اصل 113 قانون اساسی، رئیس جمهور عالی‏ترین مقام رسمی کشور است که ریاست قوه مجریه ...  بیشتر